• 6a i 7a sessió Suficiència 2

    Castelldefels,03 i 05 de gener de 2015

     

     

    Vam començar corregint els  deures de  la  puntuació de comes i cometes  sobre l’article del Papa Francesc:  “per ser bons catòlics no cal tenir fils com conills”.

    Vam veure que les cometes no interfereixen  mai amb les comes i que mai es posa coma entre el verb i els seus complements.

     

    La Lourdes va  posar en comú  la frase següent:

     

    “ Tenir opinions no és un error.  L’error és no tenir res més que opinions”

     

    Quan tenim opinions, cal defensar-les amb una argumentació.  Argumentar és defensar l’opinió amb un discurs coherent, raonar i justificar les idees proposades, contrarestar les contràries i arribar a conclusions convincents.

     

    El text argumentatiu

     

    En els textos argumentatius la relació amb el destinatari és determinant. Per això cal que l’emissor defineixi quin grau d’implicació hi vol establir:

     

    • Neutra: Sense manifestar cap relació amb el tema ni amb el receptor. Verbs en tercera persona i formes impersonals.
    • Més compromesa: crear complicitat amb el receptor. Tot això es pot aconseguir mitjaçant l’ús de la primera persona del plural.

     

    Estructura:

    • Títol: Vol captar l’atenció del lector.
    • Introducció: Per situar el receptor.
    • Raonament: Arguments, exemples, proves, contraarguments, evidències. Arguments que donin credibilitat.
    • Conclusió: Recopilació, arguments més rellevants.  Insistència en la tesi ( opinió).

     

    Grau d’implicació, vincle amb el receptor:

    • Neutra: Distanciament,
    • 1a persona del singular.

     

    Recursos:

    • Ironia: Per crear complicitat.
    • Metàfora i comparació: Ajuden a recordar la història i a comprendre-la.
    • Exemplificació: Donar exemples.
    • Ús d’evidència: Proves per defensar el nostre argument.
    • Cites i referències d’autoritat: Serveixen per donar credibilitat i reforçar la certesa dels arguments ( autoritat reconeguda).
    • Repetició: Emfatitzar una idea.
    • Interrogació retòrica: És una afirmació feta en forma de pregunta, a fi d’atreure l’interès del receptor.
    • Utilització de verbs relacionats amb: La causa o consequència (causar, fer, ocasionar,produir…), i amb l’argumentació( inferior, deduir, resultar,concloure…)
    • Utilització de verbs i expressions d’opinió en 1a persona del plural: indiquen la implicació de l’emissor ( considero, opino, crec, la meva opinió…)
    • Utilització de verbs en primera persona del plural: per crear complicitat amb el destinatari.
    • Utilització de formes impersonals: per expressar distanciament i transmetre objectivitat ( cal, convé, fa falta, s’ha descobert…)

     

    Connectors:

    • Textuals d’ordre: En primer lloc, finalment, d’una altra banda…
    • Causa i conseqüència: Ja que, perquè, així doncs, per tant…
    • Oposició: Per introduir contraarguments (encara que, no obstant això, tot i que…). Hem de posar una coma abans de: però i sinó.

     

    Signes de puntuació:

    • Les cometes, per introduir citacions.
    • Els guions, per indicar informació complementària.

    El to de veu, el ritme i la gestualitat, en cas de tractar-se d’un discurs oral.

     

    Havíem corregit, a la 6a sessió, els errors que es trobaven als  fulls sobre els temes que vam escollir la sessió anterior.  En vam donar la nostra opinió, vam posar arguments per defensar-la, i després  un altre grup havia de donar-ne els contraarguments.

     

    Els errors més importants van ser  els següents:

     

    *Majoritariament.             Solució:   Majoritàriament

    Amb els adverbis acabats en -ment- , cal  que mirem  l’adjectiu en femení d’aquestes paraules, així,  podem saber  si aquestes paraules porten accent.

     

    *Com ara les dones treballen…        Solució:    Com que  ara les dones…

    • Com: Serveixi per comparar. El Juan és tan xerraire com en Jordi
    • Com a: En qualitat de. Com a mare,  et diu que has de fer els deures.
    • Com que: Conjunció conjuntiva, equival a: ja que. Com que  ahir va nevar, el Jaume no va venir a treballar.

     

    *treballan…                                   Solució:  treballen…

    Quan els verbs en  3a persona acaben en vocal neutra, cal posar a, però, quan la vocal neutra és la penúltima lletra, cal posar e.

    • Vocal neutra, penúltima lletra: Passen, posen, sopes…
    • Vocal neutra, última lletra: treballa, juga sopa, canta, balla…

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share