• D 35a sessió

    20150319_203450

    Avui dinou de març,  Sant Josep. Damunt de la taula d’en Jaume, dues capses de bombons: és el sant del Joseba i l’aniversari de la Susanna. Felicitats per duplicat!

    Després de menjar els bombons en Jaume va començar la classe amb la lectura de l’acta i tot seguit amb els deures per la propera classe. Hem de mirar per TV3 la pel·lícula Un déu salvatge, dirigida per Roman Polanski. Suposo que a classe discutirem l’argument o haurem de fer un article d’opinió o simplement comparar pares i raonar les nostres discrepàncies.

    De Josep Joan i ases n’hi ha per totes cases, no sé pas com ho  farem els que anem a celebrar-lo!

    Tot seguit, en Jaume fa un incís respecte a la nomenclatura de les hores. Internacionalment és la hora dos punts i els minuts, però en català la hora va seguida d’un punt i els minuts, exemple les 7.30 .

    Uns minuts de silenci , veiem en Jaume agafant un paperets i els va repartint a tothom. Són parelles de verbs. Tenen una rel de verb igual  i les terminacions és el que les diferencien . Hem de buscar entre els companys els paperets que tenen igual rel i formar grups.

    Els verbs eren

    Desdir                    desdir-se’n

    Ballar                      ballar-la  ( passar  situació difícil )

    Riure                       riure-se’n

    Repensar                 repensar-s’hi

    Anar                        anar-se’n ( marxar )

    Veure                      veure-hi

    Tocar                       tocar-hi (estat psíquic )

    Sentir                       sentir-hi ( escoltar )

    Vàrem fer frases per veure’n els diferents significats. Mateixa rel , diferent terminació   pot donar significat oposat. En Jaume ens explica el verbs no pronominals.

    Un altre cop en Jaume ens ensenya uns folis  amb paraules escrites amb negre i al costat amb vermell.

    Baixar      Va baixar del cotxe                    baixar-se      Va baixar-se del cotxe

    Caure       Ha caigut de la cadira                 caure’s         S’ha  caigut  de la cadira

    Passar       El perill ja ha passat                   passar-se      El perill ja s’ha passat

    Riure        Tothom reia                                riure’s           Tothom es reia

    Callar        Per què no calles                         callar-se        Per què no et calles

    Marxar      Ha marxat                                   marxar-se     S’ha marxat

    Pujar         Va pujar a la moto                      pujar-se        Es va puja a la moto

    Sortir         El tren ha sortit de la via            sotir-se         El tren s’ha sortit de la via

    CORRECTE                                                   INCORRECTE

    Els verbs pronominals es  conjuguen  necessàriament amb el reflexiu o bé amb un pronom sense funció sintàctica, exemples.

    Acabar-se, aprimar-se, beure’s, despertar-se,    engreixar-se, imaginar-se , pensar-se

    Més tard, no sé si és veritat o bé m’ho he inventat, en Jaume va dir que venia a classe el director de cine i teatre Cesc Gay. Tots esprement les neurones  per escriure  preguntes que faríem.  Aleshores en Jaume ens  fa girar les cadires i un davant el company hem de fer dos personatges ben diferents  primer com a periodistes i després com a Cesc Gay. En resum, vam preguntar com a periodista al company i després responien com si fóssim el director de cine. És increïble la velocitat de reacció que tenim i la imaginació tan fèrtil per adaptar-nos a noves experiències.

    Gairebé a la recta final de la classe en Jaume ens va entregar les entrades del teatre. Hi ha una darrera oportunitat per aconseguir-ne més abans que s’exhaureixin.

    D 35a sessió by Slidely Slideshow

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share