C2 4a sessió
El dijous 22 d’octubre de 2015 vam començar la sessió pensant una pregunta cadascú. El mestre va anar escrivint a la pissarra les preguntes que anàvem dient i les va separar en dos tipus d’interrogacions:
– Ens faràs algun comentari dels textos que publiquem al bloc? – Puc redactar l’acta? – Farem gaires cròniques?
|
– Què farem avui?
– Quin és l’últim llibre que t’ha agradat molt? – Què veu fer __ dimarts? Sense article |
I mentre en Jaume les escrivia, també anava fent explicacions sobre les interrogacions:
- Molt i massa només s’escriuen en sentit positiu. En negatiu o en les interrogacions s’ha de fer servir gaire o poc.
- Els dies de la setmana no els escrivim amb article quan responem a la pregunta Quan?
Hi ha dos tipus d’oracions interrogatives:
Les interrogatives totals, que es responen afirmativament o negativament.
Les interrogatives parcials, on es demana una part concreta de la informació. S’encapçalen amb els pronoms interrogatius.
Seguidament, va respondre a les preguntes que li vam anar fent.
A continuació, va explicar el que i el què.
QUÈ:
- Quan és un pronom interrogatiu.
Exemples: Què vols fer? Voldria saber què és una crònica.
- Quan fa la funció de nom.
Exemple: volia saber el què del problema.
- Quan és un pronom relatiu precedit per una preposició (es pot substituir per l’expressió “la qual”).
Exemple: Porta la fruita amb què faràs el sopar.
QUE:
- Quan encapçala una pregunta total.
Exemples: Que podríem fer una cançó? Que vindràs?
- En les exclamacions:
Exemples: Que fort! Que bonic!
- Com a conjunció.
Exemple: Vull que vinguis ara.
- Quan és un pronom relatiu que no va precedit per cap preposició:
Exemple: Porta la fruita que he comprat.
El mestre ens diu que si volem fer exercicis sobre el què/que, podem trobar-los al recursos d’aprenentatge del bloc de CPNL.
També vam treballar els textos narratius:
A partir de l’anàlisi del conte de la Ventafocs, vam extreure que els textos narratius tenen tres parts:
- La introducció: que respon a les preguntes: Què? On? Quan? Qui? A la introducció hi trobem els fets, l’espai, el temps i els personatges.
- El nus: on apareix el conflicte.
- El desenllaç: on es resol el conflicte.
Després enllaçant amb l’episodi que tenim cadascú del Ramon Muntaner, vam elaborar una fitxa tècnica que caldrà omplir i guardar al Drive (el mestre ens enviarà una invitació per correu electrònic). Guardarem la fitxa tècnica amb el format: fitxa tècnica_Nom. Tenim fins al dia 2 de novembre per fer-ho.
FITXA TÈCNICA / GUIA DE LECTURA
– EPISODI (títol) – TEMA (amb una paraula) – FET/S – PERSONATGE/S – ON? – QUAN? – MORALINA? |
Finalment, ens va repartir uns paperets on hi havia frases de la biografia dels tres dels grans cronistes: Ramon Muntaner, Bernat Desclot i Ramon Llull, i havíem de descobrir a qui corresponia enganxant el paperet a les tres cartolines.
I per acabar, el mestre ens va preguntar amb què ens quedàvem d’aquella sessió i oralment vam anar responent.
Va ser una sessió molt motivadora i dinàmica, com totes fins ara.
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.