C2 13a sessió
Núm. Expedient: 01
Subdirecció Operativa de la Policia
Ref: #c2cast19
RELACIÓ DELS FETS
18.00: Després de la xerrada a la porta del centre, els refugiats entrem a classe. Cada refugiat seiem al nostre lloc habitual durant uns minuts. Què ens oferirà avui el dia?
18.05: Tot seguit arriba el general i, com és habitual, ens pregunta amb què ens vam quedar de l’última sessió. Una vegada té aquesta informació, ens ordena tancar els ulls ja que és hora de triar als nous agents X,Y i Z. Avui no tinc bones sensacions. Els meus pitjors temors es converteixen en realitat: seré el pròxim agent X, amb la responsabilitat que això comporta.
18.15: El general forma grups. Toca revisar l’informe. Mentre els refugiats el revisem minuciosament, el general fa el repartiment de pàmies dels exercicis realitzats en els dies anteriors. Qui paga descansa.
18.25: Comença la correcció. S’allarga més de l’habitual. Els refugiats després de tretze sessions hem adquirit un gran nivell i no se’ns escapa ni una coma.
18.50: El general realitza una pregunta al grup: “Què són els incisos?” Demana que ho parlem per parelles, tot i que hi ha una refugiada que li agradaria més treballar fent un trio. Arribem a la conclusió que els incisos són una expressió que s’inclou en una frase, oració o text per complementar el discurs. Els incisos es marquen amb tres signes: les comes, els guions o els parèntesis. Utilitzem les comes quan el que vols dir té molta relació amb el text. En canvi, utilitzem els guions quan el que vols dir no està tan lligat amb el text i els parèntesis, quan vols donar una informació complementària.
19.05: El general observa en les cares dels refugiats que no hem entès gaire la teoria dels incisos. Ens passa un text per posar en pràctica el que hem après. Els refugiats treballem individualment i posteriorment es debat amb el company com ha anat la pràctica.
19.15: Corregim el text. Semblava que els incisos serien una pràctica fàcil, però no ho són.
19.25: És l’hora de desconnectar i realitzar un joc. El general ens demana que fem un cercle gran amb les cadires. Posteriorment, tria a l’atzar dues refugiades, que es col·loquen en el centre del cercle. La cara de les refugiades és un poema ja que desconeixen quina és la seva missió i saben que el general és capaç de qualsevol cosa. Seguidament, el general ens informa que per parelles pensem en un animal, sense que les refugiades que es troben al centre se n’assabentin. La missió és la següent: les refugiades han d’anar nomenant animals i quan endevinin l’animal que anteriorment havies pensat, t’has d’aixecar i imitar-lo. Espero que l’agent Y hagi capturat les imatges del cangur i el dragó de Komodo perquè van ser unes imitacions espectaculars.
19.35: Tornem a la teoria. El general ens explica la diferència entre una oració especificativa i una d’explicativa. Les oracions explicatives afegeixen una informació addicional. No és necessària per comprendre el sentit global de la frase. Aquestes oracions s’escriuen entre comes. Les oracions especificatives, tal com el seu nom indica, especifiquen el nom al qual es refereixen, és a dir, determinen de quin element parlen dins d’un grup. Aquestes oracions s’escriuen sense comes.
19.45: Posem en pràctica la teoria realitzant un exercici. Posteriorment, ho corregim i comentem els dubtes.
19.55: Per finalitzar, el general ens informa que el dijous s’absentarà ja que l’han convocat en una illa. Què estarà tramant el general?
CONCLUSIONS
Amb l’arribada a Mèxic semblava que tot seria més tranquil, però amb aquest general no pots estar relaxat ni un minut. Haurem de continuar guanyant pàmies i així poder recuperar la nostra identitat.
Agent X
Estat de Nuevo León
Monterrey, 12 de novembre de 2019
Explicatives-i-especificatives-exemples-i-exercici
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.