• 4a sessió Suficiència 1

    Avui  dimarts 27 de gener, a classe hem fet 4 coses:

     

    1. La Laura ha explicat l’ús del signes de puntuació: els dos punts(:), el punt (.) i les cometes (“”).
    2. La Laura ha explicat la diferència entre “si no” i “sinó”.
    3. Hem escoltat un àudio d’Antoni Bassas i hem donat la nostra opinió sobre aquest tema.
    4. Hem fet propostes per al nostre projecte del curs i hem escollit el que farem per votació.

     

    Els dos punts (:) s’utilitzen en:

    * Citacions (textuals)

    Exemple: a la reunió de veïns, el Paco va dir: “Que consti en acta que jo no estic d’acord                                            a pagar aquesta derrama”.

    * Enumeracions

    Exemple: la Maria ha preparat tres classes de torrons: de massapà, de xocolata,                                  d’Agramunt i de Xixona.

     

    * Aclariments

    Exemple: si no portes corbata, no et deixaran entrar: hi ha un rètol a la  porta que ho diu.

     

    * Exemples

    Exemple: hi ha dues menes de menú: un de normal i un de vegetarià.

     

    * Documents administratius

    EXPOSO: Que …

     

    No s’utilitza:

    1. a) Per separar hores i minuts

    Exemple: 18.45  h

    1. b) Per introduir narracions molt llargues

     

     

    El punt (.) s’utilitza:

     

    * Per separar oracions

    * Per separar paràgrafs

    * Per tancar el missatge

    * En abreviatures

    Exemples:  c.              sr.       núm.     etc.

     

    *Altres usos

    Datacions:       27/01/2015 o bé 27-01-2015 o bé 27.01.2015

    Per separar les hores dels minuts:      20.45 h

    Per separar els milers de milions:       15.538.492 €

    Ordre del dia:              1.                     a.

    1. b.
    2. c.

     

    No s’utilitza:

    Després del càrrec i el nom de qui signa un document:

    Miquel Martí i Sabater

    Secretari

    Al final de la datació:

    Castelldefels, 27 de gener de 2015

    No es posa en les sigles i els símbols:

    UPC, UB, UOC                     km, l, m, h,

    En els títols d’obres:

    Allò que el vent s’endugué

                                       Camp de maduixes

    Després de punts supensius (…) , signes d’interrogació (?) o d’admiració (!)

     

     

     

     

     

     

    Les Cometes  (” “) s’utilitzen en :

    *Citacions (literals)

    Exemple: El pobre vellet va rebre un anònim que deia: “Si no traieu el gos de casa,                                       haureu de sortir-ne vós.”

    * Per expressar ironia

     

    Exemple:  És “simpàtica”, oi?

     

    * En els col·loquialismes i argot

     

    Exemple: A l’assemblea, el president va assegurar que els mobles nous de la biblioteca de                              l’entitat eren molt “guais”.

     

    * En els vulgarismes o aberracions lingüístiques

     

    Exemple:  El conserge “lis”va dir que una senyora amb un “xaleco” de color blau i                                            “lentes”de sol “lis”habia deixat un “recado”.

     

    * En els eslògans

     

    Exemple:  A Barcelona va funcionar molt bé la campanya “Barcelona, posa’t guapa”

     

    * En títols diversos.

     

    Com poden ser: exposicions, conferències i col·leccions de llibres.

     

    ———————————————————————————————————————-

    SI   NO                       és una condició. Es pot moure.

    Si no plou, aniré a la platja.    Aniré a la platja si no plou.

     

    Sinó                 és una oposició. No es pot moure.

    No vull sopa, sinó pizza.

     

    Hem escoltat a la classe un àudio amb el tema: masclisme.

    La Lourdes ens ha explicat que abans de  parlar d’un àudio hem de analitzar l’àudio.

    Tema: Masclisme

    Opinió/Tesi : La societat és masclista

     

    Arguments           <=============================> Contraarguments

    (que ajuden a defensar                                                                      (que utilitzen les persones

    la meva opinió)                                                                                 que pensen el contrari)

     

    argument 1: L’àudio parlava de Belén Esteban, qui participa en el programa de Gran Hermano VIP.Ella va dir: “no voy a dejar que un hombre coja la fregona mientras haya una mujer en casa”.

    Contraargument 1: És una dona molt masclista.

     

    Argument 2: També hi havia un text molt masclisme, fa una setmana, a  la revista “Cosmopolitan” (edició mexicana). S’hi podia llegir que la dona ha de comprar el paper i la llet per casa, ha de tenir sexe quan vol el marit i ha de fer el cafè.

     

    Contraargument 2: Mèxic potser és un país masclista.

     

    Argument 3: Per concloure, en el programa “Masterchef Junior” un nen va dir:  “las chicas ya sabéis limpiar genéticamente”. Era el fill d’una família espanyola.

     

    Després cada alumne ha donat la seva opinió a classe sobre el masclisme.

    —————————————————————————————————————————-

    Per acabar, hem fet propostes per al projecte de fi de curs i hem votat.

     

    Propostes                                                                               Votació

    Fer un calendari                                                                     1

    Un conte                                                                               1

    Una obra de teatre                                                                 3

    Un programa de ràdio                                                           0

    Un còmic                                                                              1

    Viatge per Catalunya / Castelldefels                                     7

    Plantes – colònia                                                                    0

    Llibre de cuina                                                                                  3

    Fer un diccionari                                                                   2

     

    Conclusió: ha guanyat “viatge per Catalunya/Castelldefels”

     

    Fins aviat,

     

    Azucena

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share