• 7a sessió Intermedi 3

    Bona tarda,

    El passat dimecres, quan vam arribar a la classe de català, la Lourdes ens estava esperant a la porta de la biblioteca perquè una altra vegada canviaven de classe.

    Ens va donar uns paperets que portaven paraules i lletres amb diferent colors.

    Tot seguit havíem de buscar  la seva parella. Eren paraules amb les seves abreviatures i sigla.

    Sigla:  Abreviació del nom d’una persona, d’una entitat, d’un partit, etc., formada per les primeres lletres de cadascuna de les diverses paraules que formen aquest nom (s’escriuen en majúscules i sense punt).

    Exemples:

    Institut d’Estudis Catalans                     IEC

    Número d’identificació fiscal                 NIF

    Codi Postal                                                 CP

     

    Abreviatura: És la representació d’una paraula o d’una frase per una o alguna de les seves lletres (s’escriuen en minúscules i acaben amb un punt)

    Exemples:

    agost                           ag.

    baixos                         bxs.

    entresòl                        entl.

    telèfon                         tel.

    àtic                              àt.

    plaça                           pl.

    planta                          pl.

     

    A continuació ens van donar un full amb una llista de paraules començades amb vocal o h i per parelles havien de posar davant de cada paraula l’article corresponent escollint entre: l’, el o la

     

     

    L’ Hora L’ Home
    L’ Aigua L’ Estiu
    L’ Oliva L’ Orenga
    L’ Esperança L’ Horari
    L’ Amistat L’ Ocell
    L’ Adreça L’ Exili
    La Ena L’ Abril
    La essa L’ Hivern
    La Història L’ Agost
    La Humitat L’ Octubre
    L’ Odontologia L’ Excepció
    La Humanitat L’ Embrió
    La Hisenda L’ Electricista
    La Isabel L’ Arbre
    L’ Orella L’ Arquitecte
    L’ Eutanàsia L’ Univers
    La Unió L’ Ull
    L’ Aranya L’ Euro
    L’ Armari
    L’ Albarà
    L’ Espai

    Els articles s’apostrofen:

    • Els articles definits ella davant els mots que comencen amb vocal o hac + vocal
    • Davant les siglesque comencen amb so vocàlic (l’IEC)

     

    Observacions:

    • La preposició de s’apostrofa sempre que la paraula següent comenci per vocal o hac + vocal
    • El + mot masculí sempre s’apostrofa

     

    No s’apostrofen:

    • L’article femení ladavant de paraules femenines que comencen amb iuhihu àtones
    • Davant de paraules que comencen amb un diftong creixent (i/u o hi/hu + vocal)
    • Davant el nom de les lletres.
    • Davant les sigles femenines que comencen amb i o u (la UOC)

     

    Més tard, la Lourdes va repartir les sol·licituds un cop corregides i va donar unes explicacions de com s’havien d’omplir:

    • La sol·licitud ha de ser breu
    • El seu objectiu és demanar alguna cosa i aconseguir-la
    • S’havien de posar les dades personals
    • L’adreça s’ha d’indicar amb abreviatures (c. Guadiana, 17, 2n 1a)

     

    Exemple:

     

    EXPOSO:

     

    Que …………… (idea) ………..

     

    Que …………….(2a idea) ………..

     

    Que ……………. (3a idea) ……….

     

     

    SOL·LICITO:

     

    Que valorin aquesta proposta.

     

     

    Signatura

     

     

    Castelldefels, 19 d’octubre de 2016

     

    I per fi arribem al millor moment de la classe ja que ens vam ajuntar els grups per acabar el joc que estàvem fent.

     

     

    José Ruano

     

     

     

    Print Friendly, PDF & Email
  1. Pilar Rubio

    25 oct. 16
    23:33 #

    Bona tarda.
    El passat dimecres per horari de trebal no vaig poder assistir a classe I volia agrair als companys que fan els resums, (en aquest cas, el company Jose), per el temp I dedicació que fan servir perque no perdem les explicacions en la mesura del possible.
    Moltes gracies perque em són de molta ajuda.

  2. Pilar Rubio

    25 oct. 16
    23:43 #

    Per si algú fa comentaris sobre els accents, dir que se m’han escapat possar-ho en José I en gràcies.

  3. Lourdes

    26 oct. 16
    9:36 #

    Pilar,

    M’alegro que les explicacions et siguin útils. Aquest n’és l’objectiu: practicar l’expressió escrita i tenir un dietari de les sessions.

    Bona correcció dels accents! Només te n’has deixat un: el de perquè.Felicitats! 🙂

    Lourdes

  4. tere esparza

    31 oct. 16
    11:45 #

    Hola bon día a tothom jo tampoc vaig puguer anar el dimecres pasat sisplau podían di ma els deures gracies

  5. lsubira

    02 nov. 16
    11:56 #

    Bon dia, Tere,

    De deures s’havia de mirar un document amb orientacions per elaborar una carta. Aquesta tarda te’l donaré. Si vols veure què vam fer, pots llegir l’entrada de la 8a sessió. L’acabo de penjar fa una estona.

    Fins després,

    Lourdes


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share