• INSCRIPCIÓ ALS CURSOS DE CATALÀ

    Inscripció oberta!   

     

     
    • Torn preferent: del 9 al 12 d’abril
    • Inscripció general: 13, 14, 15 i 16 d’abril
    • Inici del 3r trimestre: 28 d’abril
    •  

    Més informació


     

    Article complet

  • T’agraden els jocs de taula? No et perdis JOCen10, el concurs pioner de tutorials de jocs de taula en català!

    Hi pots participar fins al 26 d’abril!

    Adreçat principalment a joves majors de 18 anys, el concurs busca la participació de persones interessades tant en els jocs de taula com en la difusió de continguts a través de les xarxes socials.

    Tal com explica en el vídeo promocional la youtubera Juliana Canet, la dinàmica del concurs consisteix a enregistrar vídeos tutorials que expliquin el joc de taula en català, durant deu minuts com a màxim. El joc de taula escollit ha de formar part del catàleg de jocs de les empreses col·laboradores del programa ‘I tu, jugues en català?’ El catàleg de jocs es pot consultar a /jocs/com-participar-hi/

    El concurs tindrà lloc del 29 de març al 26 d’abril. A partir del 3 de maig es podran veure tots els tutorials al canal de YouTube del programa ‘I tu, jugues en català?‘ que compleixin les bases del concurs (/jocs/concurs-joc-en-10/)

    El jurat estarà format per un representant del Consorci i especialistes del món del joc i de les xarxes socials: Oriol Comas, expert en jocs i director del Festival del Joc Dau; Ariadna Cid, presidenta de l’Associació Lúdico Cultural Stronghold; Juan José Peña, propietari de la botiga Kaburi Rol & Games; Clàudia Rius, periodista cultural i creadora de continguts audiovisuals, i Long Li Xue, youtuber. Entre els premis, destaca un IPad, una subscripció a Filmin.cat i vals de compra a les botigues de la cooperativa Abacus.

    L’acte de lliurament de premis del concurs JOCen10 tindrà lloc el 28 de maig de 2021, Dia Internacional del Joc. El primer i el segon tutorial guanyadors seran escollits pel jurat. El 3r tutorial premiat serà el resultat de la valoració del públic.

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 15a i 16a sessió virtual

    Imatge d’Andrés Carlo en Pixabay

    Aquesta setmana hem continuat treballant el mode imperatiu.
    Dilluns vam veure com es forma l’imperatiu. Si voleu saber-ne més:
    El mode imperatiu

    Aquí teniu una presentació general dels verbs, que potser us pot resultar útil:

    Si voleu comprovar si domineu els verbs:
    Conjugar verbs

    Vam acabar de corregir els exercicis per practicar HI HA/N’HI HA.

    Dimecres vam corregir la recepta de la crema de sant Josep. Hi faltaven imperatius i algun pronom. Vam estar parlant que en els vostres països també es fan postres amb ingredients similars, però que reben altres noms. Quina gana, no?

    De deures per a la propera sessió heu de pensar una anècdota que us va passar en un viatge, en un restaurant, practicant esport… per explicar-la als companys i companyes.

    També heu d’escriure la biografia (70/100 paraules) d’una persona o personatge important per a vosaltres i heu de fer uns exercicis de repàs del passat, que us vaig enviar per correu electrònic.

    Fins dilluns!

    Article complet

  • Vols jugar amb nosaltres per commemorar el Dia Mundial de la Poesia?

    Bon dia,

    El 21 de març es commemora el Dia Mundial de la Poesia. Per celebrar-lo us proposem que participeu en un joc virtual de preguntes i explicacions de curiositats sobre l’obra del “príncep dels poetes”.

    Us animeu a jugar-hi? 

     

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 13a i 14a sessió

    Imatge de Selver Učanbarlić en Pixabay

    Dilluns vam començar repassant l’entrada de la setmana anterior. Vam escoltar la cançó Jo mai mai i vam parlar de com podria acabar la història.
    Després, en grups, vau contestar un test amb preguntes del tipus: Has vist mai…? Vam observar que hi ha paraules que són negatives però que en oracions interrogatives, per ex., tenen un sentit positiu. Per ex., mai pot significar alguna vegada.
    Vam posar en comú les respostes i vam descobrir alguns “secrets” dels companys i companyes.
    Per acabar la classe vam comentar algunes frases, dites per dones, per commemorar el Dia Internacional de les Dones.

    Dimecres vam iniciar la sessió parlant de com escrivim els pronoms febles i on els col·loquem. La veritat és que no tenia pensat treballar aquesta qüestió, però va sorgir el dubte a classe i després vaig elaborar aquest document. Col·locació dels pronoms i escriptura

    Espero que us sigui útil!

    A continuació, en grups, vau estar parlant de dones que us inspiren. Havíeu de dir perquè us inspiraven. Aquí teniu els personatges que van sorgir:
    Dones que inspiren

    També havíeu de fer uns exercicis de repàs de: HI HA/ N’HI HA. Crec que alguns grups no van tenir temps de fer-los. Només heu de fer els exercicis 1, 2 i 3. Els corregirem a classe dilluns.

    Per acabar, heu de contestar unes preguntes sobre la lectura de la família de Dalí.
    CL Els Dalí de Figueres

    Fins dilluns,

    Article complet

  • Commemorem el Dia Internacional de la Dona amb una llista temàtica a Spotify

    El Consorci per a la Normalització Lingüística commemora el Dia Internacional de la Dona posant èmfasi especial en la música en català interpretada per dones o amb temàtica reivindicativa al voltant de la dona.

    Un total de 32 temes musicals protagonitzen la llista 8M del Consorci, que conté intèrprets destacades com Andrea Motis, Roba Estesa o Rosalia, entre moltes altres.

    El Consorci contribueix, així, a fer més present una mostra de la important aportació professional de les dones en el sector cultural, que en ocasions s’ha vist invisibilitzada o relegada a un segon terme.

    El compte CPNL a Soptify, creat el mes de febrer, ja compta amb prop de 1.300 seguidors; disposa de 17 llistes de temàtiques diverses i, en total, pot reproduir unes 900 cançons.

    A banda de la nova llista dedicada al Dia Internacional de la Dona, s’hi poden trobar llistes d’estils musicals concrets, peces per acompanyar en determinats estats d’ànim o per aprofundir en la cultura i la història del país

    Enllaços relacionats

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 11a i 12a sessió virtual

    Imatge de Michal Jarmoluk en Pixabay

    Aquesta setmana hem continuat treballant els verbs en passat.
    Dilluns vam començar repassant l’entrada al blog de la setmana anterior. Després vam omplir els buits de la cançó Al mar.
    A continuació, en grups, vau completar unes frases utilitzant el passat perifràstic.
    Per acabar, vam repassar les contraccions.
    Les contraccions

    Dimecres vam posar en comú totes les frases que vau escriure dilluns en passat perifràstic.
    Després, en grups, vau completar dos exercicis per practicar el passat imperfet i el passat perifràstic. Ja us l’havia passat per correu electrònic.
    Per acabar, vam veure com es forma el participi dels verbs regulars i també alguns participis irregulars.
    Participis irregulars
    Passat perfet

    Per a la propera sessió heu d’escoltar aquesta cançó:

    I també heu de llegir aquesta biografia:
    Els Dalí de Figueres

    I per acabar heu d’escriure el vostre diari personal del cap de setmana:
    Diari personal

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Bàsic 2 (dll. i dc. de 9 a 11 h) 9a i 10a sessió


    Imatge de Gerd Altmann en Pixabay

    Dilluns vam començar la classe amb el resum de la sessió anterior (8a sessió), que va fer l’Andrés. Ben fet!
    També vam repassar l’entrada anterior del blog. A continuació vam repassar la formació del passat imperfet i alguns verbs especials pel que fa a la pronunciació:fer, dir, treure, riure i seure.
    Imperfet d’indicatiu. verbs irregulars

    A continuació vam estar practicant viatjant a la nostra infantesa/joventut. Vam parlar de records: olors, pel·lícules…

    Aquí trobareu algunes de les frases que van sorgir:
    Els meus records a classe
    Si voleu practicar més:
    Exercicis passat

    Passem a dimecres!

    Dimecres vam començar la classe amb el resum de la sessió anterior fet per la Silvana. Molt bé!
    Després vam observar els dibuixos que us vaig passar per correu electrònic per reflexionar sobre l’ús dels verbs en passat.
    També vam veure la “correspondència” entre els temps verbals en català i en anglès.
    Els passats català-anglès
    Vam corregir uns exercicis que us vaig passar dilluns. Mireu-vos aquest document per saber com es forma el passat perfet i alguns participis irregulars:
    Estructura del passat perfet
    Canviant de tema mireu-vos aquest vídeo:
    L’apòstrof i la contracció
    Exemples vistos a classe:
    APÒSTROF ‘
    EL + HOME= L’HOME/ EL AMIC= L’AMIC
    LA + ANDREA= L’ANDREA/ LA+ HELENA= L’HELENA
    DE+ AVUI= D’AVUI/ DE+ HOSPITAL= D’HOSPITAL (MASCARETA D’HOSPITAL)
    PRONOMS FEBLES
    M’AGRADA
    T’ENVIO
    T’HE PORTAT UN LLIBRE T’VAIG PORTAR

    CONTRACCIONS=UNIÓ
    A, DE, PER
    A + EL/ELS= AL/ALS
    VAIG A EL AL PATI DE LA L’ESCOLA
    DE +EL/ELS= DEL/DELS
    LA CARPETA DE EL DEL MEU FILL/ LA CARPETA DE ELS DELS MEUS FILLS
    PER+ EL/ELS= PEL/PELS
    PASSEJO PER EL PEL CAMÍ./ PASSEJO PER ELS PELS CAMINS

    Per acabar escolteu aquesta cançó:

    I completeu-ne la lletra:
    Lletra Al mar en fragments

    Ah! una última feina: les persones que ja m’heu enviat la descripció del vostre lloc favorit i us l’he retornat revisada envieu-me la descripció gravada. No fa falta que sigui dilluns! Quan pugueu!

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Vols fer un curs de català?

    image
    Demana una prova de nivell
    Del 22/2 al 8/4
    cpnl.cat/nivell
     
    image
    Omple el formulari d’inscripció
    preferents: del 9 al 12/4
    general: del 13 al 16/4
    cpnl.cat/inscripcio
     
    image
    Accedeix a l’entorn virtual
    cpnl.cat/alumnes
     
    • Inici dels cursos: 28 d’abril

    Proves de nivell

    Si no has fet mai cap curs al CPNL o no tens cap certificat oficial, has de fer una prova de col·locació (o nivell): és gratuïta i la pots fer en línia o a prop de casa.

    Sol·licita ara la prova al teu centre més proper!

    ⇒Demana una prova de nivell

    • Abans d’inscriure’t a qualsevol curs cal tenir el resultat de la prova de col·locació o presentar una certificació oficial de llengua catalana, excepte si és un Bàsic 1, Inicial o curs oral (Ep!).
    • Fer la prova de col·locació no assegura tenir plaça als cursos.
    • L’única finalitat de les proves de col·locació és assignar cada alumne al curs més adequat d’acord amb el seu nivell.

    Atenció!

    • Inscripció preferent: si has fet un curs al CPNL durant l’últim any, tens preferència d’inscripció del 9 al 12 d’abril.​
    • Inscripció general: si no has fet cap curs al CPNL durant l’últim any, t’has d’inscriure durant els dies 13, 14, 15 i 16 d’abril.

    Més informació: matrícula cursos de català

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 7a i 8a sessió

    Imatge de Ralph Nas en Pixabay

    Dilluns vam començar la classe repassant l’entrada del blog de la setmana anterior i també vam comentar l’Spotify del Consorci.
    Vam corregir els exercicis dels verbs semblar i assemblar-se.
    A continuació vam practicar la descripció de llocs. En grups vau descriure 3 fotos: Barcelona, Cadaqués i Montserrat. Vam recordar l’ús dels verbs haver-hi, ser, estar, tenir… Després vau posar en comú les descripcions.
    Adjectius per descriure paisatges

    Adverbis de lloc

    Dimecres vam començar resumint la sessió anterior. Després vam revisar un document que us havia enviat amb la formació del femení i del plural dels adjectius.

    Tot seguit vaig explicar els tres temps verbals més habituals per expressar el passat: el passat imperfet, el passat perfet i el passat perifràstic.

    Si voleu saber com es formen:

    Imperfet
    Passat perifràstic
    Passat perfet

    Quan eres petit… imperfet
    Passat perfet i passat perifràstic

    Vam estar parlant de què fèieu quan éreu petits/petites.
    Quan era petit era molt tranquil i callat.
    Anava a la biblioteca.
    Jugava a futbol.
    Tenia cabells i m’agradava jugar molt.
    Era molt inquiet i jugava a futbol tot el dia.
    Era molt obedient amb els meus pares i m’agradava molt anar a l’escola i jugar amb els meus germans.

    Quins records!
    La setmana que ve continuarem treballant els verbs en passat i us recordo que heu de fer la descripció del vostre lloc preferit (amb foto, millor) i enviar-me-la per correu electrònic.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share