• S3 Dietari 14/11/13

    22Bona tarda a tothom,

    Aquesta vegada som nosaltres, la Gloria i en Nanno, els encarregats de presentar-vos el dietari del dijous, 14 de novembre de 2013.

    1. Vam començar la classe parlant de les conjuncions “que” i “si”.

    Les conjuncions  “que” i “si” serveixen per introduir oracions subordinades substantives. Aquestes oracions subordinades són el complement directe de la frase i es poden substituir per “això” o “allò”. Aquests fragments poden ser substituïts per un pronom feble, la forma neutra “ho”.

     

    “QUE”

    -El fragment introduït per la conjunció “que” és un complement que dóna una informació imprescindible de l’enunciat.

    -El “que” va sempre darrere d’un verb i connecta amb un fragment que fa de complement d’aquest verb.

    -La conjunció “que” no s’accentua mai.

    Exemple: Em sembla que aquesta lesió és molt limitadora per a la vida del malalt, que esdevé completament dependent. CD ( M’ho sembla.)

    “SI”

    -Els fragments introduïts per si són complements que donen una informació imprescindible de l’enunciat.

    -El “si” va sempre darrere d’un verb i connecta amb un fragment que fa de complement d’aquest verb.

    -La conjunció “si” no s’accentua mai.

    Exemple: Vaig demanar als metges si em podien resumir els efectes secundaris del tractament recomanat. CD (Vaig demanar-ho als metges.)

     2. A continuació vam fer una activitat de treball en grup per intercanviar i explicar als altres companys de la classe les respostes de les possibles solucions per organitzar la situació familiar pel tema principal de la unitat 3, “la nostra mare o pare que té 83 anys, s’ha trencat el maluc i no es pot valdre”.

    3. Després vam treballar individualment l’activitat 2 (p.32, unitat 3) per decidir quines són les responsabilitats a les quals ens comprometem a assumir pel que fa a l’atenció de la nostra mare o nostre pare. Vam apuntar els nostres quatre compromisos.

    4. L’expressió de “si no” o “sinó” en arguments.

    a. “Si no”: Expressa una condició;

    Exemple: Si no organitzem un horari d’atenció, l’avi no estarà ben atès. (l’ordre és intercanviable en la frase)

    b.   “Sinó (que)”: Introdueix una idea que s’oposa a l’expressada anteriorment.

    Exemple: No volia fer-se’n càrrec, sinó que preferia contractar els serveis d’un professional.

     

    Ús del “sinó que”  + oració amb verbs o

    “sinó” + qualsevol element que no sigui un verb (Exemple: No li han fet una prova sinó tres.) “sinó” = només, tan sols

    Exemple: Els familiars no tenim sinó una preocupació: que l’atenció al malalt sigui la millor.

    5. La Núria ens va enviar material extra dels participis dels verbs irregulars amb alguns exercicis per practicar a casa.

    6. Els verbs grup 3 (-ir) incoatius (consultar punt 10, p. 43): Exemple: divertir; diverteixo, diverteixes, diverteix, divertim, divertiu, diverteixen

    7. Estructura del correu electrònic informal:

    Salutació, (seguida de una coma)

    Exemple: Hola a tots, Bon dia, Com esteu?……

    Text en paràgrafs, canvi de paràgraf  per a cada tema o utilitzar per a separar les idees.

    Acomiadament,

    Exemples: Adéu, / Fins després, / Fins aviat, / Una abraçada,/ Salutacions, / … (sense verb cal  posar una coma)

    Ja ens veurem. / Ja parlarem. / … ( amb verb cal  posar un punt)

    8. Els deures per la classe de dimarts, 19 de novembre són:

    Escriure un correu electrònic dirigit als companys del mateix grup de treball amb les propostes per trobar solucions per a la situació de la mare o pare de la família.

     

    Ja ens queda poc per acabar les classes, ànims a tots i bona sort.

     

    Imatge extreta de www.imagui.com . (És la viva representació de com vau acabar alguns de vosaltres!)

     

     

     

     

     

     

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share