• S1 12a sessió

    person-802502__180

    A les 11,45 hores en punt comença la classe:
    En Jaume, el nostre professor i guía en l’ensenyança del català comença a preguntantse a cadascú de nosaltres:
    “Amb qué et vas quedar l’últim día de classe ?
    – Les repostes son diverses, la majoría de nosaltres fa incís en la diferenciació de pronunciacions entre la “a” i la “e” de les sílabas àtones.
    – La Mari Ângels fa esment de la melmelada i no mermelada ni compota.
    – També es fa esment de les contraccions dels articles determinats i les apostracions d’articles, preposicions i pronoms febles, aquests últims apostrofats també pel darrera.
    Despres parlem dels projectes i posem dates al seu desenvolupament:
    – El día 12 de Novembre i haurá debat.
    – Els díes 17 i 19 es faran sessions de video per a la presentació de cadascú de nosaltres.
    – El día 26 es parlaran dels “Horts literaris” i l’aportació de tothom.
    – Els díes 1 i 3 de desembre en Jaume ferá un reportatge sobre el curs.
    – El tema de l’historia de Catalunya s’ha penjat al Google+ i en Jaume ens l’enviará a tots nosaltres. Hi ha que mirar el video cadascú de nosaltres i preguntar despres a clase sobre determinats processos historics.
    – En Carlos parla sobre les “aucas” o “romanceros” en el tema dels hots literaris.
    S’acaben les revisions de les Actes.
    Es torna a parlar del tema dels Horts Literaris, tema que segueix les indicacions d’una escola de nens d’Extremadura i a la que ens afegim.
    Es distribuirá el temari en tres parts:
    – El primer trimestre es parlará sobre la sembra: obres literaries sobre el vi, cançons i música que es debatrá el 26/11.
    – El segon trimestre es parlará sobre creixement i aprofundiment escollint les millors obres artístiques.
    – El tercer trimestre sobre la collita.
    Sobre la collita s’aclareixen temes:
    – Tastar és provar. Tast és experimentar.
    – Celler és el lloc on es guarda el vi i també d’altres begudes.
    – Bodega és el magatzem de vins i d’altres objectes en vaixells i avions.
    – Rebost és el lloc on s’amagatzeman els aliments d’una vivenda o habitatge.
    – Cava és un lloc soterrat i fresc on es pot guardar el vi, els formatges i derivats.
    Com participará la classe en els Horts Literaris ?
    – Cadascú de nosaltres hem de fer la nostra presentació individual.
    – Com a comiat, la conclusió es: “la prohibició del seu consum als menors d’edat”.
    A continuació en Jaume ens invita a fer una redacció sobre el tema dels Horts.
    – Ens formem en grups de sis, per triar la millor redacció de cada grup que en Jaume despres transcriu al blog.
    I aixís acaba la classe.
    Fins la propera.
    Haviam a qui l’hi toca fer la corresponet Acta. Hehe. Que será la 13.
    A 9 de Novembre de 2015, a un any just d’un día historic.

    Article complet

  • S1 11a sessió

    feet-224680__180

    Primerament en Jaume ens va preguntar com havíem passat la Castanyada. Cadascú va explicar una mica el que va fer-hi.
    Uns van menjar castanyes, uns altres panallets, pasant-ho amb la familia, sortint el cap de semana fora i també celebrant Hallowen.
    Desprès en Jaume ens va demanar que junt un altre company féssim un exercici sobre la recepta dels panallets. Havíem d´omplir els buits amb la “a” i la “e” que hi havia en les paraules de la recepta. El exercici va ser va ser per les dues cares del full, una mica llarg. Una cara del full feia un company i havia d´explicar perquè posava “a” o “e” a l´altre. I desprès al revés. En Jaume va posar-ens música per relaxar l´ambient.
    Ex: Bola/Boles Xocolate/Xocolates
    El sentit d´aquest exercici va ser aprendre que: la vocal àtona “a” a final dels noms femenís o amb “e” en el masculís, sempre el plural termina en “es”. Ex: LLimona-llimones. Xocolate/es. I que en singular las dues sonen practicament igual.
    També, vam parlar de que els pronoms febles poden anar per davant o per darrere del verb. També en poden ser apostrofats, tant si el verb comença o termina per vocal. Pèro si n´ acaba en consonant es posará un guió.
    Ex: M´emporta. Pense-hi
    Van sortir un parell d´expressions: Volia dir-m´ho Déu n´hi do
    Un altre tema van ser les contraccions de les preposicions:
    A+ El/Els= Al/Als DE +El/Els=Del/Dels PER+ El/Els=Pel/Pels
    Els pronoms indefinits: Altre/ Altra/Altres (son Complements Directs), sempre van acompanyats d´un article: el/l´/els/les/un/una/uns/unes.
    Ex: Un altre llop/ Una altra noia
    Sempre que en una paraula surt -as, es posará amb doble s com per exemple: “assequen”, “passa”.


     

    Article complet

  • 11a i 12a sessió (bàsic 1 matí)

    Bon dia,

    La setmana passada vam veure les parts del cos. Les trobareu en aquest enllaç:

    Viure a Catalunya. Vocabulari en imatges (parts del cos, pàg. 68)

    cos 1cos 2

    A més, vam anar a un centre comercial i vam perdre els nostres nens. Així, doncs, els treballadors que els van trobar els van descriure per localitzar les seves famílies. I amb aquesta tasca vam acabar la 2a unitat.

    Vam començar la 3a unitat parlant d’algunes accions.

    Accions

    A continuació, vam veure el present d’indicatiu dels verbs acabats en -ar:

    Present d’indicatiu

    També vam comentar les parts del dia. Les recordeu?

    matinada / matí / migdia / tarda / vespre / nit

    Fins aviat,

    Lourdes

     

    Article complet

  • 12a sessió (Suficiència 3)

    Hola a tothom,

    Aquí teniu el resum del dia 5 de novembre d’aquest any.

    En primer lloc,  la Lourdes ens va parlar sobre el voluntariat per difondre la llengua catalana i després ens va informar  del taller de teatre per si algun de nosaltres volia apuntar-s’hi.

    Després d’això, vam repassar la classe del passat dimarts: combinacions binàries, col·locació, infinitiu, ordre…

    Un cop fet aquest repàs, vam fer un exercici de pronoms i es van corregir des del primer fins al cinquè. Vam deixar la resta de deures.

    També es va fer menció del blog del nostre projecte: “com sobreviure a l’S3”. L’adreça per entrar-hi és: https://comsobreviures3.wordpress.com.

    Com que està buit i s’ha d’omplir, la Lourdes es ha va fer escriure un text de presentació per incloure’l dins del blog. Això sí, amb unes paraules que s’havien de col·locar dins d’aquest text i, a més a més, per grups , els mateixos grups de persones que van fer el vídeo el passat dimarts.

    Per finalitzar, cada grup va llegir el text en veu alta i la resta de persones vam apuntar les paraules que pensàvem que podrien ser .

    Per exemple, algunes paraules són: fal·lera, sol·licitem, mil·lèsima, passarel·la, rebel·lió…

    Bé, espero que s’entengui bé i segur que aviat podrem celebrar  l’aprovat .

    Salut!

    Lluis

     

    Article complet

  • Bàsic 1 tarda. Activitats quotidianes

    Dimarts vam repassar el vocabulari de les parts del cos: peu, turmell, melic, cul, pit, espatlla, esquena, colze, boca, cama…
    El alumnes, en parelles, van fer frases a partir d’una imatge d’una part del cos.
    Va ser força entretingut!
    Parts del cos humà
    A continuació, també en parelles vam començar a treballar el verb en present per explicar les accions quotidianes que hi havia en un dibuix. Havíeu d’explicar què fan les persones que hi sortien.
    Aquí teniu les solucions que van sortir a classe.
    Text imatge què fa aquesta gent
    Text imatge i horaris

    Si voleu estudiar el present d’alguns verbs habituals:
    Verbs accions quotidianes

    Per acabar vam escoltar a classe aquesta cançó:

    I aquí teniu la lletra amb buits: Lletra Bona nit Els Pets amb buits

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 10a i 11a sessió Bàsic 3

    Llegir

    www.flickr.com/photos/wiertz

    Dilluns vam començar la classe repassant l’entrada anterior. Vam veure els exercicis de pronoms i l’enllaç al model de prova del Bàsic 3. Us afegeixo ara el Model de correcció Model de correcció Bàsic 3
    i els àudios corresponents als exercicis de comprensió oral

    Vam estar parlant també sobre quin tipus d’activitat podríem fer a partir de la lectura del llibre.
    En primer lloc, heu d’escollir un fragment del vostre llibre (entre 5 i 10 línies màxim) per llegir-lo en veu alta. La setmana que ve practicarem la lectura a classe.

    Vam decidir de fer una presentació oral del llibre que heu llegit. Es pot fer fent servir Powerpoint o suport en paper. Podeu parlar del llibre, opinió, resum, llegir-ne un fragment, si han après vocabulari nou, si el recomanarien, com us heu sentit…
    Puntuarà com a nota de curs.
    També vam parlar d’algunes qüestions fonètiques.

    Xoc o joc?
    Dimecres vam repassar tot el model de prova: vam escoltar els àudios, i vam acabar de revisar tots els exercicis.

    Per al dilluns, heu de fer l’exercici 11, que és l’expressió escrita. Aquí teniu el document: Exercici expressió escrita Model prova Bàsic 3
    I també us vaig passar una fotocòpia amb exercicis de pronoms per fer-la a casa.

    Crec que això és tot. Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Suficiència 3 (11a sessió)

    Bona tarda,

    Ahir  vam començar la classe  (després que la Lourdes em fes un “piropo”) corregint els deures del dijous passat.

    Després vam repassar, una miqueta de nou ,els pronoms febles.

    COMPLEMENT  DIRECTE.

    -No porta preposició.

    -S’ha de preguntar què?  al verb.

    -Hi ha tres tipus de CD:

    Determinat.-   EL, LA, ELS, LES

    Indeterminat.- EN

    Neutre.- Que ve introduït per les paraules Això, Allò o tota una frase.- HO

    COMPLEMENT INDIRECTE

    -És qui es beneficia o surt perjudicat per l’acció del verb.

    -Està introduït per las preposicions “a” i  “per a”.

    -Per al singular.- LI

    -Per al plural .- ELS

    COMPLEMENT PREPOSICIONAL

    -Introduït per una preposició.- HI

    -Excepció.- Amb la preposició “de”, se substitueix per EN

    COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL

    -Responen a les preguntes de: on?, quan?, com?…

    -Normalment són de lloc.

    -Se substitueixen per.- HI

    -Excepció.- Quan porten la preposició “de” més lloc.- EN

    ATRIBUT

    -Introduïts pels verbs “ Ser”, “Estar”, “Semblar”.- HO

     

    A continuació vam fer  apunts facilíssims sobre els pronoms:

    1.- Col·locació dels pronoms.

    Normalment es col·loca davant del verb.

    Ex.-  Vas llegir el llibre.

    Sí, el vaig llegir.

    Quan és infinitiu pot anar davant o darrera.

    Ex. Sí, el vaig llegir o Sí, vaig llegir-lo

    Quan és imperatiu es col·loca darrera

    Ex.- Compra la revista!

    Compra-la!

    2.- Ordre dels pronoms

    Quan hi ha més de dos pronoms l’ordre és el següent:

    CI + CD+ ALTRES COMPLEMENTS

     

    Ex.- Els meus alumnes em van demanar les fotocòpies, però jo no ELS LES vaig donar

    Per substituir.- Les fotocòpies- CD determinat  LES

                                      Als meus alumnes.- CI plural ELS

                                    

    3.-Combinació LI + CD determinat

    Quan en una oració apareix la combinació binària CI representat per LI i CD per el, la, els o les, es produeix una doble transformació.

    1.- L’ordre dels pronoms generals canvia, el CD apareix abans que el CI.

    2.-el pronom LI es converteix en HI i es produeix la següent combinació.

    Li + el   = L’HI

          Li + la  =  LA HI

          Li + els=  ELS HI

    Li + les=  LES HI

     

    Per acabar, es van ajuntar els grups que van fer a la classe anterior i van començar a gravar els vídeos per al projecte del curs.

     

    PACO

    Article complet

  • Suficiència 3 (10a sessió)

    Hola a tothom!

    Abans de començar amb el resum, voldria dir-vos que és un plaer compartir classes amb tots vosaltres, i no en tingueu cap dubte: sobreviurem a l´S3!

    Anem, doncs, amb el resum del dia 29 d´octubre.

     

    Es van llegir 3 articles d´opinió:

    • “L´Europa dels murs”
    • “El que val una vida”
    • “L´ús de les sigles”

     

    Van sortir tres paraules amb l·l : al·lucinant, nul·litat i col.legi. D’aquesta última normament utilitzem l’abreviació col·le.

     

    La Lourdes ens va proposar un joc. Havíem d’agafar un full d’un sobre que tenia unes oracions amb una part en negreta i havíem de substituir-la per un pronom. Amb aquest joc d’apariència innocent, la Lourdes ens va endinsar de ple en el temible món dels pronoms febles.

     

    El pronoms febles es divideixen en cinc grups:

     

    Grup 1.- Complement Directe

    Grup 2.- Complement Indirecte

    Grup 3.- Complement preposicional

    Grup 4.- Atribut

    Grup 5.- Complement circumstacial

     

    GRUP 2: Complement Indirecte

    Comencem per aquest perquè segons la Lourdes és el mes “fàcil” 😉

    El complement indirecte sempre està introduït per les preposicions “a” o “per a” i, per trobar quin és el complement indircte a l’oració, s’ha de trobar qui és el beneficiari de l’acció verbal.

     

    Tenim dos pronoms per substituir aquest complement indirecte:

     

    • LI (singular)
    • ELS (plural)

     

    Exemples:

     

    Posaré un 10 a la Meri   =   Li posaré un 10

    Posaré un 10 al Paco Li posaré un 10

     

    Posaré un 10 als meus alumnes = Els posaré un 10

    Posaré un 10 a les meves alumnes = Els posaré un 10

     

     

    GRUP 3: Complment preposicional

    És el que va introduït per una preposició; el verb sense el complement preposicional no té sentit.

     

    El substituïm pel pronom:

     

    • HI      *Excepció: Si hi ha la preposició “de” se substitueix per la peposició “EN

     

    Exemples:

     

    Penso en tu   =   Hi penso

    Parlem d’aquest tema  =  En parlem   =   Parlem-ne

    Accedeixo a la feina = Hi accedeixo

     

     

    GRUP 5: Complement Circumstancial

    Normalment els complements circumstancials són de lloc, responen a les preguntes on?, quan?, com?

     

    El substituïm pel pronom:

     

    • HI       *Excepció: Si hi ha la preposició “de”+ lloc se substitueix per “EN

     

    Exemples:

     

    Treballa en un poble de la costa = Hi treballa

    Vaig trobar en Jodi al mercatHi vaig trobar en Jordi =  Vaig trobar-hi en Jordi

    Han tornat de Calella = N´han tornat

     

     

    GRUP 4: Atribut

    Quan ens trobem els verbs ser / estar / semblar en una frase , han d’anar acompanyats per un atribut.

     

    Els substituïm per:

     

    • HO *Excepció: Quan ens trobem un article determinant: el / la / els / les

     

    Exemples:

     

    Ells estan avorrits     =    Ells ho estan        

    Ella és alta      =    Ella ho és

    Ell sembla cansat    =       Ell ho sembla

     

    Ella és la presidenta   =    Ella l’és

     

    Quan volem enfatitzar el substituirem per:

     

    • EN

     

    Exemple:

     

    De cansada, n’estic molt

     

     

    Grup 1: Complement Directe

    Moltes vegades respon la pregunta Què? (si és un objecte). Si el complement directe és una persona, el podem trobar amb la prova passiva.

     

    Exemple:

     

    He avisat la mare    =    La mare ha estat avisada per mi

     

    En aquest cas “la mare” és el complement directe perquè passa al subjecte de l’oració passiva.

    El complement directe NO porta preposició.

     

    Exemple:

     

    He saludat la Maria    =    La Maria ha estat saludada per mi

     

    Tenim 3 tipus de complement directe:

     

    1.- Determinat

    2.- Indeterminat

    3.- Neutre

     

    1.- Determinat

    Quan està introduït per:        * el / la / els / les

    * aquest / aquesta / aquests / aquestes

    * aquell / aquella / aquelles / aquells

    * el meu / la meva / les meves / els meus

    Se substitueixen per:

     

    • EL / LA / ELS / LES

     

    Exemple:

     

    Vols el cafè?    =     El vols?

    Vols la llet?    =    La vols?

     

    2.- Indeterminat

    Potser el més difícil de substituir perquè no trobem coincidència amb el castellà. En aquest cas, quan no ens trobem amb cap cas de complement directe descrit, farem la substitució amb:

     

    • EN

     

    Exemple:

     

    Vols llet?    =    En vols?

     

    3.- Neutre

    Quan ens trobem un complement directe introduït per això, allò o una frase.

    El substituïm per:

     

    • HO

     

    Exemple:

    Vols això?    =    Ho vols?

     

    Fins aquí tot el que vam donar sobre els pronoms febles dijous passat. Dimarts vinent molt més.

    Ens veiem dimarts!

     

    Carmen Cebrián

    Article complet

  • Suficiència 3 (9a sessió)

    RESUM

    • Primer s’ha llegit l’article dels professors i a continuació s’ha fet un debat sobre el tema tractat en l’article.

    article professors

    • S’ha corregit la fitxa del dijous que havia entregat Lourdes. S’han comentat alguns aspectes de la fitxa de deures .

     

    • Me’n: És un pronom per substituir el complement directe.
    • Devies passar: Probabilitat=deure+infinitiu.
    • Sinó: Oposició. Exempleà No ho ha fet ell, sinó el seu amic.
    • Si no: Conjunció condicional seguida de l’adverbi de negació no.
    • Desprès: És un participi del verb desprendre.
    • Després: Posterioritat en el temps

     

    • S’han fet grups de 3 persones i un de 4, ens han entregat els articles corregits per la Lourdes. A cada grup li ha donat 1 article i era important fixar-nos en les correccions i comentar-les entre els companys de grup. Per últim, dos grups han comentat com fer el diàleg i el projecte de final de curs: Com sobreviure a l’S3? Finalment, ha enviat de deures la fitxa.

     

    Encarni

     

    Article complet

  • C2 5a sessió

    IMG_20151029_213652

    Creació de la Sònia

    Hem començat la sessió d’avui amb música, quan hem entrat a classe sonava de fons la cançó de la senyora Carla Bruni Quelqu’Un M’a Dit. Al mateix temps, reflectida a la pantalla del projector hem trobat la desena de les dotze pistes que en Jaume ens va plantejar durant la primera sessió del curs. Aleshores, hem tingut uns minuts per pensar quina podia ser la relació entre la cançó i la imatge que teníem a davant.

     Enigma 2

    Un cop finalitzat el temps estipulat hem parlat de les possibles coincidències, l’origen francès de la casa borbònica ha estat una de les possibilitats comentades. En el moment en què algú comenta si el tema de les infidelitats podria ser la relació sembla que a en Jaume li canvia la cara, sembla que no anem desencaminats! Aleshores ens deixa que continuem pensant en les possibles coincidències mentre passem a una nova activitat. Més tard reprendrem el tema.

    Tornem a sentir música, en aquesta ocasió es tracta de la versió catalana de la mateixa cançó cantada per Joan Dausà, Hi ha algú que em va dir. Aquesta vegada hem d’intentar copiar el màxim d’estrofes de la cançó… Missió impossible!

    Mentre nosaltres anem intentant copiar tot el que podem, en Jaume va enganxant fulls a les parets. La següent activitat anirà relacionada amb aquests fulls. Per tal de formar parelles, en Jaume agafa uns quants cordons de sabates de diferents colors a la mà, i cadascú de nosaltres n’ha d’agafar un dels extrems. Un cop deixa anar els cordons, descobrim a l’altre extrem qui és la nostra parella d’avui. L’activitat consisteix que una de les dues persones ha d’anar als fulls que hi ha enganxats a les parets i intentar memoritzar les estrofes per, tot seguit, tornar al seu lloc i dictar-li les estrofes a l’altre membre de la parella.

    dictat 1 dictat 2 dictat 3 dictat 4

    Quan acabem amb aquesta activitat, ens trobem dues preguntes escrites a la pissarra:

    1. Per què Ramón Muntaner va escriure la Crònica?
    2. Per a què Ramón Muntaner va escriure la Crònica?

    Un cop més en Jaume ens demana que, per parelles, comentem quina és la diferència entre les dues qüestions i que hi proposem algunes respostes.

    Després del debat, arribem a la conclusió següent:

    • Per què: El fem servir per fer oracions interrogatives relacionades amb la justificació, causa, motiu o raó d’alguna cosa.
    • Per a què: L’utilitzem per fer oracions interrogatives relacionades amb la finalitat d’alguna cosa.
    • Perquè: Serveix per donar resposta a qualsevol de les dues qüestions anteriors. Aquesta conjunció pot ser:
      • De causalitat: Sempre va amb el verb en mode indicatiu.
      • De finalitat: Sempre va amb el verb en mode subjuntiu.

    Per acabar amb aquest tema, posem en pràctica aquests conceptes amb un exercici.

    Reprenent el tema de les narracions que vam començar a la sessió anterior, fem una diferenciació entre els tipus de narradors que existeixen:

    • Narrador Omniscient: És aquell que ho sap tot relacionat amb els fets que està narrant. Sap tot allò relatiu a la història, però no en forma part. La redacció acostuma a ser en tercera persona i narra els fets de manera objectiva. És un tipus de narrador molt típic del segle XIX.
    • Narrador Protagonista o Testimoni: Forma part de la història, explica els fets perquè els ha viscut i els narra de manera molt subjectiva. Acostuma a estar redactat en primera persona si es tracta d’un narrador protagonista, o en segona o tercera persona si es tracta d’un narrador testimoni.

    En relació amb el joc que crearem a final del curs, entre tots, intentem establir les característiques que creiem que hauria de tenir:

    • Un material motivador
    • Cal definir:
      • Els destinataris
      • El nombre de jugadors
      • La temporització
      • Les normes
      • El tema
      • El premi o recompensa del guanyador
      • La finalitat

    D’entre totes aquestes característiques, acordem que al nostre particular joc de l’oca jugarem mitjançant 5 equips de 5 persones i que caldrà preparar preguntes per anar contestant. Pel que fa a les caselles del joc, un cop acabem les classes en tindrem 50 (25 de les actes diàries i 25 dels episodis), caldrà decidir també de quina manera afegim algunes més per arribar a les 63 caselles que té el joc de l’oca original.

    Finalment, tanquem la sessió d’avui, tornant a la pista número 10. En Jaume ens planteja diverses qüestions:

    • Què passa quan un cap d’estat no fa el que ha de fer?
    • Quins problemes poden sorgir relacionats amb els hereus?

    Ens comenta que en un dels capítols de la Crònica de Ramon Muntaner relata un episodi d’un trio, i, entre tots, fem una relació de personatges famosos als quals se’ls han descobert infidelitats, Mercè Rodoreda entre d’altres.

    Com a totes les sessions, en Jaume ens demana a cadascú de nosaltres amb què ens quedem de la sessió d’avui, i cadascú diu la seva. L’habilitat que té per sorprendre’ns cada dia, i captar la nostra atenció al màxim fa que, tot i ser una matèria complicada, les dues hores de classe se’ns passin volant i que aprenguem sense gairebé adonar-nos-en.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes