• 14a i 15a sessió Suficiència 2

    Bon dia, companys,

     

    El dimarts passat vam començar la classe amb la continuació de l´exercici de la presentació per parelles. La Lourdes va escriure les diferents presentacions que havíem fet el darrer dia, on a part de localitzar la paraula incorrecta i proposar la correcta, vam veure les diferències entre elles:

     

    És necessari / És precís

    Fa referència a necessitat / Fa referència a precisió

     

    Mitjans / Medis

    S’utilitza quan són recursos / Per medi ambient

     

    Espatlla / Esquena

    On comencen els braços / Part posterior del cos

     

    Ha anomenat / Ha nomenat

    Donar nom algú o cosa / Designar per un càrrec o funció

     

    Rentable / Rendible

    Es pot netejar / Amb rendibilitat

     

    Les dates / Les dades

    Fa referència a temps / Ens dona Informació

     

    Difós / Difús

    Del verb difondre / Que no és clar

     

    Res / Gens

    Contrari de tot / Contrari de molt

     

    Vestuari / Vestidor

    Conjunt de roba / Lloc

     

    Arran de / Arrel

    Conseqüència de  / Part d’un arbre o una planta

     

    Esborrador / Esborrany

    Objecte per esborrar / Esbós

     

    Més bé / Més aviat

    Millor / Aproximadament…

     

    Taulell / Tauler

    Taula de botiga / Per posar anuncis

     

    Mànegues / Mànigues

    Tub de plàstic / De la roba

     

    Borsa / Bossa

    De valors / Per emportar coses

     

     

    En la segona part de la classe del dimarts vam fer un debat amb dos grups ben enfrontats. Però primer es va proposar la pregunta del debat, sempre amb els animals de companyia com a tema principal. Un cop triat, la pregunta guanyadora va ser la següent;” Estem educats per tenir animals domèstics a casa”? Així que ja podíem fer els grups per defensar tant el sí, com el no, i buscar argumentació per a les intervencions.

     

    Pel que es refereix al dijous, gairebé tota la classe, vam estar treballant a partir d´un full que la Lourdes va fer amb els errors que vam cometre en el debat.

     

    Les frases amb les seves correccions són aquestes :

     

    -Ara la gent reculle els excrements; recull (3ª pers. sing. prest. ind).

     

    -El gos lo tiene per això; el té.

     

    Lo cuida; el cuida / en té cura.

     

    -Són gossos d’una raça que requiere…; requereix.

     

    Té raó a l´hora de manifestar de que s’ha millorat; caiguda de preposicions.

     

    Es té que tenir en compte; s’ha de.

     

    -No li pot donar lo que necessita ; el.

     

    Trobes un animal que ningú ho vol; sense el pronom.

     

    És molt loable; lloable

     

    Seria necessària una llei que fossi més dura; fos. (1ª pers. sing. imp. suj.).

     

    Tinc que passar una ITV; he de.

     

    És un animal que té que caminar 20km; ha de.

     

    A 100 metros; metres.

     

    -Patates frites; fregides.

     

    S’han encarregat de que passesi una castració; passés (3ªper. sing. imp. suj) i caiguda de preposició.

     

    -Això té que estar recolzat per poders superiors. ha de tenir el suport de.

     

    La cantidat de temps; la quantitat.

     

    No m’he encontrat amb ningú veí responsable dels seus animals; trobat, cap.

     

    Els nen le tenen por. li.

    Quan estigui en zelo; zel.

     

    Passa un estrès sin saber per què; sense.

     

    -Tens un montón d’animals; munt.

     

    Els animal han d´estar pel seu puesto; lloc.

     

    Cortar-li una pata; tallar-li una pota.

     

    Té un olfacto; olfacte.

     

    En els anys cinquenta. cinquanta.

     

    Hi ha gent que té animals por tenir animals, per ser aceptados por determinats grups ; per i acceptats.

     

    L´animal és un medio; mitjà.

     

    A la meva  casa sempre hi havia un gos; casa meva.

     

    Un collar de pinxos; punxes.

     

    És el animal; l’animal.

     

    Et crees un víncul amb ell; vincle.

     

    Arran d’aquest exercici vam resoldre alguns dubtes:

     

    Recolzar= recolzar-se a la paret.

    Suport= tenir suport.

     

    Ningú = Cap persona.

    Cap = ningun/ninguna.

     

    Broqueta moruna= pincho moruno.

     

    Fins dimarts, companys,

     

    Fran

     

     

    Article complet

  • D 31a sessió

    Cada setmana un alumne de la classe és l’encarregat de escriure l’acta del dia. Avui em toca a mi.

    En Jaume va començar la classe llegint l’acta de dimarts passat. Tot seguit va esmentar el que seria l’ordre del dia. En primer lloc, va parlar de la construcció del blog. En segon lloc,  debat sobre  la prova i, per finalitzar, planificar una sortida al teatre que serà el motiu de la propera tasca.

     

    1. Blog

    En Jaume ens va dividir en quatre grups. Cadascú havia de fer un encapçalament del blog. Després un representant de cada equip ho va  escriure  a l’ordinador i es va sotmetre a votació.

    El grup guanyador fou el quatre.

     

    També ens va explicar com crear, afegir dades, documents, música i fotos

    Hi ha la possibilitat de fer un cop d’ull abans de publicar-ho mitjançant vista prèvia.

     

     

    1. Benvinguts al blog dels alumnes del nivell D de català de Castelldefels, hi podreu llegir els nostres textos, els quals anem treballant durant el curs. Podreu opinar  i trobar diferents tipologies textuals. Esperem que us agradi.
    2. Benvinguts/des al blog dels alumnes del curs de nivell superior de català C2 de Castelldefels!/,  Som un grup de gent interessat per la llengua amb ganes de compartir, mitjantçant aquest espai, les nostres activitats i els nostres projectes. Esperem que aquest blog sigui una eina útil per a tothom que també vulgui compartir i aprofitar els coneixements lingüístics.
    3. Benvingut al nostre blog! Som alumnes del nivell C2 de català del SLC de Castelldefels. Aquí trobaràs comentaris sobre viatges, moda i decoració. Si t’agrada algun d’aquests temes, et convidem a participar-hi. Esperem que gaudeixis tant com nosaltres!

     

     

    Ets un rodamón d’aquells que t’apassiona la moda i la decoració? El grup d’alumnes del nivell D de català de Castelldefels estrenem aquest blog per descobrir-te els llocs imprescindibles que hauràs de visitar abans de morir. Sabràs el que es porta aquesta temporada i quins són els complements ideals per al teu estil de vida o allò que no pot faltar al menjador de casa teva, entre moltes altres coses… Salta de línia i prepara’t

     

     

     

     

    1. Prova

    Tots vàrem expressar amb una paraula el que representava per  a nosaltres.

    Complicat, difícil, inseguretat, dubtes, llacuna, negre, desconeixentment, etc.

    IMG-20150305-WA0029

    Quan en Jaume ens va fer cinc cèntims de la prova, va sorgir un dur debat entre tots els membres de la classe. I una allau de preguntes però va finalitzar amb un somriure als llavis de tots.

     

    1. Deures

    Els veïns de C2 li han demanat a en Jaume que els hi agradaria  escoltar un recital de poesia sobre col.lectius més desafavorits. Doncs ja tenim deures, triar una poesia el suficientment llarga per poder recitar una estrofa i intervenir tots a l’acte.

    El proper vint-i-set de març es commemora el Dia del Teatre. A en Jaume li han ofert un preu reduït per anar tots plegats al Teatre Plaza de Castelldefels on representen MARILULA.

    No cal dir que els propers deures, debat, resum i article d’opinió versarà sobre la obra teatral.

    D 31a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • Elemental 3. Repàs de continguts

    Dimarts vam començar corregint l’exercici que teníem pendent de pronoms.
    A continuació, vau llegir alguns dels fragments teatrals que us vaig passar la setmana passada.

    Dijous vam fer un assaig dels exercicis d’expressió oral del model de prova que hi ha penjada a la nostra pàgina web. Vam veure què necessitem per descriure (verb HAVER-HI, ver SER, adjectius, situacionals, també podem fer suposicions…), per aconsellar (utilització del condicional; us aconsello que; jo, de tu…), per donar instruccions (haver de + infinitiu; caldre + infinitiu; caldre + que + subjuntiu…), etc.

    Mireu aquest vídeo:

    Normativa ús del mòbil a l’aula

    Contesteu les preguntes següents:

    CO vídeo ús del mòbil a l’aula

    I vosaltres què opineu?

    Article complet

  • Bàsic 1. Les hores

    Rellotge

    www.flickr.com/photos/jaumemeneses/3904485936

    Dilluns vam continuar repassant les paraules que indiquen situació. També vam treballar com es diuen les hores en català. Si voleu practicar més:

    Les hores

    Us podeu baixar aquest rellotge com a estalvi de pantalla o com a Gadget de Google.

    Rellotge amb les hores en català (També hi trobareu un convertidor d’hores)

    Dimecres vam anar a visitar la Biblioteca de Castelldefels.
    Biblioteca

    www.flickr.com/photos/andurinha/6962989828

    Dilluns que ve ja m’explicareu com va anar la visita i si us va agradar, però crec que va ser molt interessant. Moltes gràcies per participar-hi! Espero que feu servir el carnet ben aviat!

    Article complet

  • Els pingüins de Madagascar al XVIII Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels

    cartell març reduïtEl mes de març es projectarà Els pingüins de Madagascar als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 28 de març (16 h) i diumenge 29 (12 h).

    Quatre pingüins rebels s’embarquen en tota mena d’aventures perseguits pel dolent, un pop venjatiu, i l’organització Vent del Nord, que teòricament té un pla i molts mitjans. Sort que saben improvisar….

    Dins del cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. Les projeccions s’inicien el mes de novembre i finalitzen el mes de juny.

    L’entrada per a qualsevol de les projeccions del Cicle tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

     

    Els pingüins de Madagascar

    Dissabte 28 de març (16 h) i diumenge 29 (12 h)

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

     

     

    Article complet

  • E1 15a sessió


    15a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • D 30a sessió

    Comença la trentena sessió el dia 3 març. En Jaume llegeix l’acta de la sessió precedent. Ens indica que l’objectiu d’aquesta classe és finalitzar la unitat i repassar els pronoms relatius i els signes de puntuació.

     

    Pronoms relatius

    Individualment realitzem l’exercici número 3 en què corregim o millorem les frases utilitzant els pronoms relatius adequats.

    a Hi ha uns pins gegants que les arrels arriben fins més enllà del clos.

    Hi ha uns pins gegants les arrels dels quals arriben fins més enllà del clos.

    b És una gent que no els llueix tot el que tenen.

    És una gent /a qui/a la qual/ no els llueix tot el que tenen.

    c És un riu que s’hi ha ofegat molta gent.

    És un riu /on/en què/en el qual/ s’ha ofegat molta gent.

    d Ha vingut la noia que l’altre dia li vaig curar la cama.

    Ha vingut la noia /a qui/a la qual/ l’altre dia vaig curar la cama.

    e És una fusta que s’hi fan talles delicades.

    És una fusta /amb què/amb la qual/ es fan talles delicades.

    f  És una novel·la que l’autora tracta de problemes generacionals.

    És una novel·la /en què/en la qual/ l’autora tracta de problemes generacionals.

    g He comprat una planta, que les flors surten a l’hivern.

    He comprat una planta, les flors de la qual surten a l’hivern.

    h En Manel s’ha comprat una motocicleta que ella pot anar a 200 km/h.

       En Manel s’ha comprat una motocicleta /amb la qual/amb què/ pot anar a 200 km/h.

    Vam fer la reunió a la sala que les fenestres són rodones.

    Vam fer la reunió a la sala /on/en la qual/en què/ les fenestres són rodones.

    És una persona que no li sap greu admetre que s’equivoca.

       És una persona /a qui/a la qual/ no sap greu admetre que s’equivoca.

     

    A continuació hem corregit el número 4, per parelles.

    a El llibre del que m’has parlat està exhaurit.

    El llibre /del qual/de què/ m’has parlat està exhaurit. (no del què=cast)

    b És una residència on hi viuen refugiats.

    És una residència /on/en la qual/en què/ viuen refugiats. (no en la què=cast)

    c És un material del qual se’n desfan un cop l’han fet servir una vegada.

    És un material del qual se desfan un cop l’han fet servir una vegada. (1 pronom, no 2)

    d No sé el què fer.

    No sé què fer.

    e Van dir-nos que hauríem d’esperar-los, el que em sembla molt malament.

    Van dir-nos que hauríem d’esperar-los, cosa que em sembla molt malament.

    f  Els quins vulguin que vinguin.

    Els /quin/que/ vulguin que vinguin. Qui vulgui que vingui.

    g La meva versió, en la qual hi podeu trobar canvis que no us agradin, és aquesta.

    La meva versió, en què podeu trobar canvis que no us agradin, és aquesta.

    h És una casa que a l’entrada hi ha un banc.

       És una casa /on a l’entrada/a l’entrada de la qual/ hi ha un banc.

    i Ha vingut l’home a qui li vam donar el gos.

    Ha vingut l’home /a qui/al qual/ vam donar el gos.

    j  És un metge de qui no en tenim cap referència.

    És un metge /de qui/del qual/ no tenim cap referència.

     

    L’ exercici següent era la correcció de majúscules i signes de puntuació:

     

    Aquell dia els carrers de Los Àngeles em recordaven a La Bisbal del Penedès, en companyia del senyor Vila i de Monsieur Martin. Era Cap d’Any i feia quatre dies que els Estats Units havien declarat la guerra a la República francesa, cosa que podia suposar la Tercera Guerra Mundial. El rei d’Espanya i el Papa mateix havien decidit intervenir-hi; però aquell conflicte semblava del tot inevitable, tenint en compte que el govern estatunidenc havia decidit no mantenir cap altra conversa amb representants de la República. Vam passar la plaça de la Independència fins a anar a espetegar a la part de darrere de l’Ajuntament i vam entrar al Consistori. Dins, com si es tractés d’un sopar de l’edat mitjana, El Consell de Ministres debatia a crits si la Llei 22/2020 era factible. En aquell moment vaig pensar que ni el mateix Edgar Alan Poe no hauria estat capaç d’imaginar una escena tan surrealista.

     

    Construcció del blog

    Haurem d’obrir una entrada a  https://C2Cast14.wordpress.com.

    El Sr. Sans ens enviarà a cadascú un missatge.

    invitacio al blog

    Hem d’acceptar la invitació per donar-nos d’alta i obtindrem un nom d’usuari i una contrasenya. Progressivament haurem d’incorporar tots els documents que hem realitzat a nivell individual.

     

    També haurem d’afegir al blog una entrada, el tema del qual  podrà ser VIATGE/DECORACIÓ/MODA.

    Hauria de tenir: titol, introducció amb explicacions i conclusió/recomanacions.

    La Conchi ens proposa un viatge a la Toscana

    Titol: La Toscana amb encant.

    Introducció amb tres línies magistrals:

    – Cultural (Siena, Florència)

    – Paisatges (pobles, zones emblemàtiques)

    – Pobles amb emb encants (musicals, gastronòmics)

    Conclusió: com podem visitar la Toscana i planificar  els albergs i desplaçaments.

     

    En la propera sessió, hem de tenir preparat per al nostre blog, una benvinguda d’unes cinc línies, amb una breu informació del blog.

    Si voleu visualitzar la vídeo acta d’aquesta sessió, cliqueu aquí.

    Article complet

  • 12a i 13a sessió Suficiència 2

    Bon dia,

    Avui hem començat  la classe explicant els textos corregits a la persona que els ha fet. Després hem posat en comú els errors que han fet:

    • Inclòs (verb incloure) ≠fins i tot (*incluso)
    • res≠gens
      • no costa res (gratuït)
      • no costa gens (costa poc)
    • *al home→a l’home
    • *las donas→les dones
    • *fins la eternitat→fins a l’eternitat
    • Eficaç (sg.) – eficaços (pl. Masc.) – eficaces (pl. Fem)
    • Abans (temps) ≠ avanç (cap endavant)
    • *quan més aviat millor → com més aviat millor
    • *molt discriminació →molta discriminació
    • *des de que →des que
    • *decada→dècada
    • *practica→pràctica
    • *familias→famílies
    • ON s’utilitza per parlar de llocs ex. On vius?
    • *des de els →des dels
    • *contar→comptar
    • Atenció
      • Conte (*cuento)
      • Comte (títol nobiliari)
      • Compte
        • Verb comptar
        • Bancari
        • Restaurant
        • Números
        • Expressió →tenir/anar en compte
      • *domestiques→domèstiques
      • Perjudicis (*perjuicios) ≠prejudicis (*prejuicios)

    Després la Lourdes ens ha donat un full per omplir com bonament poguéssim:

    • Res (contrari de tot, s’utilitza sempre en negació) ≠gens(contrari de molt)
    • Engegat(iniciar) ≠endegat(posar direcció correcta)
    • Per què (pregunta) ≠perquè (resposta)
    • Número (publicació, telèfon, espectacle) ≠nombre(quantitat, gramàtica, matemàtica)
    • És necessària(necessitat) ≠és precisa (de precisió)
    • Tan ≠tant (com en castellà)
    • Quan (temps) ≠quant(quantitat)
    • Fullets(folleto en castellà) ≠fulletons(publicació)
    • Gaire(frases negatives) ≠molt(frases positives)
    • Rentable(de netejar) ≠rendible(dóna benefici)
    • Enlloc(en cap lloc) ≠en lloc de(substitució)
    • Maldecap(preocupació) ≠mal de cap (dolor de cap)
    • Doblar (duplicar) ≠doblegar(*torcer en castellà)

     

    EL dijous l’hem començat fent  la diferència entre aquestes paraules:

    Positiu Moltíssim +++
    Molt ++
    Bastant/Força +
    Negatiu Gaire
    Gens
    Gens ni mica

    Després la Lourdes ens ha donat 6 paraules i 6 frases i havíem de trobar la persona amb la part que cadascú necessitava:

    • Aquesta malaltia l’ha deixat completament aixafat≠esclafat
      • Aixafat →aplicar força sobre una cosa
      • Esclafat→rompre per un xoc violent
    • Avui et convidaria de bon grau≠grat.
      • grau→temperatura
      • grat→*apetecer
    • Tothom considerava excessiu el càstig que van infligir≠infringir a les persones que van intentar escapar-se.
      • Infligir →aplicar càstig
      • infringir→no respectar normes
    • Li han venut un trencaclosques incomplet≠incomplert perquè li falta una peça.
      • incomplet→no sencer
      • incomplert→no complir promesa
    • Va estabornir el gos d’una pedrada≠pedregada.
      • pedrada→com en castellà
      • pedregada→precipitació grossa
    • Ens van advertir que no havíem de desvelar≠desvetllar el secret fins que no arribessin els delegats.
      • Desvelar→dir, anunciar
      • desvetllar→treure la son

    Per últim, hem fet una presentació en parelles. Havíem d’incloure unes paraules que la Lourdes ens va donar, però havia de ser en la versió incorrecta. Després havíem de llegir-les  i els companys havien de trobar les paraules.

    I això és tot. Com podeu veure he tardat més d’allò que és normal a fer aquest resum però ara sí està ben fet. Les coses ben fetes sempre tarden una mica més.

     

    Una abraçada,

    Josue

    Article complet

  • Anem al teatre? M.A.R.I.L.U.L.A a Castelldefels

    Bon dia,

    Divendres 27 de març es commemora el Dia Mundial del Teatre. Per celebrar-lo us proposem que ens acompanyeu a la funció de M.A.R.I.L.U.L.A que tindrà lloc al Teatre Plaza de Castelldefels a les 21 h.

    El preu de l’entrada amb el descompte per grup ja aplicat és de 10,80 €. Si voleu acompanyar-nos-hi, digueu als vostres professors quantes persones hi anireu i doneu-los l’import de les entrades o passeu pel Servei Local de Català. L’últim dia per apuntar-vos-hi és el dijous 12 de març.

    Us hi animeu? Us deixem la sinopsi i un vídeo perquè en tingueu més informació.

     

     

    Sinopsi M.A.R.I.L.U.L.A

    Avui no és un bon dia per a la protagonista de M.A.R.I.L.U.L.A. De fet, fa dies que no està gaire bé. Asseguda a la seva taula de treball mentre espera sense massa ganes l’arribada del seu amant ocasional, escolta música, es formula el perquè del seu desencís, busca sortides a la seva situació, ens explica la seva visió del món… Hi ha tantes preguntes sense resposta? Tant de bo existís una pastilla que ho arreglés tot! M.A.R.I.L.U.L.A., una comèdia que congela el somriure.

     

    Quan?

    Divendres 27 de març

    21 h

    Teatre Plaza

    Article complet

  • E1 14a sessió


    14a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes