• D 29a sessió

    A la darrera sessió , en Jaume ens va col·locar per grups i ens va repartir un article sobre els  neologismes. A cada membre de cada grup li va donar una part d’aquest text. Després, cadascú s’havia de llegir el seu full i havia d’explicar als altres membres del grup de què anava.

    A continuació, en Jaume va explicar que són els neologismes i d’on provenen. Va explicar que uns neologismes els crea  la mateixa llengua autòctona i uns altres provenen de llengües estrangeres. Aquests neologismes, els quals provenen de llengües estrangeres, se’ls anomena manlleus.

    Després, cada grup havia de respondre a tres preguntes:

    – Què és un neologisme?

    – Quins problemes presenta?

    – Com es poden resoldre?

    Finalment , en Jaume va repartir uns exercicis de pronoms relatius per realitzar .

    Recursos per consultar els neologismes:

    Per mirar la vídeo acta, cliqueu aquí.

    Article complet

  • 12a i 13a sessió Suficiència 1

    Hola Lourdes i companys,

    Aquesta setmana hem fet molta feina. Això es posa molt seriós.

    Hem començat corregint exercicis que teníem de deures.

    Necessito unes ulleres de sol amb els vidres/cristalls graduats (vidres).
    Li han venut un trencaclosques incomplert/incomplet (incomplet).
    Els rius d’aquesta zona no porten prou cabal/cabdal (cabal).
    Arran de l’explosió es va crear una situació molt confusa/confosa als voltants de l’edifici (confusa).
    L’estiu passat van fer una estada/estança molt agradable en aquell hostal de Llavorsí (estada).
    Tothom considerava excessiu el càstig que van infligir/infringir al presoner (infligir).
    Se’n va anar a viure a la vila/Vil·la Olímpica (Vila)
    Quan va entendre l’acudit va esclafar/esclafir una gran rialla (esclafir).

    Les que a mi personalment m’han costat són:

    Cabal : caudal de riu
    Cabdal :persona important
    Incomplet: alguna cosa incompleta
    Incomplert: incomplir alguna norma.
    Esclafat: caure alguna cosa a sobre.
    Esclafit: morir de plor o riure.
    Infringir: normes.
    Infligir: aplicar un càstig.

    Després hem fet grups i la Lourdes ens ha donat uns fulls que contenien paraules i nosaltres havíem d’escriure-les bé i escollir entre uns paperets escrits el perquè.
    Com s’escriu? Per què?
    ex+marit = exmarit  (Els mots construïts amb prefixos. Ex.:arximillonari)
    col+i+flor = coliflor (S’escriuran en general sense guionet els compostos formats a partir de mots catalans. Ex.: capgròs)
    tres+cents+cinquanta+quatre = Tres-cents cinquanta-quatre (Els numerals segueixen la regla D-U-C)
    Sud+africà = Sud-africà (Els mots compostos que comencen amb el nom d’un punt cardinal. Ex.: nord-americà nord-est…)

    En la següent feina havíem d’escollir llocs emblemàtics que ens portessin algun record, i explicar per què.
    L´Alhambra
    Casa Batlló
    Mesquita de Còrdova
    Cristo del Corcovado
    i alguns més.
    I seguidament més feina… Sobre els llocs escollits comencen per grups a fer un passaparaula o un jeroglífic, sopa de lletres, mots encreuats… Dijous van acabar els passaparaules, jeroglífics…i cada grup en va resoldre un.

    Sobre las fitxes de la setmana anterior, també vam fer un exercici de buscar les paraules amb majúscula i escriure per què en un full de correcció.

    Aquí teniu alguns dels jocs que hem fet.

    enllaç fotos passatemps

    PURI

    Article complet

  • E1 13a sessió

    Cliqueu la fotografia per visualitzar la presentació

    Cliqueu la fotografia per visualitzar la presentació

    Article complet

  • E1 12a sessió

    Vam haver d’acceptar el repte entre tots plegats:

    Una sessió en 21 paraules (12)

     

    Cliqueu sobre la fotografia per visualitzar la presentació

    12a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • Elemental 3. Els pronoms

    Dimarts vam començar corregint els exercicis que teníem pendents. N’hi havia dos de pronoms relatius. Recordeu que s’utilitzen per enllaçar oracions i alhora substitueixen una part de l’oració principal que ha sortit just abans.

    Vam treballar sobretot els pronoms: QUE, COSA QUE/LA QUAL COSA i ON.

    Si voleu practicar més:
    Pronoms relatius
    (Heu de clicar a la columna de l’esquerra l’apartat dels pronoms relatius)

    També vam repassar els temps de passat: el perfet, el passat perifràstic i l’imperfet d’indicatiu.
    Per últim, vam fer unes improvisacions a partir d’unes situacions concretes.

    Dijous vam practicar els pronoms febles des del punt de vista de la col·locació, és a dir, com s’escriu el pronom si el col·loquem davant del verb i com s’escriu si el col·loquem darrere del verb.

    Per acabar vam estar fent uns mots encreuats per recordar el present d’Indicatiu.
    Mots enreixats

    Us vaig passar també uns fragments de les obres Criatures i Homes de la companyia T de Teatre perquè els llegiu a casa per començar a preparar-ne la lectura.

    Fins dimarts i bon cap de setmana!

    Article complet

  • Bàsic 1. Repàs unitat 1 i situacionals

    Plànol

    www.flickr.com/photos/laveudenanuk/7574254668

    Dilluns vam estar fent una activitat oral en parelles per repassar els continguts de la Unitat 1. A més, vau avaluar el company.

    També vaig repartir un plànol de Castelldefels i cada alumne va marcar on viu. Alguns van comprovar que eren veïns. Vam parlar d’algun barri en concret, per ex. el barri de Les Botigues, on viu la Sofía. Aquí teniu un vídeo que explica la problemàtica d’aquest barri.

    El barri de Les Botigues

    Dimecres vam començar parlant dels serveis i equipament que hi ha en el barri on vivim. Vam utilitzar el verb HAVER-HI.
    Ex.:
    Al meu barri hi ha una farmàcia.
    Al meu barri hi ha un supermercat.
    Al meu barri no hi ha botigues.

    Després vam aprendre a situar objectes fent servir paraules que indiquen lloc. Per situar persones i coses en l’espai utilitzem el verb SER.
    Mireu aquest blog:

    Els situacionals
    Si voleu practicar més:
    Situacionals (Heu de contestar tenint en compte la granota)

    Per acabar vam descriure la nostra classe. Us proposo un altre exercici de descripció. Escriviu una frase per descriure entre tots aquesta aula. Me la podeu enviar en forma de comentari.

    Classe

    www.flickr.com/photos/jamesclay/3509154283

    Article complet

  • D 28a sessió

    La darrera sessió va començar amb un paper en blanc per a cadascú i unes instruccions molt precises: escriure-hi un accident geogràfic, un animal i un personatge històric. Els papers, els vàrem introduir en una bosseta i bon vent i barca nova. Seguidament, en Jaume va llegir l’acta de la classe anterior i després vam repassar breument alguns signes de puntuació. A continuació, els pronoms relatius van envair-nos. La correcció d’uns exercicis ens va esprémer gran part del nostre cervell, sort que els exemples i explicacions d’en Jaume ens van lliurar d’ensorrar els caps com estruços. També es varen mencionar algunes aclaracimenst sobre neologismes, tot i que en això ens endinsarem més en la propera sessió. No va ser fins a l’últim període de la classe que vàrem rescatar els papers misteriosos del principi, aquells on havíem escrit tres eleccions sobre els temes proposats. Ens vam col·locar en semicercle i en Jaume va repartir-los aleatòriament. Un per un havíem d’intuir qui era l’autor de l’escrit de què disposàvem i preparar-ne una breu descripció. Alguns encertaren i altres ni s’hi van acostar. Val a dir que els més populars van ser en Quim i la Maite. Mentrestant en Jaume prenia anotacions i, en acabar la “roda de reconeixement”, va esmentar i aclarir errors que havíem comès en paraules i expressions com a boleo i Aristóteles , entre d’altres. La traducció de les quals són a l’atzar i Aristòtil.

    Vídeo acta (cliqueu aquí)

    Article complet

  • E1 11a sessió

    la Vivi va acceptar de nou el repte:

    Una sessió en 21 paraules (11)

     

    Cliqueu la fotografia per visualitzar la presentació

     

    Article complet

  • 10a i 11a sessió Suficiència 1

    Hola,

    Aquesta setmana hem repassat els errors de les fitxes.

    Per al  = per a + el seu consum.

    Magatzem =emmagatzemar
    Tard  / després
    Simbols =    Símbols  (paraula plana que no acaba ni en vocal ni en vocal + essa ni en –en o –in)
    de aquesta    = d’aquesta
    esta  =està    (paraula aguda que acaba en vocal)

    També vam fer un exercici en què faltaven paraules i havíem d’omplir-ne els buits.
    La nevera està buida. No hi ha___(gens/res).  Resposta correcta          RES
    Un gran ____( número /nombre) de persones van assistir al concert.    NOMBRE
    Aquest treball es____( compon/ composa) de tres apartats.                 COMPON

    s1 2
    El dijous ens va donar un altre full: ús dels guionets. Això va ser bastant enrevessat , ens va costar una mica però ens en vam sortir bastant bé. A les fotos veurem les explicacions.

     

    s1 1
    Bon cap de setmana a tots. Fins dimarts!

     

    Carme

    Article complet

  • D 27a sessió

    Dijous vam començar la classe , a part de llegir l’acte i escollir el secretaris, formant grups de tres per buscar en un paràgraf assignat d’un text  tots els tipus  de signes de puntuació. Vam comentar per quina raó hi eren i quina n’era la finalitat.

    Un cop posats en comú, en Jaume ens va donar uns exercicis  de pronoms relatius per fer a clase .
    Va ser una classe molt diferent, intensa, amb molt de suc .

    Vídeo acta (cliqueu aquí)

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes