• Sessió 30 D

    Hola companys!

    Vam començar la classe del dijous 20/02/2014 amb l’arribada d’un Jaume amb cara de velocitat… Fins i tot ell va reconèixer que venia accelerat! Suposo que era perquè tenia intencions de fer meravelles en només dues hores de classe…

    Vam iniciar la sessió amb les correccions dels exercicis del dia anterior sobre els subjuntius i els imperatius:

    1. No vingueu cap aquí. Veniu cap aquí.

    2. No coguem les mongetes. Coguem les mongetes.

    3. No aparegueu quan us ho digui. Apareixeu quan us ho digui.

    4. No el moguis. Mou-te.

    5. No caiguis. Caieu.

    6. No duguis gaire pes. Duu força pes.

    7. No begueu. Beveu.

    8. No aprengueu res. Apreneu-ho tot.

    En Jaume es va quedar amb les ganes de girar-nos la cara a alguns que fèiem cara d’embolic transitori…

    Seguidament, ens va il·luminar amb els exemples que li van venir al cap per explicar-nos l’ús del condicional compost. Ens va quedar molt clar:

    – Si pacto, tindrem la consulta (possibilitat)

    – Si pactés, tindríem la consulta (home, això és més complicat)

    – Si hagués pactat, hauríem tingut la consulta (potser en una altra vida)

    Vam donar pas als xerpes del tema de geminació (continuo pensant que el que cal és estudiar…) i les formes verbals del participi i gerundi.

    Com a exemples per a no fer servir el gerundi:

    – Va anar a parar al foc i es va cremar tot seguit (No fem servir cremant-se!!)

    – Ha bufat un fort vent de mestral i ha caigut l’arbreda del passeig (No fem servir caient!!)

    En definitiva, si podem canviar l´ordre de les subordinades, el gerundi està ben utilitzat.

    – Explicant el gerundi m´ha fet una pregunta / M´ha fet una pregunta explicant el gerundi (Aquí sí!!)

    I que jo recordi… fins aquí la sessió de dijous.

     

    Bon cap de setmana a tothom i fins dimarts!

    Article complet

  • Dietari I3 20/2/14

    Castell de foc1Hem començat corregint els deures sobre la H i la L·L i heu rebut les redaccions corregides que havíeu entregat la setmana passada.

    A continuació, hem fet un exercici extret del model de prova que hi ha a la web del cpnl.

    Un cop fet l’exercici hem fet grups. Amb aquests grups farem l’última activitat avaluable del curs, una exposició oral. Aprofitant que la unitat que començarem tracta el tema de les festes populars, cada grup exposarà un festa tradicional catalana.

    Per fer-ho, primer de tot ens hem de documentar. Individualment buscarem informació. Una web que ens pot anar bé és www.gencat.cat/cultura. Allà hi trobem l’apartat Cultura popular i associacionisme > Festes i espectacles > Patrimoni festiu(al marge dret de la pantalla).

    Això ho heu de fer de deures. El proper dia, exposareu al grup la vostra idea i, entre tots, decidireu quina festa voleu exposar.

    Si voleu, podeu utilitzar el projector per passar un power point, imatges, vídeos o el que us interessi.

    Hem acabat jugant al gran dictat. Aprofitant els grups, he passat unes fotocòpies que havíeu de resoldre en un temps limitat. Encara ens queda alguna altra prova per fer amb l’ordinador, però la farem un altre dia.

    Bon cap de setmana!

     

    Imatge extreta de www.visitsitges.com

    Article complet

  • Dietari S2 19/2/14

    Hola companys,

    Seguim en el nostre aprenentatge de la llengua , avui hem seguit avançant.

    La classe ha començat, fent un exercici pendent, els punts 2 i 5 posant als espais buits les x/ix/tx/ig i x/ix/tx/tj/tg/j/g.

    La Núria, ens ha fet treballar a continuació, en la unitat 5 tasca 1 . Fer 5 preguntes , els exercicis dels fulls 73 i 74,  per saber l’opinió dels veïns d’un lloc on juguen els nens i joves amb bicis, monopatins i patins. Hem fet grups i hem dit la nostra i després hem compartit les opinions amb els altres grups.

    Tot seguit la Núria ens ha posat un vídeo del programa Polònia: Montilla parla català en la intimitat , que ha resultat ben divertit. L’hem vist dos cops i l’hem comentat, primer per escrit i després entre tots a classe. Ha estat tan distret que per això hem estat una bona estona.

    Finalment, el temps passa ràpid , la Núria ens ha posat deures per dilluns  del quadern de reforç

    • Exercici 1 pàgina 88 sobre tx/ig, ix/x…
    • Exercici 20 pàgina 120 (verbs)

    La Núria ens ha recomanat aprofundir l’estudi i repàs del que hem anat fent per la seva importància .
    I això ens ha portat al punt final de la classe.
    Som-hi, que no ha estat res!
    Salutacions per a tothom,
    Josep

     

    Article complet

  • Naixem únics, però només som rendibles en sèrie

    Anem escalfant motors. Ara és el torn d’una filòsofa francesa, Catherine Malabou. Llegiu-vos l’entrevista: contra vanguardia 1 contra vanguardia 2 .  Escriviu un comentari responent aquesta pregunta: Què ens pot aportar aquesta pensadora a la diversitat? Vam acordar un màxim de 5 línies. Teniu fins al 23 de març per deixar el comentari.

    Article complet

  • Bàsic 3. Estats d’ànim

    Emoticons

    www.flickr.com/photos/katerka

    Com esteu?
    Avorrits, eixerits, esbojarrats, actius, tristos…

    En l’última sessió vam repassar adjectius que serveixen per expressar estats d’ànim. Si voleu practicar més:
    MUDSdeMOTS
    Hi ha tres exercicis en aquesta pantalla. Heu de clicar sobre SOM COM SOM (a l’esquerra) i hi trobareu les tres activitats.

    Com estàs?

    D’altra banda, podeu anar fent els exercicis de la unitat 3 del Quadern d’exercicis.

    Us enllaço el document sobre verbs que us vaig comentar a classe.
    04 Taules de formes verbals

    Finalment, vam començar la unitat 4. Vam fer l’activ. 1 i heu d’acabar l’activitat 2.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 11a i 12a sessió Intermedi 2

    Bon dia a tothom!

    Aquesta setmana vam començar repassant els pronoms que havien aparegut la setmana passada (complement directe, indirecte i circumstancial). Vam veure la forma que adopten segons si van davant o darrere del verb i si aquest comença o acaba en vocal o consonant. Per fer-ho vam localitzar els pronoms que apareixien en aquest text i després vam completar-ne el quadre. Si no vau venir, aquí el teniu: quadre pronoms Vam practicar una mica més fent un exercici d’una fotocòpia que us vaig donar. Si no vau venir, us la donaré el proper dia.

    D’altra banda, vam continuar preparant la presentació oral que fareu del teatre que esteu treballant. Vam començar a preparar un esquema del text que heu escrit, ja que no el podrem llegir. Això sí, l’esquema ens servirà per poder-nos orientar durant la presentació. En principi, farem les presentacions dijous vinent. 🙂

    Vam dedicar l’última part de la classe de dijous a fer algunes activitats per veure la importància de l’escolta activa i de la comunicació no verbal. Alguns vau adoptar els rols que us vaig indicar i alguns (molt valents, per cert) van explicar-vos una obra de teatre o una pel·lícula que els havia agradat molt o que no els havia agradat gens. Bé, va quedar clar com influeix l’actitud corporal dels oients en el ponent.

    Finalment, us hauria d’haver gravat fent l’exercici del lavabo. Us vau sentir còmodes, us vau aixecar i vau explicar als vostres companys el millor o pitjor lavabo que heu vist mai. Recordo perfectament la banyera de què parlava la Sybille, l’espelma del Fran, com el Miquel ens transportava al segle passat, la cara de fàstic del Josue parlant d’un lavabo que no va netejar o la cara de circumstàncies del Carlos. 😉

    Estàveu parlant en públic. En petit grup i en confiança, és cert, però us vau posar davant d’un petit auditori i els vau atraure, vau captar-ne l’atenció i us vau comunicar eficaçment. Felicitats!

    Finalment, us vaig proposar una activitat més per veure la importància de mirar l’auditori quan estem parlant. Déu n’hi do els disbarats que vau dir mirant els ulls del vostre company. Va costar controlar el riure, oi? Si us interessa el tema, us deixo un vídeo on apareix Sebastià serrano, un expert en comunicació no verbal, analitzant els gestos dels polítics. A partir del minut 5.

    Bé, que passeu un bon cap de setmana i fins dimarts!

    Lourdes

    http://www.youtube.com/watch?v=mt2Xl357cQs

    Article complet

  • Suficiència 1. Redactem l’informe

    Tall Stack of Documents

    Per al vostre coneixement, us fem cinc cèntims de la classe de dilluns i de dimecres, on la Neus va començar el dia parlant de l’ús dels temps de passat per redactar l’entrada al blog.
    Com que resumim en una sola entrada la feina de dues sessions de classe, si diem dilluns o dimecres sembla que es vol dir “passat” i és per això que és més adequat l’ús del passat perifràstic. De tota manera, el que hem de vigilar és la coherència de tot el text.

    Vam treballar també exercicis de precisió i derivació, el sentit de paraules, opcions i barbarismes més comuns com estrellar/estavellar, solventar/resoldre, esbrinat/averiguat,etc. i ens vam detenir en les paraules en l’aire (lloc) i enlaire (acció).

    En equip, vam realitzar un treball amb una graella que ens va donar la profe, on vam escriure les noves propostes per reutilitzar el Casal de Cultura, que ara mateix, acull la ràdio de Castelldefels i les aules de català, entre altres activitats. Cadascú havia de portar una part de l’informe redactada, per tal de posar-ho en comú amb la resta del grup i acabar de redactar conjuntament l’informe complet. Aquesta tasca l’acabarem de fer dilluns. Us enllaço els apunts sobre aquest tema que hi ha al parla.cat (pàg. 15-22):
    11-N4-S1-u2-Apunts

    Sobre l’ús de la coma, la Neus ens va donar uns exercicis molt clars, encara que vam trigar unes quantes frases per esbrinar si posem coma quan hi ha el pronom feble i l’element que substitueix i amb la conjunció sinó/ si no. L’ús de la coma és més important del que sembla, perquè pot canviar totalment el sentit d’una expressió i salvar vides!:
    Ex.
    Menjarem nens.
    A menjar, nens.
    També hi ha comes opcionals. Bàsicament la lògica de la construcció de la pròpia frase ens ajuda.
    SIGNES DE PUNTUACIÓ
    Vam treballar vocabulari, que és el que ens toca en el nivell 1 de suficiència i vam relacionar tonalitats de colors amb colors.

    Relacionar tons i colors U2
    Bon cap de setmana per tothom!!!

    Recordeu que heu de descriure un espai que us agradi (també pot ser que no us agradi gens!), fer-ho en un full a part i amb un màxim de 150 paraules. L’espai pot ser real o inventat i si voleu, podeu afegir-hi una foto.

    Ah! Coneixeu un espai televisiu que es diu Català a l’atac?

    Us en deixo una mostra:
    Català a l’atac

    Article complet

  • 11a i 12a sessió Intermedi 1

    Bon dia a tothom!

    Aquesta setmana hem acabat la 2a unitat. Hem vist què passa quan apareix una o/u en posició àtona i hem parlat dels diacrítics. Com que n’hi havia uns quants, hem quedat que ens n’aprendríem 5 (els que vosaltres preferiu). De mica en mica, ja anirem incorporant la resta.

    Cada grup va preparar un dictat (5 frases on apareixien diacrítics, a/e i o/u). Finalment, vau fer el dictat per parelles.

    Un cop acabada la 2a unitat, vam encetar-ne la 3a. Us vaig dir que necessitarem la banda sonora per a la festa de final de curs/trimestre. És per això que cadascú haurà de proposar una cançó i explicar-nos per què li agrada. Per fer la presentació oral, però, abans necessitarem preparar la nostra intervenció i fer-ne un guió.

    Vam dedicar l’última part de la classe a fer algunes activitats per veure la importància de l’escolta activa i de la comunicació no verbal. Els que vau adoptar els rols ho vau fer tan bé que alguns voluntaris es van molestar. Bé, va quedar claríssim com pot arribar a molestar al ponent l’actitud corporal dels oients.

    Finalment, us hauria d’haver gravat fent l’exercici del lavabo. Us vau sentir còmodes, us vau aixecar i vau explicar als vostres companys el millor o pitjor lavabo que heu vist mai. Recordo perfectament la cara de fàstic de la Raquel, l’Encarni buscant una paraula en català, la Montse parlant del “parné”, la Tere aixecant la tapa, la Dilcia transportant-nos al pitjor lavabo de Terrassa o l’Antonio parlant d’armaris i tovalloles. No era el que dèieu sinó com ho dèieu. Vau excel·lir en comunicació no verbal i això fa que encara ho recordi. Estàveu parlant en públic. En petit grup i en confiança, és cert, però us vau posar davant d’un petit auditori i els vau atraure, vau captar-ne l’atenció i us vau comunicar eficaçment. Felicitats!

    De deures, us vaig demanar que féssiu una ullada als anuncis del document dedicat a l’avaluació final de la 2a unitat i que en redactéssiu un a casa per buscar personal per al vostre negoci. Dimarts ja els posarem en comú. Si no vau venir, dimarts ja us donaré la fotocòpia corresponent. A més, vam quedar que també faríem els exercicis 11.3 i 11.4.

    I de moment això és tot. Bon cap de setmana!

    Lourdes

    Article complet

  • Dietari I3 18/2/14

    elageminadaAvui ens toca a nosaltres, a l’Esther i a mi, el Paco.

    I com comencem,… doncs demanant disculpes per haver arribat uns minuts tard, ja sabeu, els horaris de treball que ens tenen lligats.

    Quan ens hem incorporat la Núria ens estava parlant sobre la l geminada (l·l) i les seves regles d’ús:
    – Paraules que comencen per al- / col- / il- (al·leluia, col·legi, il·legal)
    – Paraules acabades en -el.la / -il.la (novel·la, tranquil·la)
    – Paraules cultes que tenen derivats amb ll (metall / metàl·lic; corall / coral·lí)
    – Unes altres: bèl·lic / pel·lícula
    La pronunciació és com una l allargada.

    Hem vist molts exemples per aplicar aquestes normes d’ús, uns d’aplicació directa de les mateixes, uns altres no tan clars…
    A continuació hem fet un exercici per posar en pràctica tot això i…bé, unes vegades millor, altres pitjor, per la qual cosa, seguirem practicant.

    Després hem fet el mateix amb l’ús de la h. El que ocorre és que aquí no hi ha normes, així que serà qüestió de llegir molt perquè en aquest cas l’escoltar no serveix de res.
    Un nou exercici per distingir l’ús de la h:
    hem: verb haver-hi / em: pronom.
    m´hi : pronom de CD + pronom adverbial / el meu: pronom de CI.
    mà: part final del braç / m´ha: pronom de CD + verb haver-hi
    ho: pronom de CD neutre / o: conjunció / oh: interjecció.

    Finalment, la Núria ens ha posat un àudio del mateix tipus i de la mateixa forma del que escoltarem a la prova. Alguna dificultat més de la prevista, i és que el Quim Monzó no és precisament el millor en l’art de parlar amb claredat. La Núria ha vist les nostres cares i ha escoltat els nostres laments i ens ho ha llegit una vegada més i hem pogut aclarir-nos una mica.

    Abans d’anar-nos-en, tasca per a casa: els exercicis que ens hem deixat sense fer de les fotocòpies que la Núria ens ha lliurat sobre l’ús de la l·l i la h.

    Ens veiem el dijous!
    Esther i Paco
    P.D. : Els dos estem d’acord en que la classe d’avui ha estat molt completa:
    Gramàtica, exercicis, àudio, …el que es diu molt completa !

    Article complet

  • Sessió 29a D

    ahir vam iniciar el guiatge de la unitat 3. Van intervenir els xerpes que van explicar l’esquema que havien elaborat sobre l’assimilació . Tot seguit,  va ser el torn de repassar les formes verbals.

    Dijous comentarem l’exercici final de la presentació.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes