Per desestressar-nos vaig passar aquests dos vídeos:
Dijous vam parlar de verbs que porten pronoms “incorporats”, és a dir, que formen part del verb i no substitueixen res: Pronoms sense funció sintàctica
Per si voleu tenir un quadre amb totes les combinacions possibles: Quadre combinacions
Dilluns vam corregir uns exercicis sobre el vocabulari de les professions. Per parlar de la nostra feina podem utilitzar el verb treballar i també l’estructura fer de. Per ex.: Jo treballo de paleta. Jo faig de paleta. També vam treballar la unió entre preposició A i article definit masculí EL, ELS. Preposició A
Si voleu practicar més: De què fas?
A partir de la imatge van sorgir també paraules relacionades amb la casa, per ex. llit, taula, cadira, finestra, sofà, butaca, llum… I, a més a més, vam parlar del ver HAVER-HI i del verb SER per indicar localització.
Núm. Expedient: 01 Subdirecció Operativa de la Policia Ref: #c2cast19
RELACIÓ DE FETS:
18.00 h: Els refugiats accedeixen al centre per assistir a classe. Alguns d’ells ho fan de manera desorganitzada i d’altres, en grup. Els refugiats resten en actitud d’espera a l’arribada del general.
18.05 h: El general arriba a la classe, indicant als refugiats que és l’ hora de dormir per tal d’efectuar els corresponents relleus dels agents X,Y i Z. Mentre ells dormen, el general passa comptes amb els anteriors agents, entregant-los els corresponents pàmies, i en selecciona de nous.
18.10 h: El general observa els refugiats i pensa com reubicar-los d’una altra manera per tal de procedir a la correcció de l’ informe de la sessió anterior. Els dona un temps prudencial per posar-se d’acord i arribar a un consens entre ells. Els diferents grups de refugiats aporten el resultat de les correccions que creuen adients.
18.45 h: Els refugiats finalitzen la correcció i ho celebren amb un aplaudiment per reconèixer la tasca realitzada per l’ agent X. Seguidament, el general proposa un joc per relaxar-los després de trencar-se el cap amb les correccions.
18.46 h: El general indica als refugiats que formin un cercle i es col·loquin ben junts. A continuació, el general escull un refugiat que s’ha de posicionar al centre. Li explica que ell passarà un objecte a un dels refugiats que es troben al cercle. Ells hauran d’anar-se passant aquest objecte. L’objectiu serà enxampar-los passant-se’l. Finalment el joc s’acaba sense que cap dels dos refugiats que s’han situat al centre siguin capaços de detectar cap passada de manera flagrant. El resultat és que els refugiats demostren poca traça i queden al descobert.
18.55 h: El general reparteix uns exercicis sobre l’ utilització dels verbs ser/estar. Diu als refugiats que primer els facin individualment i que després els contrastin amb els grups ja formats. Els refugiats troben familiars els exercicis i comencen a consultar el Twitter. Comproven que algunes de les oracions dels exercicis es troben a l’enllaç de la sessió virtual. Tot i així, els exercicis generen controvèrsia, motiu pel qual els refugiats no ho tenen clar del tot. En finalitzar l’exercici, el general aclareix els dubtes i els refugiats en prenen nota.
19.30 h: El general pregunta sobre els mapes d’ idees que vam realitzar dels articles de Teresa Pàmies, que ell ens va repartir a una de les sessions anteriors. Els refugiats exposen un breu resum oral en relació als esmentats articles davant del general i la resta de refugiats. El general els informa que a la propera sessió caldrà que portin els mapes.
19.40 h: El general reparteix uns folis per reciclar i explica el següent exercici als refugiats. En aquest foli hem d’escollir un tema i hem de passar-lo a un company dels grups ja formats. Posteriorment, els refugiats han de passar el foli amb el seu tema a un dels seus companys de grup. El primer company ha d’escriure un argument a favor i el segon company n’ha d’escriure un en contra del tema proposat. El general explica el concepte de contraargumentació perquè puguin ser capaços de donar una opinió i poder convèncer.
19.50 h: El general projecta una web del centre de redacció i explica als refugiats que hauran de donar-hi un cop d’ull per la sessió del proper dimarts. Després de les indicacions, el general dona per finalitzada la sessió i els refugiats poden sortir de la classe.
CONCLUSIONS:
L’etapa de Mèxic esdevé difícil, fins i tot potser trobarem a faltar el camp de refugiats. Després de l’última sessió, el general ens ha fet reflexionar sobre ser o estar. Amb aquests exercicis recordem la famosa frase de William Shakespeare, ser o no ser aquesta és la qüestió…Després d’aquesta sessió els refugiats hauriem de citar : som? o estem? aquesta és la qüestió.
Us agrada jugar? Voleu practicar el català? El 29 de novembre a les 10 h tindrà lloc un taller de jocs de taula en català. El taller està obert a alumnat dels cursos de català i participants en el Voluntariat per la llengua. Les persones que hi assisteixen podran jugar a jocs com Últim avís, Mort el 4 de juliol, Parauleja…
Us hi animeu?
Data: divendres 29 de novembre
Hora: de 10 h a 11.30 h
Adreça: Servei Local de Català de Castelldefels (Centre Cívic Canyars-Poble Vell, c. Església, 117)
Núm. Expedient: 01 Subdirecció Operativa de la Policia Ref: #c2cast19
RELACIÓ DELS FETS
18.00: És l’hora i els exiliats entrem a l’aula com s’havia acordat amb el professor. Cada cop som menys. El professor ens pregunta què tal va anar la cibersessió. La gran majoria coincideix en les dificultats que comporta diferenciar el verb ser del verb estar i la dificultat de localitzar elsenllaços en el Twitter.
18.15: És moment d’anar a dormir, moment en el qual els agents aprofiten per contactar amb el professor, transmetre les dades recopilades i escollir els nous agents. Per sorpresa meva, noto uns cops a l’espatlla dreta: soc el nou Agent X!
18.25: Un cop escollits els agents, el professor ens mira amb cara maliciosa, comença a passejar per l’aula i a numerar els exiliats de l’1 al 5. A continuació, el professor indica que tots els exiliats amb el mateix número s’han d’agrupar.
18.30: El professor distribueix a cada grup un retall d’un informe anterior i comença la revisió. Es plantegen molts dubtes: la utilització dels guions , l’ús del verb ser i del verb estar. El professor diu que dijous ho repassarem.
19.00: Un cop finalitzada la revisió, el professor diu, amb un somriure maliciós, “és l’hora del joc”. Comença a enganxar post-its al front dels exiliats. Un cop enganxats ens diu: “En el pòsit teniu el nom d’una persona. Heu de realitzar preguntes perquè els companys us responguin sí o no per endevinar qui sou”. Tots ens hem aixecat i ens hem començat a fer preguntes. El que desconeix el professor és la nostra gran capacitat de deducció. Tots hem descobert el nostre personatge amb rapidesa.
19.10: El professor, en observar la nostra alegria per haver superat el repte exitosament, decideix posar-nos a prova repartint-nos fulls amb exercicis de pronoms relatius. Els exiliats comencen a realitzar els exercicis amb poques garanties d’èxit.
19.20: L’exercici ha estat un fracàs. Per empitjorar la situació, el professor ens posa un vídeo trampa sobre els pronoms relatius que deixa tothom confús i desesperat. Hem vist el vídeo més de 5 vegades fent pauses entre vinyeta i vinyeta amb un resultat esfereïdor.
19.30:Corregim conjuntament l’exercici amb l’ajuda del professor i ens adonem que no tot està perdut; amb esforç podem aconseguir-ho.
19.35: En observar les nostres dificultats, el professor es veu obligat a fer servir la seva arma secreta: els retoladors de colors. Fent-los servir, ha entrat en un estat de frenesí. Ha començat a omplir tota la pissarra amb el funcionament dels pronoms de relatiu per resoldre els dubtes dels exiliats.
20.00: Tots estem a l’espera de rebre més pàmies, però no hem tingut sort aquesta vegada.
CONCLUSIÓ
Ja som gairebé a la meitat del viatge. El grup està mostrant una forta convicció, una ment àgil i lúcida per eludir els reptes que ens hem trobat i que ens trobarem.
El 3 de desembre alumnat dels cursos de català i participants en el Voluntariat per la llengua assistirem a TV3 per veure en directe Planta baixa. Es tracta d’un magazín d’actualitat que s’emet en directe des d’un plató de TV3, convertit en un pis de planta baixa.
Si ens hi voleu acompanyar, cal que us hi apunteu abans del 26 de novembre. Ho podeu fer a classe, per correu electrònic (castelldefels@cpnl.cat), telefònicament (93 664 42 11) o presencialment (Servei Local de Català de Castelldefels, Centre Cívic Canyars-Poble Vell, carrer Església, 117).
Ens hi acompanyeu?
Dia: dimarts 3 de desembre
Hora de sortida: 10.30 h
Punt de trobada: Castelldefels (pendent concretar el punt exacte on ens recollirà l’autocar que ens portarà a TV3)
Dilluns vam corregir uns exercicis d’adjectius que podem fer servir en les descripcions de persones. D’una banda, vam veure adjectius contraris i després vam canviar els adjectius de gènere (masculí/femení) i de nombre (singular/plural). Formació gènere Formació nombre Exercicis Com és
També vam revisar un exercici per practicar el present d’Indicatiu.
A continuació vam veure el vídeo de la sèrie Mr. Bean. Durant el visionat vau anar apuntant les accions que fa el personatge, accions quotidianes però fetes d’una manera peculiar.
Dimecres vam escoltar un àudio del Quadern de lectura progressiva Bàsic 1. Després vam resoldre una sopa de lletres de formes verbals i uns mots encreuats de vocabulari.
En aquesta sessió, vam recordar com érem abans. Vam llegir en parelles el poema Parella. Havíem de fer un descans cerebral, però es va convertir en un debat sobre la violència de gènere.
Aquesta sessió va inspirar a crear tres poemes objectes, a partir del mapa conceptual.