• Capità Calçotets inaugura el XXI Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels (CINC)

    El mes d’octubre es projectarà Capità Calçotets als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 28 d’octubre (16 h) i diumenge 29 (12 h).

    El Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, forma part del CINC. Es tracta d’una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

    Capità Calçotets

    Dissabte 28 (16 h) i diumenge 29 d’octubre (12 h)

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

    Guia educativa de Castelldefels

    CINC

    Article complet

  • Suficiència 3 (6a i 7a sessió)

    Hola a tothom!

    La setmana passada vam repassar els pronoms febles. És una part molt important del nostre curs i hem de tenir les idees molt clares si volem assolir el nostre objectiu.

    Per començar, anem a veure els tipus de complements possibles: Indirecte, Directe, Atribut, Circumstancial, Predicatiu i Preposicionals.

     

    COMPLEMENT INDIRECTE

    És qui es beneficia o surt perjudicat per l’acció del verb i està introduït per les preposicions “a” i  “per a”.

    Per al singular(Masc./Fem.)- LIno s’apostrofa

    Per al plural(Masc./Fem.) .- ELS

     

    COMPLEMENT  DIRECTE.

    El CD no porta preposició i val la pena  preguntar què?  al verb.

    Hi ha tres tipus de CD:

    • Determinat:  EL, LA, ELS, LES , 
    • Indeterminat (numeral o no numeral): EN 
    • Neutre, que és introduït per les paraules això, allò o una frase subordinada: HO

    ATRIBUT

    Necessari amb els verbs “ Ser”, “Estar”, “Semblar”: HO

    Vam recordar que s’utilitza EN per donar èmfasi .

    Ex.:Ell està malalt—Ell n’està molt, de malalt.

     

    COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL

    Responen a les preguntes de: on?, quan?, com?…

    Se substitueixen normalment pel pronom: HI

     

    Si és un CC de lloc introduït per un preposició “de” se substitueix pel pronom EN

    Ex. Vinc de Girona—En vinc.

     

    COMPLEMENT PREDICATIU:

    En la majoria de casos posem HI però si tenim els verbs Fer-se; Dir-se; Nomenar, i Elegir posem EN.

    Ex: Ell es diu Marc—Ell se’n diu.

     

    COMPLEMENT PREPOSICIONAL

    Són els complementes verbals acompanyats d’una preposició exigida pel verb i substituïts pels pronoms EN o HI segons sigui la preposició. Normalment se substitueixen pel pronom HI 

    Ara bé, si estan introduïts per la preposició “de”, se substitueixen pel pronom EN .

     

    Més coses…

    A més a més vam comentar que els pronoms tenen un ordre:

     

    Normalment es col·loquen davant del verb i quan  és infinitiu pot anar davant o darrere. En el cas de tractar-se d’un imperatiu es col·loca darrere.

     

    Quan  hi ha més de dos pronoms l’ordre és: CI + CD+ ALTRES.     

    I va aprofitar la nostra estimada Lourdes per parlar-nos de la combinació especial:     Si en una oració apareix la combinació CI singular (LI) i CD determinat (el, la, els o les), es produeix una doble transformació. El  CD apareix abans que el CI en la frase i el pronom LI es converteix en HI . Així:

    El + hi   = L’HI

     La + hi  =  LA HI

     Els + hi =  ELS HI

    Les + hi=  LES HI

     

    Continuarà…

    Ginés

     

    Article complet

  • C2 3a sessió

     

    Extret d’https://morguefile.com/photos/morguefile/5/thunder/pop

    La tercera sessió en el camí d’assoliment del nivell C2 de català s´inicia amb un feedback de l’anterior classe. Cada alumne assistent explica, de forma breu i concisa, allò  viscut i après en la passada sessió.

    Seguidament, els alumnes que ho desitgen poden participar en una aturada de classe de deu minuts al carrer. La protesta està relacionada amb l’empresonament de Jordi Cuixart i Jordi Sánchez.  Després d’ aquests deu minuts de llibertat d’expressió i manifestació, retornem a classe.

    Una vegada asseguts en les cadires i en rotllana, iniciem un joc dinàmic basat en la repetició i la memòria. Cada company, començant pel professor Jaume, ha de dir el seu nom en veu alta i mimetitzar un fenomen meteorològic. El següent company , llavors, ha de repetir els noms i els fenòmens dels anteriors companys que han parlat i escenificar, també, la seva pròpia intervenció. L’entreteniment resulta fàcil per als primers companys que han iniciat la roda, però la cosa es complica conforme es van sumant intervencions. Finalitzem el joc amb èxit, després de l’actuació de tots els alumnes.

    A continuació, en Jaume ens reparteix trossos d’un text; l’escrit, que ha estat redactat per una companya de classe, és una síntesi dels ítems treballats en l’anterior sessió.  Formem grups que compartim el mateix tros de text, amb l’objectiu de posar en comú la detecció de possibles errades ortogràfiques, gramaticals i d’escriptura. Després, ho exposem a la resta de la classe.

    Successivament, en Jaume ens torna a dividir en altres grups i ens reparteix una fitxa dels continguts del curs. Ens explica que l’anterior promoció va treballar determinats continguts gramaticals, on inclús, van realitzar uns vídeos que es van exportar a Youtube. Ens fa elegir entre dues opcions: treballar els ítems de l’any passat o treballar nous continguts. Després de debatre en grup i exposar-ho a la resta de la classe, l’alumnat vota, en referèndum,  una tercera opció: treballar els continguts ja realitzats pel curs passat i, a més a més, els nous.

    Posteriorment, realitzem un decans cerebral mitjançant un joc psicomotriu. Aquest consisteix en: amb l’ últim grup que hem format, hem de posar-nos en rotllana agafats de les mans, i sense deixar-nos anar, hem de mantenir un globus inflat en l’aire i hem d’impedir que  toqui a terra. Es van sentir molts riures en pocs segons.

    Més tard, seguint l’activitat #paradís4.0, en Jaume ens distribueix unes targetes amb un dibuix representat en cadascuna. Hi ha cinc tipus de dibuix diferent i cadascun està relacionat amb un rol. Hi ha cinc rols en total: el del crític , el de l’imaginatiu, el del motivador, el del cohesionador, i el de finalitzador. Per tant, la targeta que ens ha estat repartida, ens dóna un rol determinat per a desenvolupar en un grup.

    Llavors, cadascú forma un grup amb la presència dels cinc rols diferents. Una vegada fet això, ens toca definir-nos com a grup (definir qui som i què fem a Papeete) i exposar-ho a la resta de la classe. Seguidament, mitjançant un joc de daus, el professor ens indica les coordenades des d’on hem d’iniciar el nostre viatge, amb destí final Castelldefels. Finalment, en Jaume ens explica que per a la següent sessió hem de portar  tot el material necessari per l’elaboració d’una imatge que ens representi com a grup.

    En conclusió, ha estat una classe d’aprenentatge, formació de grups  i diversió.

    Article complet

  • Intermedi 1 (5a i 6a sessió)

    cdn.pixabay.com/photo/2013/02/21/19/12/animal-84677_640.jpg

    La foto que il·lustra aquesta entrada és un gamarús. Recordeu la paraula?
    OPTIMOT. Gamarús
    Gràcies, Eladi, per la teva aportació!
    Aquesta setmana hem començat a treballar l’accentuació:
    Regles d’accentuació

    Activitats:
    Activitats accentuació
    Pel que fa a la separació de síl·labes, podeu mirar aquests recursos:
    La síl·laba
    Separador de sil·labes

    Per últim, us vaig passar un full amb propostes per fer notes. N’heu de fer una, la que vulgueu.

    Fins dilluns.

    Article complet

  • Elemental 1 (3a i 4a sessió)

    cdn.pixabay.com/photo/2017/02/06/11/49/city-2042634_640.png

    Aquesta setmana hem treballat els pronoms febles que serveixen per substituir el complement directe i el complement de lloc. Per si us heu perdut alguna classe:
    Substitució del complement directe i lloc

    Si voleu practicar més:

    Exercici pronoms
    ALERTA! Només heu de fer el primer exercici!

    Exercici pronoms complement directe

    Dimarts també vam començar una activitat en grups, que continuarem la setmana que ve. En primer lloc, vam formar grups en funció de si vivíem en el mateix barri o població (per ex. Viladecans). Van sortir els grups següents: Viladecans (Iris, Antonio, Vanessa); Centre (Cristina, Gina, Giovanna, Imene); Canyars (Aurora, Sergey, Dani, Siba, Jacqueline); el Poal (Alberto, Silvia, Javier, Vicky) i Diversos (Lucila, Sol, Maia, Lorena, M. Jesús).
    A continuació, vau parlar sobre el barri. L’objectiu era trobar algun edifici, carrer, establiment… que us cridés l’atenció, pel nom, l’arquitectura, la utilitat… Després s’havia d’investigar una mica sobre el lloc escollit i la setmana que ve posarem en comú el que hem trobat i prepararem una petita explicació oral per compartir-ho amb tothom.

    Dijous vam continuar treballant els pronoms i vam escoltar aquesta cançó:

    Seria fantàstic

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • I3 3a sessió

    16102017_entrevista Maria Acaso

    17102017_PLA DE CURS I3

     

    Article complet

  • I3 2a sessió

    Havíem de preguntar-nos: què hi veig, què en penso i què em pregunto d’aquests dos vídeos.

    `

     

    Article complet

  • Suficiència 3 (3a i 4a sessió)

    Bona tarda a tothom,

    Aquest és el primer resum de classe. Crec que són una bona opció per repassar, ja que aquest és un trimestre molt important per a tots nosaltres, i hem de  posar-nos les piles per poder passar la prova de desembre. Així, doncs, bona sort a tothom!

    Hem estat veient la diferència entre les següents paraules, que ens pot portar a confusió:

    • Complet / incomplet (que vol dir quan no hi ha més espai). Està complet. (Incomplet seria el contrari, quan hi ha més espai). El pàrquing està incomplet.

     

    • Complert / incomplert (que vol dir executar completament) (Incomplert, vol dir el contrari). He complert la promesa.

     

    • Almenys / al menys: Almenys (tot junt) vol dir com a mínim, i al menys (separat) vol dir (“al menos” com en castellà). He d’estudiar almenys tres hores. / Intentarem aparcar al menys lluny possible del restaurant.

     

    • *En quant a / quant a: “en quant a” no existeix en català. És gramaticalment incorrecta. En canvi la forma correcta de dir-ho seria quant a

     

    • Si no / sinó: si no és la combinació de si (conjunció) i no (adverbi). Després de si no, generalment apareix un verb: Hi aniré jo, si no hi vas tu. Sinó junt és una conjunció que indica oposició: No volia fer els deures, sinó que volia anar a jugar a pàdel.

     

    • *Donar-se compte / adonar-se: “donar-se compte” no existeix. En català és gramaticalment incorrecte. En canvi, adonar-se seria la forma correcta de dir-ho. No t’has adonat que el terra estava mullat.

     

    • Alhora / a l’hora: Alhora, tot junt, vol dir al mateix temps, i a l’hora vol dir en un moment determinat del temps. És de mala educació mastegar i parlar alhora. Ens veiem a l´hora de sopar.

     

     

    • Compte / Comte / Conte: Compte és del verb comptar. Comte és un títol nobiliari. Conte és una narració. La meva mare viu al carrer Comte d’Urgell. Tinc el compte buit. Vols que llegim un conte?

     

    • Perquè / per què / per a què: fem servir perquè quan no és una pregunta. En canvi fem servir per què en frases interrogatives, directes o indirectes, vol dir “per quin motiu”. I per a què vol dir per a quina finalitat. “he anat a dormir perquè estava molt cansada”. “Per què no has fet els deures?”. “Per a què servirà això?.

     

    Després de repassar tot això, vam fer un dictat, en el qual vam tenir algunes faltes com:

    • Davant de m sempre va m: emmalaltir, immersió, Immaculada, imm..
    • Els verbs poder / voler normalment sempre van amb o, però hi ha algunes excepcions que porten u, serien la 1a persona del singular del present d’indicatiu:  jo puc / jo   Present de subjuntiu (tot):  jo pugui / jo vulgui.  Imperatiu (tot): pugues tu. Tota la resta de temps verbals porten o.

    També ens va explicar la professora, que des de fa molt poc temps, ja és correcte dir “donat que”, que vol dir: ja que, com que.

     

    Ens ha recordat unes terminacions que sempre s’escriuen així:

    -àvem

    -àveu

    -íem

    -íeu

    També hem repassat l’apostrofació:

    El + vocal / hac + vocal : masculí sempre s’apostrofa: L’Antoni…

    La + vocal / hac + vocal: no s’apostrofa + i / u – hi / hu àtones: La història, la Isabel, La universitat, L’Inma, l’Anna…

     

    I finalment hem estat repassant la ela geminada L·L. La Lourdes ens va repartir un full on posava les regles ortogràfiques, després de llegir el full vam fer uns exercicis per repassar-les:

    Porten l·l la majoria de mots començats amb:

    Al·l-: al·legar, al·leluia…

    Col·l-: col·legi, col·lectiu, col·lecció…

    Il·l-: il·legible, il·lògic…

    Mil·l-: excepte miler, milió i derivats. Mil·lèsima, mil·limètric…

    També porten l·l la majoria de mots acabats en.

    -el·la: aquarel·la, passarel·la…

    -il·la: clorofil·la, goril·la…

    -il·lar: capil·lar, maxil·lar…

    Després d’haver après aquestes regles, hem fet el joc del “passaparaula” per repassar tot això, i hem vist que tenim companys que dominen molt bé la l·l.

    Espero que us serveixi d’ajuda el meu resum si teniu algun dubte. Fins després!

    Coralia

     

    Article complet

  • C2 2a sessió

    Iniciem el camí

    extreta d’https://morguefile.com/photos/morguefile/1/Tahiti/pop

    Avui ha estat el segon dia de classe.  Han vingut alumnes que no havien pogut venir el primer dia. Per aquest motiu i per facilitar la disminució del nivell d’estrès, el professor ens ha col·locat en cercle i, deixant una cadira lliure, l’alumne que tenia la dreta lliure havia de convidar  un altre a asseure-s’hi. Així, d’aquesta manera, fins que tots ens hem mogut.

    Per posar al dia sobre el curs, els que vam acudir dijous passat hem explicat un petit resum del que vam estar fent, presentació del curs, examen de prova, etc.

    El professor ens ha estat explicant, de forma interactiva i amb jocs de rol, de quina manera havia pensat estructurar les classes i  quins recursos ens deixaria utilitzar a l’hora de fer l’examen com diccionaris, apunts, entre d’altres. Finalment, i de forma conjunta entre el professor i els alumnes hem decidit com volíem que fossin les classes. Per aconseguir els objectius marcats des d’avui fins a final de la classe, el professor ha proposat que cada dia hauríem de guanyar punts i intentar arribar a un màxim cada dia.  09102017_PLA DE CURS c2

    Paradís 4.0: de Papeete a Castelldefels

    Una de les dinàmiques de grup d’avui consistia en organitzar la classe en dos grups per tal de tenir dues opinions i debatre-les. Per poder-ho fer, ha dividit la classe en els alumnes que duien tatuatges i els que no. Cada un de nosaltres ha explicat els seus  motius.

    Després d’això, ens ha agrupat en grups de 4 persones.  A cada grup se li ha assignat el mateix fragment d’un text, el qual, després de llegir-lo de forma individual, havíem de posar en comú diferents coses: en quin moment del dia crèiem que es situava, quines emocions ens evocaven, etc. Un cop fet això, i després de numerar-nos en cada grup de l’1 al 4, ens hem tornat a reagrupar, de tal manera que en cada nou grup quedés el text complet sumant-ne els diferents fragments. Un cop ajuntat i posat en comú l’article, el professor ens ha posat en context sobre el text després de fer-nos expressar en una paraula el que ens havia fet sentir.  Ha explicat que l’autora és la filla de Prudenci Bertrana, autor de la famosa novel·la Josafat, Aurora Bertrana, la qual va escriure quan vivia a Papeete (Tahití).  Aquest any es clou l’Any Bertrana. Tant el pare com la filla van trencar els esquemes de l’època amb la seva aportació a les lletres catalanes. Aurora Bertrana

    Per finalitzar, ha proposat que un  company de classe ens tatués l’emoció que ens ha evocat el text en algun lloc visible del cos. A més,  l’hi havíem de  fotografiar i compartir-la  a les xarxes socials amb l’etiqueta de #c2cast17 i #paradís40 . Si ho fem bé, guanyarem els quilòmetres que pertoquen per aquesta activitat.

    Hem rebut la primera postal!

    Article complet

  • C2 1a sessió

    Extreta d’https://morguefile.com/photos/morguefile/2/thermometer/pop

    Vam començar la sessió mesurant el nostre nivell d’estrès. Després, el professor es absentar de l’aula i va aparèixer un militar que ens va formar en dues files i ens va anar demanant per les nostres expectatives. La majoria venim per aconseguir el certificat tot i que alguns companys van confessar que venien també per aprendre.

    Per què ens va aparèixer aquest paio a l’aula?

    Després vam mirar de consensuar el percentatge d’assoliment i com nominàvem els possibles companys que havien de formar part del percentatge d’exclosos.

    Criteris per nominar companys

    Finalment, ens vam agrupar per conèixer l’estructura de la prova i vam fer els dos exercicis de l’apartat de gramàtica i lèxic del model de la prova: primer, individualment i després, contrastant-ho amb el grup.

    Teràpia de xoc

    Per acabar, vam fer una activitat per presentar un company. Ens anàvem demanant informació i l’apuntàvem en el corresponent full. Amb aquesta informació havíem de presentar el darrer company a qui havíem preguntat.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes