• Descobrint Pere Quart

    El dimarts 7 de març a les 18.30 h el Servei Local de Català de Castelldefels i la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado commemoraran el Dia Mundial de la Poesia amb un taller dedicat a Pere Quart. Les persones que hi vulguin assistir poden inscriure-s’hi a la Biblioteca (c. Bisbe Urquinaona, 17-21) o al SLC de Castelldefels (C. Bisbe Urquinaona, 23-25).

    Aquest taller vol complementar l’espectacle Satírics (recital de poemes de Pere Quart a càrrec de Joan Massotkleiner i Toti Soler) que es farà a la Sala Margarida Xirgu el 10 de març a les 21 h.

    Us hi esperem!

     

    Pere Quart

    Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado

    Espectacle Satírics

    Article complet

  • Quina és la vostra paraula preferida? Dia Internacional de la Llengua Materna

     

    El 21 de febrer és el Dia Internacional de la Llengua Materna. Per commemorar-lo us convidem a compartir amb nosaltres una paraula que us agradi molt de la vostra llengua. En farem un recull, que publicarem al nostre web i compartirem en els perfils de Facebook i Twitter del CNL Eramprunyà.

    Podeu participar-hi de dues maneres:

    • publicant la paraula a Twitter o Facebook i afegint-hi les etiquetes #paraulapreferida #llengmaterna_cpnl
    • emplenant aquest formulari.

    Ho podeu fer del 20 al 28 de febrer.

    Article complet

  • Vaiana al XX Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels (CINC)

    El mes de febrer es projectarà Vaiana als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 25 de febrer (16 h) i diumenge 26 (12 h).

    La Vaiana  és la filla del líder d’una tribu amenaçada del Pacífic. Per seguir la recerca dels avantpassats s’aventura sola al mar amb un porquet i un gall. Aviat coneix un personatge peculiar que ho sap tot perquè ho té tatuat a la pell.

    Enguany, el Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, s’incorpora al CINC, una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

    Vaiana

    Dissabte 25 (16 h) i diumenge 26 de febrer (12 h)

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

     

    CINC
    Agenda Ajuntament de Castelldefels

    Article complet

  • Us agrada la poesia? En commemorem el Dia Mundial?

    El 21 de març es commemora el Dia Mundial de la Poesia i el 27, el Dia Mundial del Teatre. Com que els volem celebrar, us proposem que el 10 de març ens acompanyeu a l’espectacle Satírics, que tindrà lloc a la Sala Margarida Xirgu de Castelldefels a les 21 h.

    Alumnat dels cursos de català de Castelldefels i voluntariat del VxL gaudiu d’una promoció especial d’un 2×1 en les entrades. Així, doncs, quan en compreu una (8 euros) n’obtindreu una altra de regal.  Si voleu acompanyar-nos-hi, digueu als vostres professors quantes persones hi anireu i doneu-los l’import de les entrades o passeu pel Servei Local de Català. L’últim dia per apuntar-vos-hi és el dimecres 1 de març.

    Us hi animeu?

    L’actor Joan Massotkleiner i el guitarrista Toti Soler commemoren amb aquest espectacle els 30 anys de la mort de Pere Quart, un dels grans poetes satírics de la literatura catalana del segle XX.

     

    Satírics

    Antologia bufa de Pere Quart

    Sala Margarida Xirgu (Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado)

    10 de març

    21 h

    Informació de l’espectacle

    Joan Oliver/Pere Quart

    Article complet

  • Bàsic 1. Continuem amb les descripcions.

    Hola,

    Dilluns vam continuar treballant les descripcions. A partir d’un joc, havíeu de descriure el personatge que us tocava.
    Pareu atenció per fer la concordança de l’adjectiu amb el nom. Per ex.: Porta una camisa blanca (i no blanc). Té els cabells curts (i no curt)…

    Dimecres vam visitar la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado de Castelldefels. Us vull felicitar perquè alguns de vosaltres us vau atrevir a fer preguntes en català al nostre guia. Això mereix algun punt extra!!!
    I, de tota manera, tots i totes vau mostrar molt d’interès per la visita.
    Crec que vau descobrir tot el que ens pot oferir la Biblioteca.
    Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado
    Recordeu que dilluns hi ha classe i que teniu deures.

    Bon cap de setmana i que gaudiu del Carnaval!

    Article complet

  • Bàsic 2 (9a i 10a sessió)

    Font: Pixabay

    Dimarts vam dedicar una bona part de la classe a corregir els exercicis de la setmana passada. Vam tornar a revisar el verb AGRADAR, sobretot pel que fa al pronom personal que sempre porta davant.
    Aquest pronom substitueix el el complement indirecte, és a dir, a la persona destinatària. Vam observar que el pronom LI no s’apostrofa davant de vocal. Molt ben vist, Fátima!

    A continuació vam començar a treballar els adjectius que serveixen per expressar estats d’ànim.
    Si voleu practicar:
    Com estàs?
    Teniu deures per practicar la unió de les preposicions amb els articles i una mica de repàs de com es diuen les hores en català.
    Espero no haver-vos atabalat gaire! Fins la setmana que ve.

    Article complet

  • C2 27a sessió

    A les perles fetes a classe s’han repassat diversos aspectes, essent aquests els següents:

    • Abans d´un temps verbal compost mai es pot posar la preposició a sinó que ha d´anar acompanyat d’ ha.
    • S’ha d’utilitzar correctament els signes de puntuació per no fer les frases molt llargues i complexes.
    • S’ha de fer la concordança de les paraules d’una frase en gènere i nombre. Exemple, aquests tipus són enlloc de  aquest tipus són.
    • S´han de posar guions a l’hora de fer una enumeració.
    • S’ha de corregir l’ortografia de la paraula ejercici per exercici.
    • S’ha de posar en lletra cursiva els mots doncs, perquè i posat que.
    • Davant infinitiu no pot anar article. Exemple, “vam practicar el desmuntar els arguments…”. La forma correcte seria “vam practicar el fet de desmuntar…”

     

    D´altra banda,  hem aportat idees per tal de millorar la nostra expressió oral i escrita. Algunes de les aportacions fetes a classe han estat les següents:

    • Sobre l´expressió oral, s’ha parlat de fer perles orals, intervencions a classe, treballs en grup o el diccionari de Porompompeu Fabra.
    • Sobre l´expressió escrita, s’ha parlat de fer dictats, consultar aplicacions o recursos o fer un llistat amb les errades més freqüents.

    Per acabar, mentre celebràvem el Dijous Gras, hem triat el resum del Llibre de les bèsties.

    Llibre de les bèsties by Jaume Sans Vellvehí on Scribd

    Article complet

  • C2 26a sessió

    Estudiant les regles de Magic, the Gathering

    Bon dia,

    Hem començat amb les “perles”, que per sort cada vegada en són menys.

    A continuació, en Jaume ha repartit uns números, de l’u al quatre, i hem format grups de tres. A continuació,  ens ha donat una lectura en la qual una persona havia de llegir, una altra resumir-la verbalment i la tercera fer-ne les correccions pertinents.

    A continuació, els alumnes ens hem barrejat en diferents grups per posar en comú què havíem entès de la lectura, la qual es tractava d’ entendre el joc de cartes que farem servir per escollir el rei de les bèsties. La veritat és que ha sigut una mica complicat perquè cada persona   havia entès normes diferents. Però hem d’arribar a un consens per decidir quines normes agafem. Després,  hem jugat per parelles amb mímica a “carnívor,  herbívor, humà”. Molt divertit.

    I, per acabar, en Jaume ens ha repartir dos pòsits de diferents colors. Havíem de posar en un què és el que  havíem après  fins ara en les classes i en l’altre què creien que ens falta per aprendre. Tot seguit,  l’hem enganxat a una cartolina a la paret i hem estat comentant el resultat d’allò que preocupa a la gent individualment. Però en Jaume s’ha encarregat de tranquil·litzar-nos i una vegada més fer que  tot sigui possible.

    Article complet

  • I1 10a sessió

    Vam començar la sessió jugant a paraules encadenades. Així vam repassar els conceptes de lletra, so i síl·laba. Vam completar el relatograma de la sessió anterior.

    Vam jugar al dicciopinta. Ens vam adonar que cada equip havia d’endevinar paraules amb diftong: un, diftongs creixents i l’altre, decreixents. Per recordar aquest contingut vam posar en pràctica una rutina de pensament: color, símbol i imatge.

    Vam provar de fer i desfer un nus humà i, per acabar, vam comentar la resta de contes i dos elements narratius més: qui protagonitza el conte i qui l’explica.

    Article complet

  • 9a i 10a sessió (Suficiència 1)

     

    Hola, companys,

    La  setmana  passada  vam fer  moltes coses:

    1- Repassar què vol dir i quan es posa “perquè“(sempre per  respondre,  ja sigui  per una pregunta que busqui el motiu com la finalitat); “per què” (sempre per preguntes directes o indirectes  que busquin el motiu  ) ;” per a què” (sempre per preguntes directes o indirectes, que busquin la finalitat ).

    2-Estudiar  quina és l’estructura  d’una exposició,  de quines parts consta i quins requisits han de tenir cadascuna de les  parts  perquè  l’exposició sigui més o menys  exitosa.

    Introducció: ha de ser breu i captar l’interès del públic.

    Cos: ha de tenir els continguts ordenats perquè s’entengui bé.

    Conclusió: ha de contenir el més important, ja que segurament serà allò amb el que es quedi l’audiència.

    3- Quins  connectors  ens permeten introduir cadascuna de les parts del  text?

    La Lourdes ens en va  donar  uns quants perquè tinguem on escollir,  així:

    Per a la introducció: L’objectiu principal d…

    Per al cos:  d’entrada, per començar, en primer lloc, d’una banda, en segon lloc, d’altra banda, finalment ,  per acabar, per concloure…

    Per  a la conclusió: en conclusió, en definitiva, recapitulant…

    4- També vam veure per equips  les diferències  entre sinó i  si no,  i després vam  fer exercicis  per practicar-lo.

    sinó es posa quan suposa oposició, elecció entre dues coses o equival  a: no més/no tan sols

    Exemple:      La Judit no solament estudia, sinó que fa classes als nens petits.

    si no  es posa quan expressa condició (en cas que no) , o el verb no hi és (el·líptic).  Aquestes frases permeten ser formulades canviant l’ordre de les oracions sense canviar el significat de la  frase. Es a dir, per exemple:  

    No hi serà a temps si no l’ajudem.—-és el mateix que—Si no l’ajudem, no hi serà a temps.

    5- La Lourdes com sempre entre col i col ens  va fer  jugar per practicar la conversa oral, i repassar  els continguts  apresos.

    6- Per finalitzar ens vam posar per equips per treballar l’exposició en què hem de defensar la proposta de nom que donarem al nou espai  d’aula de català.

    Fins molt aviat!

    Alba

    Argumenta (pàgina web amb teoria i exercicis)

     

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes