• I2 12a sessió

    Com sempre, vam començar elaborant el mapamundi de la sessió anterior.

    Va agradar repassar els pronoms,  la lectura del conte de Víctor Català i el muntatge de l’apunt de llibre.

    Vam posar en comú els exercicis que havíem d’acabar i vam practicar la precisió lèxica.

    Vam provar d’escriure els noms dels companys a l’aire, practicant-ho amb les mans. Després vam escriure el de cadascú amb les dues mans alhora.

    Vam fer una roda en què cadascú va respondre quina dèria o obsessió tenia mentre menjàvem torrades amb paté. Vam llegir el conte de Prudenci Bertrana L’oca salvatge. Vam puntuar el conte i vam apuntar a la pissarra les paraules que desconeixíem. Haurem de provar localitzar el poble del conte.

    Article complet

  • I2 11a entrada

    Vam  començar apuntant amb el que ens havíem quedat de la sessió anterior: la substitució pronominal

    Vam començar preguntant a què/ amb qui faríem creu i ratlla. Tot seguit, vam construir un apunt de llibre trenant tires de paper.

    Vam llegir el conte de Víctor Català, titulat Creu i ratlla. El vam votar i vam triar quines serien les paraules que formarien part del nostre diccionari de clàssics.

    Vam repassar els pronoms de 1a i 2a persona.

     

    Article complet

  • Bàsic 1 matí (9a i 10a sessió)

    https://cdn.pixabay.com/photo/2014/03/24/17/17/family-tree-295298_640.png

    Dilluns vau presentar de manera breu la vostra família. Alguns vau fer fins i tot el dibuix del vostre arbre genealògic. Molt bé!

    Una de les dificultats que vaig observar va ser la qüestió de fer concordar el nom amb els adjectius. A partir d’això dimecres vam treballar com es forma el femení, i el plural dels noms dels membres de la família. Aquí teniu el document:
    Noms família gènere i nombre

    I també les normes que vau poder extreure:
    Formació del femení i del plural

    També vam començar a treballar la descripció de persones.
    Descripció de persones
    Concordança noms i adjectius
    I si voleu saber-ne més:

    Quina cara fas

    Finalment en grups vam jugar a endevinar un personatge famós fent preguntes que només es podien respondre amb SÍ o NO.

    Que tingueu un bon cap de setmana!

    Article complet

  • Bàsic 3 (11a i 12a sessió)

    https://pixabay.com/en/lunar-surface-moon-rock-buggy-11088/

    Aquesta setmana hem començat repassant el passat.

    Dimarts vam veure com es forma el passat imperfet i el passat perfet.
    Estructura del passat perfet
    Imperfet

    A continuació, vaig repartir unes targetes per parelles amb un rol assignat. La situació era una acció passada, puntual i llunyana en el temps.
    Llavors havíeu dir com era l’espai, quina roba portàveu, quin temps feia… i per últim, una anècdota que us va passar allà.
    Per acabar, els companys havien d’endevinar quin era el rol que teníeu assignat.
    Si voleu practicar més:
    Practiquem els passats

    Dijous, de manera individual, vau completar unes històries ja començades, per tal d’usar tots els temps de passat que hem estudiat. Totes les històries començaven amb un marcador temporal: ahir, aquest matí, aquesta tarda, la setmana passada…

    Després les vam llegir en veu alta i vam anar corregint els errors que hi detectàvem.

    Per acabar, vam escoltar la cançó: Que tinguem sort, de Lluís Llach.
    Que tinguem sort

    Va ser un tast del present de subjuntiu. Espero que la torneu a escoltar i que us agradi.

    Bon cap de setmana.

    Article complet

  • Descompte per veure “Ven a Fraguel Rock” al Teatre Tantarantana

    El Teatre Tantarantana ofereix a les parelles lingüístiques del programa VxL i a l’alumnat del CPNL un descompteespecial per assistir a l’obra Ven a Fraguel Rock (preu de l’entrada sense descompte: 21 EUR, preu amb des­compte: 13 EUR ). La reducció de preu s’aplicarà a la parella lingüística quan hi assisteixin els dos junts i en el cas de l’alumnat del CPNL a l’alumne i a un acompanyant.

    Ven a Fraguel Rock és una comèdia negra que fa servir les convencions del gènere detectivesc per a reflexionar sobre els conceptes d’identitat, rol i gènere. Una faula contemporània que explora la influència que tenen els estereotips de ficció a l’hora de construir-nos com a individus. Un espectacle interactiu on cada nit el públic decidirà qui dels tres protagonistes és culpable.

    Espectacle en català
    Durada: 75 minuts

    Ven a Fraguel Rock es representarà al Teatre Tantarantana (carrer de les Flors, 22. Barcelona) del 3 al 28 de maig, de dimecres a dissabte a les 21 h i diumenge a les 19 h.

    Podreu gaudir del descompte comprant l’entrada a taquilla i presentant el carnet corresponent (de l’alumnat o de VxL). La taquilla obre una hora abans de l’inici de l’espectacle.

    Us recomanem que reserveu les entrades amb antelació a l’adreça de correu electrònic taquilles@tantarantana.com. En aquest cas heu de deixar el vostre nom i cognoms, indicar que sou alumnes del CPNL o parella lingüística del VxL , que voleu gaudir de la promoció i, finalment, informar del dia que anireu al teatre. El dia de la funció podreu recollir les entrades a taquilla presentant el carnet de l’alumnat o el de VxL.

    Article complet

  • I2 10a sessió

    Vam completar el mapamundi.

    Vam comprovar quins eren els referents dels pronoms que apareixien en un fragment del conte El mirall. Vam mirar d’aplicar els pronoms en un exercici. 15052016_substitució pronominal

    Finalment, entre tots vam intentar deduir quines eren les formes de cada pronoms. De moment, ja hem vist els de 1a i 2a persona.

    Per distreure’ns vam intentar pensar com podria homenatjar l’autora la Regidoria de Cultura.

     

    Article complet

  • I2 9a sessió

    Vam començar la sessió apuntant en el mapamundi.

    Vam conèixer quines eren les paraules per recollir-les en el diccionari. Vam aprofitar per  per crear les fitxes lèxiques (amb el significat i la cita del conte).

    Finalment, vam comentar el conte de Mercè Rodoreda.

    Article complet

  • Suficiència 2 (7a i 8a sessió)

    Hola,

    En primer lloc, vull agrair a la nostra professora, la Lourdes, la seva dedicació, no només per ensenyar sinó també per la manera que té de motivar-nos, de mantenir-nos interessats, i per donar-nos caramelets en els moments precisos, abans de baixar la concentració.

     

     

    La gran notícia va ser que ja s’havia donat d’alta el nostre diari  “Hola Català”, on podem trobar  diferents seccions com:

     

    • Fent civisme

     

    • Fem memòria  (per resoldre dubtes lingüístics)

     

    Hi podem trobar ja:

    • Els numerals
    • La perífrasis d’obligació
    • Adjectius que acaben amb vocal neutra
    • L’apostrofació

     

    I així, setmana rere setmana, s’incrementaran amb el temes que  anem estudiant a classe.

    Aquesta darrera setmana, hem practicat amb exercicis  de  pronoms relatius.

    Recordeu:

     

    • Sempre van junts

     

    preposició + què / qui 

     

     

    preposició +  el qual/la qual /els quals/les quals

     

    • De lloc

     

    on

    en què

    en el qual / enla qual / en els quals/ en les les quals

     

    • Antecedent d’una frase

    cosa que / fet que / la qual cosa

     

    • quan hi ha un substantiu al mig

     el que /la que / els que / les que

     

    • Paraules que en castellà son “cuyo, cuya, cuyos i cuyas” equivaldrien a “del qual, de la qual, dels quals, de les quals”

     

    Hem començat a tractar l’article d’opinió, que és un gènere textual amb una estructura formal determinada.

     

    L’estructura consta de  5 parts perquè el text quedi més complet:

     

    TÍTOL -> per encapçalar l’article. Pot sintetitzar el contingut del text o captar l’atenció del  lector.

     

    INTRODUCCIÓ -> en un paràgraf diferenciat. Hi ha d’haver una introducció, en la qual s’ha de presentar el tema.

     

    TESI -> ha de reflectir de forma clara i precisa l’opinió de l’autor o autora. Pot aparèixer a la introducció.

     

    ARGUMENTACIÓ -> Cal exposar, en els paràgrafs necessaris, almenys dos o tres arguments que justifiquin la tesi. També es pot admetre un contraargument o la presentació de l’antítesi per tal de rebatre-la.

     

    CONCLUSIÓ -> ha de permetre reforçar la tesi i convèncer els destinataris o almenys incitar a la reflexió. Pot consistir en una síntesi i/o una proposta.

     

    Es va dur a terme  una pluja d’idees sobre temes que es podien tractar i , com a treball per  a casa, cada persona  haurà d’escriure un article d’opinió.

     

    Per acabar,  només falta recordar el  tan promès berenar preparat pels postres companys. Va ser molt variat i molt bo i vam aprofitar l’estona parlant de coses que ens van ajudar a apropar-nos una mica més.

     

    Salutacions,

     

    Àngela

    Informació article d’opinió (Itineraris d’aprenentatge)

    Hola, català

    Article complet

  • Bàsic 1 matí (7a i 8a sessió)

    https://cdn.pixabay.com/photo/2013/07/18/14/50/background-163791_640.jpg

    Dilluns vam estar jugant al dòmino amb verbs i pronoms. Els verbs eren: SER, ESTAR, VIURE i DIR-SE.

    D’aquesta manera hem repassat aquests verbs.
    Aquí teniu el present del verb ESTAR:
    JO ESTIC
    TU ESTÀS
    ELL ESTÀ
    NOSALTRES ESTEM
    VOSALTRES ESTEU
    ELLS ESTAN

    També vau relacionar expressions:
    Relaciona columnes

    Dimecres us vaig presentar la meva família i vosaltres heu de fer el mateix per al proper dilluns. Es tracta d’una presentació curta.

    Després vam veure els demostratius.

    També vam escoltar un àudio d’un llibre de lectura fàcil del Bàsic 1.

    Per acabar vam començar a treballar el vocabulari del cos humà.
    Vocabulari en imatges

    Pàg.68
    Aquí teniu la cançó que vam cantar a classe:
    El Joan petit quan balla
    I més cançons:
    Cap, panxa, genolls i peus

    I també:
    Aprenem català des de

    Article complet

  • Bàsic 3 (9a i 10a sessió)

    https://cdn.pixabay.com/photo/2016/03/17/04/34/conversation-1262311_640.png

    Dimarts vau elaborar en parelles un diàleg amb tot el que havíem treballat. La situació era quedar amb algú per fer una activitat d’oci. La conversa havia de complir aquests requisits:

    Verb agradar, preferir o estimar-se més.
    Alguna expressió del tipus: Què et sembla si…; Et ve de gust…
    Algun quantitatiu: molt, gaire, gens…
    Expressions per rebutjar una proposta: Em sap greu, però no puc; és que no em va gaire bé…
    Pronom + verb trobar + adjectiu: Ho trobo molt divertit, els trobo interessant…

    Un cop elaborat el diàleg el vau llegir en veu alta. Felicitats perquè ho vau fer molt bé.

    Dijous vam dedicar una bona part de la classe a escoltar els àudios del model d’examen que tenim a la nostra web. Són aquests:
    Àudios Prova Bàsic 3

    També vam comentar els exercicis de Llegir i gramàtica que quedaven i l’exercici de Llegir i escriure.

    Per últim, a partir d’unes preguntes que havíem de respondre negativament amb quantitatius, vam observar que encara ens fem un embolic amb el GENS, el CAP i el RES.
    Teoria quantitatius i perífrasi d’obligació

    Si voleu practicar més:
    Exercicis quantitatius

    Per acabar afegeixo unes fotos que la vostra companya Natalia m’ha fet arribar de la seva visita a l’Alguer.
    L’Alguer

    Potser a classe ens explicarà què passa amb el català en aquesta ciutat de l’illa de Sardenya.

    Bon cap de setmana!

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes