• Ziggurat Jocs s’adhereix a la campanya “I tu, jugues en català?”

    Ziggurat Jocs (c. Guillermo Marconi, 2, baixos) enguany s’ha adherit a la campanya ” I tu, jugues en català?”. Així, doncs, hi podreu trobar jocs i joguines en català.

    A més, ofereix un descompte d’un 10% en la compra de qualsevol producte als alumnes dels cursos de català i als participants del Voluntariat per la llengua. Per obtenir el descompte, és necessari identificar-se amb el carnet d’alumne del CPNL o del VxL.

    Aquesta campanya vol contribuir a potenciar l’ús de la llengua catalana en el sector del joc i de la joguina. Més de 400 botigues de tot Catalunya li donen suport i prenen el compromís de fer visibles els jocs i les joguines que incorporin el català.

    Cercador de jocs en català

    APP “I tu, jugues en català?”

    On es poden comprar?

    Avantatges carnet CPNL

    Avantatges carnet VxL

    Article complet

  • Intermedi 1 (13a sessió)

    Aquesta setmana hem vist un altre tipus de text: l’avís.

    Si voleu saber-ne més:
    L’avís

    També vam veure com s’escriuen les xifres amb lletres:
    Escriure números en lletres

    A més vam observar els sons de la essa en català.

    Essa sorda i sonora

    Per últim, vam començar també el tema dels verbs: els models de conjugació i el present i el passat.

    Els verbs

    Fins dilluns,

    Article complet

  • Elemental 1 (13a i 14a sessió)


    https://pixabay.com/en/question-questions-man-head-2519654/
    Aquesta setmana hem fet un intensiu de verbs! I crec que estem una mica saturats…

    Dimarts vam completar un poema de Josep Palau i Fabra, que aquí podeu escoltar en la veu de la Maria del Mar Bonet:

    Maria del Mar Bonet Jo em donaria a qui em volgués

    Si voleu practicar més:
    Si fossis…

    Dijous vam corregir uns exercicis de verbs i, després, en grups vau escollir, d’entre 4 ofertes de feina, la que us agradava més. La guanyadora va ser:
    Oferta de feina

    Després de parlar amb els companys de grup, vau decidir quins eren els vostres arguments per sol·licitar aquesta feina, quins requisits teníeu, com ho faríeu… Per acabar, cada grup ho va exposar a la resta.
    Bona feina!

    Article complet

  • C2 10a sessió

    L’assassí et mira als/els ulls

    Extret d’https://morguefile.com/photos/morguefile/1/playing%20cards/pop, autoria d’Alvimann

    La classe va començar amb en Jaume preguntant als alumnes què recordaven de la sessió anterior. Una vegada resolts els dubtes que havíem plantejat, ens va repartir els fulls de l’última acta per tal d’escollir quina opció ens semblava millor, si A o B . A la majoria d’alumnes ens van semblar millor les opcions B. Una vegada argumentades les respostes, per parelles vam decidir quina seria la nostra capçalera per al resum de l’acta. Després de la votació, va sortir una opció guanyadora i en Jaume en va prendre nota.

    Al finalitzar l’anterior exercici, va aparèixer la gran capsa de cartes de la baralla francesa que ens escolliria a algun dels alumnes com a l’encarregat d’elaborar l’acta de la sessió. Al ser jo l’encarregat  de fer aquesta acta, ja que en la classe anterior li vaig haver de canviar al company Miguel, en Jaume va estar molt ràpid de reflexos i va atorgar nous rols a les cartes que repartia.  D’aquesta manera ens va informar que els qui tinguessin la carta de l’as de piques, més endavant tindria una missió… I així vam pas passar a l’exercici següent.

    En Jaume ens va fer formar grups de quatre i ens va repartir vuit retalls amb frases. No semblaven tenir gaire en comú, però si les formàvem per parelles ens servirien per saber quina era la tesi i quina l’argument. Una vegada els grups havíem fet les quatre parelles de retalls, vam argumentar el perquè ho havíem fet d’aquella manera. Després, en Jaume va explicar els quatre tipus d’arguments (exemple, causa, autoritat, analogia).

    Fins aquí la primera part de la sessió, ara a jugar! L’ assassí, el company o companya que havia escollit la carta de l’as de piques, havia de matar els altres companys picant l’ullet. Vam  començar a caminar per l’aula. Tots ens miràvem fixament els ulls mentre ens anàvem creuant. Es respirava tensió a l’ambient. A poc a poc, l’assassí va començar a complir la seva missió i alguns companys anaven morint fins que finalment una companya va descobrir qui era l’autor dels crims. Bona activitat per distreure les ments. Ara, l’ambient era mes distès i amè.

    Va començar la segona part de la sessió i en Jaume ens va explicar que havíem de fer tres tipus d’argumentacions  en base al nostre article d’opinió. Cadascun de nosaltres vam començar l’exercici i en Jaume, que és molt aficionat a les xarxes socials, ens va dir que les havíem de publicar a Twitter amb les etiquetes #arg1 , #arg2 i #arg3. Això em va servir a mi particularment per saber que és més correcte dir etiqueta que hastag.

    Finalment, en Jaume ens va demanar que de forma anònima en un full expliquéssim què ens semblava bé de les seves sessions i  què en podria millorar. Com que ja era la desena sessió, ja podíem tenir una opinió de com podria estar enfocat aquest curs. Dit i fet, vam anar entregant els nostres fulls a en Jaume i així va acabar la classe.

    Com sempre, un plaer!

    postal de la Clara

    Article complet

  • C2 8a sessió

    Fent un cafè amb els perquès

    Extreta d’ https://morguefile.com/photos/morguefile/, autoria: ranbud

    Vam començar la jornada fent el recordatori de les tasques  fetes a la darrera sessió. El sistema per recordar sempre és el mateix, entretingut i divertit.  Ens obliga a centrar-nos fent memòria de l’última classe. Seguidament, el professor va repartir les cartes per adjudicar qui seria el pròxim encarregat de realitzar la postal i l’acta de la sessió.

    Amb aquestes dues activitats vam fer el temps suficient perquè arribessin les 12.00h, hora per fer l’aturada, un gest reivindicatiu per mostrar la decepció general envers els empresonaments dels polítics i representants socials del moviment independentista català. Al finalitzar l’aturada, vam corregir l’acta anterior en parelles i vam posar en comú les errades que cada parella havia considerat.

    En Jaume ens va ajudar amb els dubtes que anaven sortint, com els verbs homòlegs vàrem/vam. També es va puntualitzar sobre castellanismes com “segueix al líder” .  La forma correcte és “segueix el líder”. Com sempre, al finalitzar la correcció de l’acta, es va votar democràticament el millor títol. Es va seguir amb la correcció d’un exercici dels per què, per a què, perquè. El Jaume va aprofitar, en acabar la correcció, per fer el joc per relaxar la ment, cosa que va ser molt encertada, ja que els “perquès” ens obliguen a estar molts concentrats i requereixen esforç mental per a gairebé tots els membres de la classe. 16112016_Exercicis PERQUÈ

    A continuació, vam fer un repàs del PARADÍS 4.0.  Vam recordar les tasques que faltaven. Ens vam reunir  els grups per debatre quines serien les afectacions per a les activitats que volem fer en el grup. Per últim, i seguint amb el tema del PARADÍS 4.0, vam finalitzar la classe esquematitzant un article d’opinió sobre els canvis que provocaran els nostres projectes de grup.

    Article complet

  • I3 13a sessió

     

    Article complet

  • I3 12a sessió

    Ortografia de les consonants g/j , x/ix

    Article complet

  • Actualitzeu el comptaquilòmetres

    Si voleu comprovar el nombre de quilòmetres que heu anat aconseguint, cliqueu aquí. Us serviran per planificar la primera escala del  periple. Cada component de l’equip ha de difondre una pista del lloc on fareu escala. Recordeu d’etiquetar el tuit amb les etiquetes del curs (#c2cast17 #paradís40) més la d’aquesta tasca: #escala1

    Article complet

  • Suficiència 3 (11a i 12a sessió)

    Setmana del 13 i 16 de novembre

    Aquesta setmana hem treballat les parelles  consonants p/d, t/d, c/g.

    Aquestes  parelles  aparentment  són diferents  però sonen igual en posició final de la  paraula: verb, dard o llarg acaben en els sons p, t, k igual que serp, art o arc.

    El sons p, t, k (de la paraula petaca)

    els sons b, d, g (de la paraula bodega)

     

    Constitueixen tres parelles de sons sord/sonor.

    1a parella bilabial p, b

    2a parella dental t, d

    3a parella velar k, g

    En posició final diem que es produeix ensordiment dels sons sonors b, d, g, ja que aquest sons passen a pronunciar-se com els seus respectius sons sords p, t, k. Però no per això s’escriuen sempre p-t-c, sinó que de vegades caldrà ortografiar-los amb b, d, g.

    Fitxa’t en les regles següents:

    *Si van darrere de vocal tònica, escriuràs p, t o c,(recorda: petaca)

    drap, llop

    petit, mut

    bonic, groc

    (No sempre segueixen els derivats o els femenis: drapaire però lloba, empetitir però emmudir, bonica però groga…)

    *Si no vam darrere de vocal tònica (és a dir, si just abans hi ha una consonat o vocal àtona) et guiaràs pels derivats

    serp-serpentejar                 sòrdid-sordidesa

    verb-verbal                          clàssic-clàssica

    àrab-aràbia                          càstig-castigar.

    Si estan a l’interior p/d, t/d, c/g, s’ha de tenir en compte:

    • els prefixos com –ab- (abjurar)- sub- (subjecte)-ob– (objecte) o –ad- (admirar)
    • també que van amb -t- grups com, –tj/tg -(platja, platges) –ts-(tsunami, itsar)-tz-(horitzó)…
    • l’existència de consonats gràfiques dobles, com –cc- (accelerar, accent) –dd-(addició)-gg-(suggerir).

    Escriurem – d, en els noms femenins acabats en els sufixos-etud (quietud, mansuetud…) i itud (aptitud, exactitud, gratitud, sol·licitud).

    Escriurem –c- en la 1a persona singular de molts verbs irregulars: escric, dic… També, estenc, sostinc o vinc, encara que no segueixin la regla, ja que alternen també amb gu: estengués, sostingui, vingui.

    QU/CU? S’escriu qu o qü si es forma un diftong creixent: qualitat, qüestionari… Sense diftong s’escriu cu: cuota, evacuar…

     

    Crec que la Lourdes aquesta setmana s’ha equivocat d’activitat, perquè ens ha fet anar corrent d’un lloc a un altre per dictar a la nostra companya, també ens ha fet que la nostra vida corri perill mentre lletrejàvem paraules que ella ens deia.

    El dimecres  hem corregit dos textos argumentatius d’altres companys.

     

    Quines pautes hem de seguir per saber si estan ben fets els treballs argumentatius? Us en passo algunes.

     

    Primer el TÍTOL

    La introducció és on dius la teva idea  o opinió. Per començar està be dir: amb referència a l’article bla, bla dius la teva opinió  o  respecte a aquest tema, dius la teva opinió. Has d’escriure  dues o tres línies.

    Desenvolupament: (jo faig una llista amb idees i trio dues idees)

    *La primera idea, en el primer paràgraf de quatre línies més o menys; jo començo així: En primer lloc, penso bla, bla, bla o d’una banda bla, bla.

    *La segona idea en el segon paràgraf de quatre línies més o menys;  jo començo així: En segon lloc crec, bla ,bla, bla o  d’altra banda, bla, bla.

    Conclusió (Jo començo dient: en conclusió, finalment, per tant o en definitiva)

    Has de reafirmar les idees expressades en el desenvolupament i pots formular algunes preguntes al lector com a estratègia final.

    Espero que us ajudi el meu resum d’aquesta setmana, que l’he fet amb molt de gust, ( la veritat és que ha estat pel  segell del passaport J )

    Treball fet per la Loli

    Teoria i exercicis grafies p/b, t/d, c/g (Itineraris d’aprenentatge)

    Article complet

  • Elemental 1 (11a i 12a sessió)

    cdn.pixabay.com/photo/2017/08/11/00/52/m-ms-2629323_640.png

    Vam dedicar la sessió de dimarts a parlar sobre la pel·lícula que havíem vist dijous passat. En grups, vau respondre aquestes preguntes:
    Preguntes La pell freda

    I també:
    Comprensió 1
    Comprensió 2

    Aquestes preguntes, però, corresponen a la novel·la i no a la pel·lícula, per tant, n’hi ha que no es poden respondre sense llegir el llibre.

    A partir d’aquestes activitats van sorgir diverses interpretacions de la pel·lícula, dels personatges…
    Les he intentat recollir en aquest document:
    Respostes La pell freda
    Arran de les converses vam comentar també la diferència entre el fi i la fi.
    Fi (OPTIMOT)

    Dijous vam veure per a què serveix el mode subjuntiu i el present i l’imperfet de subjuntiu.
    Vam escoltar aquesta cançó:

    La casa que vull

    I el poema:
    Poema

    I si voleu practicar més:
    Imperfet de subjuntiu
    Present de subjuntiu

    Fins la setmana que ve.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes