• C2 18a sessió

    souvenirs-73762_960_720

    En la PRIMERA part ,el Jaume va preguntar  amb que ens vam quedar de l’última sessió. Cadascú va explicar-lo i la majoria va dir : amb l’ús de l’apòstrof i el guionet , i amb la col-locació dels pronoms febles.

    Normalment s’escriuen davant del verb , però si el verb  és un imperatiu , un infinitiu o un gerundi van sempre al darrere .

    Si el pronom o la combinació de pronoms van al darrere del verb , han d’anar units entre si per mitjà de guionets , d’un apòstrof o d’una combinació d’apóstrof  i guionet: Dóna’ls-en .

    Si el pronom o la combinació va davant del verb , no es podem unir entre ells mitjà guionets . Nomès s’hi pot servir l’apóstrof : L’hi portarè.

    L’apóstrof , cal escriure’l tan a la dreta com sigui possible.

    Es coloca , davant d’un verb començat en vocal o en h i dels pronoms febles HIi HO : no t’ho perds

    Darrere d’un verb o d’un altre pronom feble acabats en vocal , no en diftong : treure-la’n.

    Les combinacions : LA HI , LI HI , LI HO i SE US no s’apstrofen mai.

    El pronom LA no s’apostrofa davant de verbs que comencen amb i (hi) , u(hu) àtones.

     

    En la SEGONA part ens va demanar que passéssim les ordres d’imperatiu ( els pronoms van al darrere del verb ) a present d’indicatiu( els pronoms van davant del verb)

    Llença-LES ——————— LES llenço

    Explica-ME-LA —————- ME L’expliques

    Explica’M la classe ———— Explica-LA a mi , M’explicas la classe.

    Posa-T’HI———————— T’HI poses .

    Escriu-LO———————— L’ escric

    Posa-TE’L———————— TE L’ posas

    Digue(s)-ME-LA ————— ME LA dius.

    Dóna –ME’N un —————-ME’N dones un

    Agafa’L—————————L’ agafo

    Agafa-LES ———————–LES agafo

    Meja-T’HO ———————-M’HO menjo, T’HO menges.

    Mira-LA ————————-LA miro , LA mires.

    Truca’M————————–EM truques , ET truco.

    La combinació de promons :

    EM porta  el diari a la feina : ME L’HI porta

     

    En la TERCERA part vam treballar les regles d’accentuació jugant una mica , feient un memori.

    El Jaume, va posar en uns papers a terra unes paraules i nosaltres havíem de trovar parelles de paraules segons les normes d’accetuació.

    Cadascú va pensar en una paraula i entre tost vam repassar les regles d’accentuació i si s’accentuavem : pastÍs , troballa , Àgil , economía , grossa, cotxe, biblioteca, papallona, samarreta, llapis , avió, accentuació , illa , tovallola , caçador , cavall.

    S’accentuen els mots :

    1/ AGUTS acabats  -a,-e,-i,-o,-u

    -as,-es,-is,-os,-us

    -en , -in

    2/ PLANES acabats en terminacions que no siguin :-a,-e,-i,-o,-u

    -as,-es,-is,-os,-us

    -en,-in.

    3/ EXDRÚIXOL s’accentuen TOTS acabin com acabim.

     

     

    bo (2)

  1. Transi

    01 des. 15
    22:44 #

    Diapositiva 3 : es PODEN unir entre SI

  2. Transi

    01 des. 15
    22:45 #

    Diapositiva 4 : col-loca

  3. eudalda

    03 des. 15
    10:11 #

    Diapositiva 1. … amb què ens vam quedar de l’última sessió.
    Diapositiva 2. … no es poden unir mitjançant guionet.
    Diapositiva 3. Es col·loca ‘ devant d’un verb …


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share