• Bàsic 1 tarda. Els situacionals

    Punts cardinals

    www.flickr.com/photos/23am/236464145
    Dimarts vam estar repassant adjectius (femení i plural) que podem aplicar al mobiliari, com per ex.: vell, antic, brut, net, modern, còmode, estret, lluminós, suau…
    Vam fer una sopa de lletres on vam descobrir algunes paraules noves: bressol, raconera, terrassa, safareig, sabater

    També vam buscar les diferències entre dos dibuixos. Per fer-ho vam haver de fer servir paraules que serveixen per situar: a dalt, a baix, a la vora, al costat, davant per davant…
    Si voleu practicar més:

    Els situacionals

    On és?

    Dijous vam començar a treballar el vocabulari de les botigues i aquesta setmana anirem a comprar!

    Article complet

  • C2 13a sessió

    IMG_20151126_213518

    Creació de la M. José

    La sessió del passat dimarts dia 24 de novembre va començar amb una  pregunta: Qui era Na Mercadera? Com que només un/a de nosaltres ha llegit aquest capítol de la crònica, en Jaume ens va fer un breu resum:“Na Mercadera és el nom amb què es coneix  la veïna de Peralada, que, essent a l’hort, durant la crema del seu poble, va capturar un cavaller francès de l’exèrcit de Felip l’Ardit.  El va entrar a la vila i el va vendre per un rescat”.

     

    Tot seguit, i per fer-nos partíceps de l’actualitat, en Jaume ens va fer un altre pregunta: Què faríeu si us trobéssiu amb un jihadista?, uff, quina pregunta!! Molts de nosaltres gairebé no sabíem què respondre… Va ser quan ens va recomanar una pel·lícula: El mundo es nuestro, que explica en to d’humor la realitat social que ens envolta.

     

    Poc després va tocar treballar de valent: primer amb un exercici de lèxic i després escrivint un informe mèdic:

     

     

    Al primer, després d’escollir un paperet, en què apareixien 4 paraules, vam haver de buscar-ne el  significat i descartar, si es que la hi havia, la paraula incorrecta. Va ser el punt de partida perquè, minuts després i per parelles, realitzéssim un exercici de precisió lèxica,  semblant a

    aquest:

     

     

    El                   va tenir un accident i no va poder fer sencer  el camí. a)   romiatge   b) peregrí    c) romer    d) pelegrí

     

     

     

    I segon, també per parelles, vam escriure un informe mèdic de la situació sociosanitària del cavaller francès capturat per na Mercadera. En finalitzar el redactat, totes les parelles van llegir el seu text i vàrem corregir un parell d’errors:

    •  degut a és a causa de o atès què.
    •  a les afores als afores

     

    La tasca encomanda d’aquesta  sessió va ser buscar la foto de Na Mercadera com a agressora del cavaller francès i fer-ne la difusió al Twitter  (#c2cast15), per tal d’escollir-ne una el proper dimarts.

    Article complet

  • 15a i 16a sessió (bàsic 1 matí)

    Bon dia,

    La setmana passada vam jugar al joc de l’oca i vam poder repassar tot el que hem fet fins ara. A més, vam continuar treballant el present d’indicatiu. Si no vau venir, podeu consultar aquest document: Present d’indicatiu (tots) Vam fer exercicis per practicar i també vam aprendre a preguntar i donar els horaris d’alguns establiments.

    Si voleu practicar més, aquí teniu aquests enllaços:

    activitats quotidianes

    què faig normalment (punt número 3)

    Fins demà,

    Lourdes

    Article complet

  • C2 11a sessió

    Creació de la Laura

    Creació de la Laura

    La sessió d’avui s’ha iniciat amb una breu posada en comú sobre els somnis. Hem explicat d’un en un, i només els participants que se’n recordaven, algun dels somnis que hem tingut algun cop. Això ha permès que el professor ens aclarís que a causa d’una aparició divina que va rebre Ramon Muntaner, en aquest cas Déu com a esperit, va ser la raó per la qual va iniciar la crònica. És per això que durant el primer capítol l’autor exposa detalladament aquest succés diví.

    Acte seguit, hem començat la unitat II encapçalada per la temàtica dels informes. Abans d’endinsar-nos-hi, hem fet sis grups de tres persones cadascun, creats a partir d’una enumeració que ha adjudicat el mestre a cada alumne/a. Un cop agrupats havíem d’intercanviar en petit grup les diferents tipologies d’informes que cada participant es plantejava. Després d’intercanviar aquesta informació hem hagut de triar un tipus d’informe per tal de plantejar-lo posteriorment al gran grup. Doncs bé, cada subgrup ha exposat una tipologia d’informe, la qual ha donat lloc a sis especialitats diferents: desenvolupament del rendiment escolar, conflicte escolar, part mèdic amb la participació d’un jutge, enfocament policial per un atemptat jihadista o terrorista, memòria amb benefici d’associacions i lesions laborals. A partir de les sis tipologies proposades, se’ns ha plantejat crear un informe de manera individual o en gran grup i hem decidit fer-ho conjuntament i triar una única tipologia: el comunicat mèdic per a un jutge.

    A continuació, en Jaume ha preparat una cartolina sobre la seva taula i ens ha repartit una frase a cadascú per tal que l’enganxéssim sobre el suport. Així hem creat  un informe. Per tant, entre tots havíem de marcar un ordre tal i com pensàvem que seria l’adequat i així organitzar la informació facilitada. El resultat ha estat un informe que detallava la valoració d’unes deficiències que presentava l’aula on s’imparteix el nivell superior de català amb l’acompanyament d’unes possibles conclusions que podrien adoptar les mancances esmentades. Posteriorment, ens ha facilitat un altre informe, però distribuït de manera diferent, i hem hagut de debatre en petit grup quines diferencies i similituds creiem que presentava en relació a l’informe anterior. Exposant aquesta distinció en gran grup hem arribat a la conclusió que poden redactar-se informes amb la finalitat de valorar un element concret i presentar unes solucions, com també tenir com a fi la descripció d’uns fets que es voldrien resoldre.

    Cal esmentar que justament en el moment que ens disposàvem a començar una activitat de lèxic, ha marxat la llum i ens hem quedat a les fosques. Sort dels llums d’emergència que ens han il·luminat durant una estona i per això hem pogut continuar amb la sessió programada. Així doncs, l’activitat present consistia en completar unes frases d’unes fotocòpies que ens havia preparat en Jaume, de manera que havíem de triar una opció de paraula d’entre les dues que es plantejaven a cada frase. Entre tots hem resolt cadascuna de les frases, tot explicant el significat d’ambdues paraules i per tant, identificant-les per separat. En acabar aquesta tasca ens hem disposat a marxar cap a casa.

    Article complet

  • 16a sessió (Suficiència 3)

    Bona nit,

    Això ja s’acaba, mols ànims a tots i molta sort.

    El dimarts vam començar a fer unes preguntes per grups i avui les hem acabat. La Lourdes ha portat cartolines i post-its en els quals hem escrit les preguntes. Seguidament les hem enganxat a les cartolines i hem començat a jugar, no sense avisar-nos abans que hi havia premi per al guanyador. La nostra profe sempre motivant els seus alumnes.

    Poso algun exemple de les preguntes que cada grup ha tret de les sessions del blog.

    1- Quines fórmules d’oposició podem utilitzar en un article d’opinió?

    Malgrat ,tot i que ,encara que…

    2- Completa la frase ( coure )

    Nois no cogueu massa els ous.

    3- Què són els verbs velars?

    Són verbs en què la primera persona del singular del present d’indicatiu acaba en “c” Ex: escric, dic, crec.

    4- Què cal fer per recordar les paraules amb la ela geminada?

    Memoritzar-les totes.

    Ex: passarel·la, il·luminar,mil·lenni,capil·lar,clorofil·la…

    5- Com pot ser més fàcil i efectiu substituir els complements?

    Escriure la frase sencera.

    6- Quin és el pronom feble que substitueix el complement directe neutre?

    Ho

    Exemple: Saps el que va passar o no ho saps?

    Seguidament, la Lourdes ens ha donat l’adreça del blog que ja està en funcionament.

    Blog:

    https://comsobreviureS3.wordpress.com

    També hem comentat dubtes sobre els articles d’opinió i alguns consells.

    • Molt important: posar el títol.
    • El “donat que” no existeix , s’escriu “ja que”

     

    • Els treballadors estan mental i físicament més actius ( no és correcte)
    • Els treballadors estan mentalment i físicament més actius.

     

    • També hem fet referència a la distribució del paràgrafs, que es diferencien deixant els espais.
    • I per acabar hem recordat la diferència entren com i com a.

     

    Com= Comparar

    Com a = en qualitat de

    Exemple: Com a professora us dic que els articles estan molt bé.

     

    Moltes gràcies i fins dimarts!

     

    Puri

    Article complet

  • 14a i 15a sessió Bàsic 3

    Aquesta setmana hem estat treballant el present de subjuntiu i les perífrasis d’obligació.

    HAVER+DE+INFINITIU
    CALDRE+INFINITIU
    CALDRE+QUE+SUBJUNTIU
    Perífrasis verbals

    A més a més, dimecres vam assistir a la primera presentació oral sobre el llibre L’home invisible d’H. G. Wells, a càrrec de la Belén.
    Felicitats, Belén! Crec que ho vas fer molt bé. Alguns dels teus companys també opinen el mateix perquè així m’ho van dir. Estaven preocupats perquè deien que no ho farien tan bé…
    El meu missatge per a tothom és que us animeu a fer la presentació oral com pugueu, més curta, molt curta, “bilingüe”… el més important és que la feu, que us atreviu a parlar català davant de la classe. Ànims!

    També vam escoltar la cançó de Txarango, Tant de bo per treballar el subjuntiu. Aquí la teniu, perquè la pugueu escoltar de nou.
    Tant de bo
    LletraTxarango Tant de bo amb buits

    Per últim, us afegeixo un exercici d’omplir buits.
    Recepta de cuina amb buits

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • C2 10a sessió

    20151126_213236

    Companys, la sessió d’avui, en Jaume l’ha començada amb la següent i misteriosa pregunta: “Has fet alguna vegada espiritisme?” Ens hem quedat bocabadats, però tot i així li hem contestat un per un. Quan hem acabat de fer-ho, ens ha dit que al final de la classe faríem espiritisme virtual. Ohhhhhhh, que emocionant!!!!!!

    Seguidament ens hem posat a corregir les frases que ens quedaven de la subhasta. Durant la revisió ho hem aprofitat per repassar i aclarir petits dubtes.

     

    Ús de les preposicions per i per a

    Utilitzarem la preposició per davant d’infinitiu (pisos per vendre)

    Utilitzarem la preposició per a davant de complements nominals que indiquen finalitat (pisos per a la venda)

     

    Oracions subordinades adjectives

    — Especificatives. Restringeixen o limiten l’extensió significativa de l’antecedent.

    Els almogàvers que sentien el rumor van sortir corrents.

    — Explicatives. Amplien o afegeixen una qualitat no essencial a l’antecedent. Van sempre entre comes.

    Els almogàvers, que sentien el rumor, van sortir corrents.

    Hem aprofitat per recordar que no s’apostrofen les paraules: la una (hora), la ira, la host i noms de lletra (la e, la hac, la erra).

    Un cop acabada la feina hem començat l’esperada sessió d’espiritisme virtual invocant el nostre senyor Ramon Muntaner, fent-li preguntes per mitjà de piulades al seu compte de Twitter (@ramonmuntaner), però no hem tingut gaire sort perquè no s’ha manifestat.

    Així doncs hem acabat la sessió amb l’esperança que en qualsevol moment  Ramon Muntaner decideixi posar-se en contacte amb nosaltres o, si més no, amb en Jaume.

    Article complet

  • 15a sessió (Suficiència 3)

    Hola, companys!

    Sóc l’Azucena i em toca fer un resum de la classe del dimarts 17 de novembre.
    Som molt a prop de la prova final i estem casi tots molt nerviosos i nervioses!
    En primer lloc, us explicaré què hem fet a classe i després tornaré a donar-vos alguns exemples de pronoms febles que hem corregit . És un tema molt complicat i per això repeteixo l’explicació dels pronoms febles.

    A classe hem fet:

    *Hem corregit exercicis amb pronoms febles i la Lourdes ha explicat com hem d’analitzar les frases per aconseguir fer la substitució correctament.

    *La “profe” ens ha donat un full on ens ha explicat què hem de fer per mantenir els 20 punts que teníem quan va començar el curs. Tenim fins el dijous de la setmana vinent per acabar les coses que hem d’entregar el dia indicat. Ens queden 3 classes.

    * Si voleu anar al cinema aquest cap de setmana (21 i 22 de novembre) podreu veure la pel·lícula “Del revés” als Yelmos per només 4 euros.

    * Hem fet 5 grups a classe i hem rebut diversos temas que estaven penjats al blog.
    Cada grup hem de fer 4 preguntes dels temes que tenim. Cada pregunta s’haurà d’escriure en 5 post-its. Aquest “joc” l’acabarem el dijous vinent.

    Faré de nou un resum dels pronoms febles i us donaré els examples que hem fet a classe:
    COMPLEMENT determinat ==> el/la/els/les
    DIRECTE indeterminat => EN
    (no porta preposició) neutre ======> HO (això, allò)

    COMPLEMENT singular =====> LI
    INDIRECTE plural ======> ELS (mai “lis”)
    (porta a/ per a )

    COMPLEMENT ============> HI
    CIRCUMSTANCIAL de + lloc ===> EN
    (quan/quant/com)

    COMPLEMENT ====== =====> HI
    PREPOSICIONAL excepte” de” => EN

    ATRIBUT ===========> HO
    (ser, estar, semblar)

    Excepció important !!!
    CD determinat + CI singular Li es converteix en HI
    (el/la/els/les) (li)
    l’hi
    la hi
    els hi
    les hi

    Els deures que hem corregit són els següents:

    Recordeu l’ordre: CI + CD + altres…

    01. Em van dir que serien a la festa però no _hi eren.
    a la festa CC lloc HI

    02. Volien que els expliqués el que havia passat però no _els ho_ vaig explicar.
    a ells CI plural ELS
    el que havia passat CD neutre HO

    03. El Jordi vol el diari. Per què no _l’hi_ compres?
    el diari CD det. EL
    al Jordi CI sing. LI

    04. Dijous vaig anar a la platja i _en_ vaig tornar divendres.
    tornar de la platja CC de + lloc EN
    tornar a la platja CC lloc HI

    05. L’habitació està desendreçada. Endreça – la!

    l’habitació CD det. LA

    06. El nen vol caramels. Per què no (li en) li’n compres uns quants?

    per al nen CI sing. LI
    uns quants caramels CD indeterm. EN

    07. Sempre que parla d’aquest tema m’avorreix i _en_ parla sempre.
    d’aquest tema C. prepos. (de) EN

    08. Aquella noia és la teva germana o no l’és ?
    és la teva germana atribut LA

    09. Els teus fills volen anar al cine. Por què no _els hi_ portes ?
    els nens CD det. ELS
    al cine CC lloc HI

    10. Ells volien aconseguir la llicència per obrir el local però l’Ajuntament no els la va concedir.
    a ells CI plural ELS
    la llicència per… CD determ. LA

    11. Ell volia aconseguir la llicència per obrir el local però lAjuntament no la hi va concedir.
    ell CI singul. HI (LI) !!!
    la llicència CD determ. LA

    12. Si ell vol pomes, (li en) li’n donaré un parell .
    un parell de pomes CD indeterm. EN
    a ell CI sing. LI

    13. Vols que explique a la Marta el que va passar o no vols que li ho expliqui?
    a la Marta CI singul. LI
    el que va passar CD neutre HO

    14. Volia accedir a aquella feina però no hi va poder accedir.
    a aquella feina CC HI

    15. Va comprar el pis a uns veïns o no els el va comprar?
    el pis CD determ. EL
    a uns veïns CI plural ELS

    Us desitjo a tots i totes molta sort amb la prova final!

    M’agradaria que poguéssim celebrar que tota la classe hagi aprovat!

    BONA SORT!

    Article complet

  • 13a i 14a sessió (bàsic 1 matí)

    Bon dia,

    La setmana passada vam explicar què fa un dia de cada dia un personatge famós. Per fer-ho, vam utilitzar el present d’indicatiu dels verbs acabats en -ar, les parts del dia i les hores. Les recordeu?

    Vocabulari em imatges. Viure a Catalunya (teoria hores pàg. 72)

    Si voleu practicar les hores, aquí trobareu exercicis:

    quina hora és? activitats

    Fins aviat,

    Lourdes

    Article complet

  • 13a sessió (Suficiència 3)

    Hola a tothom!

    Em toca fer el resum d’aquesta tretzena sessió. Vam començar la classe corregint els deures, les frases que faltaven dels pronoms. No vull insistir més perquè els teniu detallats en la sessió anterior.

    Després, sorpresa! El dijous passat vam endinsar-nos en el món del cinema.
    Ens vam posar molt còmodes, la Lourdes ens va portar llaminadures i la classe es va enfosquir. Vam gaudir de l’estrena dels curtmetratges que vam fer per poder “sobreviure a l’S3”. Trucs i pistes per tenir més fàcil el nostre aprenentatge de la matèria.

    En la segona part, per grups, vam intentar encertar les paraules que contenen “l” geminada (l·l) en un entretingut joc de passaparaula. Paraules com: rebel·lió, tranquil·litat, idil·li, fal·lera, paral·lel, col·legi, mil·lenni, il·lògic… Els grups amb més punts van guanyar i van ser premiats amb “incentius” de paper.

    Ens apropem més i més al temible examen, però no patiu: amb tranquil·litat ens sortirà tot bé!

    Fins aviat!

    Irina

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share