• D 34a sessió

    Dimarts passat,en Jaume va començar la sessió preguntant-nos si havíem buscat informació sobre l’obra de teatre Els veïns de dalt. Alguns companys havien portat informació(argument,preus,horaris…),però en Jaume va dir que continuaríem parlant al final de la sessió.

    A continuació,es va llegir l’acta de dijous passat i es va comentar una errada molt freqüent:

    -Els dies de la setmana van precedits d’article quan volem referir-nos a fets que realitzem habitualment aquell dia,per exemple:El divendres sempre menjo pizza (cada divendres menjo pizza).

    -No porten article quan ens referim a un dia concret,anterior o pròxim,per exemple:Divendres menjaré pizza (el pròxim divendres menjaré pizza).

    Com sempre vam escollir “la troica”(voluntaris per redactar l’acta,fotografiar la jornada i posar-hi música).

    Tot seguit,vam veure el muntatge fotogràfic del poema Sóc.Que bonic ha quedat!

    Vam començar unitat nova:la ressenya. I ens preguntem: què és una ressenya?La ressenya és la crítica d’una obra literària.Vam dividir la classe en cinc grups,per tal de buscar informació sobre aquest nou tipus de text.

    Per ressenyar una obra hem de seguir els següents passos:

    -Quina informació busquem?

    -Contextualitzar:autor i època.

             -Documentar-nos sobre temes:principal i secundari.

    -Relacionar-lo amb altres obres sobre aquest tema

    -Com tractem la informació?

    -Concretar

            -Anàlisi:1.Descriptiu-Informar

    2.Criticar-Valorar

    -Com estructurem la ressenya?

    -Encapçalament

             -Cos-Introducció

    -Resum

    -Comentari

    -Conclusió

    Els títols de les obres literàries s’escriuen en lletra cursiva o es subratllen.La primera lletra del títol s’escriu en majúscula.

    Vam continuar amb un joc.En Jaume va repartir uns fulls que contenien una sèrie de números.En el meu grup eren:3-5-19-3  7-1-24.Havíem de desxifrar a quin nom d’un personatge conegut corresponien els números.En el meu grup el personatge va resultar ser el Sr.Cesc Gay,que és el director de l’obra Els veïns de dalt.

    La resta de grups van desxifrar els seus números amb el resultat dels  personatges següents:

    Jordi Rico,Pere Arquillué i Cortadella,Àgata Roca i Nora Navas.Tots quatre són actors de l’obra Els veïns de dalt.

    Després,es van repartir uns fulls amb parts del text: Amadeu,no em toquis el pronom feble, de l’escriptora Montserrat Roig.Cada integrant del grup havia de llegir en veu alta una part del text i els seus companys havien de valorar els  aspectes següents:

    -La puntuació

    -Elisions:Tinc trenta anys (Tinc trentanys)

    -Neutralitzacions (pronunciar  les e i o àtones)

    -Pronunciar les obertures(e i o)

    -Consonants sordes i sonores

    Per finalitzar la sessió,en Jaume va llegir el text sencer i ens va preguntar per què s’havia escollit aquest escrit.Dijous revelarà la incògnita.

    Recordeu que finalment anirem al teatre a veure Els veïns de dalt, el 16 d’abril a les 20.30 hores. Dijous hem de confirmar qui pot anar-hi, per tal de fer-ne la reserva.

    D 34a sessió by Slidely Slideshow

     

    Article complet

  • E1 18a sessió


    18a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • 16a i 17a sessió Suficiència 2

     

    10-12 de març

     

    Arran: gairebé tocant, fregant.

    Activitat en grup (tema educació): Llegir un text, fer el resum, escriure una opinió i triar algun fragment del text per fer-ne un dictat.

    Text sobre activitats extraescolars: Paloma, Joan i Josep Lluís.

    Text sobre la lectura: Andrea, Diana, Tadeusz i Sybille.

    Text sobre els deures: Anna, Josué i Fran.

    Un cop hem fet l’activitat en grup, hem comentat entre tots els resultats obtinguts i hem trobat els següents errors més comuns:

    • Des de que acaben la jornada laboral: les preposicions a, de, en i amb desapareixen davant la conjunció que (Des que acaben la …).
    • No estaven coordinades amb lo que eren les hores: (amb les hores…).
    • Provocava que un conjunt de nens tinguessin que estar a casa dels avis:  per expressar una obligació o una necessitat utilitzarem “haver de + infinitiu” (nens haguessin d’estar…).
    • A lo millor són les vuit de la nit…:  lo + adjectiu, en general no és correcte,  a més per expressar possibilitat utilitzarem potser o pot ser que (Potser són les…).
    • Lo que volia dir abans…: el que volia dir…
    • Lleguen allí badallant: arriben allà …
    • Hay una cosa: Hi ha una …
    • Fora de l’escola tenen que fer les coses que no fan dintre: han de fer les coses…
    • Es crea una relació més cercana: més propera.
    • De les informacions de la fulla que hem recibit: del full que hem rebut.
    • Hem d’animar als nens a escriure aunque que sea una cosita petita: encara que sigui una coseta petita.
    • Jo estic d’acord amb Sybille: amb la Sybille.
    • Per la seva inmadures, per la seva joventut: immaduresa.
    • Parla de que aquesta no és la millor aproximació: Parla del fet que aquesta…
    • Has de disminuir les vegades que lo controles: les vegades que el controles.
    • Si estic d’acord o no és otra cosa: si hi estic d’acord o no és una altra cosa.
    • Has de donar-lis una agenda, mostrar-lis com l’han d’utilitzar: donar-los una agenda, mostrar-los com l’han d’utilitzar. (donar-lis no existeix, cal utilitzar donar-li o donar-los).
    • El que hay que fer és que agafin autonomia: El que s’ha de fer o d’aconseguir és agafar autonomia.
    • Cal donar-lis eines perquè siguin independents: cal donar-los eines perquè…
    • El temps que els deixen per fer les tareas: les tasques.
    • Arribava i los posava ahí (parlant dels problemes): els posava allà.
    • Cada dia porta fulles de deures: fulls.

     

     

    Verbs de la 1ª conjugació (-AR) (estudien, dinen, mengen, parlen, juguen)

    Temps present: -o, -es, -a, -em, -eu, -en.

    Temps passat: -ava, -aves, -ava, -àvem, -àveu, -aven.

    La vocal neutra a/e en posició àtona en els verbs s’escriurà –a, a final de paraula i –e, en la penúltima lletra.

    Excepcions: corre, vine, obre, omple.

     

    Sufix –esa: paraules abstractes. Bellesa, maduresa…

    Sufix –essa: formació del femení. Metge-metgessa. Alcalde-alcaldessa.

     

    Verbs de la 2a conjugació (-ER, -RE)

    Temps present:

    • jo perdo, tu perds, ell perd, nosaltres perdem, vosaltres perdeu, ells perden.
    • Jo debato, tu debats, ell debat, nosaltres debatem, vosaltres debateu, ells debaten.
    • Cloure i fondre conjuguen diferent: jo cloc, tu clous, ell clou, nosaltres cloem, vosaltres cloeu, ells clouen.

    Aquesta –c final, quan fem el present de subjuntiu i l’imperfet de subjuntiu, es converteix en –g:

    (subjuntiu) jo clogui, tu cloguis, ell clogui, nos cloguem, vos clogueu, ells cloguin. (imperfet de subjuntiu) “ seria necessari que” jo clogués, tu cloguessis, ell clogués, nos cloguéssim, vos cloguéssiu, ells cloguessin.

    Acabaments en:

    • -batre: combatre, debatre
    • -metre: ometre, admetre
    • -cebre: concebre
    • -cloure: concloure
    • -rompre: interrompre
    • -fondre: confondre
    • -córrer: concórrer

     

    Exercici: conjuga de forma correcte el verb que està entre parèntesis.

     

    “evitaríem que ocorreguessin accidents”, “nostres fills i filles percebessin l’escola”, “tal com ja he dit admeto que caldria”, “és molt important que l’escola difongui aquest hàbit”, “que nosaltres, des de casa, no interrompem la tasca”, “és important que recorrem a altres recursos”, “Concloc la meva intervenció”, “només combatrem els mals resultats “, “plantejar reunions més freqüents, que incloguin pautes”.

    Anna

    Article complet

  • 16a i 17a sessió Suficiència 1

    Bona tarda a tothom,

    El passat dia 12 de març vam fer un repàs de l’ús de les majúscules, així com de les minúscules,  grup per grup. Cada grup va fer un petit resum amb exemples i es van posar en comú a la pissarra.
    Pel que fa a l’ús de les majúscules, vam parlar dels noms d’objectes personalitzats, noms de productes amb denominacions d’origen,  noms d’astres, noms d’institucions, organismes i entitats, noms i cognoms, divinitats, pseudònims, càrrecs oficial i títols nobiliaris, formes de tractament genèrics, fets històrics singulars, títols de llibres i pel·lícules, noms de llocs amb article, publicacions periòdiques…
    El dijous dia 12 vam anar a la biblioteca del poble i vam estar introduint les fitxes del llocs per grups, és a dir les fitxes de llocs per visitar.
    Aquí us deixo les fotos.

    Luis

    teoria 1teoria 2

    teoria 3teoria 4

     

     

     

     

     

    frases 1

     
    frases 2

    Article complet

  • D 33a sessió


    El dijous passat en Jaume va començar la classe d’una manera diferent del que és habitual. Portava un plec de fulls amb la poesia que fou guanyadora per majoria. A cada full hi havia un vers, uns vint-i-nou.
    Ens va oferir agafar-ne un, els quas estaven disposats com un ventall i boca avall. Després es van repartir cartolines petites,  on hauríem de copiar el vers, perquè just ens tapés la cara (Declaració de Hèlsinki, consentiment informat). Amb els retoladors de colors escrivíem la frase que ens va tocar durant la elecció del full.

    Tothom estava molt enfeinat i de cop i volta diu en Jaume on farem les fotos perquè ens quedin bé?
    Amb uns segons les ments pensants de tots van donar una ullada a tota la sala i rápidamente van trobar un paper llis d’embolicar que es va enganxar a la paret, una cadira per als fotografiats i la banqueta del piano per a en Joel, que fou el fotògraf oficial.

    La musica de la sessió 31 anava a càrrec de l’Enric, crec que és de Brams.
    Tan aviat va acabar la sessió fotogràfica, ens va repartir un full amb quatre fotos de diferents habitacles de treball de la mundialmente famosa Google. Tots els grups es van reunir de manera que hi hagués tots tipus de fotos per observar-les detingudament i detallar què tenien en  comú:

    1. espais oberts, amplis i connectats
    2. llum
    3. colors
    4. espais lúdics i de treball
    5. natura
    6. zones esportives i de descans
    7. mobiliari ergonòmic
    8. zones de reunions

    Definitivament, és com si treballessis a casa teva

    Relacionat amb aquestes fotos, en Jaume ens va preguntar com ens agradaria fer la prova. És adient la distribució del mobiliari de la sala? Els seients per als esquerrans són insuficientment còmodes per fer una prova de dues hores. Hi ha possibilitat de poder beure aigua o refrigeris , aixecar-se per fer uns passos. Cal acondicionar una zona per a  tots aquesst estris?

    Les múltiples propostes es van escriure i segur que en Jaume farà tot el possible perquè la prova sigui tot un èxit per a nosaltres.

    En finalitzar  la classe vàrem fer l’abonament per anar el proper vint-i-set de març al Teatre Plaza de Castelldefels. Apa, a veure MARILULA!

    D 33a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • Elemental 3. Practiquem la descripció

    Dimarts vam estar practicant a classe la descripció oral de fotografies. Les fotos que vaig portar són de la revista Descobrir Catalunya.
    Si us van agradar:

    Descobrir Catalunya

    Dijous vam corregir uns exercicis per seguir practicant els connectors (especialment els de causa).

    Alguns encara teniu pendent una carta que m’hauríeu de lliurar dimarts i us recordo que dijous farem la prova. Dimarts que ve hauríeu de pensar una recomanació per als companys. Pot ser una pel·lícula, un llibre, una visita, un restaurant… És per fer-ho oralment.
    Us deixo aquesta cançó per animar-vos. Us sona la lletra?

    I també:

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Bàsic 1. Què fas?

    Dilluns vam fer en parelles un test per saber si érem presumits o no. D’aquesta manera vam introduir les accions quotidianes, i també les expressions que indiquen temps (sempre, sovint, de vegades, cada dia, gairebé mai, mai, havent dinat, havent sopat, tard, d’hora,aviat…)
    Aquí teniu una làmina per si voleu repassar aquesta qüestió:

    Làmina Vivim junts. Activitats quotidianes

    Dimecres vam escoltar aquesta cançó:

    I vam completar-ne la lletra:
    Lletra cançó Regalo amb buits

    Per últim, us vull agrair la vostra participació en la celebració del Dia Mundial de la Poesia. Ho vau fer molt bé.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • E1 17a sessió


    17a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • D 32a sessió

    Imatge extreta d’http://www.gq.com.mx/maquinas/gadgets/articulos/la-magia-de-las-oficinas-de-google/1587

    En començar la classe, el Jaume ens comenta en què es basarà la sessió d’avui: tria de poemes per grups i explicació de la prova final de la qual ens haurem d’examinar.

    Havíem d’haver preparat, prèviament, una poesia que tractés un dels següents temes: discriminació dels homosexuals i lesbianes, problemàtica de dones, minories ètniques i lingüístiques i lluita obrera.

    Per grups hem triat aquella poesia que més ens ha agradat. Les primeres seleccionades han estat:

    Elionor de Martí i Pol

    Sóc de la nostra companya Maite

    Cançó d’amor de Lluís Llach

    La vellesa de Josep Bonnín Segura.

    A més, hem pensat en diferents propostes per saber com podíem enregistrar-les i hem decidit que el proper dia escriuríem els versos amb retoladors en fulls separats i aniríem mostrant-los mentre els gravàvem amb el mòbil.

    El poema triat, finalment, ha estat el de la Maite.

    A continuació, hem parlat de la prova. Ens han distribuït un full amb les parts en què consistirà l’examen. Així, farem un total de dues proves de redacció, una d’oral i una última de reflexió lingüística. La durada prevista será d’unes quatre hores, repartides en dos dies –12 i 14 de maig– al mateix lloc on s’imparteixen les classes.

    Per últim, havíem d’imaginar un hipotètic cas de les proves de selecció de personal per part de l’empresa  Google. Es tractava de prendre l’examen del nivell C2 com a exemple per seleccionar futurs treballadors.  Havíem de determinar com haurien de fer les proves. L’exercici era difícil i no hem arribat a cap acord unànime.

     

    D 32a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • E1 16a sessió


    16a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes