• 12a sessió Intermedi 3

    Estimats companys,

    Avui hem començat a practicar la prova final del curs. Hem fet 4 exercicis molt interessants:

    En el primer havíem de derivar paraules:

    – Saber →sabent (gerundi)
    – Mes →mesos (plural)
    – Interès→interessos (plural)
    – Dir →digués (subjuntiu)
    – Donar →donés (subjuntiu)
    – Voler →volgués (subjuntiu)
    – Complex →complexos (plural)
    – Angoixós →angoixosa (femení)

    La segona prova era més de vocabulari i havíem de triar la paraula correcta:

    – Imprescindible – Imperdible – Imprescriptible
    – Descreguda (incrèdula) – Descrestada – desacreditada
    – No res – No-res(l’absència de l’ésser) – Nogensmenys (Sense que sigui obstacle allò que s’acaba de dir o que queda sobreentès)
    – Tocacampanes (Persona sense formalitat) – Somiatruites (té moltes il•lusions) -Trencapins (home apte per tot)
    – Cull llogat – L’ai al cor (nerviós) – cap i peus
    – Coll avall (convençut) – Cap amunt – cor fort (bon ànim)
    – Xim-xim (pluja menuda) – Viu-viu (anar tirant) – Poti-poti (desori)
    – Veig amb cor – Veig en cor – Veig de cor

    Al tercer havíem d’acomplir les paraules amb un màxim de dues lletres:
    – Amo_ï_na
    – Av_a_ntatge
    – Llengua_tg_e
    – Constru_i_nt
    – Ac_o_mplert
    – Anali_tz_ada
    – Se_ix_ anta
    – _L_ògic

    L’últim exercici tractava una mica de tot. També havíem de triar entre 3 opcions:

    – Verbs
    o Hi ha / hi han / hi son
    o Perseguim / perseguint / perseguiu

    – Connectors
    o Malgrat /però / doncs
    o A més / sinó / però
    o Alhora / a l’hora / a les hores
    – Què (pregunta) / que(connector)

    – Pronoms en / hi / Ø

    I això és tot. La prova és molt fàcil i tots aprovarem. No en tingueu dubte.

    Moltes gràcies per llegir-me

    Josué

    Article complet

  • Viatge pel temps

    IMG_20140512_194425

    Mareja comptar els anys que hem recorregut per esbrinar com vivien els nostres avantpassats:  des de 8.000 a C fins als nostres dies.

    Article complet

  • Elemental 1. Compartim pis

    Casa
    www.flickr.com/photos/joesixpac
    Dimarts vam seguir practicant el present i l’imperfet de subjuntiu per expressar desitjos sobre el nostre habitatge.
    Ex.:
    Vull una casa que tingui energia solar.
    Desitjo un pis on toqui el sol al matí.
    M’agradaria un àtic que tingués una terrassa molt gran.

    També vam escoltar l’àudio 8, del llibre Passos 2 (pàg. 37) i vam fer aquests exercicis de comprensió oral.
    Comprensió oral Passos 2 Reformem casa nostra

    A més a més, vam treballar algunes combinacions pronominals.
    Si voleu saber més: Combinacions de pronoms
    Si voleu practicar més: Activitat 11

    Després vam imaginar que volíem compartir pis i, per tant, vam decidir escriure un anunci per fer-ne publicitat. En veu alta vam anar dient quina informació bàsica havia de contenir.

    Dijous vam començar llegint en grups l’anunci que havíeu redactat. Vam comentar si faltava alguna informació, si era massa extens… També vam aprendre vocabulari: assolellat, ben comunicat, a prop de, ampli, ample… i les abreviatures més usuals: c. o c/ (carrer), av. (avinguda)
    A continuació vau entrevistar un possible llogater i vau contestar les seves preguntes respecte al pis.

    Per acabar vau explicar les vostres experiències compartint pis. Em va sorprendre que, durant un període de la vostra vida, la majoria havia viscut en un pis compartit. Alguns encara ho feu ara.
    Em quedo amb una frase que va dir la Ruth: “Això és una loteria”. De vegades va bé i de vegades és un desastre.

    Us vaig repartir unes fotocòpies de deures i vam acabar parlant de cançons. Us deixo aquest FADO (cançó popular portuguesa, sovint trista) d’una cantant recomanada per la Fernanda. Ja veureu que no és gens trist.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Suficiència 2. Els pronoms relatius

    Nus
    www.flickr.com/photos/gonzak

    Bon dia/bona tarda a tothom,
    Dilluns la Neus va començar la classe, donant-nos un full resum de tot el que hem fet en la Unitat 2 S2 .
    Unitat 2 S2

    Tot seguit, vam fer una ullada a la Unitat 3 S2, amb la qual aconseguirem:
    • Fer una exposició divulgativa (amb suport audiovisual, si és possible).
    • Fer un comentari personal al blog.
    Per aconseguir-ho ens caldrà: planificar l’exposició, preparar-ne el guió, assajar-la i prendre notes.
    A continuació, vam començar amb les oracions i els pronoms relatius (mireu el blog de la setmana passada que està tot molt ben explicat).
    (Molt bona aquesta, Ana!)
    La resta de la classe la vam passar fent exercicis, que no eren gaire fàcils, però, que, com diu la Neus, aquest tema s’aprèn practicant molt. Ja ho sabeu, a fer exercicis de relatius!
    La classe de dimecres va ser molt amena i entretinguda. En primer lloc vam corregir les receptes que havien fet la Laura i en Carlos: Macarrons integrals amb bledes i “Sango de Camarón”. Vam formar tres grups per a comentar els verbs, els connectors i els pronoms que apareixien a les seves receptes.
    Després,vam haver de triar entre corregir exercicis de pronoms relatius (Cliqueu Solucions pronoms relatius EAPC pàg. 121 i 122 per veure les solucions) o aportar idees per al cartell de cloenda. Van guanyar “ les idees”!
    Les propostes que vam fer per al cartell són:
    Imatge:
     El Castell.
     “Dar y tomar”, l’obra que l’escultor Lorenzo Quinn va cedir a la ciutat de Castelldefels. L’escultura està elaborada amb llaunes d’alumini fos i representa el cicle de la vida.
     Dos cavallers medievals enfrontats, més un gran banquet.
     Símbol del parla.cat, logo consorci, la boca Queta.
    Lema:
     Junts aprenem (i ens ho passarem bé).
     Vine i aprofitaràs el temps.
     Vine a la festa de la nostra llengua.
     Apropa’t a la nostra llengua.
    Per finalitzar la Neus ens va comentar que en l’acte de cloenda es commemorarà:
     El centenari del naixement del poeta català Joan Vinyoli, que també coincideix amb el 30è aniversari de la seva mort.
     El 40è aniversari de la publicació de la novel•la “Mecanoscrit del segon origen” d’en Manuel de Pedrolo.
     El 50è aniversari de l’edició del llibre “Els altres catalans” de Paco Candel.
     El 85è aniversari del naixement del poeta català Miquel Martí i Pol.

    De deures, heu de fer un exercici de lèxic Lèxic Unitat 2 S2 definitiu

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 12a i 13a sessió Intermedi 2

    Bon dia,

    Aquesta setmana hem parlat de poesia. Després de veure quines llengües eren presents a l’aula, vam fer una llista de poetes que coneixíem que escrivien en aquestes llengües. Aquest n’és el resultat:

    Us vaig avançar que a la cloenda commemorarem l’any Joan Vinyoli i el 85è aniversari de Miquel Martí i Pol. És per això que us vaig demanar que busquéssiu un poema que us agradés d’un d’aquests dos autors. La setmana que ve els treballarem i acabarem enregistrant-los. 🙂 Vam fer, a més, una activitat en què us demanava que ordenéssiu uns versos en grups d’un poema del Martí i Pol. Després en vam escoltar la cançó que en va fer Lluís Llach. Us la deixo perquè la pugueu escoltar a casa. 🙂

    Finalment, vam continuar preparant el joc. Vam introduir-hi la precisió lèxica i com evitar l’ús incorrecte de “lo”. Si no heu vingut, hem fet els exercicis del punt 32 del llibre: capsa/caixa, full/fulla, esquena/espatllat, calaix/calaixó, adreça/direcció, greix/grassa, dos/dues, tastar/provar, prendre/treure, parar/posar i ser/estar.

    Article complet

  • S1__Dietari 22/05/14

    contes

     

    Hola companys!

    El dimarts la Núria ens va repartir tres contes, després ens vam dividir en grups i cada grup havia de treballar un dels contes.

    Avui hem començat treballant per la pàgina 61 de la unitat 5. Consistia en fer el text del díptic per la difusió del nostre conte, hi havíem de posar:

    –          Títol del conte

    –          De què tracta

    –          El fil argumental principal

    –          Com s’acaba

    –          Moral del conte

    Els tres contes són: “El molinet màgic”,” Precipicis” i “Entre tot i res”.

    Després hem fet una fitxa on havíem de classificar les figures retòriques  que apareixen al conte “El molinet màgic” segons si eren comparacions o metàfores i escriure el  significat.

         COMPARACIÓ         QUÈ SIGNIFICA
    Ser pobre com una rata No tenir el necessari per viure
    Treballar més hores que un rellotge Treballar moltes hores
    Més trist que l’hivern Molt trist
    Dolça com la mel Carinyosa, afable…
    Vermell com un tomàquet Posar-se vermell
          METÀFORA          QUÈ SIGNIFICA
    Tenir el ronyó cobert Tenir molts recursos econòmics
    Tenir bon cor Bons sentiments
    Tenir el cor de pedra Insensible
    Home de bé Noble, honest
    Fer-se de pregar Li agrada que li insisteixin
    Era un tros de pa Bona persona
    Ser una fura Espia el que fan els demés, és fica per tot arreu

     

    I per últim hem fet l’activitat de la pàgina 63 , que consisteix a assajar el conte per llegir-ho en veu alta.Cada grup s’ha repartit els fragments del conte corresponent i els hem llegit en veu alta, ajudant-nos corregint les errades que fèiem.

    De deures hem d’assajar el nostre fragment del conte en veu alta a casa fins que ens surti amb l’entonació adequada i no ens entrabanquem, és a dir, com si fóssim uns professionals de la ràdio. I el dimarts vinent farem una sessió de contes que deixarem  la Núria bocabadada.

    Ànims!  Vosaltres sou capaces d’això i molt més.

     

    BON CAP DE SETMANA! (CARPE DIEM GEMA)

     

    Article complet

  • 13a sessió B2

    Vam preguntar com havia anat l’experiència de la  biblioteca. Cada grup es va reunir per acordar quines havien de ser les tres paraules clau per al línia del temps.

    Vam acordar els criteris avaluatius per a l’explicació de la paraula clau.

    Després vam apuntar fortaleses i debilitats a l’hora de parlar en català.  Aquestes són les conclusions:

    Finalment, per parelles vau preparar una coartada per a l’interrogatori policial, arran del robatori d’uns llibres molt importants de la biblioteca.

     

    1 de juny és el termini per elaborar les dues diapositives sobre el cantant. Aquesta és la pauta per revisar les diapositives publicades. PAUTA DE REVISIÓ presentacio cantants

     

     

     

    Article complet

  • S3__Llegenda correcció de textos

    Hola nois,

     

    Us passo un document amb la llegenda de correcció que explica què vol dir cada símbol. D’aquesta manera sabreu quin tipus d’error heu comès.

     

    Llegenda-per-corregir-els-textos

    Article complet

  • S3__Dietari 19/05/14

    seguretat viàriaBenvolguts companys,

    Avui, dilluns 19 de maig, hem començat la classe fent entrega de l’article d’opinió que s’ha de publicar a El semàfor,en referència a la seguretat viària i a la conducció responsable, per tal de reduir els accidents de trànsit.

    És l’activitat final de la Unitat 4 “Per una conducció responsable”, que amb això donem per finalitzada.

    Tot seguit, hem fet la correcció de l’exercici que vam començar divendres passat, on havíem de triar entre una sèrie de verbs de la tercera conjugació, els que eren incoatius o purs. (Pàgines 97-98 del Nivell C)

    A continuació, la Núria ens ha repartit un full de morfosintaxi, amb els pronoms febles “en” i “hi”, on es parla de la substitució de complements per “en” i “hi” així com algunes remarques, com els complements de manera, predicatius o circumstancials. Podem trobar una ampliació de les explicacions al llibre del Nivell C, a la pàgina 107. Tot seguit hem fet un parell de exercicis on havíem de substituir els complements pel pronom feble corresponent, o bé omplir els buits amb el pronom.

    Com a nota a remarcar que ens ha fet la Núria, indicar que els diftongs “eu” i “iu” al final de verb es consideren com a consonant.

    Un cop acabada la correcció, hem estat comentant una estona el tema de la prova final, i com està estructurada, i hem recordat que podem veure models de proves homologades a la pàgina http://www.cpnl.cat/cursos-catala/manuals.html , així com enllaços a l’estructura de la prova, prova, model de correcció i models d’àudio. Ens haurem de posar les piles per tal de fer-ho el millor que puguem!

    Finalment, per acabar la classe d’avui, hem iniciat la unitat 5, “Mou-te amb nosaltres i la natura”, començant per l’activitat 2, on havíem de descriure breument una sèrie d’activitats que podien fer els veïns del barri, adequant-les a cada franja d’edat. Un cop feta, i en grups de tres o quatre, havíem d’escollir l’activitat que ens agradés mes, indicant els motius per haver-la escollit.

    I amb això, ha arribat l’hora de plegar i acomiadar-nos fins dimecres, on continuarem amb l’activitat frenètica per tal d’acabar el temari abans de la prova. Aprofiteu el dimarts!

     

    Josep Lluís

    Article complet

  • Intervencions orals Intermedi 3

    Bon dia,

    Tal com hem quedat aquest matí, aquí teniu les intervencions orals que vau fer per donar la vostra opinió sobre la seguretat laboral en un sector laboral.

    grup 1

    grup 2

    grup 3

    FIns dijous,

    Lourdes

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes