• 12a sessió B2

    Aquestes són les fonts per respondre les preguntes que vam acordar (projecte QUÈ VOLEM SABER):

     

    • edat mitjana

    L’edat mitjana a Catalunya

     

    • edat moderna

     

    l’edat moderna a Catalunya

    • edat contemporània

    l’edat contemporània

    Aquestes són les estructures lingüístiques que potser ens farien falta per resoldre la tasca.

    Article complet

  • 11a sessió Intermedi 3

    Castelldefels, 19 de maig de 2014

    Hola, companys,

    En primer lloc, a la classe del dijous 15, vam fer repàs de la o/u en posició àtona: portar, conill, puguem… sona u.

    Verbs poder i voler: la majoria amb o, excepte: jo puc, jo vull, present de subjuntiu i imperatiu.

    Verbs collir, cosir, sortir, tossir i escopir. S’escriu àtona o, tònica u.

    També vam treballar l’article d’opinió

    1. Hi ha títol?

    2. Quina opinió defensa?

    3. Quins arguments utilitza per defensar-la?

    4. S’hi pot distingir: introducció, nus (argumentació) i conclusió?

    5. Apareixen arguments contraris a l’opinió que té la persona que l’escriu. En cas que sí, els refuta? com?

    6.Hi ha connectors? (en primer lloc, finalment, etc).

    7. Paraules que expressen opinió: verbs (crec, penso, opino) i adjectius.

    Finalment, fem repàs de l’ús del guionet

    S’escriuran amb guionet:
    • Els numerals compostos (ordinals i cardinals), recordant el D-U-C. Ex.: vint-i-dos, tres-cents…
    • Els mots compostos que comencen amb el nom d’un punt cardinal. Ex.: sud-africà…
    • Els compostos repetitius i expressius. Ex.: baliga-balaga…
    • Un petit grup de mots o expressions singulars: abans-d’ahir, adéu-siau…

    S’escriuran sense guionet:

    • Els mots construïts amb prefixos. Ex.: exministre, precristià…

    • Els substantiu no-res i els compostos formats amb el mot no i un substantiu s’escriuran amb guionet: el no-alineament, la no-violència; en canvi, el mot no s’escriurà com a mot independent quan precedeix un adjectiu: els no violents…

    • Els molts cultes construïts amb formes prefixades acabades generalment en -o i de vegades en -i, com cardio- audio-… Ex.: audiovisual, cardiovascular…

    • S’escriuran en general sense guionet els compostos formats a partir de mots catalans. Ex.: pocavergonya, capgròs…Els molts d’aquest tipus, però, s’escriuran amb guionet si es dóna alguna de las tres circumstàncies següents:

    a) El primer element acaba amb vocal i el segon comença amb r- s- o x-. Ex.: barba-roig, penya-segat…

    b) L’aglutinació dels dos elements pot induir a lectures errònies o dificultar la interpretació del mot a causa de les lletres concurrents. Ex.: cap-roig…

    c) El primer element duu accent gràfic. Ex.: pèl-blanc…

    I això va ser tot companys.

    Una abraçada,

    Carlos

    Article complet

  • S3__Dietari 14/05/14

    Benvolguts companys,

    Avui, dia 14 de maig, la classe de català ha estat molt intensa, es nota que estem molt a prop de l’examen i que tenim ganes de treballar.

    Bé, a continuació us mostrem el resum del que hem fet a classe.

    En primer lloc hem corregit les frases del dictat que vam fer a la classe anterior, amb paraules acabades en P/T/C i B/D/G.

    Tot seguit hem completat les formes verbals que faltaven en un text d’un correu electrònic, corresponent a l’activitat 3 de la pàgina 111 del llibre BARCANOVA (fotocòpia entregada per la Núria).

    Seguidament hem realitzat un exercici d’alguns verbs de la segona conjugació i hem repassat la formació de l’imperatiu. Com a nota important la Nuria ens ha indicat que el quadre explicatiu amb fletxes referent a la formació de l’imperatiu tenint present les terminacions del present d’indicatiu i present del subjuntiu (pàgina 112 del llibre BARCANOVA, fotocòpia lliurada per la Núria) es pot aplicar a la majoria dels verbs i això ens facilitarà la tasca.

    Després de l’atipada de verbs hem repassat les diferències entre les escriptures de “perquè”, “per què” i “per a què” mitjançant la realització d’un exercici a classe (pàgina 115 i 116 del llibre BARCANOVA, fotocòpia lliurada per la Núria).

    Per finalitzar, hem vist l’oració condicional (pàgina 96 del llibre del nivell C) i com usar els temps verbals. Estigueu a l’aguait que la Núria ha remarcat que això té moltes possibilitats de sortir a l’examen. No val a badar!

    I per últim reprenem els verbs realitzant un altre exercici (pàgina 97, exercici 1, del llibre del nivell C).

    Això ha estat tot per avui, recordar que per al dilluns s’ha de portar impresa la unitat 5, fer l’article d’opinió sobre un tema relacionat amb el trànsit i l’exercici 3 de la pàgina 97 del llibre del nivell C.

     

    Fins dilluns i que us sigui profitós el cap de setmana!

     

    Maria i Joan

    Article complet

  • 10a i 11a sessió Intermedi 2

    Bon dia,

    Aquesta setmana hem tingut un encàrrec especial. Com que alguns companys del curs (la Montse i la Lena) participen en un espectacle teatral que s’estrenarà la setmana vinent, ens hem ocupat d’escriure una carta per informar-ne els companys de la resta dels cursos de català. Abans de confegir-la, en vam analitzar dues. la veritat és que la carta final us ha quedat molt i molt bé. Felicitats! Ja l’he passat a la resta de professors i la setmana vinent la llegiran als alstres cursos. Si no vau venir, aquest és el document: carta teatre pocavergonya

    A més, com que estaàvem teatrals, vam veure un text relacionat amb el Teatre Victòria en què apareixien paraules poc precises. Si no vau venir, aquest és el text: text teatre victòria – paraules imprecises I aquí teniu el document amb els canvis: text teatre victòria

    Finalment, també hem vist algunes diferències lèxiques: capsa/caixa, full/fulla, esquena/espatlla, greix/grassa i adreça/direcció.

    I això és tot. Bon cap de setmana!

    Lourdes

    PD: Ah! Com que us vaig parlar de Flor de nit, us deixo un parell de vídeos que espero que us agradin. 🙂

    Article complet

  • Elemental 1. Hi vaig o en vinc?

    Anar i venir

    www.flickr.com/photos/gelsauc

    En primer lloc, us vull donar les gràcies per intentar ajudar-me amb les vostres reflexions, ara que som una mica més enllà de mig curs, a mantenir i reforçar els punts positius que creieu que tenen les classes i per millorar-ne els punts negatius.
    Reflexió curs

    Aquesta setmana hem practicat força l’expressió oral a classe: expressant desitjos, utilitzant els pronoms Hi i EN…

    Aquí teniu els materials:
    Expressar desitjos
    Pronoms HI i EN

    El pronom HI
    El pronom EN
    Us afegeixo una mica de teoria sobre el subjuntiu:
    Els verbs
    Imperfet de subjuntiu

    També us he passat el full amb la feina que heu de fer sobre el llibre que esteu llegint:
    Tasca lectura

    I per últim hem escoltat una cançó per treballar el present de subjuntiu:
    https://www.youtube.com/watch?v=GF3zEJ6xOz4

    Lletra amb buits:

    Cançó Que tinguem sort amb buits

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Suficiència 2. El text explicatiu

    Bacallà
    www.flickr.com/photos/25039539@N05

    pollastre
    www.flickr.com/photos/62681247@N00
    Plàtan verd
    www.flickr.com/photos/praiadofrances
    Tomàquet
    www.flickr.com/photos/rofi

    Hola, companys,

    Les receptes de cuina que vam elaborar la setmana passada (per llepar-se els dits) van donar molt joc a la classe de dilluns passat. Amb els mateixos grups vam fer la presentació dels plats elaborats on vam aprendre curiositats i anècdotes molt interessants sobre els ingredients estrella de cada recepta.
    EL TOMÀQUET: Els primers fruits que arribaren a Europa eren de color groc cosa que explicaria el seu nom italià de pomodoro (poma d’or). Actualment es considera un eficaç protector contra el càncer.
    EL POLLASTRE: Es pensa segons estudis que la domesticació de les gallines i dels pollastres hauria pogut originar-se en una regió que avui és l’Índia probablement 2.000 anys a C.
    El PLÀTAN VERD: Es consumeix cuit perquè el plàtan de fregir cru és indigest; es manipula com una hortalissa. L’origen és asiàtic i es cultiva a totes les regions tropicals i subtropicals d’Amèrica.
    EL BACALLÀ: El bacallà sec va permetre durant segles a nombroses poblacions continentals europees disposar de reserves proteiques. De fet molts dels viatges dels navegants ibèrics no haurien estat possibles sense comptar amb aquest producte. El bacallà és capaç de pondre 7 milions d’ous.
    Com diu el refrany: mai te’n vas al llit sense saber una cosa nova.
    Finalment, vam consultar l’origen i el significat del nom de:
    Castelldefels En la documentació antiga Castrum Felix (S. X), grafia aglutinada de castell de Fels (Fèlix).
    Viladecans En la documentació antiga Villa de Cans (s. XII), grafia aglutinada de vila de cans, en el sentit de vila on es crien gossos probablement de caça.
    Nomenclàtor oficial de toponímia de Catalunya

    Vam començar la classe del dimecres repassant els errors que vam tenir en el text explicatiu individual que la Neus va portar per corregir.
    Després vam acabar de corregir l’exercici de les coques d’anís, que va ser una mica complicat. Cal destacar que el pronom LI no acostuma a sortir en les receptes de cuina, perquè substitueix un CI (que normalment és un ésser viu).
    A continuació vam corregir un altre exercici que hi havia pendent sobre l’ús correcte del gerundi. Va ser una verdadera feina de negres! La Neus ens va donar unes pautes a seguir i un consell: “Si posem un gerundi hem d’estar molt segurs que està bé. Si no ho veiem clar, no hem d’ arriscar-nos-hi, i intentar expressar-nos d’una altra manera”.
    Cliqueu Usos correctes i incorrectes del gerundi

    També la Neus ens va donar un foli amb exercicis d’oracions condicionals i en grup tots els companys vam fer l’exercici núm. 17. L’exercici núm. 217 s’ha de fer a casa per al proper dia.
    La profe ens va explicar les diferents concordances en les oracions condicionals segons el tipus d’hipòtesis.
    Hipòtesi necessària:
    Si ens toca la grossa de Nadal, comprarem una caseta amb hortet. (Present d’Indicatiu — Futur)

    Hipòtesi possible:
    Si ens toqués la grossa de Nadal, compraríem una caseta amb hortet. (Imperfet de Subjuntiu o d’Indicatiu — Condicional Simple)

    Hipòtesi impossible:
    Si ens hagués tocat la grossa de Nadal, hauríem comprat una caseta amb hortet. (Plusquamperfet de Subjuntiu — Condicional Perfet o Compost)

    Si voleu practicar més: Correlacions de temps verbals (Activ. 16)

    Seguidament, ens va donar un altre foli de Pronoms Relatius. També en grup vam resoldre l’exercici núm. 1.
    Hauríem de consultar i mirar les pàg. 123-129 del dossier Els Pronoms Relatius, ja que la setmana que ve començarem amb aquest tema.
    Hi ha molta informació i ens pot confondre, sisplau no us atabaleu, la Neus ho explicarà el proper dilluns. (No sé si confieu massa en mi!)

    Finalment, vull recordar-vos que tenim una important missió: El cartell de la cloenda del curs de català 2013 – 2014 i s’han de portar idees per fer-lo entre tots.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Model de prova Intermedi 3

    Bon dia,

    Tal com vam acordar ahir, aquí teniu el model de prova de l’Intermedi 3. També us afegeixo l’enllaç del model de correcció i dels àudios necessaris per fer les comprensions orals. Dimarts farem una ullada a la part de gramàtica i lèxic (ex. 3, 4, 5 i 6). Per tant, si hi podeu fer una ullada…

    model de prova

    model de correcció

    àudios

    I us deixo, també, una cançó que espero que us agradi.

    Bon cap de setmana!

    Lourdes

    http://www.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

    Article complet

  • 10a sessió Intermedi 3

    Castelldefels, 14 de maig de 2014

    Hola, companys!

    A la classe del dimarts 13, vam començar “intentant” llegir l’ entrada del bloc que havia fet en Miguel però, com que el ordinador no s’engegava, vam repassar a la pissarra el que es va veure el dijous de la setmana anterior: el gènere dels substantius. Això ens va ser de molta utilitat als que no vam poder venir. Tot seguit, vam fer una activitat de llibre (omplir els espais buits) amb les diferents formes de femení i masculí i els casos especials de formació del femení.
    Exemple de formes diferents per al masculí i per al femení:

    Masculí Femení
    Amo Mestressa
    Ase Somera
    Boc Cabra
    Cavall Euga o egua
    Gendre Jove o nora
    Home Dona
    Marit Muller
    Marrà Ovella
    Oncle Tia
    Porc Truja

    CASOS ESPECIALS DE FORMACIÓ DEL FEMENÍ

    Masculins acabats en -leg:
    Un filòleg / una filòloga
    Un psicòleg / una psicòloga
    Un traumatòleg / una traumatòloga

    Paraules invariables:
    -aire: un / una boletaire…
    -ista: un / una artista
    -cida: un / una homicida
    -arca: un / una monarca

    Femení amb -essa:
    Un metge / una metgessa
    Un comte / una comtessa

    Femení amb -iu:
    un actor / una actriu
    un emperador / una emperadriu

    A continuació vam veure un tema en el qual, personalment, estic feta un embolic…

    O/ U Posició àtona Sona U CONILL/ ULLERES

    Collir, Cosir, Sortir, Tossir i Escopir – Síl•laba àtona O – Nosaltres: Collim/ Sortim/Tossim/ Escopim
    – Síl•laba tònica U – Tu: Culls/ Surts/ Escups

    Verbs PODER i VOLER:

    – Normalment amb O
    – Amb U:
    • Present de Subjuntiu: – Jo pugui – Jo vulgui
    -Tu puguis -Tu vulguis
    -Ell pugui – Ell vulgui
    – Nosaltres puguem – Nosaltres vulguem
    – Vosaltres pugueu – Vosaltres vulgueu
    – Ells puguin – Ells vulguin

    • 1ª Persona Present Indicatiu: -Jo puc / Jo vull

    • Imperatiu: – Pugues tu – Vulgues tu
    – Pugui ell – Vulgui ell
    – Puguem nosaltres – Vulguem nosaltres
    – Pugueu vosaltres – Vulgueu vosaltres
    – Puguin ells – Vulguin ells

    Paraules amb O
    • Assortir
    • Avorrir- se
    • Botifarra
    • Brúixola
    • Capítol
    • Cartolina
    • Cobrir
    • Complir
    • Embotit
    • Empordà
    • Escapolir- se
    • Joan
    • Polir
    • Sofrir
    • Sorgir
    • Sospirar
    • Tonyina
    • Títol
    • Torró

    Paraules amb U

    • Ateneu
    • Bufetada
    • Butlletí
    • Cacau
    • Correu
    • Estiu
    • Europeu
    • Liceu
    • Muntanya
    • Pirineu
    • Riu
    • Subornar
    • Sufocar
    • Suportar
    • Tramuntana
    • Trofeu
    • Turmentar
    • Vidu

    Una U en català sempre sonarà U. La O dependrà de si és àtona o tònica

    Minuts abans de terminar la classe, la Lourdes va preguntar qui havia portat “els deures de casa” de l’anunci de Desigual. Ens vam posar per grups i vam començar a respondre a les següents preguntes:

    1. Hi ha títol?
    2. Quina opinió defensa?
    3. Quins arguments utilitza?
    4. S’hi pot distingir – Introducció – Nus- Argumentació – Conclusió
    5. Verbs/ Adjectius que mostren opinió
    6. Connectors

    I això va ser tot el contingut d’aquesta classe. He de reconèixer que m’ha costat una mica estructurar els temes perquè fins i tot jo estava perduda. Espero que m’hàgiu entès.

    Fins dijous!

    Ingrid

    Article complet

  • 11a sessió B2

    Després de recordar la sessió anterior i de rememorar l’anècdota personal, vam decidir escriure una postal. Abans, però, vam acordar els criteris avaluatius de la postal. Aquesta és la base d’orientació que vam elaborar.

     

    Les vam penjar i cadascú en va triar un. Les vam llegir en veu alta i vam apuntar els errors.

    Finalment, vam organitzar petits grups per triar les paraules claus que han de formar part de la línia del temps.

     

    Article complet

  • S3__Dietari 12/5/14

    cotxe-amb-baca-vehicles-cotxes-pintat-per-quimax-533002Hola companys,
    Avui hem vist a classe aquests temes, us deixem el dietari de la classe del dilluns 12 de maig.
    En primer lloc, hem corregit els exercicis de pronoms, la combinació de complement directe i complement indirecte plural.
    En segon lloc, dintre del grup, hem llegit en veu alta els textos que havíem dut per trobar idees que ens puguin ser útils pel nostre article d’opinió sobre la seguretat viària.
    En tercer lloc, hem fet un exercici d’àudio del llibre i hem completat  una graella de veritat o fals. A continuació hem repassat la normativa sobre les paraules acabades en  P/T/C i B/D/G i  l’hem practicat  fent un dictat.
    Els deures pel proper dilluns és un article d’opinió sobre seguretat viària, ha de tenir unes 180 paraules.
    Això és tot, fins dimecres!
    Celia i Marcela
    Imatge extreta de: www.galeria.dibuixos.cat

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes