• 3r repte superat (elemental 1)

    Bon dia,

    La semana passada el  Comitè de valoració del concurs “El millor grup del CPNL” es va posar en contacte amb nosaltres i ens va plantejar un nou repte: en grups havíem de triar un dels 4 llibres que hi havia al paquet que acompanyava la carta i havíem d’explicar per què l’havíem triat. Finalment, ens demanaven que preparéssim un missatge (oral o escrit) per convidar les persones que el llegissin o l’escoltessin a llegir el llibre i assistir a la tertúlia que se’n farà  a la Biblioteca.

    Els llibre són:

    • La bona persona de Sezuan (Bertolt Brecht)
    • La memòria de l’arbre (Tina Vallès)
    • Els dics (Irene Solà)
    • La dona que no sabia plorar (Gaspar Hernàndez)

    Per aconseguir superar el repte, a més, havíem de fer pública la feina. Així, doncs, aquí trobareu els textos escrits i orals que heu elaborat. Enhorabona per la feina feta!

    La bona persona de Sezuan (Lucy, Ilia i Fran)

    àudio

    Us aconsellem llegir el llibre de La bona persona de Sezuan, perquè parla de tres déus que busquen una bona persona (la puta Xen Te). L’autor la desafia fins a tots els límits paradoxals que se li acuden, perquè exerceixi la bondat.

    Però en el fons l’obra parla del canvi i transició d’una vida dolenta a una de bona, gràcies a l’ajuda per aixecar la moral. És molt interessant perquè planteja una reflexió dels límits de les bones intencions.

    El dijous 14 de febrer, a la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado, es durà a terme la tertúlia, a la qual us convidem a assistir, ja que com us comentem és una obra que val la pena llegir.

    Lucy, Ilia i Fran

    La bona persona de Sezuan (Juan, Cristina i Javier)

    àudio

    Nosaltres us recomanem La bona persona de Sezuan de Bertolt Brecht, perquè parla del bé i del mal en la gent, de com n’és de difícil ser bona persona al llarg de la vida, de la dificultat de mantenir les bones intencions sempre.

    L’escriptor no busca que el lector s’identifiqui emocionalment amb els personatges, sinó provocar una reflexió racional i una visió crítica de l’obra.

    Us convidem a participar en la tertúlia que tindrà lloc el 14 de febrer a les 7 de la tarda a la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado.

    Juan, Cristina i Javier

    Informació tertúlia “Llegir el teatre” a la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado

     

    La dona que no sabia plorar (Irian, Alejandro i Margarita)

    àudio

    El dimecres 20 de març a les set del vespre a la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado hi haurà una tertúlia amb Gaspar Hernàndez sobre la seva novel·la La dona que no sabia plorar. Aquesta novel·la tracta de les emocions i la necessitat d’expressar-les obertament. Pensem que és una història molt interessant i contemporània.

    En la tertúlia podeu parlar amb l’autor i fer preguntes sobre la història. És una gran oportunitat que no podeu deixar escapar.

    Irian, Alejandro i Margarita

     

    La memòria de l’arbre (Claudia, Jesús i Victoria)

    àudio

    La lectura de la novel·la La memòria de l’arbre, de Tina Vallès, paga la pena per diversos motius. El primer és en Jan, un nen que l’autora ha aconseguit que parli com ho fa un nen de la seva edat. Un altre motiu per llegir-la és que no explica res d’especial però, a la vegada, és especial. I encara una altra raó: ens mostra la història d’un nen i un avi i els records que no es perdran.

    Us recomanem que assistiu a la tertúlia que tindrà lloc el dimecres 20 de febrer a les 19 h a la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado de Castelldefels ja que és la història més dolça, tendra i trista que he llegit darrerament.

    Article complet

  • B2 7a sessió

    Article complet

  • C2 31a sessió

    obra de Xavier

     

    5 de febrer de  2019

    Benvolguts companys,

    Cada dia a primera hora el Jaume ens pregunta què vam fer a la sessió anterior i amb què ens vam quedar. Sempre ens costa recordar el que vam fer, però després de trencar-nos el cap ho aconseguim.

    Seguidament, vam corregir l’acta del Jordi Gris en grups petits, mentre sonava la banda sonora d’Els pirates del Carib.  Això ens ajuda a amenitzar la classe, fins i tot la Lola va començar a ballar a la cadira. Ens vam sentir com  si fóssim pirates. Teníem la sensació d’estar al vaixell de la Perla Negra amb el nostre capità Jack Sparrow, que podria ser el Jaume, intentant trobar el tresor del nivell C2.

    Després, vam fer un exercici de recurs gramatical, d’aquests que ens agraden tant.  Vam treballar les preposicions. Ens vam trobar amb dificultats, influenciats pel castellà. Tot i així, s’han acceptat algunes modalitats, havent-hi dues possibilitats, com per exemple: afanya’t a venir o afanya’t en venir. Després de molt mal de cap, vam aconseguir corregir-lo i vam arribar a la conclusió que el complement directe no pot portar preposició.

    A continuació, va arribar l’esperada i petita pausa amb  el joc del marro.  El joc consistia en fer el que el capità Jack Sparrow feia. Si ell donava una puntada de peu al cul d’algú, nosaltres havíem de fer-ho a la persona que teníem al costat. Sorprenentment quan va acabar el joc no hi va haver cap baixa i tots en vam sortir il·lesos.

    Més tard, ens vam dividir en grups, un per cada part de la novel·la Incerta glòria: la primera part del Lluís, la segona part de la Trini i tercera part del Cruells. Havíem de decidir quines fotografies portaríem a la sessió següent i de quins objectes es tractarien. La nostra és la tercera part. Llavors, vam decidir buscar fotografies sobre la guerra. Algunes buscaríem fotografies de la trinxera, altres dels pobles derruïts del front d’Aragó, cascos de guerra, metralladores, etc.  Mentre ho debatíem sonava de fons la banda sonora de Harry Potter. El Jaume seria Albus Dumbeldore donant classes de màgia i jo una muggle. Després, estarien els dementors que serien les preposicions i els exercicis de gramàtica. Les pauses semblen partits de quidditch. Només ens falta la Nimbus 2000.

    Finalment, per acabar la classe, Albus Dumbeldore ens va demanar que féssim una piulada amb la fotografia que havíem escollit i amb les etiquetes del curs i la nostra part del llibre.

    Salutacions,

    Noelia

    Article complet

  • Suficiència 2 (5a i 6a sessió)

    https://pixabay.com/en/startup-meeting-brainstorming-594090/

    Dilluns vam corregir uns exercicis de concordança del participi. Si voleu practicar més:

    Participi

    També vam treballar el possessiu llur/llurs.
    Llur, llurs

    Per últim, vam fer exercicis de sinònims i antònims.

    Sinònims i antònims

    Dimecres ens vam centrar en la redacció en grup d’un article d’opinió sobre un tema lliure. Per tal de trobar idees podeu consultar aquest enllaç:

    Centre de redacció

    Fins dilluns!

    Article complet

  • Elemental 1 (6a sessió)

    Bon dia,

    Dimecres vam estar practicant el present de subjuntiu mitjançant un Kahoot iu una activitat oral. Els companys ens explicaven els desitjos que tenien (aprimar-se, posar-se en forma, fer la volta al món…) i nosaltres els dèiem què havien de fer per aconseguir-ho. Ho recordeu?

    • És necessari que + present de subjuntiu
    • Cal que + present de subjuntiu

    Mentre estàvem fent aquesta activitat, la Núria ens va portar un paquet que havia arribat per a nosaltres. Era una carta del Comitè de valoració del concurs “El millor grup del CPNL”. Ens hi plantejaven un nou repte: en grups hem de triar un dels 4 llibres que hi havia al paquet que acompanyava la carta, havíem d’explicar per què l’havíem triat. Finalment, ens han demanat que preparem un missatge (oral o escrit) per convidar les persones que el llegeixin o l’escoltin a llegir el llibre i asssitir a la tertúlia que se’n farà  a la Biblioteca.

    Com que volíeu acabar puntualíssims la classe perquè jugava el Barça, us vaig demanar de deures que busquéssiu informació del llibre que havíeu triat. Tal com us vaig dir, aquí en teniu els títols:

    • La bona persona de Sezuan (Bertolt Brecht)
    • La memòria de l’arbre (Tina Vallès)
    • Els dics (Irene Solà)
    • La dona que no sabia plorar (Gaspar Hernàndez)

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Intermedi 3 (5a i 6a sessió)

    https://pixabay.com/en/office-ereader-desk-newspaper-277393/

    Dimarts vam estar parlant de les característiques del text argumentatiu.
    Text argumentatiu

    També vam parlar de les activitats que heu de fer per tal d’aconseguir la nota de curs.

    A continuació, vam fer dos exercicis del model de prova de l’Intermedi 3. Us passo l’enllaç de l’examen sencer i del model de correcció:
    Model prova I3

    Correcció

    A partir de les correccions dels exercicis vam repassar una mica la dièresi. Si voleu saber-ne més:
    La dièresi

    Dijous vau redactar un text argumentatiu en grup. Hi havia diversos temes:el grau de civisme que hi ha a la vostra ciutat, si cal regular la circulació de bicicletes, patinets…, sobre l’eficiència del transport urbà i sobre l’estat dels equipaments públics.

    Per acabar, vam acabar de caracteritzar els complements circumstancials, l’atribut, el complement preposicional o de règim verbal i el predicatiu.
    Heu de fer els exercicis 5 i 6 de la pàg.113 d’aquest dossier:
    Nivell B

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • B2 6a sessió

    Avui, barri de la Muntanyeta i parc de la Granota. Ens preguntem si Castelldefels és un paradís.

    Article complet

  • C2 30a sessió

    obra de Marcos

    Castelldefels, 31 de gener de 2019

    Salut, companys!

    Començo a detallar com s’ha desenvolupat la jornada. Un dia fred, amb núvols, predominant estratocúmulus amb nimboestratus, la humitat es ficava a dins els ossos i el sol no es deixava veure. Era l’últim dijous de gener i marcava un abans i un després al front. Moltes baixes a la trinxera. Potser l’espasa de Dàmocles damunt dels nostres caps ha indisposat a més d’un company, és a dir, s’apropava el dia de l’entrega de l’article d’opinió del nostre diari de batalles i penúries. El comandant Jaume ha fet l’habitual bateria de preguntes per refrescar el que hem treballat la jornada anterior.

    Posteriorment, s’ha revisat l’acta de la nostra companya Irina i com darrerament és habitual no hi ha hagut compassió. Els companys de trinxera han tret el fusell, el matxet, la pistola, la navalla i tot el que tenien a la vora. Aquí, al front, quan s’olora la sang, donem la puntada sense respectar els recursos i estils de l’autor. El comandant ens va cridar a l’ordre per aquests extrems. No sé si la tropa ho tindrà en compte en futures ocasions, tenen les dents esmolades i molta ànsia d’estripar autors.

    Després d’aquesta situació tensa que hem viscut ja de forma habitual, ha entrat un raig de sol per la finestra. La nostra companya Bea ens ha convidat a diverses pastetes i begudes,  sense alcohol, per celebrar el seu aniversari. Que bé que et senten aquests vint-i-cinc anys, Bea! Hem aprofitat aquest incís per fer l’estraperlo i completar el nostre carnet de racionament, perquè el comandant ens ha tingut a règim aquests dies. Potser deu formar part de la Cofradía de la Virgen del Puño o ens vol entrenar per al dejuni que s’aproxima.

    Seguidament, ha arribat el joc de les tres diferències. Separats per binomis, hem observat atentament la nostra parella durant un minut. Després, ens hem girat i per torns hem fet tres canvis de vestimenta. Hi ha qui s’ha mig despullat, altres s’han descordat les sabates o s’han intercanviat peces de roba. L’important era despistar el teu company de trinxeres i vèncer.

    Ha arribat el moment de posar-nos seriosos i hem treballat la sinonímia. A priori, semblava fàcil però el comandant ens ha fet tocar de peus a terra. Ha clarificat que és millor no creuar segons quins camins. Durant l’exercici, hem estat una mica dispersos i el nostre comandant en cap ens ha cridat a l’ordre en diverses ocasions. Potser estàvem pensant en el cap de setmana? I per acabar-ho d’adobar, el comandant Jaume ha ordenat que ,per seccions, s’havia d’escollir el color del Lluís, la Trini i el Cruells, respectivament. No hi ha hagut consens. Les seccions no volien cedir el color i s’han viscut moments d’alta tensió. Finalment, l’atzar ha decidit per nosaltres:el Lluís color vermell, la Trini color lila i el Cruells color groc.


    I res més germans del front, fins a la propera!

    No pensis què 
    pot fer la República per tu; pensa què pots fer tu per la República.

    Article complet

  • Lucy Pillon, alumna dels cursos de català de Castelldefels, una de les guanyadores del Kahoot que es va fer durant l’acte de lliurament de premis del concurs “I tu, jugues en català?”

    El passat dimarts 29 de gener es van lliurar els premis del III concurs del programa I tu, jugues en català?, organitzat pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL). Celebrat del 19 al 30 de novembre, ha comptat amb un total de 1.352 participants de tot Catalunya, dels quals 125 han obtingut la màxima puntuació i han format part del sorteig públic amb què es van decidir els tres guanyadors. Els afortunats són:

    1r premi
    Sr. Javier Quesada Amor
    Una estada en un alberg de la Xarxa Nacional d’Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT), un val de 50 € d’Abacus i un lot de jocs.

    2n premi
    Sra. Núria Bosch
    Un sopar per a dues persones al restaurant L’Avi Melcior, un val de 40 € d’Abacus i un lot de jocs.

    3r premi
    Sr. Francesc Moragas Rof
    Entrades per a l’espectacle La bona persona de Sezuan del TNC, un val de 30 € d’Abacus i un lot de jocs.
    Durant el lliurament de premis es va proposar als assistents participar en un Kahoot de 6 preguntes sobre jocs en català. De les tres persones del públic que van obtenir la màxima puntuació i que, per tant, van guanyar un lot de jocs en català, la segona classificada va ser la Lucy Pillon, alumna dels cursos de català de Castelldefels.

    Enhorabona a tots i gràcies per participar-hi!

    Article complet

  • B2 5a sessió

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share