• Els Watson al TNC

    Una quarantena d’alumnes de la delegació van assistir al Teatre Nacional de Catalunya per veure l’obra Els Watson

    Alumnes de nivells bàsics, elementals, intermedis i suficiència han pogut gaudir, molts per primer cop, de veure una obra de teatre en català en una gran sala com és la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya.

    Més enllà de si l’obra els va agradar o no, tots coincideixen a dir que l’experiència va ser magnífica pel que suposa per a ells fer activitats en català fora de l’aula i, a més a més, amb companys de classe.

     

    Article complet

  • LES PRÀCTIQUES LINGÜÍSTIQUES, TOTA UNA EXPERIÈNCIA D’ÈXIT

    La valoració que en fa un dels nostres alumnes com a participant.

    Per aprendre una llengua cal practicar-la tant com sigui possible, per això, una de les activitats importants en els cursos de català, especialment en el Bàsic 3, són les pràctiques lingüístiques. Consisteixen a visitar tres comerços dels milers d’establiments que col·laboren amb el Voluntariat per la llengua i mantenir una conversa amb els botiguers. Aquests comerços s’han compromès a parlar en català amb qualsevol persona que se’ls adreci en aquesta llengua i, per tant, ajuden l’aprenent a guanyar fluïdesa en situacions quotidianes.

    El Rodrigo Carreño Catalán ens explica la seva experiència recent en les pràctiques lingüístiques: “Al principi, a la primera botiga hi anava amb una mica de por, però després les coses han anat millor perquè tenia més seguretat. Tots els comerciants m’han agradat molt per la seva predisposició, el seu temps, però sobretot per l’acolliment en ajudar-me a aprendre la llengua”. Els establiments que ha visitat el Rodrigo són la Rellotgeria-Joieria J. Buetas, el Nou Celler Puigcerdà i la clínica dental IPB Dental, tots tres del districte de Sant Martí.

    Us recordem que les pràctiques s’emmarquen dins de l’aposta del Consorci per a la Normalització Lingüística per oferir activitats fora de l’aula. L’activitat es desenvolupa en un context real i sense el suport del docent, fet que potencia l’autonomia de l’aprenent i que estableixi vincles i relacions en català.

    Els comerços que vulguin adherir-se com a col·laboradors del VxL poden fer-ho aquí.

     

    Article complet

  • EL CATALÀ AL CARRER (3)

    Què fa el nostre alumnat per millorar el seu nivell de català?

    Tenim més testimonis d’alumnes d’un grup de nivell de Suficiència 2 de Sant Martí que ens expliquen què fan per millorar el seu nivell de català fora de l’aula.

    La Montserrat L. ens comenta: “Jo sempre parlo en català a tot arreu, ja que és la meva llengua materna i paterna. Si una persona se m’adreça en castellà, intento parlar-li en català, sempre que l’entengui. Tinc amistats que em demanen que els corregeixi el català oral. Amb això, no penseu que soc una crac, de debò.”

    En aquest cas, doncs, tenim el testimoni d’una alumna catalanoparlant que procura parlar amb tothom en català. Això és de gran ajuda per a les persones que vulguin aprendre la llengua o practicar-la perquè, en definitiva, qui ensenya una llengua és qui la parla. 

    Perquè la millor manera d’aprendre una llengua és fent-la servir, provem-ho en català!

    Article complet

  • Visita a la Sala Barcelona del Museu Terra

    Diversos cursos de la delegació han passat per l’exposició Peus a Terra que acaba d’inaugurar la Sala Barcelona del Museu Terra de la Fundació Carulla al barri de Poblenou de Barcelona.

    El Roman, professor d’un bàsic 2, ens explica:

    “El passat 6 de febrer, els alumnes de Bàsic 2 van visitar l’exposició De peus a terra a la Sala Barcelona del Museu Terra
    Al llarg de la visita vam descobrir com ha anat canviant amb el pas del temps el vincle que tenim amb la terra, parant atenció a diversos àmbits com l’alimentació, el comerç i els oficis o l’oci i les relacions socials. L’exposició ens va permetre reflexionar sobre el vincle que mantenim actualment amb la terra i sobre com pensen que hauria de ser en el futur.
    Als alumnes els va agradar la visita, ens va semblar interessant i ens va servir per practicar els verbs en passat i per fer comparacions entre com era el món abans i com és ara.”

     

    El Marc, professor d’un bàsic 1, ens diu:

    “Vam anar a fer una visita al Museu de la Terra per aprendre com vivia la generació dels nostres avis i per reflexionar sobre què en podríem aprendre! Jornada molt interessant sobre el reciclatge i la construcció d’una comunitat.”

     

    L’Elisenda hi va anar també amb un bàsic 2, i la Montserrat, amb un bàsic 1.
    Tots van quedar encantats del descobriment del nou espai al districte que és la Sala Barcelona del Museu Terra de l’Espluga de Francolí i de segur que seguirem fent-hi visites.

    Article complet

  • EL CATALÀ AL CARRER (2)

    Què fa el nostre alumnat per millorar el seu nivell de català?

    Continuem explicant-vos què fa l’alumnat d’un grup de nivell de Suficiència 2 de Sant Martí per millorar el seu nivell de català fora de l’aula.

    La Sandra B. ens comenta “Aprofito qualsevol moment per parlar en català. Un d’aquests moments és quan vaig a les sessions del “Narrin Narran” que es fan a l’espai Antoni Miró Peris el 3r dimecres de cada mes. Narro els meus contes. A part de practicar el català, em dona l’oportunitat de treure’n la por escènica.”

    I també ens explica altres mètodes per practicar el català: “Escoltar audiollibres mentre tinc el text al davant i recitar un llibre en veu alta com si estigués gravant el meu propi audiollibre. Ho gravo i després escolto com ho he fet. És molt divertit perquè canvio de veu i intento interpretar. Soc molt teatrera. La qüestió és passar-ho bé, no? Aprendre sempre és un viatge meravellós.”

    Perquè la millor manera d’aprendre una llengua és fent-la servir, provem-ho en català!

    Article complet

  • Un grup d’alumnes dels cursos de català de Sant Martí visita la biblioteca Gabriel García Márquez

    Aquesta setmana, un grup de 20 alumnes de nivell Bàsic 1 ha participat en una visita guiada a la Biblioteca Gabriel García Márquez.

    El guia els ha explicat el funcionament de les biblioteques, les característiques que té aquesta en concret i els avantatges de tenir-ne el carnet, que l’alumnat ha aprofitat per fer-se’l.

    Gràcies a la visita guiada, els alumnes han descobert que la biblioteca està especialitzada en literatura llatinoamericana, té un fons especial de Francisco Ibáñez (creador de “Mortadelo y Filemón”), disposa d’una col·lecció dedicada als barris que componen el districte de Sant Martí, hi ha Ràdio Maconda, un espai sensorial, etc.

    Recordem que la Biblioteca Gabriel García Márquez és Premi Ciutat de Barcelona en arquitectura i urbanisme, Premi Internacional a la Millor Biblioteca Pública i Finalista dels Premis FAD.

    Conèixer tot això de primera mà ha fet que l’alumnat hagi valorat molt positivament la sortida.

    Article complet

  • Dia Internacional de la Llengua Materna

    Els alumnes de la Delegació de Sant Martí celebren avui i tota la setmana el Dia Internacional de la Llengua Materna. 

    Comparteixen amb els companys les paraules més boniques de les seves llengües maternes i omplen el passadís de colors i sons nous. Ens encanta aprendre alguna cosa nova cada any i també reconèixer les paraules més recurrents.  

    Llengua materna a part, aprofitem aquest dia per descobrir també paraules en idiomes llunyans o propers i en català. Treballem la intuïció amb els alumnes i els demanem que esbrinin el significat de paraules noves i, a vegades, indesxifrables si no es coneix l’idioma. 

    A més a més, cada professor aprofita el dia per proposar activitats diverses a l’aula. 

    Com cada any, esperem que aquest dia, el 21 de febrer, ens ajudi a tots a recordar la importància de parlar i conservar la llengua pròpia de cadascú. Esperem que ens recordi que cada llengua s’ha de respectar perquè la diversitat és la que fa el món bonic.  

    Article complet

  • EL CATALÀ AL CARRER (1)

    Què fa el nostre alumnat per millorar el seu nivell de català?

    Durant unes setmanes us explicarem què fan els alumnes d’un grup de nivell de Suficiència 2 de Sant Martí per millorar el seu nivell de català fora de l’aula.

    Voleu algunes idees per incorporar-les als vostres hàbits?

    El Joaquin A. ens comenta: “Intento escoltar la ràdio RNE4 o Catràdio. I les notícies, les veig també en català. A més a més, com que ara faig un màster, intento de parlar sempre en català…I  la premsa, si pot ser en català, encara que això varia sovint, perquè m’interessen els diferents punts de vista…”

    A més, ens passa aquests 5 propòsits a favor del català que es van publicar recentment al diari digital VilaWeb. Us els resumim aquí:

    1. Catalanitzar el mòbil i l’ordinador. Saps com fer-ho? Aquí t’ho expliquen.
    2. Procurar escriure correctament. Et facilitem dues de les moltes eines pràctiques que hi ha: el Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalansl’Optimot.
    3. Mirar vídeos per millorar la competència lingüística. La filòloga de guàrdia és una de les divulgadores lingüístiques en català
    4. Mirar films i sèries en català. Per exemple, a través de la plataforma 3cat o Filmincat
    5. Parlar sempre en català. Dos comptes  No em canviïs de llengua i Mantinc el català.

    Perquè la millor manera d’aprendre una llengua és fent-la servir. Ja ho sabeu, oi?

    Article complet

  • Any Nou Xinès

    Dimarts 13 de febrer la professora del curs inicial per a xinesos de la delegació va presentar un genially sobre l’Any Nou Xinès a un de bàsic 2 que es feia en el mateix horari.
    Un cop fet això, els alumnes es van distribuir barrejats en grups de tres en què hi havia dos estudiants de bàsic 2 i un d‘inicial.
    En cadascun dels grups primer de tot es van presentar. Després, els alumnes del curs inicial van demanar-los als companys de bàsic 2 la data de naixement, i, així, els van poder dir quin animal de l‘horòscop xinès són i com s’escriu en la seva llengua.
    A més a més, van acabar fent manualitats relacionades amb la bona sort per al nou any seguint les instruccions dels alumnes xinesos.
    Tant els uns com els altres van gaudir moltíssim de l’activitat: els uns de poder compartir les seves tradicions amb altres alumnes nouvinguts que, com ells, estan aprenent català; i els altres de descobrir aquestes tradicions de mans de les persones que realment les coneixen.
    L’intercanvi en llengua catalana va ser enriquidor per ambdues parts i els va demostrar que si volen, poden.

    Article complet

  • Parelles lingüístiques a l’IES Joan d’Àustria

    El professorat de català de l‘IES Joan d’Àustria del districte de Sant Martí, conjuntament amb la direcció del centre, han començat el projecte de parelles lingüístiques entre l’alumnat d’ESO.

    Tot i que no poden formar part del programa del Voluntariat per la Llengua del CPNL perquè són menors d’edat, des del VXL els hem volgut acompanyar en el procés ajudant-los en tot el que els faci falta. A més a més, els hem compartit el material del programa per tal de donar-los eines perquè les estones que comparteixin les parelles siguin un èxit.

    Entre els cursos de 2n, 3r i 4t s’han format setze parelles. Durant la classe de català els participants podran sortir de l’aula i fer la pràctica corresponent.

    Esperem que d’aquí a final de curs els aprenents hagin pogut treure el màxim profit d’aquestes trobades i puguin parlar català més fluidament que quan han començat.

    Donem l’enhorabona als promotors de l’activitat i animem tots els instituts a seguir el model del Joan d’Àustria.

     

    Article complet

CNL a Sant Martí

Gran Via de les Corts Catalanes, 866, 2n A – 08018 Barcelona

Tel. 933 16 44 66
dinamitzacio.santmarti@cpnl.cat

Horari: de dilluns a divendres de 9 a 1.30 h, i els dimecres també a la tarda, de 16 a 20 h.

 

 


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


Etiquetes


Arxius


Meta