• EL CATALÀ AL CARRER (2)

    Què fa el nostre alumnat per millorar el seu nivell de català?

    Continuem explicant-vos què fa l’alumnat d’un grup de nivell de Suficiència 2 de Sant Martí per millorar el seu nivell de català fora de l’aula.

    La Sandra B. ens comenta “Aprofito qualsevol moment per parlar en català. Un d’aquests moments és quan vaig a les sessions del “Narrin Narran” que es fan a l’espai Antoni Miró Peris el 3r dimecres de cada mes. Narro els meus contes. A part de practicar el català, em dona l’oportunitat de treure’n la por escènica.”

    I també ens explica altres mètodes per practicar el català: “Escoltar audiollibres mentre tinc el text al davant i recitar un llibre en veu alta com si estigués gravant el meu propi audiollibre. Ho gravo i després escolto com ho he fet. És molt divertit perquè canvio de veu i intento interpretar. Soc molt teatrera. La qüestió és passar-ho bé, no? Aprendre sempre és un viatge meravellós.”

    Perquè la millor manera d’aprendre una llengua és fent-la servir, provem-ho en català!

    Article complet

  • Un grup d’alumnes dels cursos de català de Sant Martí visita la biblioteca Gabriel García Márquez

    Aquesta setmana, un grup de 20 alumnes de nivell Bàsic 1 ha participat en una visita guiada a la Biblioteca Gabriel García Márquez.

    El guia els ha explicat el funcionament de les biblioteques, les característiques que té aquesta en concret i els avantatges de tenir-ne el carnet, que l’alumnat ha aprofitat per fer-se’l.

    Gràcies a la visita guiada, els alumnes han descobert que la biblioteca està especialitzada en literatura llatinoamericana, té un fons especial de Francisco Ibáñez (creador de “Mortadelo y Filemón”), disposa d’una col·lecció dedicada als barris que componen el districte de Sant Martí, hi ha Ràdio Maconda, un espai sensorial, etc.

    Recordem que la Biblioteca Gabriel García Márquez és Premi Ciutat de Barcelona en arquitectura i urbanisme, Premi Internacional a la Millor Biblioteca Pública i Finalista dels Premis FAD.

    Conèixer tot això de primera mà ha fet que l’alumnat hagi valorat molt positivament la sortida.

    Article complet

  • Dia Internacional de la Llengua Materna

    Els alumnes de la Delegació de Sant Martí celebren avui i tota la setmana el Dia Internacional de la Llengua Materna. 

    Comparteixen amb els companys les paraules més boniques de les seves llengües maternes i omplen el passadís de colors i sons nous. Ens encanta aprendre alguna cosa nova cada any i també reconèixer les paraules més recurrents.  

    Llengua materna a part, aprofitem aquest dia per descobrir també paraules en idiomes llunyans o propers i en català. Treballem la intuïció amb els alumnes i els demanem que esbrinin el significat de paraules noves i, a vegades, indesxifrables si no es coneix l’idioma. 

    A més a més, cada professor aprofita el dia per proposar activitats diverses a l’aula. 

    Com cada any, esperem que aquest dia, el 21 de febrer, ens ajudi a tots a recordar la importància de parlar i conservar la llengua pròpia de cadascú. Esperem que ens recordi que cada llengua s’ha de respectar perquè la diversitat és la que fa el món bonic.  

    Article complet

  • EL CATALÀ AL CARRER (1)

    Què fa el nostre alumnat per millorar el seu nivell de català?

    Durant unes setmanes us explicarem què fan els alumnes d’un grup de nivell de Suficiència 2 de Sant Martí per millorar el seu nivell de català fora de l’aula.

    Voleu algunes idees per incorporar-les als vostres hàbits?

    El Joaquin A. ens comenta: “Intento escoltar la ràdio RNE4 o Catràdio. I les notícies, les veig també en català. A més a més, com que ara faig un màster, intento de parlar sempre en català…I  la premsa, si pot ser en català, encara que això varia sovint, perquè m’interessen els diferents punts de vista…”

    A més, ens passa aquests 5 propòsits a favor del català que es van publicar recentment al diari digital VilaWeb. Us els resumim aquí:

    1. Catalanitzar el mòbil i l’ordinador. Saps com fer-ho? Aquí t’ho expliquen.
    2. Procurar escriure correctament. Et facilitem dues de les moltes eines pràctiques que hi ha: el Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalansl’Optimot.
    3. Mirar vídeos per millorar la competència lingüística. La filòloga de guàrdia és una de les divulgadores lingüístiques en català
    4. Mirar films i sèries en català. Per exemple, a través de la plataforma 3cat o Filmincat
    5. Parlar sempre en català. Dos comptes  No em canviïs de llengua i Mantinc el català.

    Perquè la millor manera d’aprendre una llengua és fent-la servir. Ja ho sabeu, oi?

    Article complet

  • Any Nou Xinès

    Dimarts 13 de febrer la professora del curs inicial per a xinesos de la delegació va presentar un genially sobre l’Any Nou Xinès a un de bàsic 2 que es feia en el mateix horari.
    Un cop fet això, els alumnes es van distribuir barrejats en grups de tres en què hi havia dos estudiants de bàsic 2 i un d‘inicial.
    En cadascun dels grups primer de tot es van presentar. Després, els alumnes del curs inicial van demanar-los als companys de bàsic 2 la data de naixement, i, així, els van poder dir quin animal de l‘horòscop xinès són i com s’escriu en la seva llengua.
    A més a més, van acabar fent manualitats relacionades amb la bona sort per al nou any seguint les instruccions dels alumnes xinesos.
    Tant els uns com els altres van gaudir moltíssim de l’activitat: els uns de poder compartir les seves tradicions amb altres alumnes nouvinguts que, com ells, estan aprenent català; i els altres de descobrir aquestes tradicions de mans de les persones que realment les coneixen.
    L’intercanvi en llengua catalana va ser enriquidor per ambdues parts i els va demostrar que si volen, poden.

    Article complet

  • Parelles lingüístiques a l’IES Joan d’Àustria

    El professorat de català de l‘IES Joan d’Àustria del districte de Sant Martí, conjuntament amb la direcció del centre, han començat el projecte de parelles lingüístiques entre l’alumnat d’ESO.

    Tot i que no poden formar part del programa del Voluntariat per la Llengua del CPNL perquè són menors d’edat, des del VXL els hem volgut acompanyar en el procés ajudant-los en tot el que els faci falta. A més a més, els hem compartit el material del programa per tal de donar-los eines perquè les estones que comparteixin les parelles siguin un èxit.

    Entre els cursos de 2n, 3r i 4t s’han format setze parelles. Durant la classe de català els participants podran sortir de l’aula i fer la pràctica corresponent.

    Esperem que d’aquí a final de curs els aprenents hagin pogut treure el màxim profit d’aquestes trobades i puguin parlar català més fluidament que quan han començat.

    Donem l’enhorabona als promotors de l’activitat i animem tots els instituts a seguir el model del Joan d’Àustria.

     

    Article complet

  • Biblioteca Gabriel García Márquez

    Els alumnes d’un bàsic 2 de la delegació van visitar la Biblioteca Gabriel García Márquez dijous passat.

    Guardonada com la biblioteca més bonica del món l’any 2023, els alumnes van poder comprovar amb els seus propis ulls si era mereixedora d’aquest premi o no. I tots van coincidir que sí.

    A banda de tenir la sort de poder visitar-la, van poder gaudir de les explicacions del guia que ens va acompanyar durant tota l’estona explicant-nos curiositats i tots els racons per on anàvem passant. Els alumnes van mostrar molt d’interès i van fer-li moltes preguntes al voltant de temes relacionats amb l’arquitectura i el disseny dels espais.

    L’objectiu de les visites a les biblioteques és donar-les a conèixer a aquells alumnes que encara no en són usuaris. A més a més, els fem el carnet a aquells que vulguin per tal que puguin agafar en préstec qualsevol llibre o bé fer ús dels serveis que s’hi ofereixen.

    En aquest cas, a més a més,  en tractar-se d’un bàsic 2, l’objectiu final de la visita va ser que descobrissin els llibres de lectura fàcil i se n’enduguessin un en préstec com a exercici de curs. Amb això,vam promoure la lectura en català i hem aconseguit que es llencin a llegir en aquesta llengua en general per primera vegada.

     

     

    Article complet

  • Qui és el més alt?

    Als cursos de català, a banda d’aprendre moltes coses, tant les relacionades amb la llengua com les relaciones amb la cultura catalanes, mirem de fer que els aprenents s’ho passin bé. És la manera de fer que la llengua sigui acollida d’una manera amable i no pas com una obligació que els pugui venir imposada.

    En aquesta fotografia, els alumnes d’un bàsic 2 de la delegació van haver d’ordenar-se de més alt a més baix (o a la inversa) per tal de fer nous grups de treball. I a partir d’aquell moment distès de descans i ordenació amb una consigna no lingüística va sorgir espontàniament aquesta imatge. Fixeu-vos en els somriures dels participants.

    A classe, a més d’aprendre, ens ho passem bé!

    Article complet

  • Sortida al TNC: Andorra

    Una cinquantena d’alumnes de diferents cursos de la delegació han tingut l’oportunitat de veure l’obra Andorra al Teatre Nacional de Catalunya.

    La història està contextualitzada a Andorra, motiu pel qual les variants dialectals que utilitzen els actors són principalment de la zona. Aquest fet ha cridat l’atenció d’alguns dels alumnes que potser no havien sentit mai parlar en cap altra variant que no fos del bloc oriental.

    Us animem que consumiu cultura sempre que pugueu en català, ja que és una molt bona manera de seguir aprenent, practicant i donant suport a la llengua.

    Article complet

  • Èxit rotund de la biblioteca d’aula

    Aquest primer trimestre del curs acadèmic 23-24 hem encetat el projecte biblioteca d’aula a la delegació.

    Més de 120 alumnes de sis cursos de diferents nivells hi han participat llegint un o més llibres dels proposats a la biblioteca d’aula. Alumnes dels cursos bàsic 2, bàsic 3 i elemental 3 han llegit per primera vegada en català i l’experiència els ha semblat enriquidora i molt positiva. Molts d’ells han trencat les  barreres que els impedien llegir en català per por de no entendre’l.

    Els llibres triats per a la biblioteca han estat extrets de les col·leccions “Català Fàcil”, “Kalafat”, “Llibres Graduats en Català”, “Biblioteca Hermes”, “Llegir en Català” o “La Mar de Fàcil”. Obres clàssiques i originals adaptades als diferents nivells d’aprenentatge dels lectors. Si teniu ganes de llegir relats d’aquest tipus podeu demanar-ne en préstec a qualsevol de les biblioteques que tingueu més a l’abast.

    I als que ja heu trencat el gel iniciant-vos en la lectura a través de la nostra biblioteca d’aula, us animem que seguiu llegint en català en qualsevol de les modalitats que us facin sentir més còmodes, ja que és una molt bona manera d’aprendre inconscientment i d’una forma molt plaent. Només es tracta de trobar una lectura que us vingui de gust, i deixar-vos-hi submergir.

    També us recordem que tenim a tot Barcelona els Clubs de lectura que promouen la lectura i la pràctica de la llengua catalana i als quals encara us podeu inscriure gratuïtament. Consulteu el que us encaixa més i no dubteu a afegir-vos-hi.

    Endavant amb la lectura!

     

    Article complet

CNL a Sant Martí

Gran Via de les Corts Catalanes, 866, 2n A – 08018 Barcelona

Tel. 933 16 44 66
dinamitzacio.santmarti@cpnl.cat

Horari: de dilluns a divendres de 9 a 1.30 h, i els dimecres també a la tarda, de 16 a 20 h.

 

 


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


Etiquetes


Arxius


Meta