• E1 5a sessió

    La Vivi  es va enfrontar amb el repte:

    Una sessió en 21 paraules (6)

     

     

     


    5a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • D 20a sessió

    A la darrera sessió , vam començar la classe i vam corregir l’exercici 2 de l’Àrea 2 . En aquest exercici s’havia de completar cadascuna de les frases omplint el buit amb una paraula de les tres que teníem com a resposta . De les tres possibles respostes, n’ hi hava dues que eren correctes i una que era la incorrecta .
    Després, en Jaume ens va dibuixar a la pissarra un símbol/senyal que consistia en una X gran a sobre d’una línia i ens va preguntar què podia significar aquest símbol . Finalmen, entre tots, vam deduir que el símbol volia dir que , encara que en el nostre grup hi havia diverses opinions sobre el tema de Ciutat morta , entre tots podem opinar i parlar del tema amb educació, sense barallar-nos i respectant l’altra part.
    A continuació, en Jaume ens va repartir una notícia d’un article del diari ” El Periódico” sobre l’ocupació de l’antic Palau del Cinema a Via Laietana i en què van projectar el documental Ciutat morta. Després ens vam col•locar per parelles i havíem de dir si aquesta notícia contenia la resposta a les preguntes obligatòries que ha de tenir una notícia. Aquestes preguntes són:
    – QUI
    – QUÈ
    – ON
    – QUAN
    – COM
    -PER QUÈ
    Posteriorment, ens vam agrupar en els mateixos grups de la sessió anterior, és a dir , en els grups de policies , juristes, polítics i periodistes. En Jaume ens va demanar que cada grup escrivís una notícia sobre un tema i en la qual es pogués donar resposta a les preguntes abans esmentades . Per fer la notícia havíem de seguir l’estructura que ha de tenir una notícia. Aquesta estructura és :
    – CAPÇALERA
    – TITULAR
    – SUBTÍTOL/ENTRADA
    – NOTICIA
    – DESENVOLUPAMENT
    El més important és que la capçalera, titular, subtítol/entrada i notícia generalment responen a les preguntes de qui, què, on, quan. I en el desenvolupament es respon generalment al com i al perquè.
    Cada grup va fer la notícia, però no va donar temps  que cada grup pogués exposar-la a la resta de la classe.

    D 20a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • 2a i 3a sessió Suficiència 1

    Bona tarda!

    La setmana passada vam rebre de la Lourdes tres textos d’actualitat i, dividits en grups, els vam llegir.
    A part de llegir- los havíem d’ afegir part de la puntuació que hi faltava, guiats, però, per indicacions al costat de la pàgina.
    Igualment ens va costar una mica col•locar les comes i les cometes on havien d’anar!
    Després vam analitzar els tipus de cometes i de comes que van aparèixer en el text.
    Això sí, ens ha costat més que una mica… Però al final de les dues classes treballant sobre aquest tema, tenim clar que:

    ■ Les COMETES   ”   ”    : s’utilitzen per citar literalment alguna cosa que algú ha dit

    ■ Les COMES: poden tenir molts usos; de moment hem vist que serveixen/s’utilitzen per:

    – delimitar un incís (aposicions explicatives), o sigui, una frase que es podria suprimir i que no canviaria el significat del text.
    Ex. El president de França, François Hollande, ha defensat…

    – coordinar elements, enumerar.
    Ex. He de comprar pa, ous, mantega, pastanagues…

    – identificar oracions subordinades explicatives (continguts que no són necessaris perquè jo pugui entendre el missatge)
    Ex. Les mobilitzacions més virulentes van registrar-se al Níger, on van morir quatre persones en els enfrontaments.

    – darrere d’ algunes conjuncions o locucions conjuntives
    Ex. En primer lloc, d’altra banda …

    – Davant de conjuncions adversatives
    Ex.

    , però   , sinó

    – per marcar un desplaçament, o sigui, l’alteració de l’ordre habitual de l’oració

    subj+ verb + complement
    Ex.  ” El documental s’equivoca”, ha dit Trias  (compl. + COMA + verb + subj.)
    L’ ordre normal seria: subj (Trias ) + verb  ( ha dit) + compl. ( ” El documental s’equivoca”) sense coma en aquest cas.

    Però no tot acaba amb això: hi ah més usos i més signes de puntuació!!!

    Per veure’ls tots, la Lourdes ens va proposar dividir-nos en grups i cada grup, durant l’ ultima classe, va treballar un signe de puntuació… Avui acabarem de preparar una petita presentació del usos de cada signe i la presentarem a la classe.

    A  veure què descobrim!

    ? , . : ; ” ” !?;: , . ” ”

    😀

    Fins aviat,

    Lara

    Article complet

  • E1 4a sessió

    El Chema, primer dia i acceptant el repte:

     

    Una sessió en 21 paraules (7)


    4a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • E1 3a sessió

    La Natalia també va acceptar el repte.

    Una sessió en 21 paraules (4)


    3a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • 2a i 3a sessió Suficiència 2

     

    Bon dia,

    La setmana passada  vam començar  la classe agafant una foto. Hi havia tres tipus de fotos. Vam formar 3 grups  amb la mateixa foto. L’exercici començava comentant verbalment la foto en grup.

    Després ens van donar  un text relacionat amb el nostre personatge. Els textos eren els següents:

    • El papa Francesc: “Per ser bons catòlics no cal tenir fills com conills”
    • El documental “Ciutat morta” rebenta audímetres i aconsegueix ser el programa més vist del dia.
    • Hollande respon a les protestes contra “Charlie Hebdo” defensant la llibertat d’expressió.

    Cada paràgraf contenia un nombre de signes de puntuació que faltaven, concretament comes i cometes. Per  consultar els dubtes  ens van donar un material didàctic  de signes de puntuació i les seves normes. Mentrestant, la Lourdes anava corregint els textos i explicant l’ús de la coma i de la cometa. Tot seguit,  vam posar al costat de les pistes  la norma o el motiu de l’ús de la coma o cometa. Continuarem treballant-ho el pròxim dia.

    Finalment, van acabar la classe amb la presa de decisions sobre si volíem continuar amb els resums de les sessions  i si continuàvem amb el projecte del diari ”Lliure” pendent de finalitzar en el curs de Suficiència 1.  Tot va ser que sí perquè som un bon equip.

    En la 3a sessió hem  començat  treballant individualment els tres textos amb les pistes. Després  hem corregit llegint els paràgrafs i corregint-los  entre tots.

    Hem fet tres grups per treballar conjuntament els següents temes:

    1. Grup per treballar la teoria dels usos de la coma.

    Diana, Fran, Tadeusz i Paloma

    1. Grup per treballar les normes de les cometes.

    Anna, Aureli, Sybille i Jordi.

    1. Grup per treballar el punt i els dos punts.

    Joan, Carles, José Luís i Josué.

    Hem de resumir allò més important i realitzar un resum o esquema per al proper dia.

    Paloma

     

    Article complet

  • D 19a sessió

    20150122_204835

    A la classe de dijous passat, en primer lloc en Jaume ens va formular dues preguntes, per ajudar la Isabel en el seu treball de postgrau.

    • Quants de la classe teníem el català com a llengua materna i el parlàvem a casa?
    • Quants assistíem al curs principalment perquè necessitàvem punts per a la feina i quants ho fèiem només per ampliar coneixements?

     

    Resolts els dubtes, vàrem corregir entre tots l’ exercici 1 de l’Àrea 2, que ens havia posat de deures. L’exercici consistia a completar els textos amb les paraules correctes. Podíem escriure dues paraules, una o cap.

    Vam poder comprovar que de vegades fem un mal ús de paraules,  per influència del castellà o per mals hàbits d’escriptura, ex.: On; quan hauríem d’haver escrit: en què/ en el qual, quan és un lloc figurat i no físic.

    Per dimarts hem de corregir l’exercici 2.

     

    Tot seguit, en Jaume ens va plantejar un altra tasca. La filera del davant havíem de trobar sinònims de la paraula: reflexionar i els de la darrera, de la paraula: argumentar.

    Entre tots vàrem trobar força sinònims.

     

    Després vam tornar a parlar de l’article d’opinió que feia referència al documental Ciutat morta. El vam analitzar fixant-nos en l’esquema que ens va donar en Jaume dimarts. Vam diferenciar:

     

    1. Introducció: “Només Fiscalia pot reobrir el cas”

     

    1. Tesi: “Aquí hi ha hagut una deliberada actuació i un mirar cap a l’altre costat”

     

    1. Arguments: Guardia Urbana

    Periodistes

    Polítics

    Juristes

    ( Justifiquen la tesi  )

     

    1. Conclusió: “ Ja no es pot fer justícia, s´havia de fer fa nou anys”

     

    Vàrem observar que és un article d’opinió més aviat objectiu que no pas subjectiu.

     

    En Jaume ens va fer veure què,  en un article d’opinió: reflexionar = argumentar

    Una vegada més,  en Jaume ens va proposar un exercici-joc. Ens havíem de posicionar tots els alumnes, en cada un dels col·lectius esmentats en l´article d’opinió:

    1. Policia
    2. Periodistes
    3. Polítics
    4. Juristes

    Buscar situacions i pensar per defensar la nostra posició serà una tasca per a la propera setmana.

    Finalment, en aquest article la setmana anterior vam trobar errades. En Jaume les va posar totes juntes en un full anomenat: Les 11 pífies del periodista. I per parelles les vam corregir i després comentar entre tots. LES 11 PÍFIES DEL PERIODISTA /LES 11 PÍFIES DEL PERIODISTA revisió

    D 19a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • La pitjor desgràcia

    1a sessió #TotssomSalim

     

    Article complet

  • Elemental 3. Ens posem a prova

    Dimarts vau seleccionar allò que crèieu que us feia falta per aprendre català. Aquí teniu la llista:
    Selecció d’aprenentatges

    Crec que en aquesta altra llista recullo bàsicament el més important:

    OBJECTIUS DEL CURS
    1. Saber escriure textos formals i informals (gent coneguda o desconeguda sobre assumptes professionals, cívics o familiars).
    2. Saber parlar d’acord amb les diferents situacions formals i informals de la llengua.
    3. Aprendre molt vocabulari.
    4. Saber llegir en veu alta (en privat i en públic)
    5. Entendre usos irònics i dobles sentits del llenguatge quotidià.
    6. Entendre converses quotidianes, explicacions, narracions de fets, etc.
    7. Saber les estructures gramaticals necessàries per aconseguir els objectius anteriors.

    També vam acordar que no faríem servir cap llibre específic per al curs ni tampoc cap quadern d’exercicis. Això sí, farem servir com a eina de consulta i d’estudi un annex gramatical.

    D’altra banda, dijous vam parlar sobre els sons vocàlics i els diferents tipus d’accents.
    Potser aquest material us pot ser útil:
    Fonètica i ortografia

    I aquí trobareu exercicis:
    Exercicis vocals

    I per acabar vam continuar fent exercicis de la prova model de l’Elemental 3. Vam fer els exercicis de Comprensió oral

    i vam corregir també els exercicis que faltaven de Gramàtica i lèxic. Us felicito perquè ho vau fer molt bé!
    A casa heu de fer l’exercici d’expressió escrita de la prova, que és un correu electrònic.

    També us vaig passar un text per llegir a casa:
    Article de Victòria Cardona

    Crec que això és tot. Fins dimarts!

    Article complet

  • Bàsic 1. Les lletres

    Alfabet

    www.flickr.com/photos/jamesdavies

    Aquesta setmana hem treballat l’alfabet català: quines lletres hi ha i com es diuen.

    Us enllaço aquests materials que us poden ser útils:

    Llibre de l’alumne

    Quadern d’exercicis

    Podeu mirar una part de la unitat 1 tant del llibre com del quadern d’exercicis, perquè és el que hem anat fent a classe.

    També hem penjat un mural amb els llocs de procedència de tots els companys de classe.

    I per últim, hem treballat aquests verbs:

    Verb dir-se i ser

    Fins dilluns!

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes