• Bàsic 3. Al final del camí…

    camí

    www.flickr.com/photos/strike

    Aquesta és l’última entrada del curs. Us voldria felicitar per la vostra feina i per l’interès que heu posat sempre en les classes i sobretot pel bon ambient que hi ha hagut.somriure
    www.flkcr.com/photos/danielygo

    Estic convençuda que l’examen anirà molt bé. Tal com us vaig dir ahir no estudieu més aquest cap de setmana. Aprofiteu-lo per parlar en català!

    Us deixo aquesta cançó i si teniu ganes podeu omplir els buits que he col·locat a la lletra.

    Lletra Al mar amb buits

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Suficiència 1. L’accentuació

    Pronunciació

    www.flickr.com/photos/wowo

    Per als companys que no vau venir dilluns, us farem cinc cèntims del que vam fer.
    Primerament, com si fos una mena de joc, vam parlar de quins animals ens disfressaríem. Podeu mirar els comentaris dels companys de l’entrada anterior.
    Va ser divertit.

    Després, vam entrar de ple a la teoria de l’accentuació, en especial de la “e” i la “o” i els diacrítics. Ja veieu que hem de començar a practicar la pronúncia de ben petits!
    Si voleu distingir els sons de la e oberta i de la e tancada i la o oberta i tancada:
    La e oberta i la e tancada
    O oberta i o tancada

    Més jocs:
    Obertura de la O
    Obertura de la E
    Tot seguit vam parlar del casos especials d’accentuació, com pot ser en els mots compostos, per exemple la paraula fisicoquímic. Paraules que separades, les dues haurien de portar accent, però juntes només es posa a la
    segona. Sempre que s’ajusti a les normes.

    En canvi les paraules que porten guionet, s’ha de posar l’accent a la paraula immediatament abans del guionet.

    I les paraules que acabin en “ment”, sempre que l’adjectiu de què provenen, el porti.

    També vam parlar de les paraules que no pronunciem bé i per tant posem l’accent on no ha de ser-hi, per exemple la
    paraula “atmosfera”, en la qual la síl·laba tònica és la “e”, per tant és una paraula plana i segons les normes de puntuació no porta accent gràfic.

    Per sobre vam parlar del pronom relatiu QUE, que ja donarem més endavant.

    Al final de la classe vam corregir exercicis d’accents del dossier.

    Dimecres vam corregir uns exercicis sobre gènere i nombre de diferents substantius i adjectius.També vam repassar la dièresi.

    Tot seguit ens vam posar en grup per acabar de enllestir l’informe del projecte del Casal.Així mateix la Neus ens
    va orientar una mica de com hauríem de presentar el projecte.

    Abans d’acabar ens va donar un conte per a cadascun de nosaltres per llegir-lo a casa. Heu de valorar si us ha agradat o no i per què. Ho farem a classe oralment.

    Bon cap de setmana a tothom, treballeu força, que el curs ja s’acaba!

    Article complet

  • 15a i 16a sessió Intermedi 2

    Bon dia,

    Aquesta setmana hem fet les exposicions orals. Us vull felicitar de nou perquè ho heu fet molt bé. Així doncs, enhorabona! Ja sabeu que si voleu la gravació de la vostra intervenció oral la podeu demanar als companys que us van avaluar.

    Un cop fetes les exposicions orals, hem començat la 3a unitat. Vam encetar-la emplenant els espais buits d’aquest text amb alguns verbs. Si no vau venir, aquí el teniu: verbsA continuació, vam veure els verbs regulars de la 2a conjugació i de la 3a. A més, també vam comentar algun participi irregular (ofert del verb oferir, per exemple).

    Vam dir que durant la 3a unitat redactaríem una cara per informar els companys dels altres cursos de les activitats que tenim programades per commemorar el Dia Mundial del teatre. Abans de fer-ho, vau dir quins són els elements que ha de contenir una carta. El resultat és aquest.

    data / lloc / salutació / presentació / cos / conclusió / comat / signatura / emissor

    La setmana vinent n’analitzarem alguns models i la redactarem. De moment, si voleu practicar els verbs, us deixo aquest enllaç: Itineraris d’aprenentatge Fixeu-vos només en l’apartat dedicat al model de conjugació regular de la 2a i 3a conjugació. No feu els irregulars encara! 😉

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 15a i 16a sessió Intermedi 1

     

    Bon dia,

    Aquesta setmana vaig presentar la meva cançó preferida: La plaça del Diamant. Com sempre, el meu ordinador tenia problemes i la lletra estava incompleta. Així doncs, la vau haver de completar. Si no vau venir, aquí la teniu: la plaça del diamant lletra Totes aquestes paraules tenien un tret en comú. El recordeu? Exacte, contenien una essa sorda o sonora. Així doncs, en vam veure la diferència. De moment, hem comentat la teoria de les esses sonores.

     

    Vam jugar al burro de les esses i també vam fer uns exercicis (el 14.1, 14.2, 14.3 i 14.4). Vam poder observar que el sufix -esa ens serveix per crear derivats d’algunes paraules. Per exemple, honrat-honradesa, savi-saviesa, ràpid-rapidesa… I també vam veure que hi ha molts egntilicis que acaben en -s en masculí i que, per tant, formen el femení afegint-hi una -a: anglès-anglesa, portuguès-portuguesa… Finalment, vam fer un dictat per parelles. Si no vau venir, aquí els teniu: dictat esses alumne A dictat esses alumne B

    A més, hem analitzat el text que heu preparat per a la presentació a partir de les preguntes següents:

    • quants paràgrafs hi ha?
    • a quina part correspon cada paràgraf?
    • quins connectors hi ha?

    La setmana vinent continuarem treballant-hi. De moment,d e deures tenim els exercicis 14.5, 14.6, 14.7 i 14.8. Ah! Si voleu practicar algun dictat més de la essa, ho podeu fer en aquest enllaç: dictats en línia (essa)

    Bon cap de setmana!

    Lourdes

    Article complet

  • Sessió 34a D

    Vàrem començar la classe parlant d’un tema força interessant: Com reaccionem les persones?  Una companya va comentar que hi ha sis emocions bàsiques: alegria, tristesa, admiració, por, sorpresa i ràbia. En Jaume va parlar de tres reaccions del cervell, depenent de la part que predomina: intel·lecte (neocòrtex), emocions (sistema límbic) i visceralitat (cervell reptilià);va relacionar aquestes reaccions  amb la manera amb què vàrem organitzar el debat de dimarts (el de “Cordes i titelles”):  érem tres grups –els que estàvem d’acord amb l’escrit de crítica, els que estaven d’acord amb el curt, i els que no havien llegit la crítica i que els havíem de convèncer de la nostra postura. Seguint amb el tema, en Jaume va afegir com a factor diferencial en la reacció de les persones, una altra variable, que és “com ens relacionem amb els altres”. Hi ha tres maneres que són: introversió, extroversió i equiversió. Amb aquestes variables surten nou prototips de “persones” segons les reaccions que predominen. A la classe hi ha haver diversitat d’opinions, però vam entrar en el joc (gairebé tots). En Jaume ens va demanar que ens “classifiquéssim” a nosaltres mateixos, feina força difícil, ja que tots som barreges de perfils.

    Després començàrem a parlar de l’article d’opinió que hem de fer, i que tindrem de temps fins dijous 13. El títol Avantatges i inconvenients de la diversitat, 200 paraules aproximadament. Vam parlar de com hem de fer aquest article i entre tots vàrem aportar idees amb paraules clau. En Jaume ens va parlar del Centre de Redacció de la UPF, que ens pot ajudar a l’hora de fer l’article. El punt de partida són els tres articles que hem llegit i comentat en la unitat 3.

    mots clau de la diversitat

    Per finalitzar la classe, vàrem organitzar la feina següent: vam prioritzar els temes que hem de revisar i vam formar els grups de “xerpes”.

    grups de xerpes

    Aquesta classe de dijous va ser molt interessant i atapeïda d’informació; però distreta, com sempre.

    Article complet

  • Teniu fins dimarts…

    Per treballar el marc sociolingüístic, deixarem de banda l’argumentació i elaborarem un text narratiu.

    Us hi veiu amb cor?

    Article complet

  • Concurs de creativitat lèxica

    Aquest any l’Observatori de Neologia fa 25 anys. Durant aquest període s’han anat recollint milers de paraules noves que apareixen en l’ús diari, però no són al diccionari. Per celebrar aquest aniversari, volen conèixer les nostres creacions neològiques. És per això que ens conviden a  compartir-les participant en el concurs Neologènia, concurs de creativitat lèxica. Us animeu a participar-hi?

    Categories:

    1. Me l’acabo d’inventar!
      Neologismes creats ad hoc.
    2. He trobat un neologisme!
      Neologismes que heu vist o sentit en textos, publicitat, a la ràdio, a la web, al carrer, etc.
    3. Nosaltres ho diem així…
      Neologismes que feu servir a casa o amb els amics.

    Llengües

    Podeu enviar propostes tant en català com en castellà.

    Jurat

    El jurat estarà format per Màrius Serra, Elisabet Solé i diversos membres de l’Observatori de Neologia.

    Qui hi pot participar?

    Hi pot participar qualsevol persona. Estudiants, professors, professionals de la llengua… i parlants en general. D’aquí i d’allà. Per cert, podeu participar a diverses categories però només podeu enviar un neologisme per a cada categoria en cada llengua (sis com a màxim).

    Què cal fer per participar-hi?

    Fer-los arribar el vostre neologisme emplenant el formulari abans del 3 d’abril de 2014.

    Premis

    Es concedirà tres premis per categoria i llengua. Els neologismes guanyadors s’anunciaran el 23 d’abril de 2014, dia de Sant Jordi. Els neologismes premiats es difondran per la Neolosfera.

    Per a més informació, podeu consultar aquest enllaç:

    Neologènia. Concurs de creativitat lèxica

    Article complet

  • Sessió 33a D

    Comencem  la classe  corregint  la prova.  Ens ha servit per a repassar els  sons  fonètics:  hem parlat de la sonorització i l´ensordiment. Després  hem fet el repàs dels  plurals, els verbs i els pronoms relatius, que ens hem  quedat una mica bocabadats  en veure que hem de posar totes les formes correctes o si no no compta com que està ben fet l´exercici. A continuació, hem fet els pronoms  febles  i la part de les funcions sintàctiques. Per acabar, hem repassat els sinònims i el  marc sociolingüístic.

    A la segona hora hem fet un debat sobre l’article  d´Ignacio Calderón Cordes i titelles.  Hem fet dos grups, uns a favor i els altres en contra, per intentar convèncer els companys que no l’ han pogut llegir.

    Amb això hem acabat la unitat número 3.

    Recordeu que heu d’escriure en el quadern d’aprenentatge. Cliqueu aquí.

     

    Article complet

  • Com ha anat?

    Tal com hem anat fent en les anteriors unitats, escriviu un comentari responent aquestes preguntes:

    • Què heu après?
    • Què heu de millorar?
    • De què dubteu?

    Abans, però, repasseu el mural que hem bastit. Cliqueu aquí.

    Article complet

  • Sessions 13a i 14a B1

    Dediquem aquestes sessions als barris més cèntrics, el Centre i el Castell-Poble Vell, perquè aprendrem a anar a comprar per poder preparar el plat de fi de curs.

    Primer hem après a demanar i donar preferències.

    Després hem pensat en el plat o la beguda per portar l’últim dia de classe. Això ens ha servit per saber com es diuen en català els ingredients. Hem començat a veure els quantitatius i els envasos del productes.

    Aquest dijous, hem estat capaços:

      • de demanar al company si té algun producte
      • d’elaborar una llista de la compra
      • aplicar quantitatius
      • d’anar al restaurant

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes