• C2 15a sessió

    Resum en pijama

    Comencem la classe i en Jaume ens pregunta a cadascú amb què ens vam quedar de la classe anterior. A continuació, es va fer referència a la utilitat d’expressions de lloc i de temps que en llengua catalana es fan servir ( com eines gramaticals connectores o de connexió) per millorar la descripció de fets.  Es poden utilitzar en una conversa  i en un escrit. També ens va explicar com fer un bon resum d’un text. Ens va dir que sols és necessari una quarta part. Un bon resum ha de ser breu, objectiu, coherent, fidel  i  rellevant.

    Es tindrà en compte evitar els paràgrafs frase o totxo i eliminar el  fals punt i a part. El Jaume ens va fer aixecar de les cadires i va dir que forméssim dues files, els que utilitzem pijama  i els que no l’utilitzem. En un moment de relax, vam haver d’ajuntar-nos amb la lletra A o B com nom representant, i separar-nos quan ens ho deia en Jaume.

    Com a tema pendent, va quedar per a dijous exposar les propostes que utilitzaríem per endevinar l’escala de cada grup: on es troben en el mapa, el més ràpid possible, i amb una ronda de preguntes i respostes. I ja per últim, en Jaume va formar grups. Cadascú va rebre un paràgraf d’una part del text. Havia de resumir-lo. Després, ens vam reunir un component de cada equip per ajuntar els diferents resums.

    Postal del Jordi

    Article complet

  • I3 14a sessió

     

    Article complet

  • Intermedi 1 (13a sessió)

    Aquesta setmana hem vist un altre tipus de text: l’avís.

    Si voleu saber-ne més:
    L’avís

    També vam veure com s’escriuen les xifres amb lletres:
    Escriure números en lletres

    A més vam observar els sons de la essa en català.

    Essa sorda i sonora

    Per últim, vam començar també el tema dels verbs: els models de conjugació i el present i el passat.

    Els verbs

    Fins dilluns,

    Article complet

  • Elemental 1 (13a i 14a sessió)


    https://pixabay.com/en/question-questions-man-head-2519654/
    Aquesta setmana hem fet un intensiu de verbs! I crec que estem una mica saturats…

    Dimarts vam completar un poema de Josep Palau i Fabra, que aquí podeu escoltar en la veu de la Maria del Mar Bonet:

    Maria del Mar Bonet Jo em donaria a qui em volgués

    Si voleu practicar més:
    Si fossis…

    Dijous vam corregir uns exercicis de verbs i, després, en grups vau escollir, d’entre 4 ofertes de feina, la que us agradava més. La guanyadora va ser:
    Oferta de feina

    Després de parlar amb els companys de grup, vau decidir quins eren els vostres arguments per sol·licitar aquesta feina, quins requisits teníeu, com ho faríeu… Per acabar, cada grup ho va exposar a la resta.
    Bona feina!

    Article complet

  • I3 13a sessió

     

    Article complet

  • C2 14a sessió

    Cafeïnòmans a tota marxa cap a Castelldefels

    Extreta d’https://morguefile.com/photos/morguefile/11/coffee/pop , autoria d’Alviman

    Amb què et vas quedar de l’ultima classe? Així comença habitualment el Jaume la jornada lectiva. Tranquil, avui no ha dit el teu nom primer, però ves pensant que s’acosta! Normalment la majoria de la classe es queda amb una secció de la classe similar. Encara recordo els 15 són 15!! Aquesta vegada, però, els diacrítics van demostrar la seva importància gramatical.

    A qui no li ve de gust una tassa de cafè de bon matí? O pot ser que siguis més addicte a la teïna? En qualssevol dels casos, a la següent part de la classe havies de formar part de una de les dos files, consumidors de cafè o de te. Per sorpresa del professor Jaume, la cafeïna va guanyar de golejada al te, deixant fora de joc la idea de formar dues files proporcionals. Vàrem haver de adaptar-nos a la definitiva supremacia del cafè i fer una lleugera distribució d’efectius.

    I com no, tot té un perquè. És hora d’analitzar per parelles els textos i triar entre l’opció A i B. Per algun motiu que desconec però sospito, l’opció B és la més agradable de veure i llegir perquè, sí, la lectura també entra pels ulls. O es diu als ulls? Bé això ja ho veurem més endavant. Una nova prova de foc per al Jaume, que ha de fer la consulta.

    Continua la classe, passa ràpid el temps quan estàs entretingut. Una correcció que feia molt de temps que escrivia malament. Els punts a les hores. Va quedar clar, quan escrivim les hores hem de posar només un punt entre l´hora i els minuts.  A més a més, es va comentar el  fet de no col·locar punt darrere de símbols  (com h, seg o min) però, per altra banda, sí que anirà a continuació d’abreviatures (com la de carrer C. o senyora Sra. i senyor Sr.). 

    I fins aquí la classe de la sessió número 14 per mi. No tinc informació de la segona part de la sessió. Com molt ja sabeu, les obligacions personals i professionals fan que l’assistència a les classes sigui inferior a la desitjada. Encara que, això sí,  sortim de  Papeete! Cada equip va sumar els quilòmetres que havia obtingut cada component. Així van poder planificar la primera escala. Cal que cada component dels equips difongui per Twitter una pista de la seva escala. Cal utilitzar les etiquetes habituals del curs i #escala1.

    postal de la Berta

    Article complet

  • Ziggurat Jocs s’adhereix a la campanya “I tu, jugues en català?”

    Ziggurat Jocs (c. Guillermo Marconi, 2, baixos) enguany s’ha adherit a la campanya ” I tu, jugues en català?”. Així, doncs, hi podreu trobar jocs i joguines en català.

    A més, ofereix un descompte d’un 10% en la compra de qualsevol producte als alumnes dels cursos de català i als participants del Voluntariat per la llengua. Per obtenir el descompte, és necessari identificar-se amb el carnet d’alumne del CPNL o del VxL.

    Aquesta campanya vol contribuir a potenciar l’ús de la llengua catalana en el sector del joc i de la joguina. Més de 400 botigues de tot Catalunya li donen suport i prenen el compromís de fer visibles els jocs i les joguines que incorporin el català.

    Cercador de jocs en català

    APP “I tu, jugues en català?”

    On es poden comprar?

    Avantatges carnet CPNL

    Avantatges carnet VxL

    Article complet

  • C2 13a sessió

    Escala amb els diacrítics

    Quinze són quinze, autoria d’Arnau Gil

    El dia anterior vam iniciar la classe seguint el costum de revisar l’acta que havia escrit un company. Aquest cop, ens vam dividir entre la gent que venia a classe en moto i els que teníem el mateix número que ens havia atorgat el Jaume.

    Aquella classe, el professor ens va comentar la modificació que havia sofert la normativa sobre els accents diacrítics i els vam estar escrivint en un full amb setze caselles ja que s’havien reduït a quinze. Per finalitzar, el Jaume ens va lliurar els quilòmetres que tenia cada grup perquè aviat haurem de sortir de Papeete per tal d’iniciar el nostre viatge i fer una primera escala de la travessia. Aquesta escala ha de ser secreta perquè els companys la puguin endevinar mitjançant una pista.

    postal del Christian

    Article complet

  • I3 12a sessió

    Ortografia de les consonants g/j , x/ix

    Article complet

  • Actualitzeu el comptaquilòmetres

    Si voleu comprovar el nombre de quilòmetres que heu anat aconseguint, cliqueu aquí. Us serviran per planificar la primera escala del  periple. Cada component de l’equip ha de difondre una pista del lloc on fareu escala. Recordeu d’etiquetar el tuit amb les etiquetes del curs (#c2cast17 #paradís40) més la d’aquesta tasca: #escala1

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share