La consellera de Cultura, Laura Borràs, i la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, inauguren el curs acadèmic 2018-2019. Laia Casas pronuncia la conferència inaugural i tècnics del CPNL exposen experiències d’innovació educativa.
El Consorci per a la Normalització Lingüística inicia el curs acadèmic 2018-2019 amb la jornada inaugural que va tenir lloc divendres 26 d’octubre, a l’auditori de la delegació de l’Eixample del Centre de Normalització Lingüística de Barcelona.
La inauguració formal va ser a càrrec de la consellera de Cultura, Laura Borràs, i de la directora general de Política Lingüística i presidenta del Consorci per a la Normalització Lingüística, Ester Franquesa.
Tant Borràs com Franquesa van destacar la feina ininterrompuda i eficient dels professionals del Consorci per estendre el coneixement i l’ús de la llengua catalana. En aquest sentit, la directora general Ester Franquesa feia una lectura molt positiva dels resultats de les inscripcions dels cursos de català del setembre, amb un creixement global de totes les dades, i elogiava l’esforç del Consorci «per fer que tothom entengui la llengua i pugui viure a Catalunya amb totes les possibilitats comunicatives». La consellera Laura Borràs, per la seva banda, va posar en relleu «la creativitat i la innovació com a competències necessàries i molt valorades en els contextos professionals» i ho reblava afirmant que aquesta «és l’única manera de transformar la societat».
Conferència sobre neurociència i creativitat
Laia Casas, màster en Educació emocional i en Benestar per la UB i màster en Psicologia de la Comunicació i la Cognició, per la UAB, va fer que un auditori ple de gom a gom de professionals del Consorci reflexionés al voltant del pensament divergent, la imaginació constructiva i la capacitat d’inventiva, i sobre els beneficis del procés creatiu tant en l’adquisició de l’aprenentatge, com en la motivació i en la presa de decisions, dins i fora de les aules.
Partint de la premissa que «el cervell aprèn fent» i amb un format de conferència engrescador i lúdic, Casas explicava que «quan s’innova, el pensament és productiu, i no reproductiu» i que el treball col·laboratiu i compartit és la clau de l’èxit d’aquest procés, ja que «quan activem el cervell social, estem construint entre tots l’aprenentatge». També destacava el valor fonamental d’un entorn positiu de treball per poder estimular i augmentar la creativitat.
Innovació educativa: l’aposta del CPNL
Així, fent-se propis els postulats de la innovació educativa basada en la creativitat, el Consorci referma la seva aposta clara per l’aplicació d’aquesta metodologia innovadora en els sistemes propis de treball, tant en l’àmbit d’ensenyament com en la resta d’actuacions de dinamització que du a terme per estendre l’ús de la llengua als diversos àmbits de la societat.
De fet, la Neurociència aplicada a l’educació no és una metodologia nova al Consorci. Des de l’any 2016, més de 200 docents dels 22 centres de normalització lingüística (CNL) s’han format en aquest sistema, per conèixer i entendre com funciona el cervell i aplicar metodologies compatibles amb la biologia de l’aprenentatge. En total, s’han realitzat 11 cursos, distribuïts per tot el territori.
En aquesta línia, les experiències sorgides de propostes didàctiques basades en l’educació emocional, la cultura de pensament, les intel·ligències múltiples i l’aprenentatge cooperatiu, fruit d’aquesta formació aplicada, van representar l’eix central de la taula rodona de la Jornada, que va comptar amb les aportacions de les tècniques de Normalització Lingüística Pilar Martín (CNL de Barcelona), Carme Vidal (CNL Vallès Occidental 3), Adriana Bàrcia (CNL de Girona) i Montserrat Pérez (CNL de Terrassa i Rubí) amb pràctiques d’aprenentatge cooperatiu, creativitat i rutines d’innovació educativa a les aules.
També hi va haver el testimoni de dos alumnes del CNL Eramprunyà, Jordi Marias de Viladecans i Patrícia Sánchez de Castelldefels, que van compartir l’experiència des del seu punt de vista. Tots dos van coincidir a destacar que assistir a classes amb mètodes d’innovació educativa els ha connectat molt més amb l’aprenentatge i els ha motivat a continuar amb el procés de formació, sobretot pels beneficis personals i emocionals que els ha reportat.
La cloenda de la Jornada, a càrrec de la conferenciant Laia Casas, va servir per valorar l’activitat i encoratjar les persones assistents a treballar amb els nous models educatius, amb múltiples aplicacions i avantatges.
Article complet