• Elemental 3. Qüestions de fonètica i exposició oral

    Dimarts vam treballar algunes qüestions fonètiques: la vocal neutra i la O àtona. Si voleu practicar més:
    La vocal neutra

    També us vaig passar un text per llegir i per fer un exercici de comprensió lectora. El text parla sobre Albert Casals. Si voleu saber qui és:

    Dijous, per fi vam començar a enllestir les vostres xerrades. De fet, ja vam poder escoltar l’exposició de la Giselle sobre l’acollida de nens sahrauís. Ho va fer molt bé. Felicitats! Vas resultar molt convincent.

    Per a la setmana que ve tenim pendent un exercici de lectura dels textos que us vaig passar dimarts i, d’altra banda, començarem a treballar la carta formal.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • D 24a sessió

    Ahir en Jaume ens va ensenyar com podem jugar a encadenar paraules i síl·labes.

    A continuació, hem seguit amb l’exercici i la reflexió de l’article d’opinió de Jesús Rodríguez, per parelles, amb les quatre preguntes de dijous passat.

    1.- Per què volem parlar del tema?

    2.- Quina opinió en tenim?

    3.- Per què?

    4.- Amb què voleu que es quedi el lector?

    Posteriorment en Jaume ens ha proposat contestar les preguntes amb arguments a favor i en contra i afegir-hi finalment marcadors d’oposició.

    1.- (Tot i que o Malgrat tot,) Les autoritats no volen reconèixer els errors //, en canvi ,// el cas té dues sentències ratificades.

    2.-L’anàlisi és parcial //, no obstant això // la jutgessa no va donar opció a altres vies d’investigació.

    3.- Els polítics van actuar segons els protocols per vetllar per la seguretat ciutadana //, amb tot // l’actuació va ser tan ràpida que es van eliminar proves.

    4.- El poder judicial és independent // , altrament o no obstant això // s’hauria pogut fer una investigació interna del cas.

    Finalment vàrem repassar els tipus d’arguments: d’autoritat, d’analogia, d’exemples, de causa i efecte i deducció.

    D 24a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • E1 8a sessió

    La Transi, com no, va acceptar el repte.

    Una sessió en 21 paraules (8)


    8a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • D 23a sessió

    Primerament, abans de començar amb la classe de dijous passat, vam llegir l’acta del dia anterior, explicant  als companys/es que no van poder venir allò que havíem fet amb la Isabel (la noia en pràctiques). Tot seguit vàrem parlar i pactar els nous encarregats.

     

    Una vegada acabada la revisió de l’acta del dia passat, en Jaume  va començar la classe demanant-nos que penséssim els trets característics d’un article d’opinió —sempre tenint present l’article de Ciutat morta. I, quan ja els tinguéssim a punt, els comparéssim amb el company/a del costat. Una vegada ja estava comparat, va esmentar, que ens ajuntéssim per parelles en grups de quatre membres. D’aquesta manera va ser més fàcil per poder-ho posar en comú, mentre que en Jaume anava apuntant a la pissarra el més important.

     

    Després, quan ja teníem clar com s’havia d’escriure un article d’opinió, en Jaume ens va proposar fer-ne un i tenint com a referent l’article  de Jesús Rodríguez. Ho havies de raonar des del punt de vista segons el grup que cadascú va escollir amb anterioritat: policies, juristes, polítics o periodistes. Podies estar tant a favor o en contra, sempre i quan el raonament sigui el més justificat possible.

    A partir d’aquí, vam tornar a llegir l’article referent, de manera individual. Quan tothom ho havia acabat de llegir, vam començar a debatre sobre el cas que mostra l’article.

    D 23a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • 6a i 7a sessió

    https://www.youtube.com/watch?v=5yigE3wmbAs

    ÚS DE LA COMA ( , )

    Resum del dimarts 3 i dijous 5 de febrer

    El dimarts passat 03 de febrer vam repassar alguns usos de la coma (,)

    • Incisos: és un aclariment que va entre comes.

    Exemple: Els alumnes, que estaven marejats, es van a quedar a l’autocar.

     

    • Desplaçaments: marca certs canvis en l’ordre habitual de la frase.

    Exemple: Encara que no t’hagis portat bé, anirem al cinema.

     

    • El·lipsis: Se sol posar entre el subjecte i el complement per indicar que hi ha hagut una elisió del verb.

    Exemple: La Maria va fer el resum dijous i la Miriam, dimarts.

     

    • Enumeracions: La coma s’utilitza per a separar diverses parts d’una oració que tenen el mateix rang.

    Exemple: He de comprar llet, calçots, romesco i botifarra.

     

    • Elements coordinats:

    Davant de: però, sinó

    Davant de les conjuncions i o ni no va cap coma.

    Exemple: Vols verdura o peix?

     

    • Locucions conjuntives: Cal escriure una coma després dels connectors de frase (adverbis, conjuncions…) situats en posició inicial de frase.

    Exemple: En primer lloc,

    D’una banda,

    Finalment,

    foto classe

     

    GRUPS PROJECTE

    També decidim grups per al projecte on hem de triar els llocs més representatius de l’àrea per ubicar al maps. Poden ser 12 o 15 punts d’interès i hem de decidir quina informació volem que surti a la fitxa.

     

    • Gavà / Begues: Puri, Paco, Elena, Jose, Lara
    • Viladecans / Sant Climent: Encarni, Carmen, Meri, Felicia
    • Castelldefels: Lena, Carme, Azu, Antpnia, Dilcia
    • Sant Boi /Torrelles / Santa Coloma de Cervelló: Lluís, Jackie, Toni, Irina, Natalia

     

    Ja hi ha un grup que té el treball una mica avançat!

    Vam escoltar i completar la següent cançó:

    El matrimoni Arnolfini / Els Amics de les Arts

     

     

    lletra /

    -Per tu l’Índia van ser tres mesos vitals,
    -Per mi van ser noranta dies a l’exili.
    -A les fotos surts tan guapa i tan morena
    i jo així amb pinta com de Bonnie Prince Billy.

    I contemplant el Taj Mahal des de
    -l’últim angle que ens quedava
    -em vas fer una pregunta
    -que no em negaràs que tenia mala bava.

    “Un marajà va perdre la dona
    -i aquest palau li va fer construir.
    -Si ens passés això a nosaltres, què faries tu per mi?”
    -I no vaig saber què dir…

    Un any vas dir: “el pont de la Puríssima
    -creuem l’Atlàntic, anem als Estats Units.
    -Un puja i baixa, quatre compres per Manhattan
    -Que el vol ara està per terra i en podrem treure profit”.

    I contemplant un edifici, unes columnes rotllo antic, vas dir:
    -“Caram som a un lloc mític. Fes una foto, és Wall Street.
    -Aquí és un hall ple de pantalles, terra amb parquet,
    -homes i crits. Per què ara puja,
    -per què ara baixa? On hi ha el secret per fer-se ric?”
    -I no vaig saber què dir, i no vaig saber què dir
    -I no vaig saber nooo…

    I et va agafar aquell rampell per la pintura
    -i vam volar a Viena a saciar aquell desig.
    -Jo el món de l’art, ho reconec,
    -no puc dir pas que el domini.
    -De l’institut se’m va quedar
    -només el matrimoni Arnolfini.

    I tu cantant un Gilles deies: “però mira el traç,
    -però quins colors!
    -No pots percebre per la mirada
    -que profund que era el seu dolor?
    -Fixa’t la llum que ben tractada,
    -tot detalls res perquè sí.
    -A mi m’exalta, a mi em provoca.
    -I digues, tu, què et fa sentir?”
    -I no vaig saber què dir
    -I no vaig saber què dir
    -I no vaig saber nooo…

    I després de molt de temps ja ho he trobat,
    -ja sé què dir. Hi ha més coses que tinc clares
    -amb tots aquests anar i venir.
    -Que et curarà un “tio” que patenti,
    -les abraçades d’aeroport,
    -Són pau diré les que ara et trenquen,
    -però demà et fan més fort.
    -Que l’única veritat arreu que és clara, rasa i pura
    -és que al pot petit sempre hi haurà poca confitura.
    -I que tornar sempre és la millor part de l’aventura…
    -Tornar, sempre és la millor part de l’aventura…

     

     

     

     

     

    Felicia

    Article complet

  • E1 7a sessió

    La Laura va prendre el repte.

    Resum Classe 05 02 15 (1)

    7a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

    Article complet

  • E1 6a sessió

    L’Aliou va assumir el repte:


    6a sessió – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

     

     

    Article complet

  • 6a i 7a sessió Suficiència 2

    Castelldefels,03 i 05 de gener de 2015

     

     

    Vam començar corregint els  deures de  la  puntuació de comes i cometes  sobre l’article del Papa Francesc:  “per ser bons catòlics no cal tenir fils com conills”.

    Vam veure que les cometes no interfereixen  mai amb les comes i que mai es posa coma entre el verb i els seus complements.

     

    La Lourdes va  posar en comú  la frase següent:

     

    “ Tenir opinions no és un error.  L’error és no tenir res més que opinions”

     

    Quan tenim opinions, cal defensar-les amb una argumentació.  Argumentar és defensar l’opinió amb un discurs coherent, raonar i justificar les idees proposades, contrarestar les contràries i arribar a conclusions convincents.

     

    El text argumentatiu

     

    En els textos argumentatius la relació amb el destinatari és determinant. Per això cal que l’emissor defineixi quin grau d’implicació hi vol establir:

     

    • Neutra: Sense manifestar cap relació amb el tema ni amb el receptor. Verbs en tercera persona i formes impersonals.
    • Més compromesa: crear complicitat amb el receptor. Tot això es pot aconseguir mitjaçant l’ús de la primera persona del plural.

     

    Estructura:

    • Títol: Vol captar l’atenció del lector.
    • Introducció: Per situar el receptor.
    • Raonament: Arguments, exemples, proves, contraarguments, evidències. Arguments que donin credibilitat.
    • Conclusió: Recopilació, arguments més rellevants.  Insistència en la tesi ( opinió).

     

    Grau d’implicació, vincle amb el receptor:

    • Neutra: Distanciament,
    • 1a persona del singular.

     

    Recursos:

    • Ironia: Per crear complicitat.
    • Metàfora i comparació: Ajuden a recordar la història i a comprendre-la.
    • Exemplificació: Donar exemples.
    • Ús d’evidència: Proves per defensar el nostre argument.
    • Cites i referències d’autoritat: Serveixen per donar credibilitat i reforçar la certesa dels arguments ( autoritat reconeguda).
    • Repetició: Emfatitzar una idea.
    • Interrogació retòrica: És una afirmació feta en forma de pregunta, a fi d’atreure l’interès del receptor.
    • Utilització de verbs relacionats amb: La causa o consequència (causar, fer, ocasionar,produir…), i amb l’argumentació( inferior, deduir, resultar,concloure…)
    • Utilització de verbs i expressions d’opinió en 1a persona del plural: indiquen la implicació de l’emissor ( considero, opino, crec, la meva opinió…)
    • Utilització de verbs en primera persona del plural: per crear complicitat amb el destinatari.
    • Utilització de formes impersonals: per expressar distanciament i transmetre objectivitat ( cal, convé, fa falta, s’ha descobert…)

     

    Connectors:

    • Textuals d’ordre: En primer lloc, finalment, d’una altra banda…
    • Causa i conseqüència: Ja que, perquè, així doncs, per tant…
    • Oposició: Per introduir contraarguments (encara que, no obstant això, tot i que…). Hem de posar una coma abans de: però i sinó.

     

    Signes de puntuació:

    • Les cometes, per introduir citacions.
    • Els guions, per indicar informació complementària.

    El to de veu, el ritme i la gestualitat, en cas de tractar-se d’un discurs oral.

     

    Havíem corregit, a la 6a sessió, els errors que es trobaven als  fulls sobre els temes que vam escollir la sessió anterior.  En vam donar la nostra opinió, vam posar arguments per defensar-la, i després  un altre grup havia de donar-ne els contraarguments.

     

    Els errors més importants van ser  els següents:

     

    *Majoritariament.             Solució:   Majoritàriament

    Amb els adverbis acabats en -ment- , cal  que mirem  l’adjectiu en femení d’aquestes paraules, així,  podem saber  si aquestes paraules porten accent.

     

    *Com ara les dones treballen…        Solució:    Com que  ara les dones…

    • Com: Serveixi per comparar. El Juan és tan xerraire com en Jordi
    • Com a: En qualitat de. Com a mare,  et diu que has de fer els deures.
    • Com que: Conjunció conjuntiva, equival a: ja que. Com que  ahir va nevar, el Jaume no va venir a treballar.

     

    *treballan…                                   Solució:  treballen…

    Quan els verbs en  3a persona acaben en vocal neutra, cal posar a, però, quan la vocal neutra és la penúltima lletra, cal posar e.

    • Vocal neutra, penúltima lletra: Passen, posen, sopes…
    • Vocal neutra, última lletra: treballa, juga sopa, canta, balla…

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • Elemental 3. Conjuncions causals

    Conducció

    www.flickr.com/photos/jauladeardilla/4757214635

    Dimarts vam veure el vídeo que us vaig penjar en l’entrada anterior i vau contestar aquestes preguntes:
    CO vídeo salut alumnat

    Vam corregir els exercicis que teníem sobre conjuncions.

    Connectors
    Finalment, vam encetar aquests debats sobre alguns estereotips. (Crec que les dones conduïm millor que el gos de la foto. Almenys això espero!)

    Què opines?

    Dijous vam corregir feines pendents i vam continuar amb els debats començats dimarts.

    També us vaig avançar una tasca que vull fer properament: la lectura dramatitzada de fragments de textos d’obres de la companyia T de Teatre. Les coneixeu?
    Biografia

    Us deixo aquest vídeo per anar fent boca:

    Article complet

  • Bàsic 1. Practiquem els números i els verbs

    Bingo

    www.flickr.com/photos/lwr/4789356849

    Aquesta setmana hem seguit treballant els números. Hem jugat al Bingo. Enhorabona Liliana i Yerkis! Heu fet LÍNIA i BINGO.

    A més a més, vam fer més exercicis per practicar el verb SER i el verb DIR-SE. Fixeu-vos que posem article davant del nom de persona amb el verb SER, però no el posem amb el verb DIR-SE. Ex.: Sóc l’Anna. Em dic Anna.

    També vam estudiar els noms dels dies de la setmana i dels mesos. Si mireu la pàg. 7 d’aquest document ho podreu revisar.
    Vocabulari en imatges.

    Per últim us enllaço altres recursos:
    Català-wòlof:

    Guia català-wòlof

    Pel que fa al xinès:
    Diccionari il·lustrat català-xinès

    Per acabar, us deixo aquesta cançó. Bon cap de setmana!

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes