• Diàlegs absurds a càrrec del taller de teatre Pocavergonya

    foto taller teatre
    El proper 23 de maig el grup de teatre en català “Pocavergonya” presentarà Diàlegs absurds. L’espectacle, d’entrada gratuïta i obert a tota la població, es podrà veure a la Sala Ramon Fernàndez Jurado de la Biblioteca Central de Castelldefels a les 18 h de la tarda.

    L’objectiu del taller, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels amb la col·laboració de la Biblioteca Central, és que els participants practiquin el català en un ambient lúdic i distès alhora que treballen la comprensió lectora i la lectura en veu alta.

    Diàlegs absurds

    Divendres 23 de maig (18 h)

    Biblioteca Central (Sala Ramon Fernàndez Jurado)

    C. Bisbe Urquinaona, 19-21

    Us hi esperem!

    Article complet

  • 10a sessió B2


    Vam descobrir que aquest signe, tant utilitzat en el món anglosaxó, és una herència llatina. Representa la conjunció copulativa et (i en català ). Vam intentar recopilar més aportacions dels romans en la llengua materna. També vam ser incapaços de relacionar els diferents imperis coetanis al de Roma.

    Finalment, cadascú va explicar una anècdota personal: què els va impactar quan van arribar a Castelldefels per primera vegada.

    Article complet

  • Elemental 1. Si fossis…

    Imagination (tiles) - HNBD

    www.flickr.com/photos/hnbd

    La setmana passada vam estar treballant les oracions condicionals, utilitzant l’imperfet de subjuntiu i el condicional.

    Imperfet de Subjuntiu

    Si voleu practicar més:
    Si estudiessis…

    També vam fer dos exercicis de comprensió oral sobre el tema laboral. (Àudio 16 i 17 del llibre Passos 2)

    I per últim us vaig deixar que féssiu el Test d’Einstein:

    ELTESTD’EINSTEIN

    Hi va haver un grup que el va resoldre. La solució demà a classe.

    Article complet

  • 8a i 9a sessió Intermedi 2

     
    la foto connectors carta
    Bon dia,

    Aquesta setmana hem estat treballant la dièresi. Hem fet els exercicis 9.4, 9.5, 9.6 i 9.7. A més, també vam fer un dictat específic de la dièresi. Si no vau venir i voleu practicar, aquí el teniu: dictat-dieresi Ara no recordo si vam dir de fer els exercicis 9.8 i 9.9 de deures. 🙁 Hauré de menjar cues de pansa… 😉

    A més, també vam jugar a l’oca de l’Intermedi 2. Vam veure que hi havia algunes caselles que encara no podíem respondre. No patiu perquè són aspectes que encara no hem treballat. Si ho recordeu, algunes caselles estaven dedicades als connectors. Dijous vam fer un concurs de connectors i, com que hi va haver empat, tothom va tenir mitja magdalena. 🙂 El resultat és la fotografia que ens ha enviat la Montse i que acompanya aquesta entrada.

    Bé, això és tot. Fins demà,

    Lourdes

    Article complet

  • 9a sessió Intermedi 3

    Castelldefels, 8 de maig de 2014

    Bon dia companys,

    Avui dijous sóc l’encarregat de fer el resum de tot el que hem treballat a classe.
    Hem fet un repàs del complement directe , en el qual hi ha tres tipus diferents: el determinat, el indeterminat i el neutre.

    Tot seguit hem fet en grups de tres o quatre persones un joc semblant a les cartes tot relacionat amb el complement directe.

    Després hem estudiat el gènere dels substantius: masculí i femení.

    Exemples de paraules masculines i femenines depèn del significat

    Canal: El o La
    El (via d’aigua) / La (canonada)
    Fi: El o La
    El (finalitat – objectiu) / La (acabament)
    Editorial: Un o Una
    Un (article del diari) / Una (empresa de publicacions)
    Llum: El o La
    El (aparell) / La (claror, resplendor)
    Pols: El o La
    El (batec) / La (partícules)
    Son: El o La
    El (una dormida) / La (ganes de dormir)
    Clau: El o La
    El (per a clavar) / La (de la porta)
    Còlera: El o La
    El (epidèmia) / La (irritació, enfadat)
    Ordre: Un o Una
    Un (ordenació) / Una (manaments)
    Pudor: El o La
    El (vergonya) / La (mala olor)
    Terra: El o La
    El (per on caminem) / La (planeta)

    Substantius femenins: Una anàlisi, unes aromes, una allau, unes aus, la dent, la resta, la síndrome, la sida, les postres, la xocolata, un amargor, la calor, una olor, la suor i la resplendor.
    Substantius masculins: Els afores, un avantatge, el corrent, el costum, el deute, el dubte, els llegums, el lleixiu, els senyals i el compte.

    Vam buscar tres paraules en el diccionari:
    Vessant → Masculí (aspecte). Un
    Mar → Masculí i femení. El o La
    Art → Masculí en singular i femení en plural.
    I per acabar la Lourdes ens va demanar l’opinió sobre l’anunci del “Desigual”, que el comentarem el proper dia.
    Espero haver-me recordat de tot.

    Una salutació,

    Miguel Santos

    Article complet

  • S1__Dietari 8/5/14

    turismeHola companys,

    Hem començat la classe del dijous 8 de maig practicant el gènere i el nombre de les paraules. La Núria ens ha posat diversos exercicis en els quals havíem de modificar la forma d’un substantiu o un adjectiu segons el gènere i nombre que correspongués.
    Per a això ens ha donat diverses normes per formar el femení i el plural:

    Terminacions -aç, -iç, -oç

    En singular no varia però el plural sí que es modifica:
    noi feliç / noia feliç
    nois feliços / noies felices
    Terminació -leg ==> -loga

    psicòleg / psicòloga
    psicòlegs / psicòlogues
    Paraules acabades en vocal accentuada

    Femení singular afegeix -na
    Masculí plural afegeix -ns
    Femení plural afegeix -nes
    amè ==> amena
    amens ==> amenes
    Adjectius invariables en gènere. Acabades en:

    – e àtona ( silvestre)
    – a ( nòmada )
    – aire ( boletaire )
    – ble ( amable )
    – ant ( elegant )
    – ent ( prudent )
    – al ( igual )
    – el ( cruel )
    – il ( fàcil )
    – ar ( regular )
    Després d’això hem tornat a l’exercici de l’itinerari que la Núria ens havia plantejat en la classe anterior. Cada grup ha exposat el millor de l’itinerari triat. El grup de la Visi a Osca, el grup de la Isabel a Collserola, el grup de la Rebeca a Montserrat i el grup de la Judith a Sitges.
    Hem après sobre la cultura, la gastronomia, els monuments i la gent de cadascun dels llocs presentats.
    Finalment, cada grup ha escrit una carta a un dels altres demanant la informació més concreta sobre els majors atractius turístics dels llocs en qüestió.

    El dimarts seguirem parlant sobre això.

    Pilar i Paco

    Imatge de: www.hostaleria.net

    Article complet

  • Suficiència 2. Els verbs

    Bon dia,
    Vam començar la classe amb la correcció dels exercicis:
    1. La concordança del participi: Repàs de les normes
    2. Exercicis núm. 8-9 dels verbs
    La Neus ens va recordar els passos a seguir abans de fer un exercici de verbs : temps, mode, persona i si són o no verbs velars .
    Com puc reconèixer un verb velar?
    Verbs velars (dossier pag. 89..)
    Són verbs que conjugant la 1 pers. sing. Del present d’indicatiu acaben en “C”, això fa que hi hagi canvis ortogràfiques segons el temps verbals.
    Exemple: beure
    Present: jo bec
    Present del subj: jo begui
    Imperfet subj: jo begués
    Participi : begut
    Imperatiu: per formar-lo necessitem conèixer el pres. ind. i el pres. subj.
    Beu (tu) pres. ind.
    Begui ( ell) pres.subj.
    Beguem (nosaltres) pres.subj.
    Beveu (vosaltres) pres.ind.
    Beguin (ells) pres.subj.
    També s’ha de tenir en compte si l‘ordre és negativa ( utilització del subjuntiu) o si és positiva ( utilització de l’imperatiu).
    A la classe següent, vam corregir oralment les receptes de cuina:
    – Vocabulari: un gra d’all i una cabeça d’alls, un grill de taronja.
    – Fer servir els símbols de les unitats de mesura dels ingredients (g – grams).
    – S’han d’utilitzar molts pronoms.

    Vam aprofitar per corregir l’exercici de l’ús de les preposicions i dels temps verbals dins dels receptes de cuina.

    També vam corregir els exercicis núm. 10-11-12 dels verbs, on la Neus ens ha parlat de les oracions condicionals i de la importància de la utilització dels temps verbals (dossier pàg. 95-96).

    Oració subordinada Oració principal

    Present —— Futur

    Imperfet subj. ————Condicional

    Plusquamperfet subj————Condicional perfet

    Aquests són els deures que teniu per al dilluns. Heu d’escollir un ingredient de la recepta que vau fer en grups ( si algú no va venir la pot fer individualment a partir d’aquesta informació: Recepta de cuina) i de fer això:
    Un ingredient especial (text explicatiu)

    I per últim heu de fer aquest exercici de pronoms:
    Recepta sense pronoms

    Article complet

  • S3__Dietari 7/5/14

    senyal de trànsitHola, companys,

    Ahir, en primer lloc, vam corregir les frases dels textos que nosaltres havíem escrit. En segon lloc, també vam corregir, l’exercici 5 dels pronoms de la página 89.
    A continuació, del tema “per una conducció responsable”, vam fer l’activitat 2 de la página 49.
    I per últim, per deures hem de fer dos exercicis: l’activitat 2 de la página 45, on hem de buscar a internet un text relacionat amb la seguretat viària, practicar la seva lectura a casa i el dilluns el llegirem a classe. L’altre,  és un exercici sobre la combinació de complement directe i complement indirecte plural, d’una fotocòpia que ens ha donat la Núria.
    Això es tot, fins dilluns a tots.
    Aurora i Conchi

    Article complet

  • Article d’opinió Intermedi 3

    Bon dia,

    Tal com us vaig dir dijous, aquí teniu l’anunci de la marca Desigual de què tothom parla aquests dies. Mireu-lo i feu un article d’opinió en què expresseu què en penseu. Recordeu que no heu de consultar cap material per fer l’article, ja que es tracta d’una activitat inicial. El que si voleu sí que podeu consultar és el debat que s’ha generat al voltant d’aquest anunci.

    Així doncs, ja els treballarem la setmana vinent.

    Bon cap de setmana!

    Lourdes

     
    http://www.youtube.com/watch?v=cYOAWXeH6QI

    Article complet

  • 8a sessió Intermedi 3

    Castelldefels, 7 de maig de 2014

     

    Hola a tothom,

    Avui dimarts hem començat recordant les alternances ortogràfiques que vam veure en la classe anterior.

    Seguidament, ens han explicat:

     

    COMPLEMENT DIRECTE: que hi ha tres tipus diferents:

    –          Determinat: construït amb un article, un demostratiu o un possessiu. Se substitueix per: el, la, els, les.

    Exemple: Has comprat les maduixes? à Sí, les he comprat.

    –          Indeterminat: se substitueix per en.

    Exemples: Vols pa? à Sí, en vull.  Tens gana? à Sí, en tinc.

    –          Neutre: quan és una oració, això o allò. Se substitueix per ho.

    Exemple: Has comprat el que t’ha demanat? à Ho has comprat?

     

    COMPLEMENT INDIRECTE:

    Sempre està introduït per la preposició a o per a.

    És el beneficiari de la acció, el destinatari.

    Exemples: Compro un regal a la Maria Pilar; Posem un deu a la Noelia.

    Pot ser:

    –          Singular (se substitueix pel pronom li)

    –          Plural (se substitueix pel pronom els)

     

    Després d’aquesta explicació vam realitzar un exercici sobre aquests dos complements verbals:

     

      Com se substitueix? Per què?
    Vols el cafè, Josep?

     

    Sí, el vull Complement directe determinat
    Vols la llet, nen? Sí, la vull Complement directe determinat
    Vols llet, nen? Sí, en vull Complement directe indeterminat
    Vols això, nen? Sí, ho vull Complement directe neutre
    Em va dir si volia sopar amb ell i vaig dir a ell que sí Li vaig dir que sí

    Vaig dir-li que sí

    Complement indirecte singular
    Vaig prometre a les alumnes que regalaria a les alumnes un llibre Que els regalaria un llibre Complement indirecte plural
    Estan enfadats perquè no has dit la veritat a ells Els has dit Complement indirecte plural
    Vaig preguntar a la dependenta a quina hora tancaven la botiga Li vaig preguntar

    Vaig preguntar-li

     

    Complement indirecte singular

    A continuació, vam fer una gravació en equip, relacionada amb el treball fet sobre la seguretat laboral, explicant arguments per millorar les diverses professions.

    I per finalitzar la classe d’avui, tenim de deures un quadre amb paraules per posar si ens sona que són masculines o femenines i que el corregirem dijous.

    Espero que no m’hagi oblidat gaires coses.

    Una salutació,

     

    Amelia

     

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes