• C2 37a sessió

    Combinant pronoms impossibles

    Extret d’ttps://pixabay.com/en/idea-creative-creativity-challenges-3204419/, autoria de mohamed_hassan

     

    A la sessió anterior, vam estar treballant novament els pronoms febles. Ja havíem treballat abans els pronoms relatius,i aquest cop vam realitzar diversos exercicis dels febles. En els primers exercicis que vam fer a classe, ens vam adonar que la majoria de nosaltres no els fem servir de manera correcta.Quan el Jaume els va corregir, ens va sorprendre que donessin combinacions de pronoms tan estranyes.

    Al final de la classe, el Jaume va voler establir una data per tal que cada grup realitzés la seva exposició oral. Va proposar dos dies de setmanes diferents per tal que els alumnes que tenim horaris rotatius poguéssim fer-la (19 o 24 d’abril).

    Article complet

  • Operació Cacauet 2. Missió:salvar el parc al XXI Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels (CINC)

    El mes de març es projectarà Operació Cacauet 2. Missió: salvar el parc als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 24 de març (16 h) i diumenge 25 (12 h).

    El Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, forma part del CINC. Es tracta d’una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

    Operació Cacauet 2. Missió: salvar el parc

    Dissabte 24 (16 h) i diumenge 25 de març (12 h) 

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

    Guia educativa de Castelldefels

    Article complet

  • C2 36a sessió

    A prendre pel cul!

    Vam corregir l’acta de la sessió del 20 de febrer.
    En la sessió d’avui repassem els pronoms febles. Fem els exercicis 17 i 18 de la fotocòpia que dona en Jaume.
    LI + (EL, LA, ELS, LES) → CD + CI (HI)
    LI + EN = LI’N o LI N’
    LI + HO = LI HO

    Què és això? La fórmula matemàtica de Pompeu Fabra? No, és una combinació pronominal!! Apassionant!! 😉
    A mesura que anem fent exercicis la cosa va quedant una mica més clara. Personalment els pronoms febles sempre m’han costat!! Que si substituir un CD, que si substituir un CI, ….

    Per saber-ne més:

    El joc d’avui és La locomoció. Consisteix en fer una rotllana i tots ens asseiem en una cadira. En Jaume comença el joc i gesticulitza el mitjà de locomoció amb què va: “Vaig amb una avioneta i t’hi convido”. Tot seguit, l’alumne es posa darrera darrere en Jaume i també fa l’acció d’anar amb una avioneta i així successivament. Quan en Jaume diu: “ Tothom canvia”, tots els alumnes que estan fent l’acció han d’anar a asseure’s ràpidament i el que es queda sense cadira  és l’alumne a qui li toca fer l’acció.

    Tot seguit, continuem amb la l’explicació de TED Castelldefels. En Jaume ens comenta nou maneres diferents de concloure una exposició TED. N’escollim una, però resulta que  cap és correcta. En realitat, són les maneres amb què  mai hem de finalitzar una exposició.

    El llibre de Chris Anderson ens explica que les maneres de començar una exposició oral

    1. Donar la volta al tema.
    2. Despertar la curiositat.
    3. No explicar tot de bon començament.
    4. Suport de vídeo, diapositives, power point, sentència, article del diari, … Alguna cosa que pugui suggerir.

    I les maneres de finalitzar  l’exposició:

    1. Obrir el plànol
    2. Plantejar preguntes
    3. Xerrada rodona és acabar amb el mateix estil inicial
    4. Valors i missió
    5. Inspiració lírica
    6. Implicació personal
    7. Crida a l’atenció

    Article complet

  • S2 13a sessió

    Esclat de lideratges

    relatograma de la sessió

    Vam recordar la sessió anterior per confeccionar-ne el relatograma. A continuació, se’ns va aparèixer un nou dilema: Què tenen a veure amb nosaltres les polítiques Soraya Sáez de Santamaría y Dolores de Cospedal? A veure si ho descobrim al llarg de la setmana.

    Vam recordar entre tots plegats les regles d’ortografia de la b i la v. Tot seguit, cadascú va dictar una paraula i després vam comprovar com s’escrivien. Vam jugar a Porta’m per descansar una mica.

    Vam fer una roda en què cadascú va expressar a quina revolta se sumaria. Tothom va haver de descobrir quin personatge li havia tocat. Vam formar tres grups per poder llegir en veu alta Revolta de bruixes.

    Article complet

  • Intermedi 2 (11a i 12a sessió)

    https://pixabay.com/en/tree-branches-root-eco-ecology-309046/
    Dilluns vam començar la classe corregint uns exercicis de derivació, de sinònims i antònims.
    Si voleu treballar més aquesta qüestió:
    Activitats de sufixos i prefixos
    Sinònims i antònims

    A continuació, vam posar-nos de ple amb els pronoms febles. Vam començar parlant de l’ortografia. El més important és destriar el verb del pronom o pronoms. I després s’ha de pensar si escrivim guionet o apòstrof.

    Us enllaço aquesta presentació per si us ajuda a entendre millor aquest tema:
    Pronoms febles i funcions
    També podeu mirar aquest material:
    Pronoms

    Per al dilluns heu de fer els dos primers exercicis de la fitxa 2, pàg. 3.

    Per últim, heu de llegir com es fa, quina estructura té… una carta personal.

    La carta personal

    Fins dilluns!

    Article complet

  • Elemental 3 (11a i 12a sessió)

    https://pixabay.com/en/zen-garden-meditation-monk-stones-2040340/

    Dimarts vam començar la classe corregint uns exercicis per practicar el verb HAVER-HI.
    Conjugació del verb haver-hi
    HI HA / N’HI HA

    També vam practicar la correlació dels temps verbals en les oracions condicionals:
    Els verbs en les oracions condicionals

    Després vam escoltar les exposicions de la Vicky, que va comentar el llibre La sort del meu destí de l’Isidre Esteve, del Paco, que ens va parlar sobre el llibre El temps entre costures, i per últim, l’exposició del José Manuel sobre una de les seves passions: el submarinisme. He de dir que les exposicions estaven molt ben preparades, bravo per als tres.

    Dijous vam corregir un exercici d’omplir buits en què sortien formes verbals. Després vam canviar la persona (VOSALTRES) d’un text instructiu a (TU) i a (VOSTÈ).

    Aquí teniu uns consells redactats adreçats a vosaltres. Podríeu canviar el tractament a TU i a VOSTÈ.?
    Consells nevades

    A continuació, vam escoltar l’exposició de la Jacqueline sobre la seva feina. Va ser molt interessant i li vau fer força preguntes.
    T’animo a atendre els clients en català, perquè ho faries molt bé!

    Per acabar la classe, us vaig repartir 20 preguntes tipus test sobre qüestions gramaticals. Són aquestes:
    Model examen
    (Mireu les pàg. 8,9 i 10)

    Per animar-vos una mica, ja que vau quedar una mica esgotats, us deixo aquesta cançó. Bon cap de setmana!

    Article complet

  • S2 12a sessió

    Homenatjant el Mestre

    relatograma de la sessió

    Vam començar amb la roda per construir el relatograma de la sessió anterior. Vam practicar una mica més el pronoms de relatiu, cosa que ens va abocar en un bucle. A continuació, vam formar parelles per fer el dictat amb què commemoràvem el 150è aniversari del naixement de Pompeu Fabra.

    Vam aprofitar una pausa per dur a terme un descans cerebral. Vam jugar a Actuar una mentida. Ens va costar imitar l’acció que deia el company de l’esquerra mentre nosaltres dèiem una altra acció.

    Vam organitzar tres grups que van preparar la defensa de les obres finalistes. Cadascú la va defensar davant de dos companys més. Finalment, vam votar la que ens estimàvem més: Revolta de bruixes.

    Finalment, vam organitzar dos grups per preparar els moviments de les sessions 10a i 11a. Un grup va seleccionar representar el joc del marro i l’altre va representar les tres obres de Josep M. Benet i Jornet.

     

     

     

    Article complet

  • Bàsic 1 (11a i 12a sessió)

    Bon dia,

    Aquesta setmana hem vist els verbs acabats en “-ar”, “-ar-se” i els verbs “fer” i “anar” en present d’indicatiu. A més, també hem vist com expressar freqüència.

    Hem fet molta feina… Us deixo uns enllaços per si voleu repassar o practicar més.

    Exercicis verbs (verbs i accions 1, 2, 3 i 4)

    Exercici freqüència

    Exercicis freqüència

    Exercicis freqüència (comprensió oral)

    Exercicis accions quotidianes

    Exercicis accions quotidianes 2

    Exercicis accions quotidianes 4

    Exercicis accions quotidianes 5

    Exercicis accions quotidianes 6

    Exercicis accions quotidianes 7

    Bon cap de setmana!

    Lourdes

     

    Article complet

  • Elemental 3 (9a i 10a sessió)

    https://pixabay.com/en/conference-public-speaking-2705706/

    Aquesta setmana hem continuat escoltant companys fent la intervenció oral. Ha estat el torn del Carlo, de la Silvia, de la Oana, de la Sol i la Vanessa. Tots ho heu fet molt bé! Gràcies

    Dimarts, en grups, vau estar preparant els exercicis d’expressió oral de la prova final. És a dir, vau estar parlant sobre les estructures, el vocabulari… que necessitaríeu per narrar, per argumentar, per descriure, per recomanar, per donar instruccions i per donar consells.

    Després, vau fer suposicions a partir d’una foto d’un home. Vau suposar qui era, a què es dedicava… Podem fer suposicions utilitzant el verb DEURE + INFINITIU: deu ser antipàtic, deu ser anglès…Al final us vaig descobrir qui era: Pompeu Fabra. A continuació, per celebrar el seu 150è aniversari de naixement, vam fer aquest dictat:
    La torre de Gràcia
    Per si voleu conèixer més aspectes de la vida de Pompeu Fabra:
    Mare, qui és Pompeu Fabra?
    Onze coses que no sabies de Pompeu Fabra

    Dijous vam corregir un exercici de frases fetes i vam jugar amb els embarbussaments.

    Fins la setmana que ve!

    Article complet

  • Intermedi 2 (9a i 10a sessió)

    https://pixabay.com/en/mosquito-sting-dragonfly-wing-fly-1743558/

    Dilluns vam tornar a repassar l’ortografia de la essa sorda i la essa sonora. Si voleu saber-ne més:
    Essa sorda
    Essa sonora

    Després vam formar grups en funció d’un correu electrònic que havíeu rebut. Aquí teniu els correus:
    Correu electrònic
    Correu electrònic robatori
    Correu electrònic 2
    Correu electrònic 3

    A continuació vau llegir el correu i vau escriure un altre correu de resposta. Si voleu practicar més podeu respondre la resta de correus.

    Dimecres vam començar la classe comentant alguns dubtes en les correccions dels textos que m’havíeu donat: avisos i correus electrònics.
    Exemples: la forma VINE, s’escriu amb E final perquè és una excepció.
    Ortografia vocal neutra
    També vam observar que els pronoms febles s’enganxen al verb (especialment quan s’afegeixen al darrere), i sempre hi ha d’haver alguna marca gràfica que ho indiqui.
    Ortografia pronoms febles (mireu el punt 4.1 i 4.2)
    Escriptura pronoms febles
    Per acabar vam treballar l’ortografia de les consonants oclusives:

    P/B, T/D, C/G

    I els pronoms HI i EN quan substitueixen un lloc. Si el lloc està encapçalat per la preposició DE utilitzarem el pronom EN. En la resta de casos utilitzarem el pronom HI.
    Bon cap de setmana!

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share