• E1 3a sessió

    Els objectius d’avui:

    • recordar noms i repassar animals
    • explicar la primera cançó de la banda sonora del curs
    • presentar el pla del curs (pla-de-curs-e1)
    • acordar criteris avaluatius
    • enregistrar una intervenció oral

     

    Article complet

  • Enllaços Intermedi 3

    Bon dia,

    Tal com em vau demanar, aquí teniu alguns enllaços on trobareu teoria i activitats erlacionades amb el que hem anat fent a classe.

    sol·licitud (pàg. 25-28)

    sol·licitud

    accents diacrítics (teoria i activitats)

    potser / pot ser

    l’article neutre

    almenys / al menys

    perquè / per què / per a què

    exercicis perquè / per què / per a què (Itineraris d’aprenentatge)

     

    Article complet

  • 4a sessió Intermedi 3

    Hola a tothom!

    El passat dimecres va ser un dia, com tots, entretingut! Vam començar amb la lectura del resum de l’última sessió, molt ben feta per la Mª Jose, encara que el Francisco va detectar un error i va tenir la gosadia de dir-ho

    Després vam començar una feina grupal per definir i identificar les paraules amb accent diacrítics, que us resumeixo a continuació:

    Paraula: Definició:
    Bé/be Amb accent, contrari de malament; sense accent, xai i nom de lletra.
    Déu/deu Amb accent, divinitat; sense accent, verb deure o número.
    És/ es Amb accent, del verb ser; sense accent, pronom
    Pèls/pels Amb accent es refereix a la vellositat; sense accent, per+el
    Sé/se Amb accent, verb saber; sense accent, pronom
    Què/que Amb accent, interrogatiu; sense accent, conjunció.
    Sí/si Amb accent, afirmació; sense accent, condició o nota musical
    Són/son Amb accent, verb ser; sense accent, pronom possessiu i ganes de dormir.
    Té/te Amb accent, verb tenir; sense accent, pronom, infusió o nom de la lletra
    Ús/us Amb accent, verb usar; sense accent, pronom (vosaltres).
    Mà/ma Amb accent, part del cos; sense accent, possessiu (la meva)
    Més/mes Amb accent, quantitat; sense accent, període de temps
    Món/mon Amb accent, univers; sense accent, adjectiu possessiu.
    Vós/vos Amb accent, tractament formal (2a persona plural); sense accent, pronom personal (darrere del verb).

    (*) Consell de la Lourdes: memoritzar només un dels dos (normalment els que tenen accents ja que sempre pertanyen a un verb).

    Després d’aquesta lliçó la Lourdes ens va ensenyar a fer una sol·licitud a un organisme oficial, que sempre s’ha de fer d’una mateixa forma, que segueix el següent esquema:

    1.- Dades del / la sol·licitant: Dades personales de qui signa la sol·licitud (nom i cognom, població, DNI, domicili, etc).

    Ex:

    Francesc Pla Massip, amb domicili a l’avinguda de Francesc Macià, 136, 3r 4a, 08915 Badalona i amb DNI 49441923H

    2.- Exposició de motius: Circumstàncies i causes que motiven la sol·licitud. L’exposició s’inicia amb la forma EXPOSO QUE i les circumstàncies que motiven la sol·licitud i en paràgrafs separats.

    Ex:

    EXPOSO:

    Que el 27 de desembre de 2005 va acabar el termini per presentar sol·licitud per demanar bestretes sense interès…

    Que no en vaig poder demanar cap, perquè estava de vacances.

    Que considero que aquest fet representa un greuge comparatiu respecte als altres companys…

    3.- Exposició de la sol·licitud: Comença amb Per això i en un altre paràgraf. S’introdueix amb la forma DEMANO seguida de dos punts.

    Ex:

    Per això,

    SOL·LICITO: L´obertura d´un altre termini per demanar les bestretes esmentades.

    4.- Datació:  Es compon de: població, seguida d’una coma, la data (di/mes/any), en xifres i sense cap punt. La població mai no ha d’anar precedida de la preposició a.

    Ex:

    Barcelona, 12 de gener de 2016

    5.- Signatura: De la persona qui formula la sol·licitud

    6.- Organisme al qual s’adreça: El centre o l unitat orgànica i la institució a la qual s’adreça la sol·licitud, escrita en majúscules al peu del document.

    Ex:

    DIRECCIÓ GENERAL DE SALUT PÚBLICA

    (**) Recordatoris:

    • En català el número de la casa no és com en castellà (nº), en català s´escriu núm.
    • Primer en català s’escriu 1r, mai 1er. Igual que 2a, mai 2da.
    • Els mesos s’escriuen en minúscules.
    • Mai s’escriu punt al final de la data.

    Una vegada explicada com es fa una sol·licitud, per grups vam fer una sol·licitud al segrestador dels nostres 20 punts perquè sens retornin sans i salvs.

    Jose Huertas

    Article complet

  • Bàsic 1. Els números

    numeros
    www.flickr.com/photos/crobj/5558548657

    Hola,

    Aquesta setmana hem treballat els números. Aquí teniu uns enllaços per si voleu practicar més:

    http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/numeros/index.htm

    http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/desenes/index.htm

    A més, hem practicat l’estructura per preguntar els anys:
    QUANTS ANYS TENS?
    i també hem preguntat:
    ON VIUS?
    Per poder fer aquestes preguntes necessitem la conjugació dels verbs tenir i viure.
    http://blogs.cpnl.cat/castelldefels/files/2015/10/Verb-viure-i-tenir.pdf

    Si voleu practicar el que hem fet aquests dies:
    http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/vincles/vincles1/index.htm

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 3a sessió

    Bona nit,

    La classe d’avui ha estat molt entretinguda. El primer que hem fet ha sigut  recordar els nostres noms perquè encara arriben alumnes nous.

    Hem llegit l’entrada al blog que va fer l’Omar resumint la classe del dimecres. Aquest noi ens ha posat el llistó ben alt.

    Bé, anem per feina! La Lourdes ens ha explicat la nova norma (pendent d’aprovar) de l’Institut d’Estudis Catalans respecte als accents  diacrítics, que passen de 150 a només 14. Aquesta és la llista:

    • bé / be
    • déu / deu
    • és / es
    • mà / ma
    • més / mes
    • món / mon
    • pèls / pels
    • què / que
    • sé / se
    • sí / si
    • són / son
    • té / te
    • ús / us
    • vós / vos

    Després hem format  quatre grups, i la Lourdes en ha assignat una fitxa a cada grup. Havíem d’entendre  les qüestions i després barrejar els grups per explicar-ho als companys. Us faig un resum de les quatre fitxes.

    • L’ÚS DE “LO”

    No és correcta l’estructura “lo” + adjectiu

    Exemple: Lo bo i lo dolent. La manera correcta seria : La bondat i la maldat.

    No és correcta “lo” + que.

    Exemple: És lo que faltava. La manera correcta és: Es el que faltava.

    S’han de buscar alternatives.

    • POTSER / POT SER ALMENYS / AL MENYS

    POTSER seria l’equivalent al quizás castellà .

    Exemple: Potser vinguin demà.

    POT SER seria l’equivalent al puede ser castellà.

    Exemple: Avui pot ser un bon dia.

    ALMENYS és el mateix  que com a mínim.

    Exemple: Necessitem almenys dues persones.

    AL MENYS s’utilitza si no es pot substituir per com a mínim

    Exemple: Ho has preguntat al menys indicat.

    • ÉS /ES

    ÉS = verb ésser.

    Exemple: Ella és bonica.

    ES= pronom (SE castellà).

    La Maria es renta les dents.

    Alternatives a la frase LO ANTES POSIBLE serien:

    Com més aviar millor

    Al més aviat millor

    Tan aviat con sigui possible.

    • PERQUÈ / PER QUÈ / PER A QUÈ

    És important recordar que sempre s’accentuen i porten l’ accent obert!

    PERQUÈ: resposta, no pregunta. Indica causa, finalitat, raó.

    Exemple: No sortirà perquè plou.

    PER QUÈ: pregunta. Equival a per quina raó.

    Exemple: Per què no ha vingut?

    PER A QUÈ: pregunta. Equival a per quina finalitat.

    Exemple: Per a què matines tant?

    I per acabar vam fer el repte jugant al KAHOOT. Va ser molt divertit!

    Fins després!

    M. José Crespo

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • “El meu amic el gegant” inaugurarà la 20a edició del Cicle de Cinema Infantil en Català de Castelldefels

    imatge-reduida

    El Cicle de Cinema Infantil en Català de Castelldefels arrenca el mes d’octubre amb la la pel·lícula “El meu amic el gegant”. Les projeccions seran dissabte 22 d’octubre (16 h) i diumenge 23 (12 h) als Yelmo Cines del Centre Comercial de l’Ànec Blau.

    Enguany, el Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, s’incorpora al CINC, una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Aquest Cicle ofereix un film en català al mes destinat al públic més jove de la ciutat i que les entrades per a qualsevol d’aquestes projeccions tenen un preu únic de 4 euros, que s’aplica a tothom sense necessitat de presentar cap tipus de val de descompte.

    Les pel·lícules que es projectaran d’octubre a gener són les següents:

    • El meu amic el gegant (22 i 23 d’octubre)
    • Buscant la Dory (12 i 13 de novembre)
    • Ice Age. El gran cataclisme (17 i 18 de desembre)
    • Mascotes (21 i 22 de gener)

     

    Article complet

  • E1 2a sessió

    Els objectius d’aquesta sessió van ser:

    • recordar els noms dels companys
    • resoldre dubtes i neguits
    • concretar els objectius

    Tot i que no vam tenir prou temps per fixar el punt de sortida de cadascú, vau aconseguir que us contés la història del fil vermell. Us recomano el blog d’on vaig extreure el text de la llegenda.

    Article complet

  • E1 1a sessió

    La primera sessió ens va servir:

    • per mesurar el nostre nivell d’estrès
    • per presentar-nos als companys
    • per ajudar el professor a presentar-se
    • per conèixer expectatives del curs
    • fixar objectius

    Enhorabona perquè vau aconseguir la missió: emergir la frase secreta

    presentacio-1a-sessiopresentacio-1a-sessio-1presentacio-1a-sessio-2

    Article complet

  • Intermedi 3 (2a sessió)

     

    Bona tarda,

    La tarda del dimecres va ser una mica moguda pel fet que la “ profe” ens volia posar un vídeo i, com l’equip de so és “ d’alta qualitat”, vam estar una estoneta tranquil·lets sense fer res, fins que es va solucionar el petit incident. La tranquil·litat es va acabar, quan per sorpresa el contingut del vídeo ens deia que de moment els vint punts que tenim des d’un principi estan segrestats per un col·lectiu que desconec.

    Després, ens vam posar mans a l’obra amb la correcció de la presentació del primer dia. Vam formar grups de tres companys i, amb l’ajuda del grup, vam omplir tres graelles, posant-hi els error més comuns, la seva respectiva correcció i els motius.

    Acte seguit, unes indicacions més sobre l’examen per posar-nos més nerviosos, com per exemple el tipus de puntuació de cada prova i dates d’examen… Sentia el nerviosisme i la por continguda de cadascun dels membres de classe. Com m’agrada!!! Je, je.

    Finalment, vam jugar (com no, a hores lectives ) al “KAHOOT”, un joc didàctic per millorar el nostre lèxic, en què va guanyar el millor equip, format pel meu company Pep i jo. Je, je.

    Ahh, per cert!!, tenim una nova companya i li donem la benvinguda. Es diu Maria Jesús i no en sé res més. Ben aviat ens coneixerem tots plegats.

    Aprofito aquest mitjà, ja que em consta que no faré més resum en tot el curs, per donar-vos esperances ja que ben aviat tindrem el nostre títol a la butxaca. Així que no us poseu més nerviosos i no sueu més a classe. Je, je.

    Salut a tothom!!!!

    Omar

     

    Article complet

  • Bàsic 1. Presentacions

    hola

    www.flickr.com/photos/teresa_grau_ros/3977313856

    Aquesta setmana ens hem presentat: hem dit el nostre nom, el cognom, la procedència, els anys…

    També hem treballat l’abecedari català.
    Aquí teniu el material que us he passat a classe.

    Estructures per fer servir a classe
    Estructures per presentar-nos

    Afegeixo els verbs que hem fet servir:
    Verb dir-se i ser

    I per últim aquí teniu aquests enllaços:
    Vocabulari en imatges
    Comencem a parlar

    Fins dimarts!

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share