E1 3a sessió
Els objectius d’avui:
- recordar noms i repassar animals
- explicar la primera cançó de la banda sonora del curs
- presentar el pla del curs (pla-de-curs-e1)
- acordar criteris avaluatius
- enregistrar una intervenció oral
Els objectius d’avui:
Bon dia,
Tal com em vau demanar, aquí teniu alguns enllaços on trobareu teoria i activitats erlacionades amb el que hem anat fent a classe.
sol·licitud (pàg. 25-28)
accents diacrítics (teoria i activitats)
exercicis perquè / per què / per a què (Itineraris d’aprenentatge)
Hola a tothom!
El passat dimecres va ser un dia, com tots, entretingut! Vam començar amb la lectura del resum de l’última sessió, molt ben feta per la Mª Jose, encara que el Francisco va detectar un error i va tenir la gosadia de dir-ho
Després vam començar una feina grupal per definir i identificar les paraules amb accent diacrítics, que us resumeixo a continuació:
Paraula: | Definició: |
Bé/be | Amb accent, contrari de malament; sense accent, xai i nom de lletra. |
Déu/deu | Amb accent, divinitat; sense accent, verb deure o número. |
És/ es | Amb accent, del verb ser; sense accent, pronom |
Pèls/pels | Amb accent es refereix a la vellositat; sense accent, per+el |
Sé/se | Amb accent, verb saber; sense accent, pronom |
Què/que | Amb accent, interrogatiu; sense accent, conjunció. |
Sí/si | Amb accent, afirmació; sense accent, condició o nota musical |
Són/son | Amb accent, verb ser; sense accent, pronom possessiu i ganes de dormir. |
Té/te | Amb accent, verb tenir; sense accent, pronom, infusió o nom de la lletra |
Ús/us | Amb accent, verb usar; sense accent, pronom (vosaltres). |
Mà/ma | Amb accent, part del cos; sense accent, possessiu (la meva) |
Més/mes | Amb accent, quantitat; sense accent, període de temps |
Món/mon | Amb accent, univers; sense accent, adjectiu possessiu. |
Vós/vos | Amb accent, tractament formal (2a persona plural); sense accent, pronom personal (darrere del verb). |
(*) Consell de la Lourdes: memoritzar només un dels dos (normalment els que tenen accents ja que sempre pertanyen a un verb).
Després d’aquesta lliçó la Lourdes ens va ensenyar a fer una sol·licitud a un organisme oficial, que sempre s’ha de fer d’una mateixa forma, que segueix el següent esquema:
1.- Dades del / la sol·licitant: Dades personales de qui signa la sol·licitud (nom i cognom, població, DNI, domicili, etc).
Ex:
Francesc Pla Massip, amb domicili a l’avinguda de Francesc Macià, 136, 3r 4a, 08915 Badalona i amb DNI 49441923H
2.- Exposició de motius: Circumstàncies i causes que motiven la sol·licitud. L’exposició s’inicia amb la forma EXPOSO QUE i les circumstàncies que motiven la sol·licitud i en paràgrafs separats.
Ex:
EXPOSO:
Que el 27 de desembre de 2005 va acabar el termini per presentar sol·licitud per demanar bestretes sense interès…
Que no en vaig poder demanar cap, perquè estava de vacances.
Que considero que aquest fet representa un greuge comparatiu respecte als altres companys…
3.- Exposició de la sol·licitud: Comença amb Per això i en un altre paràgraf. S’introdueix amb la forma DEMANO seguida de dos punts.
Ex:
Per això,
SOL·LICITO: L´obertura d´un altre termini per demanar les bestretes esmentades.
4.- Datació: Es compon de: població, seguida d’una coma, la data (di/mes/any), en xifres i sense cap punt. La població mai no ha d’anar precedida de la preposició a.
Ex:
Barcelona, 12 de gener de 2016
5.- Signatura: De la persona qui formula la sol·licitud
6.- Organisme al qual s’adreça: El centre o l unitat orgànica i la institució a la qual s’adreça la sol·licitud, escrita en majúscules al peu del document.
Ex:
DIRECCIÓ GENERAL DE SALUT PÚBLICA
(**) Recordatoris:
Una vegada explicada com es fa una sol·licitud, per grups vam fer una sol·licitud al segrestador dels nostres 20 punts perquè sens retornin sans i salvs.
Jose Huertas
www.flickr.com/photos/crobj/5558548657
Hola,
Aquesta setmana hem treballat els números. Aquí teniu uns enllaços per si voleu practicar més:
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/numeros/index.htm
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/desenes/index.htm
A més, hem practicat l’estructura per preguntar els anys:
QUANTS ANYS TENS?
i també hem preguntat:
ON VIUS?
Per poder fer aquestes preguntes necessitem la conjugació dels verbs tenir i viure.
http://blogs.cpnl.cat/castelldefels/files/2015/10/Verb-viure-i-tenir.pdf
Si voleu practicar el que hem fet aquests dies:
http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/vincles/vincles1/index.htm
Bon cap de setmana!
Bona nit,
La classe d’avui ha estat molt entretinguda. El primer que hem fet ha sigut recordar els nostres noms perquè encara arriben alumnes nous.
Hem llegit l’entrada al blog que va fer l’Omar resumint la classe del dimecres. Aquest noi ens ha posat el llistó ben alt.
Bé, anem per feina! La Lourdes ens ha explicat la nova norma (pendent d’aprovar) de l’Institut d’Estudis Catalans respecte als accents diacrítics, que passen de 150 a només 14. Aquesta és la llista:
Després hem format quatre grups, i la Lourdes en ha assignat una fitxa a cada grup. Havíem d’entendre les qüestions i després barrejar els grups per explicar-ho als companys. Us faig un resum de les quatre fitxes.
No és correcta l’estructura “lo” + adjectiu
Exemple: Lo bo i lo dolent. La manera correcta seria : La bondat i la maldat.
No és correcta “lo” + que.
Exemple: És lo que faltava. La manera correcta és: Es el que faltava.
S’han de buscar alternatives.
POTSER seria l’equivalent al quizás castellà .
Exemple: Potser vinguin demà.
POT SER seria l’equivalent al puede ser castellà.
Exemple: Avui pot ser un bon dia.
ALMENYS és el mateix que com a mínim.
Exemple: Necessitem almenys dues persones.
AL MENYS s’utilitza si no es pot substituir per com a mínim
Exemple: Ho has preguntat al menys indicat.
ÉS = verb ésser.
Exemple: Ella és bonica.
ES= pronom (SE castellà).
La Maria es renta les dents.
Alternatives a la frase LO ANTES POSIBLE serien:
Com més aviar millor
Al més aviat millor
Tan aviat con sigui possible.
És important recordar que sempre s’accentuen i porten l’ accent obert!
PERQUÈ: resposta, no pregunta. Indica causa, finalitat, raó.
Exemple: No sortirà perquè plou.
PER QUÈ: pregunta. Equival a per quina raó.
Exemple: Per què no ha vingut?
PER A QUÈ: pregunta. Equival a per quina finalitat.
Exemple: Per a què matines tant?
I per acabar vam fer el repte jugant al KAHOOT. Va ser molt divertit!
Fins després!
M. José Crespo
El Cicle de Cinema Infantil en Català de Castelldefels arrenca el mes d’octubre amb la la pel·lícula “El meu amic el gegant”. Les projeccions seran dissabte 22 d’octubre (16 h) i diumenge 23 (12 h) als Yelmo Cines del Centre Comercial de l’Ànec Blau.
Enguany, el Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, s’incorpora al CINC, una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.
Aquest Cicle ofereix un film en català al mes destinat al públic més jove de la ciutat i que les entrades per a qualsevol d’aquestes projeccions tenen un preu únic de 4 euros, que s’aplica a tothom sense necessitat de presentar cap tipus de val de descompte.
Les pel·lícules que es projectaran d’octubre a gener són les següents:
Els objectius d’aquesta sessió van ser:
Tot i que no vam tenir prou temps per fixar el punt de sortida de cadascú, vau aconseguir que us contés la història del fil vermell. Us recomano el blog d’on vaig extreure el text de la llegenda.
La primera sessió ens va servir:
Enhorabona perquè vau aconseguir la missió: emergir la frase secreta
Bona tarda,
La tarda del dimecres va ser una mica moguda pel fet que la “ profe” ens volia posar un vídeo i, com l’equip de so és “ d’alta qualitat”, vam estar una estoneta tranquil·lets sense fer res, fins que es va solucionar el petit incident. La tranquil·litat es va acabar, quan per sorpresa el contingut del vídeo ens deia que de moment els vint punts que tenim des d’un principi estan segrestats per un col·lectiu que desconec.
Després, ens vam posar mans a l’obra amb la correcció de la presentació del primer dia. Vam formar grups de tres companys i, amb l’ajuda del grup, vam omplir tres graelles, posant-hi els error més comuns, la seva respectiva correcció i els motius.
Acte seguit, unes indicacions més sobre l’examen per posar-nos més nerviosos, com per exemple el tipus de puntuació de cada prova i dates d’examen… Sentia el nerviosisme i la por continguda de cadascun dels membres de classe. Com m’agrada!!! Je, je.
Finalment, vam jugar (com no, a hores lectives ) al “KAHOOT”, un joc didàctic per millorar el nostre lèxic, en què va guanyar el millor equip, format pel meu company Pep i jo. Je, je.
Ahh, per cert!!, tenim una nova companya i li donem la benvinguda. Es diu Maria Jesús i no en sé res més. Ben aviat ens coneixerem tots plegats.
Aprofito aquest mitjà, ja que em consta que no faré més resum en tot el curs, per donar-vos esperances ja que ben aviat tindrem el nostre títol a la butxaca. Així que no us poseu més nerviosos i no sueu més a classe. Je, je.
Salut a tothom!!!!
Omar
www.flickr.com/photos/teresa_grau_ros/3977313856
Aquesta setmana ens hem presentat: hem dit el nostre nom, el cognom, la procedència, els anys…
També hem treballat l’abecedari català.
Aquí teniu el material que us he passat a classe.
Estructures per fer servir a classe
Estructures per presentar-nos
Afegeixo els verbs que hem fet servir:
Verb dir-se i ser
I per últim aquí teniu aquests enllaços:
Vocabulari en imatges
Comencem a parlar
Fins dimarts!