Lectures de classe. Curs S1-555. La nevada del cucut.
La nevada del cucut
Blanca Busquets
Rosa dels Vents. Barcelona, 2011
La nevada del cucut és la història la Tònia i la Lali. Dues dones que viuen en existències paral.leles separades per 100 anys. La Tònia escriu al camp, a la llum d’espelmes; la Lali escriu per sobreviure a la Barcelona del s.XXI. La nevada del cucut és també una novel.la sobre l’escriptura, sobre la necessitat d’escriure i de comunicar-se amb algú que rebrà allò que s’ha escrit. Que hi ha algú?
La nevada del cucut és també un gran homenatge a la figura de Caterina Albert i un homenatge a les dones que escrivien quan era només cosa d’homes i les dones no havien de saber de segons quins temes.
Blanca Busquets, nascuda a Barcelona, viu a cavall entre la capital i Cantonigròs. Treballa de realitzadora i guionista a les emissores de Catalunya Ràdio des del 1986, i ha treballat de redactora durant set anys a Televisió de Catalunya. La nevada del cucut és la seva cinquena novel·la, editada per Rosa dels Vents, guanyadora del Premi Llibreter.
Per saber-ne més:
http://aixiitot.blogspot.com.es/2012/01/la-nevada-del-cucut.html
http://www.facebook.com/pages/La-nevada-del-cucut/170627429646453
36 comentaris
Roser Soler i Ferret
27 febr. 13
23:18 #
L´autora ens transporta a un petit poble de muntanya, entre la plana i els cingles. De carrers estrets i polsosos amb diverses masies disseminades. El seu entorn és d´una gran bellesa , pels seus boscos, rierol i muntanyes , paratges que han estat testimoni de les vivències de la Tónia i que alhora guarden un munt d´intrigues i secrets.
La boira i la neu són dos elements a destacar. La boira que dóna una sensació d´aïllament i la neu pel que fa referència al quadre ,com a la fi de l´hivern amb “La nevada del cucut”, que dóna nom a la novel.la.
El poble podria ser Tavertet, a la comarca d´Osona.
Roser Soler i Ferret
27 febr. 13
23:09 #
L´obra de Ramon Casas, és d´estil impressionisme-modernisme. En ella observem la lluminositat del fons del pati amb contrast de la suau penombra on es troben els dos personatges.Tota ella dóna una clara sensació de pau i relaxament.
L´obra de Salvador Dalí és d´estil surrealiste amb clares referències Freudianes .Ens trobem davant d´una escena onírica, on les figures dels animals tenen un gran sentit representatiu, donant a l´obra una sensació d´agressivitat.
Manuela Lafuente
27 febr. 13
13:42 #
“Interior a l’aire lliure” és d’estil modernista-català. Els colors són suaus i harmoniosos. L’escena està situada en un pati interior, la llum és tènue, la parella està asseguda a l’ombra, de forma plàcida, tranquil·la, molt reial, representa la vida de la societat en què es movia el pintor.
“Sommi causat pel vol d’una abella al voltant d’una magrana un segons abans de despertar-se”, és d’estil surrealista, encara que la dona nua és d’estil clàssic. Aquest quadre té molta lluminositat, és un paisatge marí, Sembla una escena inquietant, de diferents animals en moviment i situacions figurades, hi ha irrealitat i desequilibri, representa un somni.
Loli
26 febr. 13
10:41 #
El quadre de Ramon Casas, té uns colors difuminats i suaus, amb poca llum. Crec que pot ser una escena quotidiana que passa molt sovint, és molt realista, d’una parella prenent un cafetó relaxadament, per la forma que està (sentat) segut l’home a la cadira.
En canvi, el quadre de Dalí, és tot el contrari, té colors vius com els grocs dels tigres o el vermell del peix, té molta lluminositat i és surrealista, tant pel paisatge del mar amb les pedres llises i amb la noia estirada prenen el sol, com per l’acció dels animals que mentre un peix s’està menjant un tigre, el tigre és vol menjar a la noia, tanmateix, l’altre tigre ataca a la noia amb una escopeta i al fons hi ha un elefant amb les potes llargues i primes.
Loli
26 febr. 13
10:25 #
És un poble amb un paisatge únic, que penses que no existeix només als confins de la terra, des d’on tens unes vistes impresionants, (que) de les quals qualsevol que viu a la ciutat té enveja i que tens sensacions de llibertat. Els elements paisatgístics que en destacaria serien les muntanyes, la boira, la neu a l’hivern i el verdor del bosc.
El poblet podria ubicar-se a qualsevol lloc de la comarca d’Osona, com Tavertet, Rupit, L’esquirol o Santa Maria de Corcó.
Manuela Lafuente
25 febr. 13
11:55 #
L’escriptora ha expressat amb tota mena de detalls l’ambient d’aquest paratge de gran bellesa, la meva impressió és que ha relacionat paisatge i sentiments dels personatges: la boira que oculta la Plana de Vic amb el fet (de tenir que) d’haver d’escriure d’amagat, amb els secrets amorosos. Els boscos i cingles amb la fortalesa i coratge de les protagonistes, principalment de la Tònia.
Com elements paisatgístics destacaria: la boira que llepa la gran cinglera dóna un encant especial i transmet tranquil•litat. La impressionant vista panoràmica des dels cims, boscos , prats i camps de conreu.
La vila descrita a la novel.la es podria ubicar en la comarca de l’Osona, en pobles com L’Esquirol-Santa Maria de Corcó o Cantonigròs.
María Carolina Coll
23 febr. 13
20:28 #
La història va tenir lloc en un poble de muntanya, on la idiosincràsia de la seva gent era un reflex fidel del paisatge que l’envoltava.
Quant al(Pel que fa al) paisatge destacaria les muntanyes de parets llises, la boira que s’assemblava a un mar i que aïllava al poble de la resta del món i el bosc que va ser testimoni silenciós de moltes tragèdies,
El poble podria ser qualsevol poble amb un entorn muntanyec.
amalia martinez srrano
21 febr. 13
15:59 #
Els elements paisatgistics més destacables són : la descripció de l’espectacularitat dels cingles i parets; l’efecte que produeix la boira quan cubreix tota la plana; i per últim,els canvis de la natura amb l’arribada de les estacions: la neu de l’hivern, el verdor i el renéixer de la primavera, la llum de l’estiu i la gamma de colors de la tardor.
El poble podria ser qualsevol de les petites poblacions que hi ha a la zona del Collsacabra: Sta Maria del Corcó, Rupit, Cantonigrós, etc.
amalia martinez srrano
21 febr. 13
15:38 #
La descripció dels llocs, l’entorn i el poble, on es desenvolupa la trama és força detallista i rica en matisos. Pretén transportar-nos als paratges muntanyosos que descriu, i també, transmitir-nos les sensacions dels personatges davant de la natura, que a vegades es mostra grandiosa i espectacular i altres ho fa d’una manera dura i hostil. L’autora ens situa en un lloc: la muntanya, i una època: principi del segle xx, per explicar-nos que l’ésser humà està sotmès al seu entorn i influenciat per ell (pel mateix).
Encarna
20 febr. 13
12:12 #
A la unitat 2 del llibre (p. 34) vau preparar un comentari sobre dos quadres: Interior o l’aire lliure de Ramon Casas i Flight of bee de Salvador Dalí. Havíeu d’observar: color, estil, realisme, llum, expressivitat, etc. Es tractava de fer una descripció d’aspectes objectius però que també podia incloure emocions i sensacions que ens aportava el quadre.
Les ressenyes de lloc inclouen enumeracions d’aquestes observacions i judicis sobre els principals trets d’un lloc, i també poden incloure descripcions sobre persones i animals, etc.
A continuació teniu dos paràgrafs dels dos llibres que llegim a classe: La nevada del cucut p. 29 i Carretera secundària p. 13 i 15, que descriuen respectivament l’entorn de cada història:
1. “Hi ha sensacions que no es poden descriure perquè són només sensacions. Sí que es pot saber, però, si la sensació és bona o és dolenta, si n’ha quedat o no un bon regust. […] La Lali s’embadocava amb el quadre, i havia dit als seus pares que aquell poble que hi havia dibuixat era molt bonic, i que hi nevava i també era molt bonic. I com que la nena no deixava de parlar del poble del quadre, els seus pares al final s’hi van posar al davant a estudiar-lo des de totes les perspectives possibles. El pare deia, jo no hi veig res, per a mi és un quadre abstracte. Per a mi també, deia la mare fent els ulls petits per mirar de veure-hi millor, és aquesta nena que té molta imaginació. Li esvalotava una mica els cabells i la deixava sola, un cop més davant d’aquella imatge.”
2. “La llegenda de Malzinelles, que el seu pare li va explicar més d’una vegada, conta que una bèstia ferotge assetjava els vilatans. Com si fos un dimoni esmunyedís, l’animal era vist un dia aquí i l’altre allà, sempre per la contrada però sempre en indrets ben diferents: en una clariana o a prop d’una font, pel camí de Vallfranca o d’anada i tornada de qualsevol mas. La lloba terrible, o el que fos aquell mal diable, s’enduia quan volia una criatura esgarriada o un ancià desprevingut. Fins i tot uns quants adults fornits i armats havien caigut sota les urpes del monstre. […] …, aquell home I aquell gos encara corren mentre que els altres es van quedar al poble per sempre, hi van tenir fills i néts que van créixer sense témer el bosc ni la nit i per això a la plaça de la vila hi ha una placa de cerámica que repeteix el final de la cançó que ballen al pic de l’estiu: “A Malzinelles, qui hi és s’hi queda i qui se’n va encara corre”.”
a) Quina ha estat la teva visió general (impressió personal) del lloc on succeïa el relat?
b) Quins elements paisatgístics en destacaries?
c) Podries ubicar en una población real la vila descrita a la novel•la?
Maite Garcia Hernando
04 març 13
13:37 #
En el relat es donen molt poques referències, així que és més bonic fer córrer la imaginació. Jo veig el poble a la part alta d’una muntanya, el camí que puja s’entreveu entre la vegetació. És un camí de terra, esculpit per les petjades de milers de transeünts, carros i bèsties. L’hostal construït al costat del camí, en un lloc privilegiat, amb la visió de la vall. Els edificis són de pedra, grisos i verdosos, quatre cases i una petita església. Envoltat de boscos i prats, els cingles i les parets naturals de pedra, la vista es perd amb moltes muntanyes, que canvien de color amb el pas de les estacions.
No podria ubicar exactament un lloc concret, qualsevol petit poble al nord de Catalunya.
Fatima Ahmed
04 març 13
13:47 #
La novel.la m’ha agradat moltísim, ja que ens recorda una vegada més com el patriarcat construeix l’imaginari de la gent de molts pobles i ciutats, per mantenir a les dones invisibles i pasives de la història d’aquest país. Jo destacaria com influeix el paisatge en les dues protagonistes de la història (La Tònia i La Lali) i com amb el pas dels anys el paisatge es transforma. I també destacar com els seus itineraris vitals entre l’estada (en) a Barcelona i La Carena transcorren amb emocions similars, és a dir, procedents d’altres contrades però amb l’experiència d’haver abandonat paisatges quotidians, per exemple com la Lali durant molts anys ha pogut veure certes ganes de conservar i adobar el que d’alguna manera havia estat la identitat del poble (l’hostal, els carrers, les botigues… i les relacions que hi estableixen les persones que habiten el poble), la sensació (de) que amb els anys hi ha hagut una mena de pacte de silenci que ha fet invisible entre les dues famílies, continuant el joc de les paraules amb l’objectiu de desvetllar els secrets familiars i les idees que s’amaguen al darrere, sense fer-se explícites.
Maite Garcia Hernando
18 febr. 13
13:52 #
Les roques i el mar, el blau. Salvador Espriu. 1981
María Carolina Coll
11 febr. 13
16:00 #
El llibre: Les roques i el mar, el blau és de l’escriptor Salvador Espriu, publicat l’any 1981.
Roser Soler i Ferret
11 febr. 13
0:25 #
Les roques i el mar, el blau. Salvador Espriu. 1981
Roser Soler i Ferret
11 febr. 13
0:11 #
Jo diria que és d´estil directe, la Lali reprodueix el que li explica el seu pare. També diria que hi falta puntuació.
Encarna
08 febr. 13
20:16 #
Cerca i digues quins d’aquests títols NO és de l’escriptora Blanca Busquets. Digues el nom de l’escriptor/ra i l’any de publicació correcte:
2005 Les roques i el mar, el blau.
2006 El jersei.
2007 Tren a Puigcerdà.
2009 Vés a saber on és el cel.
2010 La nevada del cucut.
Manuela Lafuente
11 febr. 13
12:18 #
1981 – Les roques i el mar, el blau – Salvador Espriu.
Mª Isabel Gómez
11 febr. 13
12:23 #
Les roques i el mar, el blau. Salvador Espriu 1984 Editorial Edicions del Mall., Barcelona
Fatima Ahmed
04 març 13
13:32 #
L’únic títol que no és de l’escriptora Blanca Busquets és:
” Les Roques i el Mar, el blau “, que és una obra del escriptor Salvador Espriu del 1981
amalia martinez serrano
08 febr. 13
16:37 #
Tinc dubtes,però diria que és d’estil directe, ja que, reprodueix els dialogs literalment.
Manuela Lafuente
07 febr. 13
20:26 #
La Tònia és una dona entranyable, treballadora, valenta, lluitadora, i especialment sensible. No traeix la confiança dels altres encara que això li resulti moltes vegades angoixant i dolorós. Viu en un poble rural on els costums de l’època no són gens favorables per a les dones. Li agrada llegir, però la seva gran passió és escriure, poder expressar tot allò que sent i (que) no li deixen dir.
María Carolina Coll
07 febr. 13
17:19 #
El paràgraf és d’estil directe perquè reprodueix les frases dites pels personatges.
emendoza
05 febr. 13
19:28 #
La Lali comença a tenir sensació de ser al mig d’un cercle que tingui la intenció d’acabar tancant-se, tot i que no sap ben bé en quin sentit. I com és que no m’ho havies dit abans, això de l’incendi, va recriminar al pare aquell dia. Perquè amb la teva mare vam dir que no alimentaríem més la teva imaginació desbocada amb el tema del quadre. Era quan parlaves sola, reies sola i feies coses molt estranyes. Només faltava la cara que feies quan te’l miraves, semblava que te n’anessis del món i tot. Ara també la fas, però ara ja ets gran i ja t’espavilaràs. Però llavors només faltava que t’expliquéssim que s’havia salvat d’un incendi per casualitat. Vivies massa als núvols, filla. I no estudiaves i no estaves per res. (p. 101)
Diríeu que aquest paràgraf és d’estil directe o indirecte? Per què?
Manuela Lafuente
07 febr. 13
21:15 #
Penso que és d’estil directe, perquè en el text les paraules estan reproduïdes literalment, com les diu Lali i el pare, no en tercera persona.
Mª Isabel Gómez
08 febr. 13
11:41 #
Crec que és d’estil indirecte perquè és la Lali que està narrant el que pensa, també tenim en el text el verb dir que està col·locat darrere de la conjunció que.
Maite Garcia Hernando
18 febr. 13
13:44 #
Crec que és de estil directe, principalment perquè la descripció dels fets són en temps real, com si passés en aquell mateix moment.
Fatima Ahmed
04 març 13
13:17 #
Jo diria que el text és d’estil directe, ja que reprodueix les frases dites pels personatges i això és una característica pròpia de l’estil directe.
amalia martinez serrano
01 febr. 13
17:20 #
La Tònia i la Lali són les protagonistes d’aquesta novel·la. Besàvia i besnèta unides en el temps pels fills invisibles de l’amor a la lectura i l’escriptura. La Tònia (hi) és el personatge amb majúscules, la novel·la es desenvolupa a partir d’ella. Una dona, la Tònia, que fisicament no destaca gens, és una camperola més de la Carena amb els cabells llargs i foscos, amagats sota el mocador, els llavis carnosos i la pell bronzejada i brunyida per l’aire i el sol de la muntanya on viu. (Aillò) què (en) té d’especial, la Tònia, és el seu càracter, que més que fort, diria que (n’)és tenaç i pacient, com la gota d’aigua que cau a poc a poc sobre la roca i sense esforç però sense deixar de caure (l’hi) la va modelant fins canviar-la. Així, la Tònia amb tenacitat i paciència modela i canvia la seva realitat.
Roser Soler i Ferret
30 gen. 13
12:52 #
És una dona d´idees avançades al seu temps, molt valenta i sensible. Una gran apassionada a la lectura i l´escriptura, (en ella i) on troba refugi a les seves penes i angoixes i que serà la seva més gran amiga i confident.
De mitjana estatura, constitució més aviat prima però forta com un roure, de pell bruna, cara rodona i llavis molsuts, els seus cabells negres els porta recollits i sovint tapats amb un mocador.
El seu caràcter és introvertit i idealista.
María Carolina Coll
29 gen. 13
19:31 #
Tònia tenia els cabells foscos i uns ulls molt expressius, la seva mirada la trairia (traïa) més d’una vegada. Tenia la pell bronzejada pel sol de la muntanya,
Va ser (era) lluitadora amb una gran força interior i avançada al seu temps i Va trencar (trencava) moltes normes d’una societat tancada i masclista.
emendoza
25 gen. 13
14:20 #
La Tònia es casa amb en Robert i treballa de valent vigilada per la sogra mentre escriu d’amagat. Al cap de poc temps té uns bessons que es diran Robert i Josefina i que li prendran només néixer per fer-los alletar per una família de pagesos, i que finalment moriran sobtadament.
Com diries que és la Tònia?
Descriu alguns trets físics i de caràcter d’aquesta dona forta i valenta però no t’allarguis més de 50 paraules.
Mª Isabel Gómez
29 gen. 13
9:08 #
La Tònia és una dona avançada al seu temps, és forta i amb caràcter, li agrada molt escriure i ho fa d’amagat (tot i que) perquè quasi tothom està en contra, i que lluita per la felicitat d’ella i de qui l’envolta. Sap molt bé guardar un secret que li fa tant de mal per no trair la confiança de qui li ho ha dit.
M’ha agradat molt el llibre i el recomano a tothom.
Maite Garcia Hernando
18 febr. 13
13:38 #
La Tònia va viure en una època, en què l’esperança de vida era molt precaire i més si pertanyies a una comunitat de muntanya. Així, que podem dir, que era forta, físicament normaleta i no gaire guapa.
Ella va aprendre a llegir i escriure. Això, és un fet molt important, ja que en aquell moment era un privilegi només reservat a una part molt petita de la societat. Aquest fet, va determinar molt el seu caràcter i personalitat.
Fatima Ahmed
04 març 13
13:12 #
Descriure a la Tònia amb 50 paraules no és gens fàcil, ja que és una dona que podem imaginar de mitjana estatura, cara rodona, porta els cabells llargs i foscs, i sobre tot uns ulls molt expressius que a la vegada són capaços de transmetre que la Tònia és molt sensible i timida, com la gran majoría de les dones del seu temps. També podem descobrir que té un caràcter fort i obstinat que li ajuda a ser perseverant amb tot allò que li apassiona com és la escriptura. Per a mi la Tònia és una dona molt assenyada (sensata), amb un aprenentatge de vida segons les necessitats i els desitjos dels altres, sobretot en el temps que li ha tocat viure, però al mateix temps amb coratje per poder mantenir una actitut oberta i lluitadora amb defensa de les seves idees, i sobre tot defensant en els seus escrits secrets el dret a ser considerada dona amb destí propi i no amb un destí subordinat.
María Carolina Coll
24 gen. 13
10:59 #
He llegit aquest llibre i m’ha agradat molt. Un homenatge a totes les dones que d’una manera o altra han de buscar sortides per continuar creixent com a persones tot i els obstacles que, simplement per ser dones, ens trobem a la vida.