La setmana passada vam començar el curs. Com que hi ha molts companys nous, vam repassar les estructures necessàries per presentar-nos i després vam practicar una mica. Les recordeu?
18.00h: Tornem de les vacances de Nadal. Els refugiats entrem a l’aula esperant l’aparició del general que, a la seva arribada, ens convida a escriure cinc característiques de com som. Fiquem els papers amb la nostra descripció a una bossa. Ara haurem d’agafar un paper cadascun de nosaltres i endevinar qui és el refugiat que estem descrivint. Ens coneixem prou? Sembla que sí!
18.20h: Com ja és costum, ens agrupem per a corregir l’informe de l’última sessió. Cada cop, els informes presenten una millor redacció i la correcció resulta més fàcil.
18.40h: Anem a dormir. S’ha de fer el relleu dels agents X, Y i Z. Cada vegada, és més complicat escollir agent ja que gairebé tots hem estat agents. Pensava passar desapercebuda però no ha estat el cas. Avui jo seré l’agent X.
18.50h: Després del tràngol, el general ens convida a jugar. Avui marxem de viatge i ens haurem d’endur l’acció del company del costat. Que en som, d’efusius! Entre petons, abraçades, cops de mà, estirades d’orella i cabells, entre d’altres, sortim ben carregats.
19.05h: Avui toca treballar les majúscules i les minúscules. Serem capaços de fer-les servir adientment? El general ens presenta un vídeo curt (és molt fan d’aquests vídeos) en què s’explica l’ús correcte. Crec que, als refugiats, no ens ha quedat gaire clar el seu ús. La norma no és 100% aplicable, així que fem el que podem.
19.25h: El general corregeix l’exercici. Puntualitza: “Noms propis i singulars s’escriuen en majúscules. Noms col·lectius i plurals s’escriuen en minúscules”. Per un moment, els dubtes s’apoderen dels refugiats. Fins ara érem molt feliços en la nostra ignorància!
19.45h: El general ens recorda que tornem a viatjar, però aquest cop no sortim tots junts. Alguns de nosaltres, que ja tenim el passatge d’avió, sortim cap a Praga. La resta es queda a París perquè han de revisar l’article d’opinió. Podran reunir-se amb els altres.
CONCLUSIONS
Els refugiats acabem de tornar a París després d’uns dies de descans i encara estem una mica descol·locats. Posem-nos per feina! Hem de tornar a treballar en equip per aconseguir arribar tots junts a Praga. La unió fa la força i, tots els refugiats junts, aconseguirem arribar al final d’aquest viatge sense perdre cap company pel camí.
L’equip del Servei Local de Català de Castelldefels us volem desitjar bones festes i feliç 2020! Si voleu celebrar el Nadal en català, us hem preparat alguns recursos…
Des del SLC de Castelldefels hem repartit cartes als Reis editades pel Consorci per a la Normalització Lingüística entre alumnat, AMPA i establiments col·laboradors amb el VxL de la ciutat. Si encara no la teniu, la podeu descarregar des d’aquest enllaç: cartes als Reis
A l’enllaç Nadal en català, hi trobareu cançons, dites, contes, felicitacions digitals, etc. Tot el que us cal per celebrar el Nadal 2019.
Finalment, si voleu consultar quins jocs hi ha en català i els establiments on els podeu trobar, ho podeu fer consultant aquest enllaç: I tu, jugues en català?
A Castelldefels podeu comprar joguines i jocs en català a Juguettos(av. Santa Maria, 17-19).
Es nota que la capital francesa ha captivat els nostres agents. No hem rebut informes d’un parell de sessions. Malgrat aquestes adversitat, vam detectar la presència del grup investigat a Castelldefels. Van participar en una tertúlia literària, organitzada per la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado. Pensem que l’activitat d’aquest grup és perillosa i hem d’evitar que s’apleguin a Praga. Els permetria dur a terme alguna campanya per desestabilitzar el Règim. El seu líder fins i tot es va atrevir a subornar-los perquè participessin activament en l’acte. La tertúlia va ser conduïda per la comissària de l’Any Teresa Pàmies, Montse Barderi. És escriptora! Ja està tot dit. Va contextualitzar el llibre Testament a Praga dins de la vida i l’obra de l’autora balaguerina. A més, va animar el públic plantejant-li algunes qüestions que es podien trobar en el llibre.
CONCLUSIONS
Pensem que triguem a intervenir. Ha estat una gran badada que se’ls permetés reunir-se en un acte d’aquest tipus. No entenem com es van poder moure amb tanta impunitat i que no se’ls detingués a la frontera a l’entrada o a la sortida. La situació es complica ja que es volen reunir-se a Praga. Ja hem detectat la sortida de la majoria d’elements del grup. Considerem que ens podrien desestabilitzar ja que comptaran amb suport soviètic o afí. Cal que demanen ajut a l’Agència Central d’Intel·ligència.
18.00 h: A l’hora prevista, els refugiats accedim a l’aula per esperar fins que arribi el general. L’ambient prenadalenc impregna les conversacions dels altres refugiats, amb ganes d’agafar unes petites vacances.
18.05 h: El general arriba a classe i pregunta als refugiats amb quines impressions es van quedar de l’anterior sessió. Responem obedients. No volem que el general s’enfadi amb nosaltres.
18.10 h: Un cop rebuda la resposta, el general mana autoritàriament que tots marxem a dormir, per tal de realitzar els relleus dels agents X,Y i Z. Mentre dormim, el general camina en busca dels anteriors agents, feina difícil, ja que sembla que alguns dels agents han desaparegut pel camí.
18.15 h: El general ens posa per parelles i ens fa entrega d’un tros de paper amb un paràgraf escrit. És l’hora de corregir l’informe de l’anterior agent X. La correcció es fa d’una manera ràpida i sense gaires modificacions per part dels refugiats.
18.30 h: Després d’un petit exercici sobre els gerundis, que no s’havia realitzat en una sessió anterior, se’ns reparteix un full en blanc. L’hem de doblegar per la meitat diverses vegades, fins que en queden setze requadres. Un cop realitzada la tasca amb el full de paper, visualitzem un vídeo sobre els accents diacrítics.
18.40 h: Mentre observem el vídeo, el general aprofita la distracció per posar a terra quinze papers. Segons després d’acabar el vídeo, ens mana agafar els papers. Els més ràpids ho aconsegueixen. Els fulls contenen fotografies relacionades amb els accents diacrítics. Hem d’esbrinar quines paraules són. Encara que algunes fotografies costen de desxifrar, finalment ho aconseguim treballant en equip. Escrivim les paraules ordenades alfabèticament a l’interior dels setze requadres del full en blanc doblegat anteriorment.
19.15 h: Per tal de relaxar una mica els refugiats, el general ens fa aixecar i ens posem en una rotllana. Realitzem el joc dels conillets, on una persona ha de fer com si tingués orelles de conill i les dues persones del seu costat l’han d’imitar amb una sola mà. La persona que fa de conill diu el nom d’una altra, que ha de fer exactament el mateix. El joc desperta l’esperit juganer dels refugiats i passem una estona divertida.
19.30 h: Tornem a les nostres cadires i el general separa els refugiats en dos grups. Ens encomana la tasca d’escriure preguntes personals, per a fer-les-hi després. Ens posem a la feina molt motivats, ja que volem saber-ho tot sobre el general. En acabar, ens sentim estafats, les preguntes ens les responem entre nosaltres. No hem tingut l’oportunitat d’indagar sobre la vida del general.
19.45 h: De manera sorprenent, el general canvia d’idea i es presta a respondre les preguntes dels refugiats. Ho fa d’una manera molt sincera, cosa que agraïm. Ara coneixem molt millor el nostre general. El recompensem amb un fort aplaudiment.
CONCLUSIONS:
Un cop gaudides les vacances de Nadal, entrarem a la recta final. Aconseguirem la llibertat o continuarem el nostre exili? Només el temps ho podrà esclarir.
El 3 de desembre alumnat dels cursos de català i participants en el Voluntariat per la llengua de Castelldefels vam assistir a TV3 per veure en directe Planta baixa.
Voleu fer un curs de català? La inscripció als cursos de català del 2n trimestre del curs 2019-2020 serà del 16 de desembre al 7 de gener.
Si sou antics alumnes, us hi podeu matricular sense cita prèvia durant els dies 11 i 12 de desembre. Si esteu fent un curs ara, el professorat us explicarà com matricular-vos-hi.
Si sou nous alumnes, podeu trucar, a partir del 16 de desembre, per demanar dia i hora de matrícula.
NOVETAT! La matrícula per al curs Bàsic 1 està oberta tot l’any.
Les places són limitades.
Us hi esperem!
Servei Local de Català de Castelldefels
Centre Cívic Canyars-Poble Vell (c. Església, 117)
18.00: És l’hora i els refugiats van entrant a l’aula. S’observa moltes cadires buides. Avui els refugiats deuen estar cansats i no vindran tots a classe. El professor entra a l’aula amb una corda blava i un tàper transparent ple de papers. Què haurà enginyat avui?
18.05: Toca anar a dormir per poder fer el relleu dels agents X,Y i Z. De sobte, el professor esclata a riure i no ens deixa dormir. Es veu que hi ha una confusió amb l’agent X i aquesta vegada està duplicat. Resolt el problema, es fa la tria del nou agent i aquesta vegada em toca a mi. La resta de relleus es fa sense novetat.
18.10: Ens posem per parelles per poder corregir l’informe de la sessió anterior. De sobte, a l’últim moment, arriba un refugiat que s’havia quedat enrere i podrem fer un “trio”.
18.25: Estem corregint el text i, pel que veig avui, el professor està molt espès.Li costa expressar-se i argumentar alguns dels dubtes que li pregunten els refugiats.
18.45: Finalitza la correcció i el professor, per desconnectar una mica, ens proposa un nou joc. Agafa la corda que portava i l’estira al llarg de la classe. Els refugiats ens hem de posar en un costat de la corda en fila índia. L’explicació del funcionament del joc és una mica confusa, però finalment aconseguim entendre la mecànica. Es tracta de saltar d’un costat de corda a l’altre segons el professor digui: “Marea puja” o “Marea baixa”.
18.50: El professor ens reparteix un exercici gramatical on hi ha frases i hem de dir si són correctes. Continuarem amb la parella del principi i el trio segueix junt i ben avingut. Per entendre millor la correcció, veiem un vídeo curt que explica l’ús del l’expressió a nivell de.
19.10: Treballem amb la mateixa parella i hem de pensar una frase en gerundi. El professor va escrivint a la pissarra totes les frases i les corregim. Per acabar i aclarir dubtes, posa un vídeo fet per alumnes.
19.25: El professor agafa el tàper i es passeja per la classe. Cada refugiat agafa un paper i al mirar-lo podem veure que està en un idioma estranger. Ens hem d’agrupar amb els refugiats que tenen el mateix idioma. Cada grup té un text de diferent idioma. La finalitat és saber en l’idioma que està escrit i fe-ne la traducció. Un cop traduïts els textos, esclata la sorpresa. Malauradament hem de marxar de París. Segons el text, hem de creuar el teló d’acer i anar fins a Praga.
CONCLUSIONS
Els refugiats estem una mica cansats de viatjar tant. Això és un no parar. Quan estem assentats en un lloc ens toca tornar a marxar. Quin estrès!! Al final, viatjarem més que Phileas Fogg.