I3 4a sessió
Quant a la sol·licitud, podeu consultar aquest enllaç.
Per començar, en Jaume ens va proposar fer un recordatori de les coses que vam realitzar dimarts passat. A continuació, ens va posar damunt la taula un text dividit en parts. Cada part constava d’un text ben escrit i ben estructurat i d’un altre que no era tan correcte. Per parelles vam analitzar-los per tal de saber quin d’aquests era el més correcte. El text analitzat no tenia títol , per tant , vam proposar per parelles un títol adient al contingut del resum i del curs , mitjançant votacions i així editar l’acta en el blog del curs. El títol escollit per votació va ser , Iniciem el camí, que va guanyar amb tretze punts i va ser el guanyador indiscutible, seguit del títol Classe al paradís 4.0 amb deu punts, que va quedar a segona posició.
Aprofitant que ens vam seure en forma de cercle, el Jaume va proposar que cadascú dels alumnes exposessin què poden aportar individualment al grup. En aquesta part vam tractar l’expressió oral i ens vam conèixer una mica més. Després , vam enumerar els criteris necessaris per poder tenir una bona expressió oral , dels quals van sorgir idees com les principals :
El moment joc de la sessió va ser quan vam utilitzar el nostre cos i l’expressió corporal per fer-nos passar per pedra, paper o tisores. El joc consistia en posar-nos per parelles i, com el joc tradicional cantar pedra paper o tisores, les persones que s’encongien sobre els genolls representaven la pedra, els que obrien els braços en forma de creu i les cames obertes a la vegada representaven el paper. En canvi, les tisores es representaven estirant els braços cap endavant mig creuats. Després de fer diverses jugades , per parelles , havíem de posar en comú quina figura escollíem i fer el gest alhora, a la vegada que competíem amb una altra parella. Per finalitzar la sessió, vam haver de confeccionar el collage amb la temàtica escollida la classe anterior. Cada grup havia portat de casa coses que es podien utilitzar per motivar el perquè de trobar-nos entre nosaltres a Papeete.
Hola a tothom!
La setmana passada vam repassar els pronoms febles. És una part molt important del nostre curs i hem de tenir les idees molt clares si volem assolir el nostre objectiu.
Per començar, anem a veure els tipus de complements possibles: Indirecte, Directe, Atribut, Circumstancial, Predicatiu i Preposicionals.
COMPLEMENT INDIRECTE
És qui es beneficia o surt perjudicat per l’acció del verb i està introduït per les preposicions “a” i “per a”.
Per al singular(Masc./Fem.)- LI– no s’apostrofa
Per al plural(Masc./Fem.) .- ELS
COMPLEMENT DIRECTE.
El CD no porta preposició i val la pena preguntar què? al verb.
Hi ha tres tipus de CD:
ATRIBUT
Necessari amb els verbs “ Ser”, “Estar”, “Semblar”: HO
Vam recordar que s’utilitza EN per donar èmfasi .
Ex.:Ell està malalt—Ell n’està molt, de malalt.
COMPLEMENT CIRCUMSTANCIAL
Responen a les preguntes de: on?, quan?, com?…
Se substitueixen normalment pel pronom: HI
Si és un CC de lloc introduït per un preposició “de” se substitueix pel pronom EN
Ex. Vinc de Girona—En vinc.
COMPLEMENT PREDICATIU:
En la majoria de casos posem HI però si tenim els verbs Fer-se; Dir-se; Nomenar, i Elegir posem EN.
Ex: Ell es diu Marc—Ell se’n diu.
COMPLEMENT PREPOSICIONAL
Són els complementes verbals acompanyats d’una preposició exigida pel verb i substituïts pels pronoms EN o HI segons sigui la preposició. Normalment se substitueixen pel pronom HI
Ara bé, si estan introduïts per la preposició “de”, se substitueixen pel pronom EN .
Més coses…
A més a més vam comentar que els pronoms tenen un ordre:
Normalment es col·loquen davant del verb i quan és infinitiu pot anar davant o darrere. En el cas de tractar-se d’un imperatiu es col·loca darrere.
Quan hi ha més de dos pronoms l’ordre és: CI + CD+ ALTRES.
I va aprofitar la nostra estimada Lourdes per parlar-nos de la combinació especial: Si en una oració apareix la combinació CI singular (LI) i CD determinat (el, la, els o les), es produeix una doble transformació. El CD apareix abans que el CI en la frase i el pronom LI es converteix en HI . Així:
El + hi = L’HI
La + hi = LA HI
Els + hi = ELS HI
Les + hi= LES HI
Continuarà…
Ginés
La tercera sessió en el camí d’assoliment del nivell C2 de català s´inicia amb un feedback de l’anterior classe. Cada alumne assistent explica de forma breu i concisa allò viscut i après en la passada sessió.
Seguidament, els alumnes que ho desitgen poden participar en una aturada de classe de deu minuts al carrer. La protesta està relacionada amb l’empresonament de Jordi Cuixart i Jordi Sánchez. Després d’aquests deu minuts de llibertat d’expressió i manifestació, retornem a classe.
Una vegada asseguts en les cadires i en rotllana, iniciem un joc dinàmic basat en la repetició i la memòria. Cada company, començant pel professor Jaume, ha de dir el seu nom en veu alta i mimetitzar un fenomen meteorològic. El següent company , llavors, ha de repetir els noms i els fenòmens dels anteriors companys que han parlat i escenificar, també, la seva pròpia intervenció. L’entreteniment resulta fàcil per als primers companys que han iniciat la roda, però la cosa es complica conforme es van sumant intervencions. Finalitzem el joc amb èxit, després de l’actuació de tots els alumnes.
Després en Jaume ens reparteix trossos d’un text redactat per una companya de classe que és una síntesi dels ítems treballats en l’anterior sessió. Formem grups els qui compartim el mateix tros de text amb l’objectiu de posar en comú la detecció de possibles errades ortogràfiques, gramaticals i d’escriptura. Després, ho exposem a la resta de la classe.
Successivament, en Jaume ens torna a dividir en grups i ens reparteix una fitxa dels continguts del curs. Ens explica que l’anterior promoció va treballar determinats continguts gramaticals. Van realitzar uns vídeos que es van exportar a Youtube. Ens fa triar dues opcions: treballar els ítems de l’any passat o treballar nous continguts. Després de debatre en grup i exposar-ho a la resta de la classe, l’alumnat vota en referèndum una tercera opció: treballar els continguts ja realitzats pel curs passat i, a més a més, els nous.
Posteriorment, realitzem un decans cerebral mitjançant un joc psicomotriu. Aquest consisteix en: amb l’ últim grup que hem format, hem de posar-nos en rotllana agafats de les mans, i sense deixar-nos anar, hem de mantenir un globus inflat enlaire i hem d’impedir que toqui a terra. Es van sentir molts riures en pocs segons.
Més tard, seguint l’activitat #paradís4.0, en Jaume ens distribueix unes targetes amb un dibuix representat en cadascuna. Hi ha cinc tipus de dibuix diferent i cadascun està relacionat amb un rol. Hi ha cinc rols en total: el del crític , el de l’imaginatiu, el del motivador, el del cohesionador, i el de finalitzador. Per tant, la targeta que ens ha estat repartida, ens dóna un rol determinat per a desenvolupar en un grup.
Llavors, cadascú forma un grup amb la presència dels cinc rols diferents. Una vegada fet això, ens toca definir-nos com a grup (definir qui som i què fem a Papeete) i exposar-ho a la resta de la classe. Seguidament, mitjançant un joc de daus, el professor ens indica les coordenades des d’on hem d’iniciar el nostre viatge, amb destí final Castelldefels. Finalment, en Jaume ens explica que per a la següent sessió hem de portar tot el material necessari per l’elaboració d’una imatge que ens representi com a grup.
En conclusió, ha estat una classe d’aprenentatge, formació de grups i diversió.
cdn.pixabay.com/photo/2013/02/21/19/12/animal-84677_640.jpg
La foto que il·lustra aquesta entrada és un gamarús. Recordeu la paraula?
OPTIMOT. Gamarús
Gràcies, Eladi, per la teva aportació!
Aquesta setmana hem començat a treballar l’accentuació:
Regles d’accentuació
Activitats:
Activitats accentuació
Pel que fa a la separació de síl·labes, podeu mirar aquests recursos:
La síl·laba
Separador de sil·labes
Per últim, us vaig passar un full amb propostes per fer notes. N’heu de fer una, la que vulgueu.
Fins dilluns.
cdn.pixabay.com/photo/2017/02/06/11/49/city-2042634_640.png
Aquesta setmana hem treballat els pronoms febles que serveixen per substituir el complement directe i el complement de lloc. Per si us heu perdut alguna classe:
Substitució del complement directe i lloc
Si voleu practicar més:
Exercici pronoms
ALERTA! Només heu de fer el primer exercici!
Exercici pronoms complement directe
Dimarts també vam començar una activitat en grups, que continuarem la setmana que ve. En primer lloc, vam formar grups en funció de si vivíem en el mateix barri o població (per ex. Viladecans). Van sortir els grups següents: Viladecans (Iris, Antonio, Vanessa); Centre (Cristina, Gina, Giovanna, Imene); Canyars (Aurora, Sergey, Dani, Siba, Jacqueline); el Poal (Alberto, Silvia, Javier, Vicky) i Diversos (Lucila, Sol, Maia, Lorena, M. Jesús).
A continuació, vau parlar sobre el barri. L’objectiu era trobar algun edifici, carrer, establiment… que us cridés l’atenció, pel nom, l’arquitectura, la utilitat… Després s’havia d’investigar una mica sobre el lloc escollit i la setmana que ve posarem en comú el que hem trobat i prepararem una petita explicació oral per compartir-ho amb tothom.
Dijous vam continuar treballant els pronoms i vam escoltar aquesta cançó:
Bon cap de setmana!
El mes d’octubre es projectarà Capità Calçotets als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 28 d’octubre (16 h) i diumenge 29 (12 h).
El Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, forma part del CINC. Es tracta d’una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.
Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.
Capità Calçotets
Dissabte 28 (16 h) i diumenge 29 d’octubre (12 h)
a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)
Guia educativa de Castelldefels
Havíem de preguntar-nos: què hi veig, què en penso i què em pregunto d’aquests dos vídeos.
`
https://www.youtube.com/watch?v=COz0gv52f2g
Bona tarda a tothom,
Aquest és el primer resum de classe. Crec que són una bona opció per repassar, ja que aquest és un trimestre molt important per a tots nosaltres, i hem de posar-nos les piles per poder passar la prova de desembre. Així, doncs, bona sort a tothom!
Hem estat veient la diferència entre les següents paraules, que ens pot portar a confusió:
Després de repassar tot això, vam fer un dictat, en el qual vam tenir algunes faltes com:
També ens va explicar la professora, que des de fa molt poc temps, ja és correcte dir “donat que”, que vol dir: ja que, com que.
Ens ha recordat unes terminacions que sempre s’escriuen així:
-àvem
-àveu
-íem
-íeu
També hem repassat l’apostrofació:
El + vocal / hac + vocal : masculí sempre s’apostrofa: L’Antoni…
La + vocal / hac + vocal: no s’apostrofa + i / u – hi / hu àtones: La història, la Isabel, La universitat, L’Inma, l’Anna…
I finalment hem estat repassant la ela geminada L·L. La Lourdes ens va repartir un full on posava les regles ortogràfiques, després de llegir el full vam fer uns exercicis per repassar-les:
Porten l·l la majoria de mots començats amb:
Al·l-: al·legar, al·leluia…
Col·l-: col·legi, col·lectiu, col·lecció…
Il·l-: il·legible, il·lògic…
Mil·l-: excepte miler, milió i derivats. Mil·lèsima, mil·limètric…
També porten l·l la majoria de mots acabats en.
-el·la: aquarel·la, passarel·la…
-il·la: clorofil·la, goril·la…
-il·lar: capil·lar, maxil·lar…
Després d’haver après aquestes regles, hem fet el joc del “passaparaula” per repassar tot això, i hem vist que tenim companys que dominen molt bé la l·l.
Espero que us serveixi d’ajuda el meu resum si teniu algun dubte. Fins després!
Coralia