• Celebrem el Dia Internacional de la Llengua Materna

    Dimecres, 21 de febrer, va ser el Dia Mundial de la Llengua Materna a la Delegació de Ciutat Vella del CPNL. És per això que durant tota la setmana hem tingut algunes activitats disponibles, que han permès a l’alumnat explicar quines llengües formen part del seu dia a dia i també reflexionar una mica sobre alguns aspectes de la llengua catalana. 

    Així doncs, alguns grups han participat en la gimcana sobre el català, en la qual havien de respondre 18 preguntes per posar en context la llengua catalana i observar-la des d’un punt de vista diferent del que normalment es treballa a l’aula.

     

    Altres grups, en canvi, han celebrat el Dia Mundial de la Llengua Materna explicant la seva biografia lingüística a través d’una flor, en què l’estigma era el seu nom, edat i lloc de naixement, i cada pètal les llengües amb què estan en contacte habitualment i el vincle que hi tenen. Durant la setmana, aquestes flors han estat la decoració de la nostra delegació.

     

     

     
     

    Article complet

  • El repte de la setmana – 19 de febrer

    Article complet

  • El repte de la setmana – 12 de febrer

    Article complet

  • El repte lingüístic de la setmana – 5 de febrer

    A partir d’aquesta setmana i fins a final de curs, us proposem un petit repte lingüístic setmanal. Sobretot perquè feu anar el magí quan aneu amb metro i ja estigueu cansats de mirar tiktoks, o per a quan, simplement, vulgueu aprendre alguna curiositat sobre la llengua catalana. La resposta, això sí, l’haureu de demanar al vostre professor o professora o buscar-la a l’Optimot!

    Que tingueu una bona festa de…!

    Article complet

  • VIBREM AMB LA RUMBA!

    Durant els mesos d’octubre i novembre s’han organitzat dos tallers de rumba catalana a l’Ecomuseu urbà gitano de Barcelona a càrrec de Sam Garcia.
     
    Els participants han pogut descobrir el museu i endinsar-se en la cultura gitana de la mà de l’artista Sam Garcia, que els ha introduït en el ritme de les palmes, el caixó, la guitarra i les cançons de rumba catalana.
     
     
     
    A les imatges veiem com els participants han pogut practicar la llengua tot cantant i relacionant-se alhora que passant una estona divertida i amb ritmes encomanadissos.
     
     
    Ha estat un privilegi comptar amb Sam García, que es desrciu a si mateix com un gitano que sempre ha viscut al Poble-Sec, pe que ha fet tota la vida al Raval. Es considera gitano del carrer de la Cera. És músic, canta, toca la guitarra, el baix i la percussió a diverses formacions de les quals forma part. També és director de lleure, treballa fent refo escolar per a joves i fa projectes de rumba catalana per incentivar el cata a través de la música. 
     
     

    Article complet

  • ANEM AL MERCAT!

    Sortir a comprar al mercat pot ser una de les activitats quotidianes i pot ser també una manera de descobrir el barri.

    A les imatges podem veure un grup d’alumnes fent una activitat guiada al Mercat de Santa Caterina que alhora els va permetre endinsar-se al barri del Born i la Ribera i reforçar els aprenentatges fets a l’aula.

    Així és com els alumnes poden anar més enllà del que veuen a l’aula i posar-ho en pràctica en un context real i alhora segur amb l’acompanyament de la professora.

    Sens dubte, la pràctica de la llengua en situacions reals i amb la seguretat de les orientacions de la professora constitueixen una part fonamental del procés d’aprenentatge del nostre alumnat.

    Article complet

  • JUGUEM A L’AULA

    Us imagineu aprendre mentre jugueu? Els neurocientífics insisiteixen a subratllar el potencial del joc en el procés d’aprenentatge.

    Una mostra la trobem a les sessions de jocs a l’aula amb els grups de nivell inicial que representen una oportunitat perquè l’alumnat reforci el vocabulari après d’una manera lúdica i amena.

    El joc és present al CPNL a les aules i també al carrer amb la campanya Tot joc, que difon el joc i la joguina en català mitjançant la col·laboració dels establiments adherits a la campanya.  

     

    Article complet

  • DESCOBRIM ELS ESTIBADORS DEL PORT DE BARCELONA  

     

     

     

     

     

     

     

     

    El grup que actualment fa el curs elemental 3 a l’Escola Mediterrània ha pogut descobrir una de les feines més emblemàtiques de la Barceloneta gràcies a la visita que han ofert els estibadors a l’OEPB Organització dels Estibadors Portuaris de Barcelona.

     

     

     

     

     

     

     

    Durant vora 2 hores han pogut conèixer la seu, la història i el seu tarannà reivindicatiu de la mà de Josep Deop. La visita també ha comptat amb la participació de la Carme, historiadora que ha fet un viatge a través del temps i el recorregut del barri de la Barceloneta, que ha patit una gran transformació al llarg dels anys.

    Els alumnes han pogut descobrir una professió sovint poc coneguda i ampliar la mirada del barri de la Barceloneta mentre han fet una pràctica de llengua.

    La visita ha estat un èxit i ha acabat amb un esmorzar gentilesa de l’organització d’OEPB.

    Article complet

  • LA CASTANYADA

    Com es recorden els difunts a aquest país que m’acull? Qui són aquestes persones que couen castanyes a cada barri de la ciutat? De què estan fets aquests dolços tan curiosos? 
    Aquestes i d’altres preguntes han trobat resposta a les aules d’Avinyó, 52 aquest darrer dissabte. Vuits grups de nivell inicial i Bàsic 1 han descobert de quina manera es viu Tots Sants a Catalunya amb tots els elements que acompanyen aquesta celebració, com ara la figura de la Castanyera i els panellets. Tot això sense perdre de vista la perspectiva intercultural, tenint en compte de quina manera es manté viu el record d’aquestes persones a les Filipines i a d’altres contrades.
    I quina millor manera per reforçar el que aprenem a l’aula que sortir al carrer? La pastisseria “La Colmena”, establiment col·laborador, ens ha permès admirar els seus panellets i experimentar una situació real de comunicació. També el Mercat de Santa Caterina ha sigut l’escenari ideal perquè l’alumnat pogués identificar els fruits de la tardor, els ingredients dels panellets i demanar-ne el preu.
    A continuació podeu veure algunes fotografies de l’activitat.

    Article complet

  • EL LLENGUATGE INCLUSIU

    Fa temps que la gent es pregunta com podem fer servir la llengua per convertir-la en una eina més d’inclusió. I n’hi ha que volen saber quines eines tenim al nostre abast que ens permetin parlar i escriure d’una manera respectuosa amb qui ens envolta.

    Com en tantes altres qüestions, existeix un debat viu al voltant del llenguatge inclusiu que enfronta, d’una banda, les propostes més formals i normatives (amb poc marge per a gaires revolucions, però amb unes solucions prou consolidades ara mateix) i, de l’altra, les iniciatives més agosarades i trencadores que aporten neopronoms o qüestions gramaticals innovadores.

    Si voleu repassar les fórmules proposades per la normativa i les que, tot i no ser normatives, ja funcionen en alguns àmbits; si voleu accedir a les fonts i guies concretes on podreu trobar exemples, arguments i limitacions; en definitiva, si voleu saber-ne més, podeu llegir el nostre tastet El llenguatge inclusiu dins de la pestanya Tastets de llengua.

    Article complet

Delegació de Ciutat Vella

C/ Carabassa, 15
08002 Barcelona

Tel. 934127224

cvella@cpnl.cat

De dilluns a divendres de 9 a 14 h i dimarts també de 16 a 20 h


Comentaris recents


    Entrades recents



    Categories


    Històric


    Núvol d’etiquetes


    Meta