• D 22a sessió

    Foto del Kike

    Ahir la sessió va anar a càrrec de la Isabel com a pràctica del postgrau. Es va encarregar d’introduir el patró  argumentatiu que desenvoluparem amb l’article d’opinió.

    Primer, ens va proposar de llegir un text de Quim Monzó. Ens va demanar que el tituléssim i que en reconeguéssim la tesi. També ens va fer adonar del recurs emprat per al to: la ironia.

    Després, per parelles, vam haver d’omplir els buits d’uns fragments triant el connector més adequat. Tot seguit, va formar grups de tres persones. Havíem de classificar els connectors segons la funció que tenia cada grup. Finalment, en grups creuats, cadascú va anomenar quina funció tenia i quins enllaços havia triat.

    Una experiència força interessant la de ser alumne per un dia.

    D 21a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • 5a sessióSuficiència 1

    Bona tarda,

    El passat dimarts dia 29 de gener, va tocar fer un dictat  manat per la
    Lourdes, la nostra professora, en “trios”, és a dir, ens va repartir
    tres fulls, un per a cada un dels “trios”, en què faltaven parts
    de text.

    L’exercici era que havíem de dictar cadascú les parts corresponents
    que hi faltaven i els altres havien d’escriure-les.
    En acabat, ens va donar el solucionari per tal de corregir les
    errades comeses durant l’exercici. Després els dubtes es van
    explicat.

    En acabat, la Lara, la Lena, la Meri i jo vam explicar, en veu alta,
    algunes anècdotes que ens han passat en algun viatge.
    La Lourdes va trobar ens aquestes anècdotes algunes errades. Per exemple:

    ramadán……………ramadà
    El Caire…………….El Caire
    hi han anat les dos…………hi han anat les dues (parlant en femení)
    van empujar l cotxe………..van empènyer el cotxe
    donde Dios perdió las alpargatas……..on Déu/Cristo va perdre l’espardenya
    el noi ruso…………………………el noi rus
    i un parell més.
    Després, seguit i per acabar, van entrar las comes pel mig. Explicació de les comes i la seva utilització.

     

    coma 1

    coma 2

    coma 3
    Salut,
    Luis

     

    Article complet

  • Ja som al Facebook

    logo-facebook-pequeno4Bon dia,

    Estem d’estrena. 🙂 El CNL Eramprunyà ja té pàgina de Facebook. Si voleu estar informats de l’actualitat del Servei Local de Català de Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi, podeu seguir-nos fent “m’agrada” en aquest enllaç: pàgina Facebook CNL Eramprunyà

    Article complet

  • D 21a sessió

    Extreta d’http://cdn.morguefile.com/imageData/public/files/p/Prawny/05/l/13994844129b5al.jpg

    Dijous passat, vam començar, com és habitual, llegint l’acta de la classe anterior i a continuació vam corregir l’exercici 3 de l’Àrea 2.

    Després, cada grup va llegir la nota de premsa que havíem preparat la classe anterior. Hi havia quatre grups diferents: grup judicial, grup de periodistes, grup de polítics i grup de policies.

    Cada nota de premsa havia de contestar clarament aquestes preguntes:

    Un cop llegides les notes de premsa, ens vam distribuirt en nous grup, de tal forma que a cada grup hi hagués un representant de cadascun dels grups anteriors. La finalitat d’aquesta nova distribució va ser que cada membre del grup hauria de fer un parlament breu explicant la notícia que havia elaborat anteriorment. Posteriorment, en Jaume ens va entregar un full per avaluar els nostres companys.

    Tot seguit, en Jaume va posar a la pissarra unes frases amb algunes de les “pífies” més comeses als mitjans de comunicació.

    1.-En la que s’ha intervingut. En què/En la qual

    2. Degut a aquesta tipologia. A causa de

    3.- Agrair-los la vostra assistència. Vull agrair-vos l’assistència. L’infinitiu necessita una forma verbal que l’acompanyi. El possessiu no és necessari.

    4.- Lo que pensem. Allò que/El que

    5.-El nostre disgust a que. El Complement directe no porta preposició. Davant de “que” no posem preposició.

    6.- Estan finançats per entitats privades. Són finançats

    7.- El cas 4F. El cas 4 EFA

    8.- Financiar Finançar

    Finalment, en Jaume ens va repartir un altre full amb un exercici de gramàtica en què havíem d’omplir una graella i explicar la justificació del perquè la frase era correcta o incorrecta.

    L’objectiu d’aquest exercici va ser prendre consciència de la correcta utilització dels diferents enllaços.

    Exemples

    A nivell de l’expressió a nivell (de) tan sols és correcta per parlar de coses en què s’estableixen nivells o graus: a nivell del mar, nivell de vida, estudis de nivell superior, etc. És incorrecta quan s’utilitza amb altres significats i cal canviar-la per expressions com ara, en l’àmbit de, en el terreny de, en el camp de…

    A nivell econòmic… En l’àmbit econòmic…

    Quant a és correcta si la podem substituir per: pel que fa a, en relació a…

    En quant no és correcta

    Arran de és correcta.

    Arrel de no és correcta

    Degut a, és correcta si es tracta del participi del verb deure i si podem canviar la forma verbal a deguda, deguts, o degudes. No és correcta amb el sentit de “a causa de”.

    D 21a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • 5a sessió Suficiència 2

                                                                                                                  Castelldefels, 29 de gener de 2015

     

    El punt és el signe ortogràfic amb què marquem el final de les oracions; el punt i seguit separa les oracions simples o compostes que no van unides per cap connector; el punt i a part separa els paràgrafs, i el punt i final clou el missatge.

     

    El punt (.) s’utilitza:

     

    1. Per separar oracions;
    2. Per separar paràgrafs;
    3. Per tancar el missatge;
    4. En les abreviatures;

    Exemples:  c.      Sr.     núm.     etc.

    1. Altres usos

    Per separar núm. d’apartats:

    1. a.
    2. b.
    3. c.

    Datacions:  dia, mes, any:    29.01.2015  o bé  27/01/2015  o bé 27-01-2015

    Per separar les hores dels minuts:      20.45 h

    Per separar els millers i milions:       12.000.500 €

     

    No s’utilitza:

     

    Després del càrrec i el nom de qui signa un document:

    Carles Curiel

    Secretari

    Al final de la datació:

    Castelldefels, 29 de gener de 2015

    No es posa en les sigles i els símbols:

    UPC, UB, UOC                     km, l, m, h

    En els títols d’obres:

    Camp de maduixes

     

    Després de punts suspensius (…), signes d’interrogació (?) o d’admiració (!)

     

    Les cometes (“”) s’utilitzen:

    1. Citacions textuals
    2. Marcar una paraula:
    3. Per indicar ironia. EL Joan és “molt” silenciós
    4. Col·loquialismes, argot, vulgarismes
    5. Eslògans: “Tingues cap. Posa’t el casc”
    6. Títols:
    7. Parts de una obra
    8. Col·leccions de llibres
    9. Conferències
    10. Publicacions periòdiques

     

    Observacions:

    Títols de llibres i pel·lícules en cursiva

     

    Carlos

    Article complet

  • 4a sessió Suficiència 2

    Al començament de la classe hem fet un exercici de “signes de puntuació”. Es tracta sobre un text que la Lourdes ens ha repartit per grups, hem de col·locar els signes de puntuació necessaris per tal de canviar el significat completament del text inicial. Aquí us poso com ha quedat definitivament el text amb la col·locació dels signes de puntuació corresponents:

    “Rates de femer, de bigots molls, llimacs bavosos, llangardaix salat, a la taula de N’Huguet Trencacolls no hi trobareu. Altra menjar millor en abundància us omplirà el plat. N’Hug és un porc? No, és un senyor.”

    Anem a fer, ara, un resum de la gramàtica de “la coma”.

    1. Utilitzarem la coma, entre elements coordinats: llet, sucre, ous, pa i aigua (sempre abans de l’últim nom de l’enumeració posarem una i).
    • Excepte quan és molt llarga l’enumeració o s’utilitzen frases llargues amb subjecte i verb, llavors farem servir el punt i coma. Exemple: En Pere va passar la tarda jugant al parxís amb el seu germà; fent solitaris tancat a la seva habitació; pintant quadres al jardí de casa seva; rentant el cotxe del seu pare amb aigua i sabó, i al final no va tenir temps d’acabar els deures.
    1. No utilitzarem la coma davant de i, ni, o.
    • Excepte quan la i/o tenen el mateix sentit de “però”. Exemple: La Roser volia passar molts dies en un hotel de moltes estrelles, i al final no va poder.
    1. Utilitzarem la coma en els incisos. Explicacions o aclariments que es poden suprimir sense que l’oració perdi sentit.
    • Vocatius: Mira, Josep, una papallona.
    • Imperatiu i expressions exclamatives: Corre, que si no faràs tard!
    • Aposicions explicatives: Un dels nois, en Pere, es va oferir a rentar els plats.
    • Oracions subordinades de relatiu explicatives: En Pere, que és un sant, es va oferir a rentar els plats.
    • Conjuncions o locucions conjuntives. Es consideren independents de l’oració (en definitiva, de fet, així, doncs, en resum…). Exemple: Suposem, doncs, que tenim tot el que ens fa falta.
    • Conjuncions adversatives: però, sinó. Exemple: Hauria pogut fer una carrera brillant, però no li agrada estudiar.
    1. Utilitzarem la coma en les “el·lipsis”, això és, ometre el verb sempre que la interpretació sigui prou clara. Exemple: En Pere va rentar els plats del dinar i la Roser, els del sopar.
    2. Utilitzarem la coma en els “desplaçaments”, això és, els canvi de l’ordre habitual dels components de la frase. Exemple: Li van regalar un peluix, a la més menuda.
    3. Utilitzarem la coma en les “oracions subordinades adverbials”. Exemple: Encara que t’hagi regalat la rentadora, Nicolau t’estima. Per aclarir i desfer confusions. Exemple: Qui canta, els seus mals espanta.
    4. Utilitzarem la coma, també , en els següents usos:
    • Després del nom d’una població. Exemple: Barcelona, gener de 2015.
    • En els nombres de les adreces de domicilis. Exemple: c/ Molinot , 36, 3r 2a.
    • En els tractaments. Exemple: Senyor Josep, ja pot passar. Benvolgut Pere, passi si us plau.
    • En els comiats (si no hi ha verb). Exemple: Atentament, Cordialment,
    • Nombres decimals: 324,36.
    • Datacions: Castelldefels, 29 de gener de 2015.
    1. No utilitzarem mai la coma:
    • Entre el subjecte i el verb.
    • Entre el verb i els seus complements.

    Cap al final de la classe hem fet un exercici de comprensió oral sobre un article del periodista Antoni Bassas. Havíem de definir els següents trets sobre l’article que hem escoltat: el TEMA, OPINIÓ particular sobre l’article, ARGUMENTS que defensin la meva opinió, buscar CONTRAARGUMENTS a la meva opinió.

    En concret, l’article versava sobre unes declaracions de la tertuliana de Tele5 Belén Esteban, sobre un article de la revista “Cosmopolitan” de Mèxic i sobre unes declaracions d’un jove concursant de Master Chef.

    TEMA: Masclisme al segle XXI.

    TESI/OPINIÓ: Vivim en una societat masclista.

    ARGUMENTS:

     

    1. Belén Esteban va dir: “No voy a dejar que un hombre coja la fregona mientras haya una mujer en casa”.
    2. A  la revista “Cosmopolitan” (edició mexicana), s’hi podia llegir un article que defensava que la dona ha de comprar el paper i la llet per casa, ha de tenir sexe quan vol el marit i ha de fer-li el café cada matí.
    3. En el programa “Masterchef Junior” un nen va dir:  “Las chicas ya sabéis limpiar genéticamente”. Era el fill d’una família espanyola.

    CONTRAARGUMENTS:

    1. La societat no és masclista, el que passa és que la Belén Esteban és masclista.
    2. Mèxic potser és un país masclista.

     

    PREGUNTES PER AL LECTOR: ¿Creus que la població espanyola és masclista? , ¿Quantes nines regalem als nens?,  ¿Quants cotxes regalem a les nenes?.

    Fi

    Jordi

    Article complet

  • 4a sessió Suficiència 1

    Avui  dimarts 27 de gener, a classe hem fet 4 coses:

     

    1. La Laura ha explicat l’ús del signes de puntuació: els dos punts(:), el punt (.) i les cometes (“”).
    2. La Laura ha explicat la diferència entre “si no” i “sinó”.
    3. Hem escoltat un àudio d’Antoni Bassas i hem donat la nostra opinió sobre aquest tema.
    4. Hem fet propostes per al nostre projecte del curs i hem escollit el que farem per votació.

     

    Els dos punts (:) s’utilitzen en:

    * Citacions (textuals)

    Exemple: a la reunió de veïns, el Paco va dir: “Que consti en acta que jo no estic d’acord                                            a pagar aquesta derrama”.

    * Enumeracions

    Exemple: la Maria ha preparat tres classes de torrons: de massapà, de xocolata,                                  d’Agramunt i de Xixona.

     

    * Aclariments

    Exemple: si no portes corbata, no et deixaran entrar: hi ha un rètol a la  porta que ho diu.

     

    * Exemples

    Exemple: hi ha dues menes de menú: un de normal i un de vegetarià.

     

    * Documents administratius

    EXPOSO: Que …

     

    No s’utilitza:

    1. a) Per separar hores i minuts

    Exemple: 18.45  h

    1. b) Per introduir narracions molt llargues

     

     

    El punt (.) s’utilitza:

     

    * Per separar oracions

    * Per separar paràgrafs

    * Per tancar el missatge

    * En abreviatures

    Exemples:  c.              sr.       núm.     etc.

     

    *Altres usos

    Datacions:       27/01/2015 o bé 27-01-2015 o bé 27.01.2015

    Per separar les hores dels minuts:      20.45 h

    Per separar els milers de milions:       15.538.492 €

    Ordre del dia:              1.                     a.

    1. b.
    2. c.

     

    No s’utilitza:

    Després del càrrec i el nom de qui signa un document:

    Miquel Martí i Sabater

    Secretari

    Al final de la datació:

    Castelldefels, 27 de gener de 2015

    No es posa en les sigles i els símbols:

    UPC, UB, UOC                     km, l, m, h,

    En els títols d’obres:

    Allò que el vent s’endugué

                                       Camp de maduixes

    Després de punts supensius (…) , signes d’interrogació (?) o d’admiració (!)

     

     

     

     

     

     

    Les Cometes  (” “) s’utilitzen en :

    *Citacions (literals)

    Exemple: El pobre vellet va rebre un anònim que deia: “Si no traieu el gos de casa,                                       haureu de sortir-ne vós.”

    * Per expressar ironia

     

    Exemple:  És “simpàtica”, oi?

     

    * En els col·loquialismes i argot

     

    Exemple: A l’assemblea, el president va assegurar que els mobles nous de la biblioteca de                              l’entitat eren molt “guais”.

     

    * En els vulgarismes o aberracions lingüístiques

     

    Exemple:  El conserge “lis”va dir que una senyora amb un “xaleco” de color blau i                                            “lentes”de sol “lis”habia deixat un “recado”.

     

    * En els eslògans

     

    Exemple:  A Barcelona va funcionar molt bé la campanya “Barcelona, posa’t guapa”

     

    * En títols diversos.

     

    Com poden ser: exposicions, conferències i col·leccions de llibres.

     

    ———————————————————————————————————————-

    SI   NO                       és una condició. Es pot moure.

    Si no plou, aniré a la platja.    Aniré a la platja si no plou.

     

    Sinó                 és una oposició. No es pot moure.

    No vull sopa, sinó pizza.

     

    Hem escoltat a la classe un àudio amb el tema: masclisme.

    La Lourdes ens ha explicat que abans de  parlar d’un àudio hem de analitzar l’àudio.

    Tema: Masclisme

    Opinió/Tesi : La societat és masclista

     

    Arguments           <=============================> Contraarguments

    (que ajuden a defensar                                                                      (que utilitzen les persones

    la meva opinió)                                                                                 que pensen el contrari)

     

    argument 1: L’àudio parlava de Belén Esteban, qui participa en el programa de Gran Hermano VIP.Ella va dir: “no voy a dejar que un hombre coja la fregona mientras haya una mujer en casa”.

    Contraargument 1: És una dona molt masclista.

     

    Argument 2: També hi havia un text molt masclisme, fa una setmana, a  la revista “Cosmopolitan” (edició mexicana). S’hi podia llegir que la dona ha de comprar el paper i la llet per casa, ha de tenir sexe quan vol el marit i ha de fer el cafè.

     

    Contraargument 2: Mèxic potser és un país masclista.

     

    Argument 3: Per concloure, en el programa “Masterchef Junior” un nen va dir:  “las chicas ya sabéis limpiar genéticamente”. Era el fill d’una família espanyola.

     

    Després cada alumne ha donat la seva opinió a classe sobre el masclisme.

    —————————————————————————————————————————-

    Per acabar, hem fet propostes per al projecte de fi de curs i hem votat.

     

    Propostes                                                                               Votació

    Fer un calendari                                                                     1

    Un conte                                                                               1

    Una obra de teatre                                                                 3

    Un programa de ràdio                                                           0

    Un còmic                                                                              1

    Viatge per Catalunya / Castelldefels                                     7

    Plantes – colònia                                                                    0

    Llibre de cuina                                                                                  3

    Fer un diccionari                                                                   2

     

    Conclusió: ha guanyat “viatge per Catalunya/Castelldefels”

     

    Fins aviat,

     

    Azucena

     

    Article complet

  • Elemental 3. Fem una xerrada

    conferència

    www.flickr.com/photos/littlehuw/8443129600

    Aquesta setmana heu escollit en grups tres temes d’actualitat per tal de fer una xerrada en una escola. Heu discutit sobre l’interès que aporta el tema, a qui pot interessar (pares, educadors, nens…) i quin és el missatge principal que volíeu transmetre.

    Després heu seleccionat un dels tres temes per fer la xerrada. Dijous vam començar a preparar el guió per a l’exposició oral i us vau repartir quina part faria cadascú. (Els que no vau poder venir dijous, ja us comentaran els companys quina part heu de fer). Us vaig avançar també que haureu de fer un cartell que anunciï la vostra xerrada, per tant, podeu buscar imatges que us puguin ser útils per confeccionar-lo.

    A més, us vaig tornar corregit l’exercici d’expressió escrita de la prova model. I també vam practicar els verbs en imperfet de subjuntiu, en condicional i en els temps compostos corresponents.
    D’altra banda, vam enumerar una sèrie d’enllaços que ens poden servir per expressar causa (PERQUÈ, JA QUE, COM QUE), conseqüència (DONCS, PER TANT) i finalitat (A FI DE, PER TAL DE, PER TAL QUE).

    Us deixo una última feina: mireu aquest vídeo

    Vídeo al·lèrgies alimentàries

    Fins dimarts!

    Article complet

  • Bàsic 1. Comptem: u, dos, tres…

    Números

    www.flickr.com/photos/sotto1/807305139

    Dilluns vam practicar els verbs dir-se, ser, viure i tenir.
    Verb viure i tenir

    També vam practicar en grups com presentar una tercera persona, els demostratius: aquest, aquesta, aquests, aquestes (més proximitat) i aquell, aquella, aquells, aquelles (més llunyania). A més, vam veure una altra manera d’expressar l’origen o procedència de cadascú.
    Ex: Sóc del Perú; sóc peruà/ peruana.
    Si voleu practicar més:
    Gentilicis

    Dimecres vam treballar els números, especialment com es diuen en català; vam escoltar un parell d’àudios.

    Si voleu practicar més:

    Els números
    I també:
    Escriure números
    (Heu de prémer el botó vermell. Us apareixerà un número i l’heu d’escriure a sota i comprovar amb el botó verd si és correcte)

    Per acabar us afegeixo aquests enllaços:
    Guia de conversa universitària
    Podeu clicar en la llengua que us interessi: rus, castellà, portuguès, anglès, gallec, francès, àrab…

    Diccionari visual català-urdú

    Fins la setmana que ve.

    Article complet

  • Operació cacauet al XVIII Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels

    imatge cartell castelldefels fomat petit

    El mes de febrer es projectarà Operació cacauet als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 28 de febrer (16 h) i diumenge 1 de març (12 h).

    L’esquirol Surly i el seu amic Buddy planegen cometre el gran robatori de la seva vida en una botiga de fruits secs. Pràcticament sense adonar-se’n, es veuran involucrats en l’atracament a un banc que estan planejant uns gàngsters.

    Dins del cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. Les projeccions s’inicien el mes de novembre i finalitzen el mes de juny.

    L’entrada per a qualsevol de les projeccions del Cicle tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

     

    Operació cacauet

    Dissabte 28 de febrer (16 h) i diumenge 1 de març (12 h)

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

     

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes