• S3, Reforç de l’ús de perquè, per què i per a què

    Per repassar l’ús del perquè, per què i per a què, cliqueu aquí. Seleccioneu al marge esquerre Remarques en l’ús de perquè, per què i per a què.

    Article complet

  • S1, Reforç del gènere del nom i O/U

    Per repassar el gènere del nom, cliqueu aquí. Seleccioneu al marge esquerre Remarques sobre el gènere del nom.

    Per repassar les vocals O/U, cliqueu aquí. Seleccioneu al marge esquerre Vocals o/u àtones.

    Article complet

  • S3, treballem amb el wiki “Rius de tinta”

    Ja hi ha una primera intervenció amb informació interessant al wiki per part de l’S3 de la tarda. Enhorabona!

    Recordeu que l’espai wiki “Rius de tinta”  és una revista creada amb altres profes i compartida amb altres alumnes d’altres cursos, on podreu editar els exercicics que us encarregui la professora. Com que és un wiki, tothom té la possibilitat d’accedir-hi i editar-lo. Amb els enllaços de sota els alumnes de l’S3 tarda podeu accedir directament a la pàgina que us interessa per redactar els articles:
    http://riusdetinta.wikispaces.com/Grup+2
    http://riusdetinta.wikispaces.com/Grup+3
    http://riusdetinta.wikispaces.com/Grup+4
    http://riusdetinta.wikispaces.com/Grup+5
    http://riusdetinta.wikispaces.com/Grup+6

    Podeu anar veient com estan treballant els companys i companyes de curs. L’exemple dels més ràpids ha d’ajudar als grups que van més perduts. Així que espieu-vos sense manies!

    I per als blocaires habituals, aquí va una pregunta:
    Què és un wiki, d’on prové la paraula i què vol dir?

    Article complet

  • S1, Reforç de la unitat 1 (vocal neutra, apostrofació)

    Per repassar la vocal neutra cliqueu aquí. Seleccioneu Vocal neutra: a/e àtones al marge esquerre.

    Per repassar l’apostrofació cliqueu aquí.  Seleccioneu Apòstrof,  Contraccions i Ús incorrecte de la forma lo al marge esquerre.

    Article complet

  • S2, Reforç de la unitat 1 (gerundi, participi i adverbis)

    Si voleu repassar el gerundi cliqueu aquí. Seleccioneu “Gerundi” al final del menú de l’esquerra. Cliqueu en aquest altre enllaç per repassar els adverbis amb valor positiu i negatiu.  Seleccioneu aquest títol al menú de l’esquerra. Repasseu aquí la concordança del participi. Seleccioneu “Participi” al menú de l’esquerra i feu l’exercici 53.

    Article complet

  • Final de trimestre

    Amb aquesta entrada abans de les festes volem proposar-vos alguns exercicis de repàs i respondre algunes de les vostres demandes.

    Enllaços diversos per repassar:

    Repasseu aquí els accents diacrítics.
    (Seleccioneu ‘accents diacrítics’ al menú de l’esquerra.)
    Repasseu aquí la s sorda i sonora
    … i l’ortografia d’altres consonants.
    Podeu repassar aquí qüestions sobre l’oració.

    No oblideu que podeu  anar a buscar als índexs dels itineraris els continguts que us interessin i que si no els trobeu, ens podeu demanar l’enllaç directe. A més a més, podeu fer petits dictats, copiar petits fragments i comentar-los lliurement també és una molt bona manera de practicar llengua.

    Vau demanar també recomanacions de pel·lícules catalanes. Doncs de les produccions dels darrers anys, jo en destacaria, evidentment, Pa Negre i, després, Petit indi, dirigides per Agustí Villaronga i Marc Recha respectivament. La primera està basada en la novel·la d’Emili Teixidor i la segona explica la transformació del Besòs de fa uns anys. També podeu trobar pel·lícules o minisèries a tv3 a la carta com Macià contra companys o Ull per ull ambientades en l’època de la República o el pistolerisme dels anys 20. Si en coneixeu alguna altra que us agradi, no deixeu de recomanar-la.

    UNES MOLT BONES FESTES!!

    BON NADAL I MOLT BON ANY!!

    (Si esteu tan inspirats com el Gabriel, podeu deixar les vostres felicitacions al pati…, fins i tot podeu fer-ho en vers.)

    Torna Nadal

    L’arbre desvetlla sons i el vent escriu
    ratlles de llum damunt la pell de l’aigua.
    Tot és misteri i claredat extrema.

    Torna Nadal i torna la pregunta.
    ¿Proclamarem la pau amb les paraules
    mentre amb el gest afavorim la guerra?

    Article complet

  • Intermedi i suficiència, repàs de funcions sintàctiques

    Els Itineraris d’aprenentatge de la llengua catalana elaborats per la Secretaria de Política Lingüística inclouen exercicis per practicar les funcions sintàctiques dels complements verbals (complement directe, complement indirecte, complement circumstancial, complement preposicional o de règim verbal…), però el cert és que l’accés a aquests exercicis és una mica enrevessat. Avisem que cal una mica de paciència i que els continguts són, d’entrada, una mica densos. Demaneu suport a classe si en necessiteu. A continuació intentem aclarir-vos com accedir-hi:

    Nivell intermedi:
    Cliqueu aquest enllaç i seleccioneu “predicat” al menú de l’esquerra; després, a la dreta, seleccioneu en oracions predicatives i, finalment, complements demanats pel verb.

    Nivell suficiència:
    Cliqueu aquest enllaç i seleccioneu al menú de l’esquerra “predicat”. Llavors, a la dreta, seleccioneu en oracions predicatives, complements no demanats pel verb i finalment arribareu als continguts.

    Atenció:
    Encara que estigueu fent un nivell de suficiència, comenceu pels exercicis de nivell intermedi, ja que creiem que en realitat corresponen al nivell de suficiència i amb això ja en teniu prou. El segon enllaç és de més a més.

    Article complet

  • S2, reforç preposicions

    Per repassar i reforçar l’ús de cap a, com a, fins a entreu en aquest enllaç i seleccioneu les preposicions esmentades al menú de l’esquerra.

    Article complet

  • S2, reforç de verbs velars… I equivocar-se

    Aquí trobareu teoria i exercicis per reforçar els coneixements de verbs velars. Seleccioneu “Verbs amb formes velaritzades” al menú de l’esquerra.

    Si ho feu i us ha anat bé, podeu deixar un comentari. Si en canvi, heu tingut algun problema o l’enllaç no funciona (com creiem que ha passat durant el pont) també podeu queixar-vos amb un comentari, així sabem si el que anem penjant és útil o que ho hem d’arreglar si no funciona. Escriviu sense por, si hi ha alguna errada, no compta!! A escriure se n’aprén escrivint i l’error és un pas necessari, inevitable i imprescindible per a l’aprenentatge. EQUIVOQUEM-NOS, sisplau, vol dir que n’estem aprenent! Què és la vida si no un continu assaig-error?

    Article complet

  • S2 tarda dm-dj: aclariment

    El gira-sol i el tornassol són la mateixa planta?
    Per què tornassol no porta guionet?

    Després d’una cerca una mica més reposada, hem d’aclarir que el tornassol (Chrozophora tinctoria) i el gira-sol (Helianthus annuus) són dues plantes diferents. Creiem que el més aclaridor són les fotos que pengem a continuació.

    I sobre l’ús del guionet en un mot i l’altre, vegeu què en diu l’Optimot:

    “En els compostos cultes el segon component dels quals comença amb s i en els derivats amb prefix de mots que comencen amb s-, aquesta essa no es dobla encara que representi un so de essa sorda entre vocals. Per exemple: altisonant, anglosaxó, arxisatisfet, ecosistema, italosuís, morfosintaxi, politicosocial, prosectorpsicosomàtic, telesèrie, ultrasò, vicesecretari.

    Cal dir que s’escriuen amb doble essa els mots en què en llatí ja la duien o ja tenen tradició històrica en català. Per exemple: bissextil, pressentir, pressupost, prosseguir, reressaga, ressituar, ressorgir, tornassol.

    En el cas dels prefixos sots-, trans-, des- i dis-, la s- inicial de l’arrel no es dobla, sinó que la grafia ss apareix com a resultat de la unió de la -s final del prefix i de la s inicial de l’arrel: sotssecretari, transsexual, transsiberià, Transsilvània, dessalar, dissort, etc. Passa el mateix en el cas de qualssevol, en què la grafia ss és el resultat de la unió de la -s final de quals i de la s- inicial de se.”

    Font: fitxa 6220/2 Optimot.

    Article complet

CNL a Sant Martí

Gran Via de les Corts Catalanes, 866, 2n A – 08018 Barcelona

Tel. 933 16 44 66
dinamitzacio.santmarti@cpnl.cat

Horari: de dilluns a divendres de 9 a 1.30 h, i els dimecres també a la tarda, de 16 a 20 h.

 

 


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


Etiquetes


Arxius


Meta