Arxiu per maig, 2017

  • 2. Prudenci Bertrana: les presses, per a qui les vulgui!

    Les presses, per a qui les vulgui!

     

    A Prudenci Bertrana li agradava la natura, entendre-la, fondre-s’hi, caminar els camins a consciència, anar pel bosc, enfrontar-se als accidents del terreny… Així, no ens ha d’estranyar que afirmi i exclami:

    Ai, del que no pot torbar-se, pobre del que sigui esclau dels horaris i de les fites quilomètriques!

    Córrer món! Heus ací una grossa blasfèmia ¿Per què córrer? ¿Quin goig dóna córrer?

    Imatge relacionada

    Si us agrada saber quelcom del sospirar dels oreigs en l’espessor dels boscos, dels odors
    íntims dels marges florits, dels murmuris de les aigües verges i de la bonesa i suavitat del cor de les muntanyes, cal despreciar el temps, les brúixoles i els diners; cal fer-se caçador, contrabandista, boer o llenyataire; cal transitar penosament pels corriols que no menen enlloc.

    Fotograma de la pel·lícula Temps moderns de Charles Chaplin.

    Prudenci Bertrana, «Els bells camins que no menen enlloc » dins Proses bàrbares, publicada a Tots els contes, edició d’Agnès Prats i introducció de Xavier Pla, Girona, Edicions de la ela geminada, 2016, p. 178-179.

    Per si et ve de gust:

    Pots mirar ena la pàgina web de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC) l’any de la publicació de Proses bàrbares. Si en aquella data Bertrana pensava això, què en pensaria ara de l’estrès i de la vida feta a corre-cuita que portem tots plegats? Què en penses tu de les presses? Correm massa? És possible fer una vida més contemplativa? Creus que coneixem bé la natura? Opines que hi ha massa o poc bosc? Hi ha suficients conreus? Trobes a faltar més “verd” en el teu dia a dia? En fi!, què et suggereix aquest fragment?

    Ho pots fer en unes 80 paraules.

     

    [Propera anotació al blog: 1 de juny]

    Article complet

  • 2. Aurora Bertrana: ídols, deus i imaginació…

    Ídols, déus i imaginació…

    Llegim aquesta descripció d’aquest ídol selvàtic, a la Polinèsia.

    Foto [en línia]: Eva Rodríguez Braña, caxigalinas blog. Les islas Maqueses Paul Gauguin.

    Al fons de la badia de Taïohae, prop de la selva tenebrosa, s’aixeca entre el ferest  brancam, un ídol gegantí, tallat directament entre la roca. És la Dea de la fecunditat, monstruosament lletja, venjativament amenaçant. Està ajupida, amb les cames obertes, anguloses i febles. Té els ulls sense pupil·la immensament arrodonits, la boca esbiaixada, el nas ample i aixafat.
    Els braços prims, reposen damunt del ventre enorme, aparatosament inflat. Enmig d’aquesta atmosfera evocadora, el sexe apareix expressiu, provocant. Sembla la porta oberta a la vida. Lluny de sacerdots i de creients viu oblidat i solitari. Les plantes enfiladisses el mig cobreixen. Els ocells irreverents hi refilen al damunt. Els llangardaixos, les cuques s’hi passegen per sobre, elàstics i lascius.

    Aurora Bertrana, «Venjança de déus», dins Peikea princesa caníbal i altres contes oceànics, Barcelona, Ed. Pleniluni, 1980, p. 60

    Per si et ve de gust:

    Et suggerim alguns temes… si en tens algun altre, també serà benvingut.

    Aurora Bertrana ens ha descrit una imatge, en pots descriure també tu una? Què deuen tenir algunes imatges que ens suscitin sentiments i emocions? Has llegit o saps alguna cosa dels ritus de la fertilitat? D’on caram deu sorgir la necessitat dels humans de fabricar imatges, art…?

    Prova-ho amb unes 90 paraules.

    [propera anotació al blog: 1 de juny] 

     

    Article complet