• Ens hi ajudeu?

    El grup de C2  us anima a participar en l’elecció del personatge més bel·licós de la temporada: na Mercadera.  És un personatge de la Crònica de Ramon Muntaner, coneguda per la seva valentia i fortalesa. Va ser capaç ella sola de tirar a terra un cavaller francès que anava perdut pel seu hort.

    Heu de seguir els passos següents:

    • Mireu les candidates
    • Seleccioneu la més representativa o la que més us agradi
    • Voteu omplint aquest formulari

    Teniu de temps fins al 9 de desembre. Animeu-vos a participar en aquest concurs tant

     

    Article complet

  • Bàsic 1 tarda. Compres i més compres…

    Aquesta setmana hem continuat practicant les converses per anar a comprar. Per això us deixo aquest vídeo:
    4cats. El cactus

    Dijous vam practicar converses en un bar. Aquí teniu un altre exemple:

    El menjar
    Què vol prendre?

    I encara més:
    Guia de conversa universitària

    Espero que tots aquests recursos us puguin ser útils.

    Fins dijous!

    Article complet

  • C2 15a sessió

    IMG_20160112_212849

    El dimarts dia 1 de desembre, el primer que ens va plantejar en Jaume va ser quin fet històric ens agradaria commemorar aquell mateix dia. Les respostes van ser diverses, des de dates de descobriments mèdics fins al dia dels catalans. Tota una pluja d’idees per recordar!

    Tot seguit, vam ordenar cronològicament els capítols de la crònica de Ramón Muntaner, construint així una línia del temps de la crònica. El recurs que vam utilitzar va ser una corda i ens va permetre observar de manera clara i entenedora tots els successos que es detallen a la crònica.
    També vam aprendre que el gerundi sempre expressa simultaneïtat i anterioritat i que per comprovar si hem utilitzat correctament el gerundi, el podem col·locar al davant de la oració. Si la oració té sentit, l’hem utilitzat bé. Quin recurs més senzill i útil!

    A continuació, vam comentar en parelles si els resums que havíem penjat prèviament al twitter sobre els capítols de la crònica estaven escrits correctament. Un cop comentats amb en Jaume, vam haver d’ampliar aquest resum ocupant un màxim de 5 línies. D’aquesta manera, seguim treballant la sinopsi, concepte que a vegades ens costa aplicar correctament ja que ens resulta difícil resumir.

    Per acabar, vam agrupar-nos en grups de 3/4 persones i vam haver de realitzar la següent tasca: per escollir quina serà la Mercadera del curs realitzarem un concurs on cadascú de nosaltres haurà d’escollir la que li agradi més. Per aquest motiu, vam agrupar-nos i vam plantejar i proposar a la resta de classe quines serien les bases del concurs i quina seria la introducció que encapçalaria l’entrada on podrem fer les pertinents votacions.
    Això va ser tot!

    Com veieu una classe molt entretinguda!

    Article complet

  • C2 18a sessió

    souvenirs-73762_960_720

    En la PRIMERA part ,el Jaume va preguntar  amb que ens vam quedar de l’última sessió. Cadascú va explicar-lo i la majoria va dir : amb l’ús de l’apòstrof i el guionet , i amb la col-locació dels pronoms febles.

    Normalment s’escriuen davant del verb , però si el verb  és un imperatiu , un infinitiu o un gerundi van sempre al darrere .

    Si el pronom o la combinació de pronoms van al darrere del verb , han d’anar units entre si per mitjà de guionets , d’un apòstrof o d’una combinació d’apóstrof  i guionet: Dóna’ls-en .

    Si el pronom o la combinació va davant del verb , no es podem unir entre ells mitjà guionets . Nomès s’hi pot servir l’apóstrof : L’hi portarè.

    L’apóstrof , cal escriure’l tan a la dreta com sigui possible.

    Es coloca , davant d’un verb començat en vocal o en h i dels pronoms febles HIi HO : no t’ho perds

    Darrere d’un verb o d’un altre pronom feble acabats en vocal , no en diftong : treure-la’n.

    Les combinacions : LA HI , LI HI , LI HO i SE US no s’apstrofen mai.

    El pronom LA no s’apostrofa davant de verbs que comencen amb i (hi) , u(hu) àtones.

     

    En la SEGONA part ens va demanar que passéssim les ordres d’imperatiu ( els pronoms van al darrere del verb ) a present d’indicatiu( els pronoms van davant del verb)

    Llença-LES ——————— LES llenço

    Explica-ME-LA —————- ME L’expliques

    Explica’M la classe ———— Explica-LA a mi , M’explicas la classe.

    Posa-T’HI———————— T’HI poses .

    Escriu-LO———————— L’ escric

    Posa-TE’L———————— TE L’ posas

    Digue(s)-ME-LA ————— ME LA dius.

    Dóna –ME’N un —————-ME’N dones un

    Agafa’L—————————L’ agafo

    Agafa-LES ———————–LES agafo

    Meja-T’HO ———————-M’HO menjo, T’HO menges.

    Mira-LA ————————-LA miro , LA mires.

    Truca’M————————–EM truques , ET truco.

    La combinació de promons :

    EM porta  el diari a la feina : ME L’HI porta

     

    En la TERCERA part vam treballar les regles d’accentuació jugant una mica , feient un memori.

    El Jaume, va posar en uns papers a terra unes paraules i nosaltres havíem de trovar parelles de paraules segons les normes d’accetuació.

    Cadascú va pensar en una paraula i entre tost vam repassar les regles d’accentuació i si s’accentuavem : pastÍs , troballa , Àgil , economía , grossa, cotxe, biblioteca, papallona, samarreta, llapis , avió, accentuació , illa , tovallola , caçador , cavall.

    S’accentuen els mots :

    1/ AGUTS acabats  -a,-e,-i,-o,-u

    -as,-es,-is,-os,-us

    -en , -in

    2/ PLANES acabats en terminacions que no siguin :-a,-e,-i,-o,-u

    -as,-es,-is,-os,-us

    -en,-in.

    3/ EXDRÚIXOL s’accentuen TOTS acabin com acabim.

     

     

    bo (2)

    Article complet

  • 18a sessió Suficiència 3

    SUFICIÈNCIA 3

    Hola companys/es,

    M’ha tocat fer el resum de l’ultima sessió de l’S3. Encara no em crec que ja hem arribat al final del curs. Per mi ha estat un plaer compartir amb tots vosaltres les tardes dels dimarts i dijous.
    -El primer que vam fer va ser que els que faltaven per llegir el seu article d’opinió el van llegir.

    -La Lourdes va explicar el que hem de tenir fet per poder obtenir els 20 punts :

    -EXPRESSIÓ ESCRITA
    -EXPRESSIÓ ORAL
    -REVISIÓ

    -També va explicar les parts que té un article d’opinió i l’apunt a un blog.

    ARTICLE D’OPINIÓ:

    1- Títol (no porta punt final)
    2- Introducció : de què parlarem + quina és la nostra opinió
    3- Argumentació: Per què pensem el que pensem?
    4- Conclusió: reafirmem la nostra opinió + proposta
    *Al resum de la 7a sessió podem trobar estructures i fórmules per introduir els paràgrafs*
    * Cada tres línies d’un paràgraf posem un punt*

    APUNT BLOG:

    1- Salutació: Ex. Bona tarda! Bona nit, Benvolguts,(no posarem punt, podem posar , o !)
    2- Explicació
    3- Comiat: Ex. Moltes gràcies, Cordialment, Salutacions,
    4- Signatura: Nom i cognom

    -Després vam fer grups de tres o quatre per fer un dictat amb tres paràgrafs. Cadascun teníem un dels paràgrafs en blanc, un company dictava i l’altre escrivia . Aneu amb compte, la Lourdes va dir que l’estudiéssim.

    -Per últim, vam fer un joc dels que li agraden a la Lourdes i a nosaltres també. Res millor que aprendre jugant. Cadascun de nosaltres havíem d’ escriure un desig, després vam barrejar-los tots i cada un de nosaltres en va agafar un. Sense cap dubte eren desitjos plens de bons consells i boniques paraules que ens donaran sort el dia de l’examen.

    No se me oblida, els desitjos portaven premi, xocolata!

    Elena García

    Article complet

  • S1 16a sessió

    traffic-sign-6657_960_720

    En Jaume hi fa el inici de la classe demana’n al nostra pare i els aspectes de la activitat que vam realitzar la sessió anterior dels vídeos autoretrats.

    • M’he expressat amb prou fluïdesa ?
    • El meu discurs és clar ?
    • M’he exposat amb prou seguretat ?
    • El meu discurs és coherent ?

    Seguidament es fa un comentari respecta ha la exposició del projecte anterior ( Consells de la Privacitat ) i es fa referència ha les accions a tenir en conta sempre que utilitzen Internet i les seves aplicacions

    • Llegir les condicions abans d’acceptar
    • Sempre que es pugui activar la doble autenticació
    • Impedir facilitar més dades (que)(de) les necessàries
    • Tenir sempre l’ultima actualització
    • Aprendre a ser escèptic . Per tant, comparar o contrastar la font de la informació
    • Controlar la privacitat en las xarxes socials

     

    Comentaris:

    -En el apartat segon , és fa al comentari entre Diferenciar autentificar i

    identificar (verificar)

    -En el apartat cinquè , és fa al·lusió a les  actualitzacions dels mòbils , si                                                                                   –                                      son gaires segures , depenen d’eon venent .

    La siguem-te activitat varen forma parelles per passar d’infinitiu l’imperatiu en primera persona o segona persona .

     Llegiu les condicions abans d’acceptar;Tens que llegir les condicions abans      d’acceptar .

    Manca l’ introducció (consells)o(instruccions).En Catalan no es necessari l’ imposició  d’ordres l’ infinitiu,es fa us d’ imperatiu (segona persona del plural)

    1) llegiu (cal llegí ,las condicions ….)(Públicas –vos ) (llegeix tu)

    2) Canvià la construcció de la frase , Activeu la doble autenticació

    3) Impedí / impediu

    4) Teniu / Tingueu

            5) Apreneu / Comproveu o contrasteu

    6) Controleu

     

     

     

    Prohibicions a un mateix (amb tu) segona del singular (no)

    • No llegeixis ( canvià la frase )
    • Activis
    • Impedeixis /  Facilitis
    • Tinguis
    • Aprenguis , Comprovis , Contrastis
    • Controlis

    Comentaris:

    I – U  àtones femenines no és poden Apostrofa

    Impedí  , Qüestió de estil per evita l’ús del no , nomes quan no tingueu mes remei

    No apostrofeu les paraules femenines que comencin en I – U – H I- HU la seva primera síl·laba  amb àtones.       

     

    Per finalitzar fem practiques de fonètica amb l’ us de la è oberta.

    bo (3)

    Article complet

  • 17a sessió Suficiència 3

    Ànims, companys! S’apropa el final del curs i estic convençuda que tot anirà bé, avui faré l’acta del dia 23 de novembre.

    Per començar la classe, s’han llegit els articles d’ opinió que faltaven. Tots eren interessants.
    Hem fet un parèntesi a classe perquè ha vingut a visitar-nos una companya, es deia Natalia i portava el seu nadó, i tothom estava content amb la seva visita.

    La Lourdes ha recollit alguns treballs que ens faltaven de donar-li, hem fet l’aprenentatge i la utilització correcte de:

    Per a què = preguntes directes o indirectes – finalitat
    Per què = preguntes directes o indirectes – quin motiu
    Perquè = no preguntes – finalitat – motiu

    Per a què serveix això?
    Per què has arribat tard?
    He anat al cine perquè volia veure una pel·lícula (motiu)
    He anat al cine perquè s’entretingui el nen (finalitat)

    Caiguda de la preposició

    Segons la normativa davant la conjució QUE cauen les preposicions a, en, de i amb

    Vosaltres teniu interès en l’examen
    Vosaltres teniu interès en que l’examen sigui fàcil

    Abans de final de mes
    Abans de que s’acabi el mes

    Els va amenaçar amb l’expulsió del partit
    Els va amenaçar amb que els expulsaria del partit
    Tenia dret a una pensió
    Tenia dret a que li passessin una pensió
    Canvi de preposició

    Segons la normativa, davant d’infinitiu les preposicions en i amb s’han de canviar a a o de .

    Tenia interès en tu
    Tenia interès a causar bona impressió
    Per a (aquesta explicació la tenim al vídeo que hem fet nosaltres )
    Què?

    Preguntes – quina cosa, també pot ser pronom relatiu
    Preposició + què
    + el qual
    + la qual
    +els qual
    + les qual

    Posat que

    Posat que = si

    Posat que aprovis, anirem a Port Aventura
    Ja que no significa posat que
    Ja que has aprovat, anirem a Port Aventura

    Bé, companys, molta sort per tothom!
    YUDY

    Article complet

  • 16a i 17a sessió Bàsic 3

    Començo amb aquesta cançó ben animada per fer l’última entrada del Bàsic 3.
    La setmana que ve ens trobarem a classe per fer la prova. Ja veureu com anirà molt bé. N’estic segura.

    Dilluns i dimecres vam continuar amb les vostres exposicions orals sobre el llibre que heu llegit.
    Us vull agrair a tots i totes el vostre interès i esforç per fer les intervencions orals. A més a més, voleu compartir el vocabulari nou que heu après amb la lectura.
    És una idea excel·lent! Intentaré recollir-ho tot aquí.

    Resum i petit vocabulari
    Trampa de foc
    Vocabulari llibre Trampa de foc
    Vocabulari llibre Tom Sawyer
    Vocabulari llibre La cova de l’estranger

    Ens veiem dilluns!

    Article complet

  • Bàsic 1 tarda. Anem a comprar

    Mercat

    www.flickr.com/photos/68942208@N02

    Dimarts, en grups, vam llegir uns exemples de diàlegs que es produïen en diverses botigues: forn de pa, supermercat, carnisseria, peixateria i fruiteria/verdureria.
    A continuació vau elaborar la llista dels productes que veneu a la vostra botiga i els preus.
    Per últim, alguns de vosaltres vau anar a “comprar” a les botigues dels altres companys i, per tant, vau establir un petit diàleg.
    Si voleu practicar més:

    El mercat
    En aquesta altra pàgina trobareu fotos de diferents productes que podem comprar.
    Fotografies compres

    Dijous vam analitzar amb detall els diàlegs de la classe anterior. Vam observar l’ús d’alguns pronoms.
    Si voleu practicar una mica més podeu mirar les pàg. de la 19 a la 22 d’aquest material.
    El meu barri

    També vam veure la diferència entre GENS i CAP.
    Molt, gaire o gens?
    Quantitatius

    Crec que això és tot! Bon cap de setmana!

    Article complet

  • C2 14a sessió

    Creació de l'Agus

    Creació de l’Agus

    La classe de dijous, l’hem començat com és habitual treballant en grups, en dos per ser més exactes. En Jaume ens ha donat un full ple de paraules de les quals hem de cercar el significat per poder realitzar un exercici de lèxic. Entre tots els components fem la tasca.

    A continuació els grups passen a ser parelles i formades per un component de cada grup, d’aquesta manera ens ajudarà el fet que hem treballat paraules diferents.

    Tot seguit toca fer un informe mèdic també en parella, com havíem decidit a la classe anterior. Amb la col·laboració del cos mèdic de la classe concretem unes pautes:

    • Dades (pacient, edat, procedència, fets)
    • Exposició (de a dalt a baix)
    • Situació socioemocional

    Una vegada elaborats els informes procedim a llegir-los. A través de la lectura puntualitzem l’ús dels pronom personals que només representen a persones, no a coses.

    • Dos homes ………… un d’ells
    • Dos cotxes …………. un dels quals

    Altra puntualització:

    Degut a ………….. incorrecta

    A causa de ……….. correcte

    La feina del cap de setmana és tornar a formular preguntes pel Twitter a @R_Muntaner

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share