• 16a sessió Suficiència 1

    Avui hem començat la classe corregint errors en el text del contingut del diari La Veritat fet per : Juan, Tadeusz i José Luis. Hem continuat corregint un exercici que ens ha donat la Lourdes sobre ús de majúscules i l’ús de minúscules . Sobre això, hem vist en la pissarra uns quants exemples més.

    Noms de lloc catalans amb article, aquest article s’escriu amb minúscula
    Ex: Visc a l’Hospitalet de Llobregat/ Sóc del Maresme.

    Noms de lloc no catalans amb article, aquest s’escriu amb majúscula.
    Ex: Visc a La Coruña/ Sóc d’El Bierzo.

    S’escriu amb majúscula:
    – Sobrenoms, renoms i pseudònims. Ex: Martí l’Humà
    Jaume I el Conqueridor
    el Timbaler del Bruch (Isidre Lluça i Casanoves)

    – Noms de dinasties i llinatges. Ex: l’època dels Àustrias/ la Frorència dels Mèdici.
    – Formes de tractament no catalanes. S’escriuen amb majúscula inicial.
    Ex: Don Pedro Garcia/ Sir Lawrence Oliver/ Monseñor Amigó/ Monsieur Dupont.

    – Publicacions periòdiques. S’escriuen amb majúscules la inicial del títol i les inicials dels noms substantius i adjectius que el componen. Ex: El Periòdico/ La Veritat Catalana/ La Vanguardia Digital/ El Temps.

    A continuació hem corregit unes frases i hem justificat la seva correcció posantles majúscules on correspon.

    1 Van visitar la tomba de jaume I el conqueridor/ Jaume I (nom propi)- el Conqueridor (sobrenom)
    2 Ha arribat el president de la generalitat/ Generalitat (nom de organisme oficial)
    3 Ha arribat el molt honorable senyor president/ Molt Honorable Senyor President (formes protocol•làries de tractament)
    4 M’agrada com actuava sir lawrence oliver/ Sir Lawrece Oliver (formes protocol•làries de tractament no catalanes)
    5 Em visita la dra. martí/ Dra. (càrrec, forma abreujada)- Martí (nom propi)
    6 L’ajuntament de Manresa ha acceptat la proposta/ Ajuntament (organisme oficial)
    7 Els ajuntaments del Baix Llobregat no hi estan d’acord/ Ok (sense erros)
    8 Per sant jaume farem un sopar/ Sant Jaume ( una festivitat)
    9 M’agrada molt la plaça del diamant/ La (1a lletra del títol d’obra o llibre)- Diamant (nom propi de la plaça)
    10 A casa llegim la vanguardia/ La Vanguardia (publicacions periòdiques –diaris)
    11 He visitat el prat de llobregat/ Prat de Llobregat (nom de poble – de lloc)
    12 He visitat los Àngeles/ Los (article del nom no català)
    13 La botiga es troba a la rambla de Catalunya/ Ok (sense errors)

    Bé, no em recordo de res més, però segur que alguna cosa s’ha quedat penjada

    José Luis

    Article complet

  • Suficiència 3. Ens hi traslladem o no?

    Trasllat

    www.flickr.com/photos/rofi

    Hola a tothom,
    En primer lloc, voldria que encaréssim la setmana que ve amb tranquil·litat, malgrat que és l’última abans de la prova i els nervis es noten.

    Dilluns vam escoltar a classe l’àudio del Model de prova que hi ha a la nostra pàgina web. Aquí teniu l’enllaç per si el voleu tornar a sentir:
    Àudio S3

    També us afegeixo l’enllaç al Model d’examen (Nivell de suficiència) de la Direcció General de Política Lingüística. Ja vam comentar a classe que no és ben bé igual al nostre, però si voleu practicar aquest cap de setmana podeu fer alguns exercicis (Ex. 1 pàg. 90, 91; ex. 1 pàg. 94 i 95; ex. 2 pàg. 96; ex. 4 pàg. 98; ex.5 pàg. 99 i pàg. 100 i 101)
    Certificat de nivell de suficiència

    Dimecres vam comentar l’exercici de Comprensió lectora del nostre Model d’examen i tot seguit vam revisar en grups algunes de les errades dels últims textos escrits que m’havíeu lliurat: Contra l’elogi del futbol i la carta a l’empresa Bosch.
    Aquí teniu el document amb les errades subratllades i la correcció en vermell.

    Errades EE S3 corregides

    Després us vaig passar dues fotocòpies: una de teoria de l’ortografia de la J/G, TJ/TG i de la IX, TX i IG; i una altra amb exercicis de verbs del dossier de l’EAPC. (no està en línia)

    Per acabar, us vull demanar una última feina escrita. És el segon exercici de la part d’expressió escrita de la prova. Recordeu que és una mica més curta que l’altre. Me’l podeu donar tant dilluns com dimecres.

    Apunt en un blog

    Us deixo aquesta cançó:

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Elemental 2. Verbs de la 3a conjugació

    En primer lloc, us vull felicitar per les exposicions orals que esteu fent. Tal com vaig comentar a classe, el més important és la fluïdesa i que us acostumeu a parlar català en públic, així anireu agafant confiança i seguretat per parlar català fora de l’aula.

    Elemental 2 EO Gaby

    Elemental 2 EO Coralia
    Enhorabona a tots i a totes!

    A més a més, estem aprenent moltes coses que no sabíem sobre els productes que heu escollit. Us deixo les fotos de l’exposició de la Gaby sobre la farina de blat precuit i de l’exposició de la Coralia sobre el gofio canari.
    Podeu fer aquest exercici:
    Jo no sabia que…

    També vam escoltar l’àudio 27. pàg. 95 del llibre Passos 2 i vau fer aquest exercici:

    CO Unitat 3
    L’àudio el podeu trobar en el blog, a l’apartat de Recursos per a l’aprenentatge (Comprensions orals Elemental 2 Passos).

    Per acabar la sessió de dijous, vam jugar al joc dels vaixells per repassar el present de subjuntiu dels verbs de la 3a conjugació. Va ser una mica complicat perquè no hi ha cap norma per saber si un verb acabat en -IR es conjuga com DORMIR o com SERVIR. Us passo aquesta llista amb la primera persona del present de subjuntiu dels verbs que van sortir perquè sapigueu quin model de conjugació segueixen.

    SERVEIXI
    DORMI
    FREGEIXI
    LLEGEIXI
    ROSTEIXI
    BULLI
    FARCEIXI
    AMANEIXI
    ENROSSEIXI
    AFEGEIXI

    Fins la setmana que ve!

    Article complet

  • D 9a sessió

     

    Screenshot_1

    Va començar la classe amb la lectura per la part de l’Ernest de l’acta de la sessió anterior.

    A continuació, es van enumerar els punts que considerem importants per a la cortesia lingüística de manera que en una taula rodona s’evitin les tensions i friccions per part dels participants. Entre d’altres, es van recollir els punts positius següents :
    – predisposició
    – escolta activa
    – no imposar criteris
    – respectar torns de paraula
    – tolerància, respecte i consideració
    – brevetat i claredat
    – demanar arguments i justificació
    – contraarguments
    – cooperació (ni guanyar ni perdre)
    – mantenir una actitud conciliadora

    S’ha de evitar:
    – alçar la veu
    – tancar-se en banda
    – deixar d’escoltar
    – expressar indiferència
    – interrompre la conversa

    Després, per grups, havíem de preparar una acció publicitària per a la transmissió del missatge referent a les conclusions sobre els col•lectius assignats en la sessió precedent  i havíem d’escollir entre:
    – una falca publicitària d’ àudio
    – un cartell publicitari

    i  com a imatges, en cas de fer un cartell, com ajuda hem rebut les direccions:
    http://morguefile.com
    http://apps.pixvl.com/editor
    http://pixvl.com

    El nostre grup, que tenia com a tema cantants i escriptors vernacles, ha escollit elaborar un cartell publicitari. Podeu comprovar-ne el  resultatamb la imatge que encapçala l’entrada.

    A continuació, en grups de dos, hem fet un dictat de l’un a l’altre i recíprocament  i se’ns va encomanar de fer a casa la correcció a la vista del text que trobaríem a la web del curs.

    Dictat de paret

    Extret d’https://agorafracking.wordpress.com/room-for-debate/guillem-sanchis/

    Finalment, i com a exercici per a la propera classe, hem de pensar tres temes respecte al seguiment del curs, tres positius i tres negatius.

    9a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet

  • Donant veu

    Aquí teniu els productes finals per superar un nou repte.

    a) col·lectiu generacional

    b) els altres col·lectius

    Article complet

  • 15a sessió Suficiència 1

    Avui treballarem el tema del guionet. Començarem amb uns exercicis. Hem de col•locar les següents paraules en els espais buits de les diferents normes d’utilització del guionet.

    vicepresident, nord-est, a corre-cuita, no violents, dues-centes

    S’escriuen amb guionet:
    • Regla DUC dels numerals: vint-i-dos, dues-centes, tres-cents.
    • Els punts cardinals: nord-americà, nord-est
    • Els compostos repetitius i expressius: baliga-balaga, corre-cuita, de nyigui-nyogui…
    • No+substantiu: no-alineament, no-violència…
    S’escriuen sense guionet:
    • Mots formats amb prefixos: arximilionari, exministre, vicepresident
    • No+adjectiu: no alineats, no violentes, no violents
    • Compostos a partir de mots. Excepte:

    a) El primer element acaba en vocal i el segon comença amb r,s o x.

    b) Aglutinació de dos elements que pot induir a lectures errònies.

    c) El primer element duu accent gràfic.

    Ara omplirem els buits del text següent amb paraules compostes formades a partir del mot entre parèntesi:
    • A l’acte hi van assistir gairebé tres-centes (tres) persones.
    • La majoria d’assistents ni volíem fer la gara-gara (gara) al vicepresident ni el volíem agredir.
    • Això sí, el trobo un xic massa alt: sembla un gratacel (cel).
    • Si dic que em vaig avergonyir, no va ser pel nou equipament, sinó per l’actitud d’alguns pocavergonyes(vergonya) que van voler boicotejar l’acte.
    • Uns quants busca-raons (raó) volien agredir el vicepresident amb objectes com paraigües o para-sols (sol).
    • Afortunadament, les forces de seguretat havien fet un cordó de prevenció i tot va quedar en un no-res (res).
    Continuem ara amb la correcció ortogràfica d’un text que parla sobre les normes del “guionet”.
    Funció demarcativa:
    És la que fa la majúscula que ens indica que comença una frase després d’una pausa important. Qualsevol mot o paraula (nom, verb, preposició, article) pot portar la inicial majúscula amb aquesta finalitat.
    Ús majúscula:
    1. A principi de text
    2. Després de punt
    3. Després d’admiració i d’interrogació. Ex: Volia dir alguna cosa? No s’esperava aquella pregunta. Prou! No he robat res!
    4. Després de punts suspensius, s’ha d’escriure majúscules si coincideixen amb el final d’una frase. Aquest fet es pot donar quan la frase acaba en una enumeració que no està tancada, o bé quan una frase queda incompleta. Una guerra no es pot aturar amb un llibre, per moltes edicions que se’n facin… Però la història no s’acaba. Si la frase no està tancada després de punts suspensius, s’utilitzarà minúscules. Però … encara no has acabat?
    5. Després de dos punts normalment amb minúscules, però, quan es transcriu un text que comença amb majúscula originalment, cal respectar la majúscula
    6. Enumeracions introduïdes per dos punts i que s’inicien amb guionet, numeració alfabètica o numèrica. Majúscules quan són oracions o sintagmes nominals llargs (en aquesta cas també punt al final). L’Ajuntament organitza el diumenge una cursa: – La distància és de 4.589m. – L’avituallament és farà a la arribada. Minúscules normalment en sintagmes nominals curts (sense verb conjugat). Cal presentar la documentació següent: certificat d’inscripció, document nacional d’identitat, etc.
    7. Inici després de parèntesi: Després de punt-> majúscula. Si no hi ha punt->minúscula.

    Funció distintiva:
    És la que fa la majúscula per indicar-nos que ens trobem davant d’un nom propi.

    Amb majúscules:
    • noms de persones. Ex: Guillem Miralles…
    • formes de tractament abreujades. Ex: Sr. Parellada…
    • entitats, institucions, organismes… Ex: Ajuntament de Castelldefels…
    • empreses i establiments. Ex: tintoreria Mil Colores…
    • noms de productes o marques. Ex: la nova edició de Windows Vista…
    • plans, programes, campanyes i projectes. Ex: Projecte educatiu de ciutat…
    • exposicions, conferències, discursos i lemes. Ex: l’exposició “La gran aventura dels velers”…
    • cursos i tallers. Ex: Taller de teatre…
    • textos legals. Ex: Ordenança municipal…
    • títols de llibres i obres artístiques. Ex: Diccionari general de la llengua catalana…
    • festivitats cíviques i esdeveniments socials. Ex: Festa del Mar…
    • noms de llocs. Ex: el Barcelonès…
    • noms d’edificis singulars, dependències i monuments. Ex: Poliesportiu Marina Besòs…
    Amb minúscules:
    • entitats, institucions, òrgans de gestió… no concrets. Ex: els departaments de la Generalitat…
    • parts genèriques d’un document o d’un escrit. Ex: preàmbul…
    • càrrecs de persones. Ex: els consellers…
    • formes de tractament completes. Ex: doctor Barraquer…
    • cicles educatius i assignatures. Ex: formació professional…
    • noms dels dies de la setmana i dels mesos. Ex: l’acta es va aprovar el divendres…
    • noms genèrics que acompanyen noms de llocs. Ex: avinguda de Catalunya…

    Jordi

    Article complet

  • Com els podem donar veu?

    banc d’imatges:

    cerca d'imatges a google

     

     

    aplicacions per editar imatges:

     

    Article complet

  • 14a sessió Intermedi 3

    Bon dia,

    Ahir vam començar la classe fent un repàs del gènere dels adjectius acabats en vocal neutra i repassant també les dues excepcions (pobre i rude).
    A continuació vam afegir altres regles sobre els adjectius variables:

    1) Per fer el femení normalment AFEGIM una “A” =》+ A
    Trist =》 TristA
    Fred =》 FredA
    Si hem de fer canvis ortogràfics, en fem.

    2) Si el masculí acaba en -E, -O, -EU no afegim una A, sinó que CANVIEM l’última lletra per una A.
    -e : tendre=》 Tendr-A
    -o : fondo=》 Fond- A
    – eu : europeu =》 europe-A

    3) Quan el masculí acaba en vocal accentuada AFEGIM “-NA” =》+ NA
    Serè =》 sere-NA
    Amè =》 ame-NA

    4) Quan el masculí acaba en -IG, al femení afegim ” -ja” o “-tja”
    Lleig =》 lle-TJA
    Roig =》 ro-JA

    Últim però més interessant:

    5) Els adjectius acabats en -AÇ, – OÇ , -IÇ al SINGULAR tenen només 1 forma (invariables) i al PLURAL TENEN DUES FORMES ( Variables)

    Veloç : Un cotxe velOÇ / Una moto velOÇ ( sing.)
    Dos cotxes velOÇOS / Dues motos velOCES

    La mateixa cosa li passa a : capaç, feliç, feroç…

    Convé recordar alguns casos que no son excepcions però que “sonen” poc:
    – un home cortès / una dona cortesa
    – un noi covard / una noia covarda
    (més casos a la unitat 22 del llibre)

    De deures tenim els exercicis 22.2, 22.3 i 22.4

    Després la Lourdes ens va tornar les sol•licituds que havíem fet com a prova de nivell i en grups de 3 o 4 persones vam intentar corregir els errors que la Lourdes habia encerclat i vam posar en comú els errors més repetits:

    ⊙ Por (castellà) = PER en català
    ⊙ Para (castellà) = PER A en català
    Per+el =》 pel
    Per a + el =》per al

    ⊙ PER + INFINITIU

    Per error la Lourdes ens va recordar que només tenim 4 classes més abans de l’examen que serà els dies 2 i 4 de desembre!!!
    PERÒ la Lourdes ens va dir que confia molt en nosaltres…més del que cadascú confia en si mateix! Doncs… Tranquils! Ja parlarem del nostre malson, la prova de nivell, més endavant.

    Passat el moment de pànic general compartit…a exclusió de la Lourdes, clar, la nostra professora ens va transformar a tots en JOGLARS!
    Per remarcar la importància de la puntuació la Lourdes ens va donar una cançó per cantar-la al seu veí…però, tal com estava escrita, el seu veí s’hauria enfadad molt amb nosaltres! Hem hagut de canviar la puntuació per donar-li un altre sentit i sense canviar ni una sola paraula!

    puntuacio-text-trobador

    Finalment, la Lourdes ens va aconsellar un llibre La cuina de l’escriptura de Daniel Cassany per aprendre a escriure bé, amb sentit i sense ser avorrits i a classe analitzarem només tres capítols d’aquest llibre:
    1) El creixement de les idees
    2) Els paràgrafs
    3) 10 regles per triar mots

    Cadascú ha triat el capítol que més li interessa i de deures també hem de llegir el capítol per treballar-lo a classe la propera vegada en grups.

    Bon cap de setmana a tothom i fins dimarts!

    Lara

    Article complet

  • 14a sessió Suficiència 1

    Molt bon dia a tots,

    Avui m’ha tocat la grossa i entro directament en la matèria. Aquí va el meu resum del dia 13 de novembre.

    Vam començar la classe parlant de nou del complement directe i la Lourdes ens havia preparat unes frases amb un espai en blanc, que nosaltres havíem d’omplir amb el CD corresponent, o sigui amb: a, el, al, els o als. Es tractava de les següents frases, el CD està en negreta:

    1) Han avisat el metge.
    2) Portava una camisa verda
    3) Va regalar flors a l’àvia.
    4) Explicava un conte a la Maria.
    5) Regalava taronges a tots els visitants.
    6) Collia flors.
    7) Van veure en Floquet de neu.
    8) Va saludar la Maria.
    9) Va aixecar la mà per cridar el taxista.
    10) Els espectadors van xiular el tenor durant cinc minuts.
    11) Nen, avisa la mare.
    12) Jordi porta clavells a la mestra. Avui és el seu sant.
    13) L’Albert convida la Dolors a sopar.
    14) Carles, has vist la Mercè avui?
    15) Per fi vaig conèixer la neboda de la Marta.
    16) El Marc ajuda la seva germana a fer els exercicis.
    17) La nova reglamentació afavoreix els funcionaris.

    L’ordre normal de les frases és: subjecte – verb – complement directe.

    Després, per fer tot encara més difícil, vàrem fer uns exercicis referent al guionet. La Lourdes va penjar en la paret fulls amb mots que podien portar guionet o bé que no en portaven. Al mateix temps la Lourdes ens va repartir uns paperets amb l’explicació dels diverses regles del guionet. Vam fer grups i cada grup havia d’escriure els mots correctament amb o sense guionet i posar al costat l’explicació del “perquè” ortogràfic.
    A continuació repeteixo tot l’exercici.

    guionet 1

    guionet 2

    A continuació, abans d’acabar la classe, hem continuat amb el projecte del diari amb els grups ja preestablerts (tinc dubtes del guionet).

    Avui tocava fer un text de presentació del diari per donar a conèixer als nostres possibles futurs lectors els compromisos i la raó del nostre diari. Calia separar aquest text en paràgrafs.

    Això és tot per avui.

    Sybille

    Article complet

  • D 8a sessió

    2014-11-13 19.59.16

    foto de l’Enric

    Bona tarda companys/es,

    Aquest dijous vam començar la sessió parlant de gramàtica, concretament d’algunes paraules, preposicions, verbs, pronoms, etc., que utilitzem incorrectament.
    A continuació us faig constar les que vam treballar:
    INCORRECTES                                                CORRECTES
    Lo que són                                                            El que són
    Donar-lis                                                                Donar-los
    Degut a                                                                   A causa de
    Pues                                                                         Doncs
    Recolzament                                                        Suport, ajuda
    Ens donarem compte                                       Ens adonarem de, ens n’adonarem
    Batalla de números                                            Batalla de xifres

    Diferència entre número i nombre:
    Número equival a xifres i nombre a quantitat.

    Vam continuar la sessió tornant a formar els grups relacionats amb els temes exposats a les fotografies. En aquesta ocasió, cada grup havia de fer un esquema amb les principals idees del seu tema.
    A continuació, es van crear grups nous, formats per un representant de cada grup, de tal manera que es podia fer una taula rodona on cada integrant debatia sobre el seu tema.
    Els temes a debatre eren:
    -Les dones
    -Els nens
    -La diversitat lingüística
    -El món obrer
    -Homosexualitat
    Com es debatia? Doncs, el Jaume va repartir tres preguntes a cada grup ,que s’havien de contestar aplicant-les a cada tema i els integrants anaven debatent si hi estaven d’acord o en contra.
    Les preguntes eren les següents:
    -Considereu que l’educació ignora aquests col·lectius? Per què?
    -Com es poden incorporar en el currículum educatiu?
    -Quines mesures es podrien aplicar per evitar l’estigmatització social?

    Segons ens va dir el Jaume, els debats van anar bastant bé, de fet vam aconseguir debatre i consensuar les opinions sobre les respostes a les tres preguntes i aplicar-les a cada tema.
    Aquesta manera de debatre on totes les parts arriben a un consens, sense pràcticament discutir es denomina CORTESIA LINGÜÍSTICA.
    En finalitzar el debat, vam complimentar una graella, per tal de valorar com havia debatut el company que teníem assegut a la dreta.
    Aquesta graella analitzava tant expressió comunicativa com expressió corporal.

    Per finalitzar, el Jaume ens va dir que ens anessin preparant per assolir un nou repte. A la propera sessió desvelarà el misteri.

    Fins dimarts,

    D 8a sessió by Slidely Slideshow

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes