• Intermedi 1 ( 9a sessió)


    cdn.pixabay.com/photo/2016/11/15/07/57/group-1825513_640.jpg

    El resum d’aquesta setmana és curt, ja que dimecres no vam tenir classe perquè era festiu.
    Així, doncs, dilluns vam recordar la qüestió del tractament formal i informal que donem al receptor o receptors dels nostres textos. A continuació, vam escriure en un full un tipus de tractament, per ex.: TU, VOSALTRES, VÓS, VOSTÈ o VOSTÈS. A sota, alguns verbs en la persona corresponent, els possessius adequats i els pronoms febles també adequats. Vam enganxar-nos el full al davant.
    Després, per parelles vam parlar amb el company o companya utilitzant el tractament que prèviament havia escrit en el full. Al final, l’activitat va servir per treballar oralment aquest tema i alhora per conèixer-nos una mica més.
    Seguidament, en grups vam observar dues invitacions: una formal i l’altra informal. Vam marcar en els textos les paraules que ens demostraven el grau de formalitat. Per ex.: pronoms febles, formes verbals…

    Per a la setmana que ve, heu d’escriure almenys una invitació del tipus que vulgueu o si teniu temps, podeu escriure una invitació formal i una altra d’informal.

    Si voleu saber quines són les característiques d’aquest text:
    La invitació
    Fins dilluns.

    Article complet

  • C2 8a sessió

    Fent un cafè amb els perquès

    Extreta d’ https://morguefile.com/photos/morguefile/, autoria: ranbud

    Vam començar la jornada fent el recordatori de les tasques  fetes a la darrera sessió. El sistema per recordar sempre és el mateix, entretingut i divertit.  Ens obliga a centrar-nos fent memòria de l’última classe. Seguidament, el professor va repartir les cartes per adjudicar qui seria el pròxim encarregat de realitzar la postal i l’acta de la sessió.

    Amb aquestes dues activitats vam fer el temps suficient perquè arribessin les 12.00h, hora per fer l’aturada, un gest reivindicatiu per mostrar la decepció general envers els empresonaments dels polítics i representants socials del moviment independentista català. Al finalitzar l’aturada, vam corregir l’acta anterior en parelles i vam posar en comú les errades que cada parella havia considerat.

    En Jaume ens va ajudar amb els dubtes que anaven sortint, com els verbs homòlegs vàrem/vam. També es va puntualitzar sobre castellanismes com “segueix al líder” .  La forma correcte és “segueix el líder”. Com sempre, al finalitzar la correcció de l’acta, es va votar democràticament el millor títol. Es va seguir amb la correcció d’un exercici dels per què, per a què, perquè. El Jaume va aprofitar, en acabar la correcció, per fer el joc per relaxar la ment, cosa que va ser molt encertada, ja que els “perquès” ens obliguen a estar molts concentrats i requereixen esforç mental per a gairebé tots els membres de la classe. 16112016_Exercicis PERQUÈ

    A continuació, vam fer un repàs del PARADÍS 4.0.  Vam recordar les tasques que faltaven. Ens vam reunir  els grups per debatre quines serien les afectacions per a les activitats que volem fer en el grup. Per últim, i seguint amb el tema del PARADÍS 4.0, vam finalitzar la classe esquematitzant un article d’opinió sobre els canvis que provocaran els nostres projectes de grup.

    Article complet

  • C2 5a sessió

    Despistant el professor

    En la classe anterior,  vam començar amb un exercici d’omplir  buits en un text.  El Jaume, professor del nostre curs, ens va explicar que aquest text era d’una cançó de la model i cantant Carla Bruni, traduïda del francès . Havíem de completar els espais buits  amb  que i què.

    EXERCICI QUE_QUE (cançó)

    16112016_Exercicis QUE

    Seguidament, sense encara haver corregit aquest text, el professor ens va lliurar a cada alumne una part del resum de la classe anterior escrit per una persona escollida a l’atzar. Cada dia de classe hem de de corregir un resum i  millorar-lo. Acte seguit, per grup, es comenten les possibles millores.

    Després, una vegada comentat el resum del company, el Jaume va proposar fer una activitat. Aquests jocs són molt ben rebuts pels alumnes. Aquest dia consistia que,  mentre el professor era fora de l’aula, s’havia d’escollir un líder i  tots els altres alumnes havíem d’imitar-li els moviments. Una vegada escollit aquest rol, va entrar el Jaume amb gestos d’observador, per tal d’esbrinar qui era aquest líder. Va trigar 10 minuts en esbrinar-ho. No li va ser fàcil.

    A continuació, un cop havíem jugat una mica, ens va repartir un full amb la paraula que, en el qual explicava  els casos en què no porta accent. Transcorreguts cinc o deu minuts havíem d’explicar-li el que havíem  entès.

    Per finalitzar, ens vam reunir els grups de Papeete,  ja que tenim com a missió arribar a Castelldefels per tal de poder fer l’examen, i encara ens queda molta feina. Van decidir que érem una generació 4.0, uns grups de visionaris que tenim una visió del món a la qual no arriben molts polítics actuals. Per tant, una missió més d’aquest grup és fer arribar un missatge positiu a la gent.

    En conclusió, una classe entretinguda.

    Article complet

  • I3 7a sessió

    31102017_SOLLICITUDS

    Article complet

  • Anem al cine? Sortida al cinema per veure La pell freda a Castelldefels

    El dijous 9 de novembre anirem a veure La pell freda en català a Yelmo Cines de Castelldefels. Es tracta de l’adaptació cinematogràfica de la novel·la d’Albert Sánchez Piñol. Ens hi acompanyeu?

    • Dia: dijous 9 de novembre
    • Hora: 18 h davant la taquilla (la projecció comença a les 18.15 h)
    • Preu: 6 €
    • Inscripcions i pagament: del 2 al 7 de novembre al Servei Local de Català de Castelldefels (c. Església, 117, Centre Cívic Canyars-Poble Vell) en horari d’atenció al públic (de dilluns a divendres de 9.30 h a 13 h)

    Us hi animeu?

    Article complet

  • I3 6a sessió

     

     

    Article complet

  • Suficiència 3 (7a i 8a sessió)

    Resum dels dies 23 i 25 d’octubre

    El dilluns vam fer la correcció dels exercicis de deures dels pronoms febles que va deixar la Lourdes per fer el cap de setmana. També vam fer un dictat i la seva correcció.

    Després vam fer grups i ens va tocar a cada grup un tema, vam llegir els components de cada grup i vam deixar per fer l’activitat per la classe següent.

    El dimecres, vam continuar amb aquesta activitat fent un resum i cada grup sortia a la pissarra a fer l’explicació del tema corresponen i ens van fer l’entrega del nostre passaport d’alumnat de suficiència 3, en el qual haurem de guanyar segells que ens pujaran la nota i que haurem de portar el dia de l’examen.

    Eren sis grups i aquest dia van sortir tan sols tres, ja que era molta informació en un dia. Així, doncs, als altres els tocarà a la pròxima classe.

    Els temes de què van parlar van ser les perífrasis verbals, canvi o caiguda de la preposició i els temps verbals en oracions compostes.

    La perífrasi verbal és el conjunt de dos verbs que expressen una sola idea. Alguns dels sentits en què s’utilitzen és en el d’obligació o necessitat i de probabilitat o dubte.

     

    En el sentit d’obligació o necessitat

    podem utilitzar de forma : (PERSONAL I IMPERSONAL)

    Personal

    HAVER DE + INFINITIU.

    Ex. Has de comprar entrades per al cinema.

    Impersonal

    HAVER -SE DE + INFINITIU.

    Ex. S’ha de provar abans de dir-ho.

    CALDRE + INFINITIU.

    Ex. Caldria tornar les claus al porter.

    CALDRE + QUE + ORACIÓ.

    Ex. Caldrà que lliureu les actes abans de les vuit del vespre.

    S’ha d’evitar la utilització de les formes incorrectes *tenir que, *tenir de, *haver-hi que o  *ser precís.

     

     

    Sentit de  probabilitat

    DEURE + INFINITIU. Ex. Ja deuen ser les 9 del vespre.

    Cal evitar conjugar el verb principal en futur, condicional o  subjuntiu.

    Ex.  Deu ser la Maria qui truca. (incorrecte, *Serà la Maria qui truca).

     

    Després va sortir l’altre grup i feien el canvi de preposició i caiguda de preposició.

     

     

    Canvi de preposició

    Verbs preposicionals amb (EN i AMB) canvien per (A i DE) + INFINITIU

    Ex.- Penso en el meu germà.                                  – Ves amb compte amb el teu germà.

    -Penso a anar a veure el meu germà.             – Ves amb compte de no caure.

     

    Caiguda de preposició

    Verbs preposicionals ( A,EN, AMB, DE) cauen + QUE

    En cas d’una preposició composta caurà la més propera a la conjunció QUE.

    Ex. Des del teu aniversari estàs insuportable.

    Des que has fet anys…

     

    I l’últim grup va parlar de temps verbals en oracions compostes.

    • Oració principal si                            Subordinada.

    Futur                                                                 Present Indicatiu

    Ex. Si demà em portes el pa, t’estaré molt agraïda.

    • Condicional simple Imperfecte subjuntiu.

    Ex. Si fessis més exercici, suaries més i t’aprimaries.

    • Condicional compost Plusquamperfet subjuntiu

    Ex. Si haguessis fet més exercici, hauries suat més i t’hauries pogut aprimar.

    Teoria i exercicis canvi i caiguda de preposició (Itineraris d’aprenentatge)

    Teoria i exercicis perífrasi obligació (Itineraris d’aprenentatge)

    Teoria i exercicis perífrasi probabilitat (Itineraris d’aprenentatge)

    Teoria temps verbals en oracions compostes (edu365)

    Correlació de temps en les oracions compostes condicionals (Itineraris d’aprenentatge)

     

    Nathalia Guzmán

     

     

    Article complet

  • Elemental 1 (5a i 6a sessió)


    pixabay.com/en/thought-idea-innovation-imagination-2123970/

    Dimarts vam escoltar de nou i amb calma la cançó Seria fantàstic. Vam comentar les expressions: pagant sant Pere canta i passar per l’embut. Per si voleu refrescar el vocabulari:

    Vocabulari cançó Seria fantàstic

    Vam continuar treballant en grups per preparar la intervenció oral.
    Dijous vam acabar de corregir un exercici de pronoms que quedava pendent. Vam veure que hi ha alguns verbs que porten pronom i que tenen un significat diferent, com per ex., VEURE/VEURE-HI, SENTIR/SENTIR-HI. Us deixo aquesta cançó:

    Ulleres per veure-hi malament

    Vam repassar també l’ús d’algunes preposicions: a, de, des de… i també les contraccions: al, als, del, dels, pel, pels.

    Per últim, vam fer un joc per fer servir els pronoms oralment. Al principi, ens va costar una mica, però al final ja vau anar agafant la dinàmica.

    Crec que no m’he deixat res. Fins dimarts.

    Article complet

  • Intermedi 1 (7a i 8a sessió)

    Dilluns ens vam posar de ple en les combinacions de vocals, és a dir, els diftongs. Recordem que els diftongs estan formats per dues vocals que sonen en el mateix cop de veu.
    Els diftongs

    Per desestressar-nos una mica vam fer un dictat per parelles a partir d’unes fotografies.
    Dimecres vam revisar aquests dictats a classe. Arran d’aquests comentaris vam parlar de noms que tenen un gènere diferent a la paraula en castellà, com per ex., avantatge, anàlisi…
    Si voleu saber-ne més:

    El gènere del nom
    (Heu de clicar sobre Remarques del gènere del nom, a la part esquerra)

    A continuació vaig retornar les notes revisades. Una de les qüestions que vam comentar a partir de les errades que vam veure va ser el tractament que donem al receptor o receptors del nostre text.
    Mireu-vos aquest document:
    Esquema tractament receptor

    Com a feina per al dilluns, podeu fer una altra nota de la llista que us vaig passar.

    Bon cap de setmana.

    Article complet

  • I3 5a sessió

    Si voleu practicar més tant l’accentuació com la dièresi, cliqueu aquí.

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share