Hem recordat la sessió anterior per poder escriure’n la postal corresponent. Un cop hem triat la postal que ens ha agradat més, hem destacat les qualitats d’una persona heroica.A continuació, hem vist un fragment d’un programa televisiu. Després del descans cerebral, hem comentat les paraules que hem apuntat i n’hem triat unes quantes. Hem de buscar possibles influencers.
Ens ha agradat aquesta postal, però en podíem haver triat una altra.
18.00 h: Ja és l’hora i els agents entrem a la central per rebre les noves instruccions del general.
18.03 h: Com ja és costum , el general ens pregunta amb què ens vàrem quedar de la passada sessió. És curiós: hi ha agents que recorden els possessius, però d’altres recorden molta pluja i vent. Resulta que vam rebre un atac d’una tal Glòria i algun enemic va interceptar el missatge de retirada.
18.11 h: És l’hora de dormir i escollir els pròxims agents X, Y i Z. Aquest cop no tenia cap dubte que jo seria l’agent escollit per fer el temut informe de la sessió. Així va ser! La mà del general va tocar la meva espatlla i el meu nivell d’estrès va anar augmentant. El nivell dels agents X ha estat molt alt fins ara. Espero estar a l’alçada.
18.16 h: Seguint les instruccions del general, fem una fila per ordre de proximitat a la central. Els agents que viuen més a prop es col·loquen al davant de la fila i així successivament fins l’agent que ve de més lluny. Tenim agents de quasi tot el territori : Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Andreu de la Barca, Sant Feliu….
18.20 h: El general ens separa per parelles i comencem la revisió de l’informe de la passada sessió. Cada cop som més ràpids per l’alt nivell dels agents, però alhora som més exigents amb les correccions per les lliçons apreses.
18.48 h: “S’acosta el final!” exclama el general. Tot seguit, es crea un silenci tibant per part dels agents. De seguida ens tranquil·litza i explica que estem a la recta final, però que anem bé tant de temps com de temari. Queda practicar una mica de gramàtica, la ressenya bibliogràfica i l’últim projecte. El nivell d’estrès va augmentant.
18.53 h: Comencem el primer exercici del dia : substantivació. El general deia que era fàcil… Al principi ens ha costat una mica però al final l’hem fet correcte.
19.07 h: Moment del joc! Seguint les instruccions del general, ens posem drets i formem un cercle al centre de la classe. Avui hem de seguir les instruccions d’un tal Guifré. Hem de fer tot el que aquest senyor digui, però no podem seguir les instruccions si són anònimes. Al final, després d’una concentració màxima, hem perdut en apartar la mirada al general.
19.14 h: Segon exercici de la tarda: falsos sinònims. Ha estat un exercici més fàcil que l’anterior. Hem après mots nous. Mai hauríem pensat que peregrí era una cosa o persona estranya. La majoria pensàvem que era una persona que es dirigia a Santiago de Compostel·la a peu.
19.35 h: Per acabar la sessió, començarem la introducció de la ressenya que hem d’acabar la setmana que ve. Entre tots diem característiques de Teresa Pàmies i el general les apunta a la pissarra amb els “carioca”. Amb aquestes característiques hem de fer la introducció de la ressenya. Hem de presentar Teresa Pàmies a qui no la conegui.
19.45 h: Amb parelles i algun trio – està vist que tenim un problema amb això aquest curs- ens llegim les nostres pròpies ressenyes i després ens donem les nostres impressions i correccions. Ho fem bastant bé tot!
CONCLUSIÓ :
Recta final del curs. Nivell d’estrès augmentat. Trobem a faltar la Rosalía i sempre tenim un record pel joc de Macedònia. Estem al final d’aquest viatge i tots els refugiats volem aconseguir la llibertat. Serà difícil, però ho aconseguirem. Mentrestant, caldrà vigilar de prop al general. Mai se sap qui pot ser un infiltrat. No entenc per què porta berenar a altres refugiats del nivell #e3cast19, fent experiències gastronòmiques. Amb la gana que hem passat als camps de concentració, no ha portat res. El vigilaré de prop, a ell i els seus mitjons.
Aquesta setmana hem començat el Bàsic 1 i hem dedicat les primeres sessions a presentar-nos i donar les nostres dades personals més importants: nom, país d’origen, llengües que parlem, telèfon…
Aquesta setmana hem començat el curs Bàsic 2 amb alumnes que ja es coneixien del Bàsic 1 i alumnes de nova incorporació. En la primera sessió ens vam presentar. Per fer-ho vam utilitzar el recurs de l’estrella. A cada punta vam escriure una paraula que representés alguna cosa important per a nosaltres. Després, en parelles, vam intercanviar-nos les estrelles i vam preguntar al company o companya per què havia posat cada paraula. D’aquesta manera vam obtenir informació personal: lloc de naixement, aficions, família… A continuació, vam presentar en veu alta el company o companya que ens havia tocat.
Aquesta activitat ens va servir per repassar alguns continguts del Bàsic 1.
En la segona sessió vam practicar el present d’Indicatiu. A partir d’unes imatges amb accions vau anar conjugant els verbs que us tocaven. Vam repassar els models de les 3 conjugacions.
Si voleu saber-ne més: Conjugacions verbals
I també vam veure la diferència entre verbs que porten pronom i verbs que no en porten.
A més vam parlar d’alguns recursos que podem trobar a Internet per estudiar català, per fer més exercicis, per buscar una paraula… Bibliografia
Dimecres vam fer una ronda de frases en present d’Indicatiu per recordar l’activitat final de la sessió anterior. També es va preguntar per qüestions fonètiques. Si voleu saber-ne més: Forvo Els sons del català
A continuació vam treballar el futur i el condicional. En grups i a partir d’unes imatges vau predir el futur als vostres companys i companyes.
Aquesta setmana hem continuat presentat-nos ja que tenim companys nous. A més, hem repassat el present d’indicatiu dels verbs de la 1a conjugació (acabats en -ar i -ar-se) i de la 3a conjugació (acabats en –ir).
A més, us vaig proposar un repte que us va permetre aconseguir el 1r segell del passaport del curs. Havíeu d’endevinar el nom de dos personatges femenins presents a Castelldefels a partir de la seva biografia. Interessants, oi? Es tractava de la Neus Català (nom que rep la plaça on hi ha la Biblioteca) i la Pepa Colomer (nom que rep l’aula de català).
Vam comentar que a la Biblioteca hi ha l’exposició “Les dones als camps nazis”, organitzada per l’associació Amical de Ravensbrück. Dilluns ens trobarem a les 17.15 h a la porta de la Biblioteca per veure-la.
I per acabar, si voleu practicar els verbs, aquí teniu:
Avui hem escrit una postal al professor, des del lloc que ens ha tocat. Hem jugat un joc en què un company havia d’endevinar l’adjectiu que havíem pensat. Després, hem mirat la recepta del pastís de formatge amb gingebre i hem ideat una pregunta per plantejar-la als companys. Resulta que som un grup molt mentider. Hem escoltat una cançó i hem pensat per a què podria servir. Hem mirat la píndola sobre Llibre de cavalleries. Finalment, el professor ha repartit els capítols de la I part. Hem d’apuntar les cinc paraules que ens ha sorprès més.
18.00 h: Últim dia de la setmana. Els meus camarades i jo arribem puntuals a l’aula. Ens infiltrem sigil·losos per no ser descoberts pel general. Últimament, el general és molt sever amb tot el grup. Vol que tots arribem al final del viatge en les millors condicions. Som un bon grup i ho aconseguirem tots junts.
18.05 h: Arriba el moment de realitzar de nou el relleu d’agents infiltrats: X, Y i Z. Mai he fet d’agent X i , si soc sincer, el meu objectiu era arribar fins al final amagat com una rata. El general ens ordena anar a dormir i pregunta qui falta per ser agent X. Finalment, surto del meu amagatall i m’ofereixo voluntari. Sorpresa! Hi ha una altra persona que tampoc ho ha estat. El general decideix entre somriures de complicitat. Per fi soc el nou agent infiltrat.
18.15 h: El general ens enumera i ens separa per grups. Realitzem l’habitual correcció del text de l’antic agent X. A cada grup ens lliura una part. La correcció és molt lleu. És clar que amb el pas dels mesos els refugiats estem millorant.
18.45 h: El general ens explica que tot seguit farem un exercici sobre majúscules i minúscules. Sembla un exercici fàcil però els refugiats ens adonem que hi ha moltes i moltes excepcions. El que queda més clar — i sense cap dubte— és que després del punt encara van majúscules.
19.00 h: Hora del joc! El general ens ordena posar-nos dempeus com l’anterior dia. Fem un cercle i ens ajuntem. Ens diu que és el joc dels colors! -Una altra vegada? Això sembla un déjà vu– El general ens comenta que dirà un color i hem de tocar la persona que el vesteix. Comencem pel color blau i tots els refugiats corren cap als pantalons texans d’una companya. Riem tots junts. És molt divertit veure a deu o dotze refugiats tocant les sabates d’un altre.
19.15 h: Acte seguit fem un exercici sobre els possessius. En un principi, la sensació sembla ser contrària envers l’exercici anterior. Potser és una mica més complicat, però els refugiats l’executem amb nota. Cada dia que passa, el grup està aprenent i perfeccionant-se més. Alguns dels refugiats aprenem l’ús i significat de llur/llurs.
CONCLUSIONS
Està sent un viatge llarg i cansat. Hem viatjat per Europa, Amèrica i de nou a Europa. El millor de tot és que el grup segueix sencer. No hem patit cap baixa. El general ens està guiant molt bé i si seguim les seves instruccions aconseguirem l’objectiu.
Hem recordat què vam fer dijous. Tot seguit, hem revisat les postals que vam escriure dijous. Hem continuat la sessió, convertint la passada en una postal. Hem votat la que ens ha agradat més. Hem jugat a elaborar una llista de compra. Hem comentat com ens havia anat la lectura del primer capítol del Llibre de cavalleries de Joan Perucho. Hem observat dos quadres i hem comentat similituds i diferències. En grup hem sabut qui és l’autor i la seva visió de la realitat. Finalment, hem observat atentament unes imatges de fets que van ocórrer el 1956. Havíem de triar les que ens semblaven més relacionades amb la novel·la. Hem rebut la primera missió, però és un missatge força enigmàtic. Ens en sortirem?
Aquesta ens ha semblat la millor, però podria haver estat una d’aquestes.
Avui hem fet un simulacre de prova bastant original. Per conèixer cada un dels exercicis del bloc de gramàtica i lèxic, havíem de tastar cada un dels plats del menú que ens ha ofert el professor. Havíem d’endevinar quina espècia duia el plat. No ens ha donat temps per escriure una postal.
18.00 h: Entra el general per la porta. Es queda observant els refugiats i ordena que ens posem a dormir. Tots obeïm i tanquem els ulls. Es realitza el canvi d’agents infiltrats: X, Y i Z. Es comença amb l’agent X, s’escolten uns passos i finalment em toca l’espatlla esquerra. Ara sí, soc el nou agent X. Continuo dormint fins al canvi d’agents. El general ens ordena despertar.
18.05 h: El general ens comunica que li falten informes d’alguns agents X. A més, li falta algun bolero i algunes fotografies dels agents Y i Z. La veritat, no se’l veu gaire enfadat! Encara que ja veurem si pren alguna mesura. Malgrat que no sembla enfadat, ja ens va avisar que estava el grup separat: uns a Paris i d’altres a Praga. Hem de vigilar!
18.10 h: El general ens posa per grups. Comencem el repàs de l’informe de l’agent X. Un cop iniciat, entren per la porta dos refugiats. El general els ordena posar-se amb un dels grups. Els refugiats desobeeixen les ordres i es posen un a cada grup. Es corregeix l’informe. Aquesta vegada, estava gairebé tot correcte!
18.30 h: El general ens pregunta si sabem què és una ressenya. Els refugiats, amb cara de sorpresa, contesten que no. Reparteix uns fulls amb un text. Ens mirem entre nosaltres perquè aquest text és estrany. Ens ordena intentar separar el text, ja que està tot junt. Veient les cares dels refugiats, ens demana atenció. Agafa retoladors i comença a dibuixar a la pissarra. Què està fent? Ha dibuixat quatre requadres amb unes ratlles a l’interior. Ens dona l’explicació dels diferents tipus de paràgraf. Ara sí, separem el text correctament.
19.00 h: Sorgeix el tema de la lectura de Testament a Praga. Comença una tertúlia sobre el llibre que dura una bona estona. Al general li sembla bé, ja que comença a intervenir. Sorgeixen diverses opinions sobre el llibre. El general agafa un paper i un bolígraf, hi comença a fer anotacions. Cada cop que algun refugiat opina, ell anota. Què deu estar tramant?
19.30 h: El general ens diu de fer un joc. Feia estona que l’hauríem d’haver fet, però ha sortit improvisadament la tertúlia del llibre llegit. Ens ordena posar-nos dempeus. Fem un cercle i ens ajuntem. Ens diu que és el joc dels colors. Ens mirem els refugiats sense saber què és! El general diu que dirà un color i hem de tocar alguna cosa d’aquell color. Comencem dient diversos colors, també algunes formes geomètriques. Després d’algunes rialles, acabem el joc i tornem a seure. Ha estat divertit.
19.45 h: El general ens ordena anotar en un paper; què ens ha agradat i què no ens ha agradat del llibre Testament a Praga. Hi ha refugiats que s’han llegit altres llibres de Teresa Pàmies, els demana el mateix. Cada refugiat explica la seva opinió. Hi ha opinions diverses. La meva és negativa. Espero que el general no prengui represàlies per això!
CONCLUSIONS
A dia d’avui, ja he arribat a Praga. Ja vaig rebre el bitllet del general després d’haver fet la feina pendent. Estem contents d’haver arribat fins aquí i ja queda poc. Malgrat tot, els refugiats estem cansats de viatjar tant. Què ens espera a partir d’ara?