Les classes de Sants-Montjuïc i de les Corts s’han bolcat a la proposta de celebració del Dia de la Llengua Materna duent a terme activitats relacionades amb la música. A les aules es van escoltar cançons de diferents procedències que els alumnes havien triat prèviament i es van fer els comentaris explicant els orígens i significats de les lletres. Aquest any la participació dels alumnes en la celebració del Dia de la Llengua Materna ha estat força més destacada que altres anys i ha servit per posar en èmfasi la riquesa lingüística que hi ha a les aules dels cursos de català.
A part de les activitats fetes en els cursos de dissabte, en un curs de nivell B2 van escoltar aquestes cançons: ‘Azzurro’ (italià), ‘México en la piel’ (castellà-Mèxic), ‘Esta es mi tierra linda el Ecuador’ (castellà -Equador) ‘Ekvari Mandi Bhauddin aa kurye’ (panjabi -Pakistan), ‘Mix pandilla 2008’ (castellà-Perú), ‘Bumboks’ (ucraïnès), ‘Lagdi lahore di a’ (panjabi- Pakistan), ‘Sopa de caracol’ (castellà-Hondures), ‘Te he prometido’ (castellà-Hondures), ’50 special’ (italià), ‘La fuente de cacho’ (castellà-Cantàbria), ‘O tren’ (gallec). Després es van comentar les cançons. En altres classes, de diferents nivells, els alumnes van escriure en cartolines la paraula del seu idioma que més els agrada i després van explicar-ne el significat.
Els alumnes del curs B1 de la professora Anna que la delegació de Sants-Montjuïc organitza per a la Federación de Entitades Hondureñas van participar activament en la celebració del Dia de la Llengua Materna amb algunes activitats a l’aula. En una de les activitats els alumnes van escriure en paperets de colors les paraules que més els agrada i després els van penjar a la paret. Uns altres alumnes van enregistrar un vídeo en què explicaven quines eren les seves paraules preferides. Va ser una jornada de treball a l’entorn de les diferents llengües que es parlen i de la riquesa cultural que representen.
Un grup d’alumnes del nivell B1, del curs de la Francesca, van fer una visita guiada a la seu del Districte de Sants-Montjuïc on van poder veure a la sala de plens els vitralls noucentistes i alguns altres elements arquitectònics de l’edifici com ara l’escala d’accés a la planta noble. Posteriorment van iniciar una visita pels espais més emblemàtics del Sants industrial com la fàbrica del Vapor Vell (ara reconvertit en la Biblioteca del Vapor Vell i l’Escola Barrufet), i el Vapor Nou o Espanya Industrial (on ara hi ha el Parc de l’Espanya Industrial). Els alumnes van conèixer els espais més emblemàtics del barri, un dels més industrials de Barcelona. Agraïm la col·laboració de l’Arxiu Municipal del Districte de Sants-Montjuïc que va facilitar la persona que ens va fer de guia del recorregut.
El Carnaval és una festa molt relacionat amb la tradició cristiana. Se celebra uns dies abans del Dimecres de Cendra, dia d’inici de la Quaresma. En la tradició cristiana, els 40 dies que dura la Quaresma són un temps de sacrifici en els quals, per exemple, no es pot menjar gaire. Per això, durant el Carnaval hi ha més llibertat i es trenquen moltes regles; és l’època de les disfresses. Dos personatges han representat històricament la lluita entre el que signifiquen el Carnaval i la Quaresma. Per un costat, el rei Carnestoltes, un personatge gruixut, bevedor i esbojarrat. Per l’altra, la seva enemiga, la vella Quaresma, una vella de set cames que dejuna i no menja carn (però sí peix). Diferents grups d’alumnes dels cursos de català de la delegació han celebrat el Carnaval a l’aula i, seguint la tradició, s’han disfressat.
Cada 21 de febrer des de l’any 2000 se celebra el Dia Internacional de la Llengua Materna. Aquesta jornada va ser declarada per la UNESCO amb l’objectiu de promoure i celebrar la diversitat cultural i lingüística arreu del món. Així, amb celebració d’aquest dia es volen fomentar actituds lingüístiques que es basen en la tolerància i el diàleg, així com també promoure el reconeixement de les llengües primeres de tot el món i de les minories lingüístiques sense drets reconeguts.
Amb motiu del Dia Internacional de la Llengua Materna, aquest any hem proposat a les classes una activitat lúdica relacionada amb la música. La música diu molt d’un país i quan es parla d’identitat cultural és un dels aspectes fonamentals a tenir en compte. Escoltant el tipus de música original d’un poble podem endinsar-nos en la seva cultura i conèixer-lo més a fons. Per això, hem demanat als alumnes que ens facin un tast de la seva cultura mitjançant la tria d’una de les seves cançons preferides en la llengua materna. A l’aula reproduirem algunes de les propostes per compartir-les amb els companys i donar l’opció a conèixer l’origen de cadascú.
Altres activitats sobre el Dia de la Llengua Materna al districte: Secretariat d’Entitats
Els alumnes d’un curs de nivell B2 de la delegació de Sants han participat en un taller de sardanes organitzat pels Amics de la Sardana del Poble-sec. En aquest taller, que ha estat eminentment pràctic, els alumnes han assajat els passos bàsics de la dansa. Amb el so de la cobla de fons i tot fent rotllana han fet les primeres passes d’aquest ball. Esperem que més d’un alumne, a partir d’aquesta experiència, s’incorpori a algun esbart dansaire.
Aquesta setmana, a la llibreria Barra / Llibre del barri de Sants organitzen tres activitats força interessants:
– Dijous 15, a les 19 h, per als amants de l’escriptura, una xerrada amb l’escriptor, periodista i docent argentíLuis Gruss: Escritura del silencio (agujeros vitales del texto).
– Dissabe 17, a les 13 h, trobada oberta de col·laboradors de la revista PLACER per fer un repàs a l’últim número dedicat a Baudelaire.
– Dissabte 17, a les 18.30 h, l’escriptora Laia Casasens parlarà de la seva experiència d’adopció plasmada al seu llibre Jo sóc xina-catalana, l’acompanyarà l’editor Cesc Pla.
Ahir, Luz Ramírez, de l’Associació MigrESS i Juan Manuel Ávila, de Coòpolis, Ateneu Cooperatiu de Barcelona, van visitar els alumnes del curs B2 de la professora Roser Roig per fer una sessió sobre el cooperativisme. En la sessió van explicar què és una cooperativa, quines necessitats poden resoldre, els valors i principis del cooperativisme, migració i economia social i solidària i finalment es van atendre les preguntes dels participants, que van mostrar força interès pel tema. Coòpolis, Ateneu Cooperatiu de Barcelona, fomenta i promociona l’economia social i solidària a la ciutat i s’orienta prioritàriament a la creació de noves cooperatives així com a la generació de llocs de treball en cooperatives existents, també organitza sessions de formació informatives i de sensibilització sobre el fet cooperatiu. MigrESS busca difondre els principis de la economia social i solidària dins de la població migrant, com a eina que pugui ajudar a resoldre les seves necessitats de manera col·lectiva. L’activitat, entre presentació i preguntes, va durar una hora, aproximadament. Esperem organitzar noves sessions amb altres grups d’alumnes. +
La Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana (CAL), amb la col·laboració de l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès, organitza la tercera edició del Concurs de microrelats. Aquest certamen literari vol contribuir al foment de l’ús de la llengua catalana a través de l’elaboració de relats breus. En l’edició d’enguany, les obres que es presentin en aquesta categoria han de girar entorn del lema “Gent diversa, un país i una llengua compartida”. Hi poden participar totes les persones majors d’edat que ho desitgin i els textos han de ser narracions amb una extensió màxima de 1.200 caràcters (espais inclosos i sense comptar els del títol) escrits en català. El termini de presentació de les obres és de l’1 de febrer al 31 de març de 2018.
La delegació de Sants-Montjuïc i les Corts del CNL de Barcelona hi promourà activament la participació de l’alumnat dels cursos de català.
El dia 25 de gener els alumnes del curs BB que la delegació de Sants-Montjuïc organitza per a l’associació de persones pakistaneses FARAN van fer una visita al mercat.
Els alumnes es van trobar amb la professora a l’aula que els va explicar el que havien de fer, es va repartir el material, es va dividir la classe en grups i es van dirigir cap al mercat de les Corts. Aquesta activitat consisteix a pensar diferents menús (pica-pica de Nadal, esmorzar per a una excursió de muntanya i berenar de fi de trimestre). Han de decidir què volen preparar i comprar-ne els ingredients. Han d’anotar què compren, quant en compren, què val cada cosa i el pressupost final. A més, han de respondre una sèrie de preguntes i buscar alguns aliments concrets (el més car que hi hagi al mercat, coses que vinguin de fora, productes de quilòmetre zero, etc.) i fer-ne fotos.
Els objectius de l’activitat són: practicar el vocabulari treballat a classe, treballar en equip i que s’esforcin a preguntar, i demanar aliments i preus per les parades del mercat. També que trobin noves paraules entre els productes de les diferents parades i busquin el que se’ls demana.
L’activitat va ser molt profitosa. Els alumnes es van divertir i no van tenir inconvenient a preguntar als dependents del mercat pels preus i les particularitats dels aliments. Els paradistes van atendre els alumnes amb paciència i amabilitat.