• Llegim Care Santos

    Durant aquest curs els alumnes de nivell Intermedi i C2 de la professora Pilar Martín haureu de fer un treball sobre l’escriptora Care Santos. Una de les activitats proposades és que durant aquest mes de febrer escriviu en el blog un petit fragment d’una de les quatre obres que haureu llegit: (Diamant blau (2015), Desig de xocolata (2014), L’aire que respires (2013) o Habitacions tancades (2011). Trieu-ne un petit fragment, feu-ne un comentari breu i totes dues coses les haureu de transcriure al peu d’aquest blog, en què diu “Escriu un comentari”.

    Macarena Santos i Torres, més coneguda amb el nom de ploma de Care Santos (Mataró, 8 d’abril de 1970), és una escriptora catalana en llengua catalana i castellana. Va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona i posteriorment Filologia Hispànica. Va començar la carrera periodística al Diari de Barcelona, i més endavant a diaris com ABC o El Mundo.

    El 1995 es va donar a conèixer amb un primer llibre de relats, Cuentos cítricos. Després van seguir altres llibres (novel·les i relats). Entre els més importants figuren la novel·la Trigal con cuervos, que va guanyar el premi Ateneo de Sevilla, o Los ojos del lobo, novel·la juvenil que va guanyar el premi Gran Angular.

    El 2007 va quedar finalista del Premio Primavera de Novela amb La muerte de Venus. Ha estat traduïda a diversos idiomes. El 2013 va guanyar el Premi Joaquim Ruyra de narrativa juvenil per No em preguntis qui sóc. El 30 de gener de 2014 fou guardonada amb el Premi de les Lletres Catalanes Ramon Llull arran de la novel·la Desig de xocolata. Col·labora en diversos mitjans, com El suplement de Catalunya Ràdio.

    Actualment, és sòcia d’honor de Nocte, l’Associació Espanyola d’Escriptors de Terror. El seu llibre Habitacions tancades s’ha adaptat a pel·lícula per a televisió, i va guanyar el Premi Zoom al millor guió l’any 2015.

    El 2017 guanya el Premi Nadal de novel·la amb Media vida, una obra sobre la culpa i el perdó.

    (Font i foto: Viquipèdia)

  1. Yulia Oleynik

    12 febr. 17
    19:57 #

    L’aire que respires d’històres, en té moltes: dels personatges del segle XIX, dels d’ara, dels llibres, de la ciutat de Barcelona. Molts passen davant dels ulls sense que puguis recordar-te’n els noms ni agafar-los afecte. Hi ha pàgines que són bastant avorrides amb les descripcions innecessàriament llargues. N’hi ha, però, un, de fragments que realment és intrigant i intueixes que la història pot fer un gir interessant i et desperta les ganes de seguir llegint el llibre, just el que n’esperes, que t’hi enganxis, que no el deixis fins que no l’acabis. És aquest:
    “La Rita Neu encara no havia contestat el dia que per tota la Rambla es va deixar veure un landó menat per quatre cavalls negres. La Caixa del cotxe era negra, com les robes del xofer i les del lacai. En arribar a les cases de Santa Mònica, el conductor va fer aturar els animals, el lacai va afanyar-se a deixar a terra un escambell i va obrir la portella encortinada. Després va oferir una mà a l’aire, que va agafar una altra mà, menuda i enguantada. La dona que va baixar del cotxe portava dol rigorós i es tapava el cap amb un vel negre tan espès que no se li veia el rostre. Tenia la cintura estreta i es movia amb lleugeresa, així que els qui la van veure van pensar que no devia ser gaire gran. La seva presència al carrer va ser tan fugissera, va trigar tan poc a travessar el tros de passeig i entrar a la casa, que alguns la van confondre amb una aparició.”

  2. Sara Casabona

    14 febr. 17
    20:32 #

    Hola a tothom, em dic Sara, i a continuació citaré un fragment del llibre de Care Santos que vaig escollir per llegir-me durant aquest curs de català. És tracte d’un petit paràgraf que em va cridar en especial l’atenció perquè la trama està enfocada en la societat benestant catalana i, tot i que en teoria es basa en una classe social “culta” i ben formada, l’autora ens mostra el desconeixement respecte alguns temes, com per exemple el següent:

    «Per alguna estranya raó, que tenia a veure amb la ignorància i un pudor malentès, tothom s’estimava més que les dones primerenques afegissin tot de descobriments horribles, que mai no s’haurien pogut esperar, al sofriment del part. La Maria del Roser encara no havia oblidat l’espant que li va venir durant del seu fill Amadeu quan després d’hores de mirar-se el melic, tot esperant que s’obrís com una flor per deixar pas el fillet, va veure que el seu cos s’esberlava per un lloc brut i tot es tacava de sang » Habitacions Tancades.

    En general, però, puc afirmar que és una obra literària molt interessant i que captiva des de la primera pàgina, amb un llenguatge molt planer i amè que facilita la lectura. El recomano al 100%.

  3. Victoria Firmenich

    17 febr. 17
    10:57 #

    Després de llegir Habitacions tancades i arrivar a descubrir com van desenvolupar-se els fet (i particularment amb la Teresa), em va cridar la atenció aquest fragment de l’novel.la, en el que ella mateixa escriu aquestes paraules:

    “(…) També és necessari que les dones deixem de sometre’ns al dictat de l’home, que aprenguem a ser lluires i a gaudir d’aquesta llibertat prenent les nostres pròpies decisions i, per descomptat, assumint els nostres errors. Només qui pensa per si mateix s’equivoca alguna vegada. Hem d’esforçar-nos a deixar de ser nenes eternament. Reneguem de l’educación actual, que produeix dones ignorants, capaces únicament de desenvolupar-se a casa i en societat. Volem estudiar el mateix que els homes. Tenim dret a gaudir de les seves mateixes lectures, de les seves mateixes feines (…)”

    Axí doncs, penso en la mateixa idea una vegada més: Encara que aquest sigui un relat de ficció, és evident que hi ha hagut moltíssims casos de violència masclista als darrers segles, i, com que des d’ara li posem el nom, cada vegada n’hi ha més sembla que n’hi hagués més. I el ques és pitjor, sembla que no hem avançat gaire…

  4. Miquel (D 1203) Amorós Luis

    18 febr. 17
    14:39 #

    El llibre “Desig de xocolata”, està dividit en tres parts, seguint el fil conductor d’un objecte. D’aquestes tres parts, la que m’ha agradat més és la segona. Tota aquesta segona part, està influïda per l’ òpera: des dels noms dels capítols, fins a alguns fragments de la narrativa.
    I per il•lustrar el què estic dient, un reproduiré un fragment que m’ha cridat l’atenció, que encara que és una mica llarg, crec que paga la pena de llegir. Es localitza en el capítol “La Traviata”, i diu així:
    “El malson tenia tres actes, (…), hauria començat amb un addagio poc sorollós, per de mica en mica anar passant a l’allegro i acabar amb un presto molt carregat de timbals, d’aquells que preparen el públic per quan les coses comencin a anar molt mal dades. Ah, i les trompetes. No podem oblidar les trompetes com a presagi del destí. Després hi hauria hagut un duet –tu i el senyor-, a la manera antiga: primer tu donaves les teves explicacions, després ell deia la seva i només al final les veus es barrejaven. Tot seguit aniria una ària molt dramàtica, la del senyor Antoni amb la seva nena als braços, maleint la dona que els havia abandonat, el moment que va casar-se amb ella i el tenor napolità que la hi havia robada. Per acabar, una cabaletta rabiosa on ell juraria a Déu consagrar-se en cos i ànima a la seva filla Antonieta i criar-la lluny del record nociu i punyent de la seva mare. Teló i aplaudiments.”
    He trobat original aquesta manera d’escriure i m’ha agradat. Aquí es veu clarament el consell i assessorament del professor i crític d’òpera, Roger Alier, que va ser un dels col•laboradors de l’autora en la realització d’aquest llibre.

  5. Ariadna Ribas

    20 febr. 17
    18:14 #

    “Desig de xocolata” és un llibre que em va agradar des del primer capítol. La història es divideix en 3 parts que a la vegada tenen com a nexe d’unió un objecte: una xocolatera. A la segona part la narració està tematitzada en l’òpera i concretament al final del capítol titulat “La Traviata” es troba el fragment següent:

    “Ara sí que les coses no podien anar pitjor. Feia molt que es veia a venir. I això que a la vida no hi ha preludis ni ‘intermezzos’, no cap orquestra que de cop comenci a fer xivarri per avisar tothom del que l’espera.
    A la vida les coses comencen perquè sí i acaben quan volen. I si no t’has preparat, doncs mira”.

    He triat aquest extracte perquè és un resum de la temàtica del llibre: com l’atzar i el destí afecten a la vida dels personatges sense fer diferència de classe social.

  6. Isabel Martín Carbonero

    20 febr. 17
    19:57 #

    ” Dins els objectes viuen històries i veus que les expliquen -deia la Sara fa anys- De vegades, quan toco la xocolatera de porcellana blanca, em sembla que les escolto”

    Llibre: “Desig de xocolata”‘ capítol: ” preludi, resurrecció”

    He escollit aquesta frase perquè estic d’acord amb el que diu. Els objectes, especialment els que estimem més, són testimonis silenciosos de les nostres vides, queden quan nosaltres morim i guarden les nostres histoòries. Si poguessin parlar, comptarien els secrets millor amagats. Nosaltres som propietaris de les coses, però, realment, no són elles les que ens posseeixen?

  7. Clara Roca Rey

    21 febr. 17
    16:06 #

    “I ara us deixo. La xocolatera acaba d’arribar i em moro de ganes d’estrenar-la. Ja sabeu el que predicaven les nostres parentes, les princeses tristes: el desig de xocolata no té espera.”

    Aquesta última frase ens serveix per adonar-nos-en que per molt que visquem en èpoques diferents, els temps avancin i les persones mirin endavant, les coses bones no canvien i sempre perduren intactes.
    Les tres dones protagonistes de les històries que narra Care Santos a “Desig de xocolata” demostren una gran passió per aquest dolç plaer el qual acaba sent el fil conductor que enllaça la novel·la.

  8. David Andreu Capó

    21 febr. 17
    19:52 #

    Sóc el David Andreu i he llegit el llibre “Diamant Blau”. El que m’ha agradat més de la seva lectura és que m’ha fet reflexionar sobre molts aspectes de la vida. M’ha posat filosòfic!!!

    Aquesta és una de les frases que ho exemplifiquen bé “La Teresa Marquès sap que les coses que no necessitem són precisament les més necessàries”. En primer lloc m’agradaria destacar que si jo escric aquesta frase segurament se’m diria que hi ha una repetició de la paraula “necessari”. Bromes a banda, em va fer venir al cap la idea contrària que tant diem a Menorca que no és més feliç qui més té, sinó qui menys necesita.

    Vaja embolic!

  9. David Ramos

    21 febr. 17
    22:08 #

    Atesa la riquesa de les descripcions en l’obra Diamant blau, aprofito per reproduir un paràgraf en què he hagut de consultar el significat d’algunes paraules… “Cada dia feia l’escudella com m’havia ensenyat, amb les viandes que tenia a l’abast. No gaire tall, un bon tros de cansalada, alguna verdura, un grapat de cigrons. No teníem de res. A la cuina només hi havia tres plats de fang, una pastera, una olla, dos gibrells i una ganiveta, tot vell i molt usat”.
    vianda
    f. [LC] [HO] Menjar² 1 . Es proveïren de prou vianda per al llarg viatge. Van servir les millors viandes de la comarca.
    pastera
    1 1 f. [LC] [IMI] Atuell de forma i dimensions adequades per a pastar farina, morter, etc. 1 2 f. [IMI] Moble rectangular i amb tapa, que servia, entre d’altres funcions, per a pastar el pa.
    gibrell
    m. [ED] [LC] Vas rodó de poca alçària més ample de la boca que de la base, emprat per a rentar-hi plats i per a altres usos.
    ganiveta
    1 f. [ED] [LC] Ganivet gros, especialment de llescar pa. 2 f. [IMF] Fulla d’acer que fan servir els ebenistes per a polir les fustes i les fulloles, abans d’ésser fregades amb el paper de vidre.

  10. Anna Justes

    23 febr. 17
    12:12 #

    He llegit ” Desig de xocolata” de la Care Santos, i m´ha agradat bastant. Em sedueixen les històries de dones i en aquest cas és pot gaudir del relat de tres dones ben diferents, i com a fil conductor en el temps hi ha una xocolatera de porcellana.
    Hi ha una frase que m´ha agradat particularment i es troba a la primera part de l´obra:
    ” A la vida sempre s´ha de renunciar a alguna cosa. Cada eleccció comporta cinquanta renúncies! La vida està feta d´això, precisament, d´eleccions i renúncies…”

  11. Rosa M Gutierrez

    24 febr. 17
    9:03 #

    Bon dia,

    Vaig escollir llegir Desig de Xocolata. Aquesta obra està dividida en tres actes, l’últim és més humorístic i divertit. En alguns casos les descripcions que fa dels personatges i situacions és satírica. Un exemple d’això ho podem trobar en el següent paràgraf:

    “Per cert, que aquest capità general era un home corpulent i ben musculat – sobretot de braços – però gastava una veu escardalenca, gens militar, i tenia un nas com de patata que feia recargolar de riure.”(…)
    “Però tornant al nostre senyor capità general Nas de Patata, vaig preguntar-me: Com s’ho deu fer, aquest home, per donar ordres a les tropes amb aquets atributs?.”

    Quan ho estava llegint, em va venir al cap el poema de Francisco de Quevedo

    “Érase un hombre a una nariz pagado,
    Érase una nariz superlativa,
    Érase una nariz sayón y escriba,
    Érase un pez espada muy barbado.”

  12. Nancy Alzamora

    24 febr. 17
    15:17 #

    Diamant Blau. (Fragment-data 25-02-1920).
    L’ escena que troba el lleter: la Teresa asseguda davant del piano amb el polze de la mà dreta amb en un do, i la mà esquerra vacil·lant una octava més enllà. Al seu costat els dues germanes petites embadalides d’admiració. A la paret, una mica a la dreta, el rellotge que no va a l’hora, com si res. Dret al darrere, amb cara d’haver de tolerar que maltractin Beethoven, hi ha el senyor Fort, el professor de piano. Sobre el faristol, la pintura de Per a Elisa, que la intèrpret no troba el moment de mirar
    El lleter, que d’harmonia i solfa no en sap gens, també queda bocabadat davant del quadre.
    (Fragment-data 25-02-1920).

    He escollit aquest fragment perquè en imaginar l’escena, m’ha fet gràcia. De totes maneres, malgrat que la Teresa no afina amb Beethoven ressalto la manera que tenim els humans de sorprendre’ns, ja que en aquells anys vint que algú toqués el piano era un privilegi. Vull destacar amb aquest fragment l’art i la música clàssica.

  13. Beatriz Sala

    25 febr. 17
    18:30 #

    “Deu de pensar que aquesta carta arriba d’un altre món. Perdoni que no l’enviï mitjança aquesta via extremadament ràpida que les màquines han posat al nostre servei, però sóc de les que encara pensen que els traços manuscrits contenen molt més que un missatge. El batec de la mà que els traça, la humitat de la llàgrima que els acompanya i potser la tremolor de l’emoció que els justifica.”

    Bona tarda, sóc la Bea i he escollit aquest fragment del llibre “Habitacions Tancades” perquè estic completament d’acord amb ell.

    D’un temps ençà, les noves tecnologies, especialment els ordinadors, estan tenin un paper protagonista a les nostres vides, fins al punt que depenem completament d’ells per a quasi qualsevol cosa.
    Però, aquest fragment m’ha fet reflexionar sobre el fet que, encara hi ha aspectes de la vida que no poden ser sustituïts per cap màquina, com son les emocions i els sentiments. No hem d’oblidar que escrivint un email mai podrem expressar tant com escrivint una carta, al igual que no podrem expressar el mateix tenint una conversa cara a cara que parlant per telèfon.

    En un món regit per les màquines no hem de perdre l’essència de les relacions humanes.

    1. Ana

      15 març 17
      18:30 #

      M’encanta aquest comentari.
      Estic molt d’acord amb tu

  14. Corín Requena Pineda

    25 febr. 17
    19:25 #

    “-Ai, Aurora, la nit de noces! La llei hauria d’obligar totes les noies a tenir-ne una, encara que no pensin casar-se. Si sabessis quantes coses he après en només unes hores! Quantes sorpreses! Per exemple: tu ho sabies, que els homes no es poden aguantar? Per molt ben educats que siguin i per esforços que facin, pobres, no se’n surten: esclaten com una bomba –bum!- o potser perquè no t’espantis hauria de dir que ragen com una font, sí, sí, això mateix, i aleshores es coneix que perden forces i queden estamordits. Durant una estona no són ben bé ells: et miren com un mussol, t’abracen sense motiu, parlen a mitja veu i fan venir una mandra… S’ha d’aprofitar aquesta horeta per demanar-los alguna cosa que vulguis molt i que no sigui fàcil de tenir, perquè ells no sabran negar-te res. No s’hi val dir el primer que et passi pel cap, això seria una llàstima, has de dur ben pensat què demanaràs quan arribi el moment. I no fer curt, sobretot si has estat plaent i ell ha quedat satisfet. Perquè la seva generositat serà tan gran com la felicitat que hagi experimentat al teu costat. Per això és tan i tan important ser bona amb ells, consentidora, obedient. Ja m’ho va dir el confessor el dia abans de casar-me: “Sobretot, nena, tu fes tot el que et demani el teu marit i no li neguis mai res, encara que no t’agradi o no et vingui de gust o fins i tot si et fa una mica de por, perquè tard o d’hora Déu t’ho sabrà recompensar”. I saps què, Auroreta? Jo crec que això és el que les dones hem vingut a fer al món: ser recompensades per Déu per la manera com sabem assossegar aquella urgència dels nostres marits, perquè puguin descarregar el neguit i escometre amb serenitat els seus mil i un negocis de cada dia. Mentrestant nosaltres sortim una mica que ens toqui l’aire tot lluint la prova dels nostres mèrits, no ho sé…un abric de pells, una berlina nova, un anell ben bonic…”

    La descripció de la nit de noces (situada a la segona part de l’obra “Desig de xocolata”) segueix però no he pogut evitar compartir aquest llarg fragment. M’ha sorprès, d’una banda, el fet que una noia de família benestant del segle XIX parli d’aquest tema, d’aquesta manera. D’altra banda, he pensat en com l’autora aconseguia concentrar en poc més d’una pàgina el rol de la dona de l’època, tant en l’àmbit sexual, com familiar o social. I com, evidentment, l’església tenia un paper clau. Finalment, m’ha fet reflexionar en totes les coses que encara ens queden d’aquesta manera de pensar. És un bon llibre per pensar-hi.

  15. David Paredes Fortuny

    26 febr. 17
    0:48 #

    “L’aire que respires” parla de les lluites dels barcelonins de la primera meitat dels segle XIX. Aquest és un segle de transformacions en què l’antic règim és finalment derrotat per les idees liberals vingudes de França. En el transcurs d’aquests canvis gent de diferents estrats socials s’enfrontaran a un comissari de la policia sense escrúpols. Un dels moments que han cridat més la meva atenció està recollit en aquest fragment en què el comissari Pérez de León ha d’enfrontar-se al seu destí:
    “Asseguda en una punta, s’esperava la dona que actuava en nom de Josep Xifré, protegida a banda i banda per dos joves amb jaqué. La presència d’aquella dama va torbar en Pérez més del que havia pensat. La culpa era de la indumentària, completament fora de lloc en un lloc com aquell. Anava vestida de dol rigorós. Vestit, xal, guants i sobre la cara un vel espès com la negra nit. Tenia la cintura petita, bona figura i, com va poder veure quan es va treure els guants, unes mans molt delicades. En contrast, els seus moviments eren segurs, plens de fermesa. Al seu costat, els dos senyors semblaven dos soldats disposats a qualsevol cosa per tal de defensar-la, però ella no semblava que els necessités gaire.”

  16. Sara Bringués Gil

    26 febr. 17
    20:12 #

    M’agrada l’autora Care Santos perquè descriu situacions i experiències que realment poden passar dues persones en una relació amorosa. Descriu els sentiments de cada personatge amb una gran precisió, la qual cosa provoca que el lector es mantingui enganxat a la trama amb curiositat i ganes de saber com acabarà. Un moment que m’ha deixat sorpresa ha estat quan l’Oriol i el Max estan parlant de la Sara i aquest últim li confessa que ja sap el que amaguen. Així doncs, he escollit aquest paràgraf:

    “Si et sóc sincer, no hi tenia gaire interès, a saber-ho tot. Hi ha coses que val més que desconeguem, no et sembla? Estar massa informat moltes vegades és dolent. A més, potser saber no és la paraula adequada.”

  17. Miriam Quirantes

    27 febr. 17
    18:59 #

    He llegit “Desig de xocolata” i he escollit un fragment del segon acte (pàgina 245) que és un pensament/reflexió de l’Aurora:

    <>

    L’he triat ja que m’ha sobtat quan l’he tornat a llegir amb unes altres paraules (pàgina 285) com a pensament de l’Agnès :

    <>

  18. Miriam Quirantes

    27 febr. 17
    19:02 #

    He llegit “Desig de xocolata” i he escollit un fragment del segon acte (pàgina 245) que és un pensament/reflexió de l’Aurora:

    “De qui són les coses perdudes? De qui són els objectes que algú va estimar, quan aquella persona se’n va per sempre? Ells volen que algú altre se´ls quedi, els valori, els consideri de la seva propietat? Hi ha algun lloc on els objectes perduts esperin a ser trobats? Les coses necessiten un amo o són més felices en llibertat? A qui fa feliç, la llibertat? No és millor la certesa de pertànyer a algú?”

    L’he triat ja que m’ha sobtat quan l’he tornat a llegir amb unes altres paraules (pàgina 285) com a pensament de l’Agnès :

    “De camí, mentre avança sense perdre el temps, pensa en les coses perdudes i trobades. De qui són, els objectes que algú va estimar quan aquella persona se’n va per sempre? Ells volen que algú altre se’ls quedi, els vaolir, els consideri de la seva propietat? No, és clar que no, a ells els és igual”

  19. Orfelia Gómez

    27 febr. 17
    23:00 #

    ” La mainadera el gronxa com a un nen petit i s’atreveix a dir-li:
    _Per què no demanes perdó al teu germà i almenys ho arregleu entre vosaltres?
    Però en Joan tanca els ulls i fa veure que no hi sent.
    Durant les vacances d’estiu , els dos germans no es miren a la cara ni una sola vegada. En Joan té por de quedar-se amb l’Amadeu a soles. Tem la seva mirada de vidre, el seu silenci carregat de retrets. Passa els dies en una vigilància espantada, que la Conxita no troba la manera d’evitar, Tot i això, ella insisteix:
    _Joan, si us plau, demana perdó al teu germà. Ningú no ho sabrá mai, a més de vosaltres. Et guardaré el secret..
    Però en Joan fa que no amb el cap, pensant què passaria si el seu pare sabés que l’ha enganyat.”

    He escollit aquest fragment de ” Habitacions tancades” perquè pot reflectir la importància del perdó en la vida de les persones. Per un incident quan eren petits, l’Amadeu mai va poder perdonar al seu germá , en Joan. Per contra el seu cor és va omplir de rancunia i desesperança.

    Per finalitzar voldria afegir com a mare , que els pares són els pares i no hauríem de deixar les nostres responsabilitats en mans de altres persones encara que siguin molt bones i sobretot hauríem de parlar-los en la veritat i en l’amor.

  20. Carla Segura

    28 febr. 17
    0:13 #

    L’aire que respires, un llibre escrit per l’escriptora Care Santos, és una història que no es centra en un període concret i que salta del passat al present i del present al passat demostrant que res no es tanca mai del tot.
    Aquesta història que ens explica la Care és plena d’amor pels llibres i, tal i com passa amb tots els sentiments humans, no hi ha només una única classe d’amor i per això el relat creix i es ramifica amb moltes variants d’aquest amor.
    Aquí us deixo un fragment que es mostra una de les diverses relacions que es poden veure amb els llibres, ja sigui una relació de llibres desitjats, rebutjats, perduts, retrobats, venuts, comprats, robats:

    ”Un dels capellans que atenia els condemnats a mort que havien entrat en capella dimecres 8 de març de 1820 va portar un missatge a Néstor Pérez en un bocí de paper. Pèrez tenia regles inviolables que el religiós desconeixia i per això li va deixar el paper sobre la taula, cosa que estava prohibida perquè ell mai rebia aquells que demanaven veure’l. Tot i així Pérez va desplegar el full de paper i va llegir: Hi deu haver alguna cosa que pugi fer per mi a canvi de saber on paren uns certs llibres? ”

  21. Carmela villanueva lescano

    28 febr. 17
    1:15 #

    Habitacions tancades
    “Li va semblar que li veia un secret amagat al fons dels ulls i es va fer el propòsit ferm de no aturar-se fins a saber què era”.

    he triat aquest fragment perquè crec que, hi ha persones que intenten demostrar una personalitat que no és la seva, i aparenten ser dures, fredes i insensibles; però darrere d’aparença sempre s’amaga el perquè d’aquesta actitud.
    Per això no hem de jutjar a ningú només pel que veiem, sinó intentar veure que hi ha mes enllà d’aquest ésser humà.

    Per concloure he de dir que encara no he acabat de llegir el llibre però cada vegada ho trobo més interessant, el recomano!

  22. M.P

    28 febr. 17
    23:02 #

    Encara que no he llegit tota la novel•la Habitacions Tancades, m’ha cridat l’atenció el passatge següent:
    “la conxa va guardar durant molts anys l’article de la vanguardia que parlava de l’enterrament de la senyora”
    i és perquè d’acord a la narració de la novel•la, els diaris de l’època posaven força interés i donaven molts detalls sobre l’enterrament de qualsevol persona de l’alta societat barcelonina.
    Pel que fa als aspectes de la novella que em semblen interessants, he de dir que són aquells passatges que fan referencia a la Barcelona dels anys 30 del segle passat perquè molts escriptors, també barcelonins, fan referencia a la mateixa Barcelona amb més o menys detalls al respecte

  23. Xavi Baquero

    01 març 17
    15:57 #

    En la novel·la Desig de xocolata, Care Santos relata la vida de tres dones barcelonines d’èpoques molt diferents –des de l’actualitat, fins al segle XVIII–, però que tenen en comú una mateixa xocolatera de porcellana blanca que, al llarg del temps, anirà passant per les mans de totes tres.

    L’autora descriu l’etapa de joventut d’una de les protagonistes de la manera següent: “però llavors la Sara encara era massa jove per veure com un mèrit dels altres la manera com et fan sentir”. Trobo que és una frase magnífica, en què la immaduresa, la irreflexió i la prepotència típiques de la jovenesa queden resumides en només unes poques paraules.

  24. Alexandra Malet

    02 març 17
    16:19 #

    Hola a tothom!
    Jo m’he llegit “Habitacions tancades” i m’agradaria recordar un fragment de l’obra que em va emocionar, la qual cosa em va provocar que m’acabessin relliscant unes llagrimetes per les galtes.

    És una conversa extreta durant l’entrevista de feina entre la Maria del Roser, la senyora, i la Conxita, la serventa.

    “-La criatura que estàs criant és teva?
    – No n’estic criant cap de criatura, senyora.
    La Maria del Roser Golorons va mirar-la amb estranyesa. Per una vegada, la Conxa es va alegrar que la seva cosina es disposés a ajudar-la.
    -El fill de la Conxita s’ha mort, senyora, malauradament. D’unes febres.(…) fa tres dies. Vam enterrar-lo ahir.
    Llavors aquella dama refinada va fer una cosa que a la Conxa li va semblar d’allò més inusual, fins i tot incòmoda. Se li van negar els ulls de llàgrimes. La va sorprendre molt comprovar que plorava, com ella. Fins aquell moment, sempre havia pensat que la gent fina no feia aquestes coses. Després es va alçar, se li va acostar i va agafar-li les mans com a una filla.”

    Aquí es pot apreciar la magnífica personalitat del personatge Maria del Roser Golorons, ja que tot i pertànyer a una família burgesa del segle XIX, te un tracte molt proper amb les persones, sense fer distinció de la classe social a la qual pertànyen.

  25. Carmina Peinado

    05 març 17
    21:14 #

    Els records no valen diners, però són el nostre tresor més preuat, Sara, ho sabies? De vegades convé pagar alguna cosa a canvi d’un bon record. és una llàstima que la memòria no pugui comprar-se en establiments com el meu, perquè em faria ric, t’ho asseguro. Hi ha gent que mataria, per tenir uns records diferents dels que té!

    He escollit aquest fragment del llibre perquè m’ha cridat l’atenció la forma en la que el brocanter tracta d’explicar-li a la Sara la importància que poden tenir alguns objectes per a les nostres vides, en aquest cas la xocolatera de porcellana, que amaga tants secrets i récords, la que serveix de fil conductor per explicar la història de tres dones i tres èpoques diferents, tot i que les tres tenen punts en comú: les tres són personatges forts que lluiten per allò que creuen.

  26. Berta Rubió

    06 març 17
    10:01 #

    Bon dia a tothom!
    La meva elecció, quan ens van dir que havíem de llegir un relat de Care Santos, va ser Habitacions tancades. Vaig escollir-lo perquè havia llegit que en la novel·la es feia un repàs dels moments històrics destacats del segle XX mentre s’explicava la investigació de Violeta Lax sobre els seus avantpassats. M’agrada molt la novel·la històrica, de manera que vaig triar bé, ja que es tracta d’un llibre molt ben documentat. Al principi em va costar acostumar-me a la manera de redactar de l’autora, ja que fa molts salts al passat i al present i a cada capítol t’has de situar, però un cop has agafat el fil i has entès com escriu, se’t passen les hores volant entre les seves línies.

    Us citaré un fragment breu del llibre, que surt a un dels primer capítols i que, al llegir-lo, vaig pensar que estava molt ben trobat;
    “- Els espectres tenen curiositat per allò que és nou, però també ho temen. Per això ronden els bressols, però no s’hi acosten mai gaire – havia sentit que deien, quan era petita, al seu poble”.
    En poques paraules, i jugant amb els “fantasmes” dels antics difunts de la casa, fa referència a un fet que encara ara és real: ens espanten les coses noves. A vegades, ens les mirem amb emoció i sentim dins nostre aquell pessigolleig que ens diu que ho provem, però també hi ha un cert recel a fer-ho. És, potser, com allò que diuen: “millor dolent conegut que bo per conèixer”. I és que la nostra vida és plena de sensacions com aquesta, ja sigui quan has d’agafar una feina nova o fins i tot a l’hora de trobar l’amor. Així que aquí us deixo aquesta reflexió, que de ben segur us farà pensar sobre quan hem d’arriscar-nos i enfrontar-nos a aquelles coses noves que se’ns posen per davant.

  27. Aroia

    06 març 17
    21:08 #

    A continuacion, us escric una de les frases que m’han cridat més l’atenció del llibre i m’ha agradat:

    “Ara sí, ara el Max es posa les ulleres i torna impertornable als polimorfs i la seva manera ben curiosa de formar part d’aquest món, adoptant formes diferents sense deixar de ser, en essència, ells mateixos…”

    Crec que descriu, des del meu punt de vista, l’essència de les petites coses, que en ocasions passen desapercebudes i que són importants per valorar que és ahi, en aquestes petites coses, on es troba el que ens fa feliços.

    En aquesta estrofa concreta del llibre, parla sobre la Sara i la vision del seu marit, al qual s’ha acostumat a tenir present.

  28. Xavier Rojas

    09 març 17
    20:22 #

    La lluita aferrissada contra els efectes del pas del temps

    M’ha despertat l’interès el següent fragment de l’acte segon “Tristan und Isolde” de l’obra “Desig de xocolata” :

    “—Mira, Aurora, és el Saló dels Miralls —et xiuxiueja, discret, a cau d’orella, i en la seva veu perceps l’admiració del qui entra en un lloc sagrat.
    Et costa no fer escarafalls. Mires de dissimular, però estàs aclaparada. Aixeques la mirada discretament, et sembla que li estrenys el braç una mica, sense adonar-te’n.
    Guaita, Aurora. Qui és aquesta dona amb un vestit de gasa de color malva que t’observa, astorada, impertinent, des del mirall tot envoltat de columnes i motllures? Ja no és jove, ja ha superat les quatre dècades, però així arreglada sembla una altra cosa. Porta els cabells recollits sobre el clatell. El vestit li deixa les espatlles a l’aire. Encara les té delicades, com de joveneta, i al bell mig de l’escot hi llueix un medalló d’or blanc i ivori que fa joc amb les arracades. A les mans, només un solitari ni exagerat ni ostentós —ella el va voler així—, testimoni preuat d’un amor que encara no creu que li pertoqui. Qui és, aquesta nouvinguda que ningú coneix? D’on ha sortit? De quin món soterrani ha estat rescatada? Qui serà el primer de notar-ho? I com ho sabrà, quin serà el petit gest que en delati la procedència? Que potser hi ha alguna cosa estranya en la seva indumentària, en les seves maneres, en les seves paraules? No res, llevat potser d’una prudència extremada, com la que gasten aquells[…]”

    Els motius pels quals ha captat la meva atenció son diversos. Per una banda, només el fet d’anomenar el Saló dels Miralls, em va fer recordar la primera i l’única vegada que vaig assistir al Teatre del Liceu per gaudir de la meva primera òpera com a espectador, i em va portar records i alhora penediments, ja que, un cop vaig llegir el passatge, immediatament em vaig adonar que no vaig saber apreciar la majestuositat i la història que supuren tants les parets com els miralls, així com l’aire que es respira.

    D’una altra banda, em va agradar com l’autora ens permet, endinsar-nos en la ment femenina, sovint complexa, inquieta i gairebé sempre competitiva, fet que el detalla amb el poder d’un argument atemporal com és la batalla encarnissada, tan de dones com d’homes, per mantenir un aspecte físic que ens faci semblar més joves.

    Xavier Rojas
    CNLB Centre Sants-Les Corts
    Barcelona, 9 de març de 2017

  29. Mercedes Sánchez-Escobero Fernández

    13 març 17
    19:38 #

    Bona tarda a tothom,

    He escollit aquest fragmen del llibre Desig de xocolata, no més perquè de les tres històrias del llibre, la primera és la que més m’agrada.

    ” I si fem el praliné de la Sara amb el teu cruixent de pastís de poma i canyella, tot barrejat, no quedaria bé? Així cap de los dos no hauríeu de renunciar a la vostra idea i lliuraríem el treball a temps. Anem molt endarrerits!!!
    Collons, Max! A la vida sempre s’ha de renunciar a alguna cosa. Cada elecció comporta cincuenta renúncies! La vida està feta d’això, precisament, d ‘éleccions i renúncies. Digues d’una vegada quin dels dos et sembla més bé, siusplau.
    Però és que sempre semblaà que l’altre era…..
    Mira, Max- interrompia l’Oriol, molt segur del que deia-, fins que no aprenguis a no pensar en allò que has deixat pel camí, no hauràs après de debò de què va la vida.

    Comparteixo plenament aquest pensament, la vida está feta de renúncies i nostras eleccions van dibuijant els contorns de nostra vida i ens fan adults.

    Mercedes Sánchez
    CNLB Centre Sants-Les Corts
    Barcelona, 13 de març de 2017

  30. Ana

    15 març 17
    19:44 #

    En aquest fragment d’habitacions tancades es fa una reflexió que m’ha fet pensar:

    (…)Passa com amb les novel·les: la mentida forma part de les
    regles del joc. Encara que la veritat sempre traspua per alguna banda. I la veritat és l’única cosa que
    paga la pena llegar a un altre temps de tot allò que hem estat en la vida, (…)
    L’art és engany, sí. Però quan deixa de ser-ho, pronuncia l’única veritat que val la pena.

    Amb les meves paraules: l’artista normalment representa allò que vol que la resta pensi d’ell o del client, i oculta el que no vol que se sàpiga. Moltes vegades en les obres l’única cosa que es veu està tan sotmès a la dictadura de l’ego, que no deixa veure l’ànima de l’autor, però al mateix temps si un es fixa, allò que s’oculta és justament el més important. Com diria la meva àvia: digues-me de què presumeixes i et diré què et falta.

    Però quan l’autor és sincer amb si mateix, i es mostra la seva ànima tal com és sense complexos, la comunicació és tan real, i tan bonica la sensació; que ens fa oblidar per un instant la distància que separa unes persones dels altres.

  31. Ana

    15 març 17
    19:46 #

    Ana Gibaja

  32. Guillaume Frédéric Buisson

    15 març 17
    21:57 #

    Bona dia a tothom,

    He triat aquest fragment del llibre Desig de xocolata:
    “Mira la terrassa de casa seva, que vista des d’aquí té un cert aire aristocràtic: el revestiment de fusta del terra, la taula de teca, la zona de gespa artificial més petita del que volia el Max, més gran del que ella hauria permès, el balancí de tres places, les gandules amb sis posicions anatòmiques comprades a Vinçon, les plantes amorosament mantingudes pel programa número tres del rec automàtic, el tendal amb detector de vent….”

    La raó per la qual ho he triat és que considero que aquí s’observa perfectament com l’autora es massa ambiciosa y vol donar molt detalls de com era estèticament la Barcelona d’abans. El que més he sabut apreciar d’aquesta novel·la és la indudable capacitat de Care per traslladar-nos històricament amb la seva perfecta descripció de l’arquitectura en diferents segles.
    Això és el que més m’ha agradat d’aquesta lectura i volia compartir-ho amb vosaltres.

  33. Julio Macías

    16 març 17
    0:59 #

    Bona tarda a tothom,
    Després de pensar quin llibre hauria de llegir, vaig triar “Desig de Xocolata”, especialment perquè m’agrada molt la xocolata i també perque em va semblar molt interessant la història del triangle amoròs entre la Sara, el Max i l’Oriol. He escollit el següen fragment del capítol “Els Talents Múltiples de L’Oriol Pairot”…”Allò que se’n diu, la tradiciò pastissera de casa nostra, no li interessave un borrall. Tenia un munt d’idees innovadores, però trobava que no valien per res si no aprenia alguna cosa. Va renunciar a les altres possibilitats que se li van acudir per gastar-se la seva petita fortuna-una moto per exemple, que li hauria anat molt bé per moure’s per aquella ciutat tota plena d’obras; un viatge per alguns dels salons de pastisseria més important d’Europa, per prendre vistes a (i idees)-, però va quedar-se amb el curs: JA SE SAP: A LA VIDA PAGUEM CADA ELECCIÓ AMB CINQUANTA RENÚNCIES, ja tindré temps de fer altres coses….” El que está en majùscula es la part que em va fer sentit, m’agradat molt aquesta frase i per això la comparto amb vosaltres.

  34. Adrián García

    16 març 17
    21:45 #

    Primerament, m’agradaria dir que llegint “Desig de xocolata” de la Care Santos he sigut capaç de comprendre millor aspectes gramaticals de la classe (accents, pronoms febles, nou vocabulari, conjugació verbal, puntuació…).
    Dit això, he de dir que aquest llibre m’ha semblat excessivament superficial i poc trascendent.
    És clar que la Care sap escriure i tècnicament ho fa perfecte, no obstant això, crec que quan tens un talent com aquest, tens la responsabilitat de fer-lo servir per propòsits més elevats i no només per entretenir perpetuant estereotips i una imatge idealitzada d’una burgesia que viu anclada en el passat d’esquenes a la realitat.
    Per exemplificar aquest últim punt dels estereotips, comparteixo aquesta frase: “de sempre la Sara havia envejat la companyiona masculina. Aquelles reunions de mascles li semblaven encisadorament barroeres, un puntet just alcohòliques, còmplices d’una manera una mica tribal, lleugeres, perquè ells mai no s’aturaven a autoanalitzar-se o filosofosar de la vida -com sí que fan les dones així que es reuneixen-, exaltades perquè la companyia ho porta i, sobretot, excloents: quan els mascles de la tribu tracten els seus assumptes, elles no hi estan convidades. Així de fàcil”
    Gràcies per llegir-me

  35. Isabel Draper

    17 març 17
    14:29 #

    “Què passaria si…”. Tots els canvis del món, totes les revolucions, totes les conquestes, tot el que val la pena comença sempre quan algú es pregunta “Què passaria si”.

    He escollit aquest fragment del llibre “Desig de xocolata” (cap. Don Pasquale) perquè em sembla una frase esperançadora alhora que reflexiva. Em suggereix un punt d’inflexió en la vida de qualsevol persona, de nosaltres mateixos fins i tot, un nou començament, aires nous…
    Consisteix, com fa referència la protagonista d’aquesta història, en ser valent i no conformar-se amb el que aparentement el destí et té resevat. Parla de ser capaç de trencar amb tot i començar de nou. Com va dir un filòsof xinès: “ni el passat és mort, ni el futur està escrit”.

    És una reflexió que m’ha fet pensar i volia compartir-la amb vosaltres.

  36. Alejandro Ruesca

    17 març 17
    14:40 #

    L’aire que respires

    La novel.la és fa una mica pesada per culpa de les voltes que li dona l’autora a qualsevol idea o cosa sense motiu,podia ser una mica més directa per no embolicar els lectors. La història està ben argumentada i és part del que es va viure a Barcelona al segle XIX en l’època de la invasió Napoleónica.

    La frase que he escollit diu: Ángel. Potser no hauria aixecat el cap si hagues sonat una altre paraula, però aquesta el va fer reacciona.

    Tracta d’un home que després de ser raptat a casa seva, obligat a lluitar a la guerra i desertar per viure a l’exili, torna a casa per veure les ruines del que era el seu poble, però a més no trobava ni la seva dona ni el seu fill, el cual encara no había pogut veure mai. Quan ja començava a perdre l’esperança de trobar-los amb vida, va escoltar el seu nom i va veure a la seva dona amb un noiet petit que era el seu fill
    .
    Em va fer pensar que aquelles paraules escrites en un paper i que ara ens servían a nosaltres d’entreteniment, és la història real de moltes persones que eren com tu o com jo i un dia van veure com tot s’acabava.

    Desitjo us agradi aquesta reflexió.

  37. Josep Reverter

    17 març 17
    18:57 #

    Habitacions tancades
    És una novel.la molt apassionada i intrigant, en la qual el que més m’agrada és el seu desenvolupament en la Barcelona modernista dels anys 30 als 40. També on passen les vacances la família Lax, ja que personalment m’encanta passetjar pel passeig dels Anglessos, de Caldes d’ Estrac.

    Precisament la frase que he escollit fa referència a les vacances, i diu: L’arribada de les vacances d’estiu representava un gran enrenou i també una gran felicitat . Caixes amunt i a vall, maletas, paquets , cotxe fent kilómetres sense parar.

    Tots desitgem l’arribada del cap de setmana, i de les vacances per gaudir de temps per descansar, passetjar, llegir , desconectar, etcètere.

    Finalment, vull comentar un aspecte que no m’ha acabar d’agradar, i és la quantitat de personatges que intervenen a la novel.la, ja que a vegades has de rebobinar per tal de poguer seguir el fil.

    Gràcies

Delegació de Sants-Montjuïc

C. Guitard, 17 – 08014 Barcelona
Tel. 934 912 797 – sants@cpnl.cat –

Horari matí: de dilluns a divendres, de 9 a 13.30 h
Horari tarda: dilluns, de 16 a 20 h

Tancat dilluns a la tarda del 15 de juny al 15 de setembre


Delegació de les Corts

C. Doctor Ibáñez, 38 – 08014 Barcelona
Tel. 934 119 605 – lescorts@cpnl.cat –

Horari matí: dimarts, de 9 a 13.30 h
Horari tarda: dilluns, de 16 a 20 h

Tancat dilluns a la tarda del 15 de juny al 15 de setembre

Del 24 de juliol a l’11 de setembre, tancat.


Música









Entrades recents


Arxius


Etiquetes


Xarxes socials


Formap


Eixos comercials de Sants-Montjuïc


Guia de centres educatius



visites