CLASSE 17 DE FEBRER

text-instructiu-la-recepta-de-cuina-a-cm-2-638Després de veure l’ortografia de la B i la V (alguna regla, més els cultismes -hi ha canvis de consonant- i les que s’escriuen diferent del castellà), hem fet l’exercici 5, de la pàg. 95, del llibre de Teide per repassar.

A continuació, per grups, heu elaborat un menú que consta d’un primer plat, un segon i unes postres. Per escriure les receptes heu tingut en compte que s’havien d’escriure en segona persona de l’imperatiu (per repassar aquesta forma verbal) i les marques d’ordre (primer, a continuació, tot seguit, finalment…). El proper dia tindreu una mica més de temps per acabar les receptes si encara no ho heu fet i repassar-ne l’ortografia.

Per dimecres he proposat de portar fetes algunes de les receptes i així de pas celebrar que hem sobreviscut a mig curs 🙂 Qui vulgui, també es pot gravar fent una recepta i explicant-la (això tindrà premi).

Finalment hem seguit amb la graella de verbs. Per deures heu de conjugar els verbs viure i estar (vosaltres) i fer (ells).

Sessions del 16 i el 18 de febrer

stock-photo-48482100-colorful-graphs-charts-marketing-research-and-business-annualAquesta setmana hem començat a treballar l’informe (pàg. 96-97).

En primer lloc, hem fet una activitat per parlar de diferents propostes d’informes: de quin tipus són, què hauríem de tenir en compte a l’hora de redactar-los, com els podríem titular… Aquí teniu una proposta de solucionari amb algunes de les vostres aportacions.

A continuació hem vist alguns aspectes de millora de redacció de diferents fragments d’informes. Havíeu de tenir en compte els trets d’estilística de la pàg. 331 del llibre:

  • mida de les frases
  • ús de verbs en comptes de noms
  • controlar l’ús dels possessius
  • vigilar l’ús dels adverbis acabats en -ment
  • posar l’adjectiu després del nom, si és possible.
  • evitar les repeticions innecessàries

Aquí en teniu una possible solució.

Finalment hem corregit aquestes frases.

Per deures, per dijous, heu d’acabar l’informe sobre la necessitat de posar wifi als centres cívics de Cerdanyola. Recordeu que ja vam redactar-ne una part a classe: la introducció amb les dades rellevants. Ara heu de redactar l’anàlisi i la conclusió-proposta. I no oblideu de posar-hi un bon títol!

Aquí teniu l’exemple d’informe de la UAB que vam veure.

I per demà dimarts, recordeu que havíeu de fer els ex. 11 (pàg. 343) i l’ex. 13 (pàg. 345).

CLASSE 15 DE FEBRER

ortografia-s-de-la-b-la-v-i-la-ll-2-728Avui hem acabat de veure els pronoms relatius. Us hi adjunto un quadre resum on surt tot el que hem estudiat. Per repassar-los, feu de deures l’exercici 8 de les pàg. 81 i 82 del llibre de Teide.

A continuació hem après l’ortografia de la b i la v. Teniu tota la teoria a la unitat 8 del llibre El català escrit (pàg. 46 a 50). Hem fet els exercicis 2, 4, 6 i 7. Haurem d’anar amb compte amb les paraules que tenen derivats amb canvi de consonant (quadre pàg. 48) i les que s’escriuen amb consonant diferent respecte al castellà (pàg. 49). Per deures feu els exercicis restants.

Després, per grups, heu fet els exercicis 1, 3, 6, 8 i 9 de la unitat 7 del llibre de Teide, que van sobre els menjars.

 

Sessions del 9 i l’11 de febrer

carpediemtempsA la classe de dimarts vam repassar els pronoms relatius. Vam començar fent un exercici per veure què és una frase subordinada de relatiu i quines funcions pot fer el pronom. Després vam fer aquests exercicis i a casa havíeu d’acabar aquests altres (exercicis, solucions

També us penjo un esquema per saber quin pronom relatiu s’ha de fer servir en cada cas.

A la classe de dijous vam veure els diferents usos de que, què i altres conjuncions com sinó que i perquè.

Vam acabar la classe parlant de lèxic. D’una banda, vam veure el sufix -èrrim que serveix per formar adjectius superlatius. Com que són adjectius amb un significat absolut, no admeten quantitatius com molt, força… Per tant, és incorrecte dir: *Tenim una situació molt paupèrrima de les finances. Més exemples:

acèrrim: ‘molt ferm, molt tenaç’
celebèrrim: ‘ molt cèlebre’
paupèrrim: ‘molt miserable’

Finalment vam parlar de les expressions llatines que diem habitualment i que, en alguns casos, utilitzem malament: ad hoc, alea iacta estalter ego, ex aequo, grosso modo, in extremismotu proprio, sine qua non,…

Deures: ex. 5 i 6 de les pàg. 233 i 234.

CLASSE 10 DE FEBRER

r rrContinuant amb els pronoms de relatiu, avui hem vist la teoria de la pàg. 204 del llibre El català escrit: quan el pronom equival a un substantiu. Després hem fet les primeres 7 frases de l’exercici 14 de la mateixa pàgina, la resta és per deures.

Tot seguit hem vist l’ortografia de la r/rr. Sobretot els casos més conflictius que arriben quan posem un prefix i la r aleshores sona forta i no sabem si l’hem de posar doble (teoria a la pàg. 86 del llibre El català escrit). En resum, posarem rr quan el prefix acaba amb r i la paraula següent comença també amb r (exemple: interrelació) i també quan posem el prefix a (racó: arraconar) i també prefix que implica negació i (real: irreal).

A continuació us he repartit els comentaris en un blog sobre la tinença d’animals de companyia en els quals us havia marcat els errors. Amb una graella, hi heu posat l’error, la correcció i el perquè.

Finalment, hem repassat els verbs amb una graella en què havíeu de posar determinades formes verbals d’una tria de verbs. Per deures heu de conjugar:(tu) rebre i (nosaltres) voler  de les formes que es demanen a la graella (demà la penjaré aquí).

Sessions del 2 i el 4 de febrer

abrevia.jpg_2089415438Hem vist com fem les abreviatures en català a través de les abreviacions, les sigles, els acrònims i els símbols (pàg. 352-354). Hem fet els exercicis 11, 13 i 14 (pàg. 359-360).

També hem vist com s’escriu una ressenya literària. A classe hem analitzat l’estructura d’una ressenya i què podem posar a casa part.

Un cop corregits els articles d’opinió hem comentat alguns errors dels escrits. Per corregir les frases, hem fet servir algunes fitxes de l’Optimot per comentar aquestes expressions incorrectes: *donat que, al respecte.

També hem comentat les diferències entre perquè, per què i per a què, doncs, sinó i si no. Hem fet els exercicis 1 i 2 d’aquest full.

Sessions del 26 i el 28 de gener

diccionari_sinonimsHem vist les relacions semàntiques (pàg. 267-268): polisèmia i homonímia, sinonímia i antonímia, hipònims i hiperònims. Hem fet els exercicis 2, 3, 4, 5, 7, 8, 14 i 15 (pàg. 270 i següents). A partir de l’exercici 6 de la pàg. 271 vam practicar les recerques al nou diccionari de sinònims que s’ha incorporat al DIEC2.

També hem vist els usos més habituals de les majúscules i les minúscules (pag. 350 i 351). Hem fet els exercicis 4 i 5 (pàg. 356 i 357). En cas de dubte, podem consultar aquest document.

 

Sessions del 19 i el 21 de gener

opinióAquesta setmana hem vist com es fa un article d’opinió. A la pàg. 65 n’hem vist les característiques i a la pàg. 66, l’estructura. Hem llegit els documents 1 i 2 i, a partir dels textos, hem fet els exercicis 1, 5 i 6 de les pàg. 71 i 72.

També hem escoltat l’àudio de l’experiència del Figaró i hem fet els exercicis 8 (pàg. 73) i 15 (pàg. 75). A partir dels arguments a favor i en contra hem preparat l’article d’0pinió final. Aquest document us pot ajudar a planificar i avaluar l’article.

 

Sessions del 12 i el 14 de gener

Aquesta setmana hem vist els aspectes més importants de la morfologia verbal (teoria i exercicis):

  • irregularitats dels verbs de la segona i tercera conjugació. (interrompent i no *interrumpint)
  • verbs velars (beveu-no begueu, enceneu-no encengueu, moveu-no mogueu…)
  • participis i gerundis irregulars
  • correlacions de temps verbals
  • expressions de probabilitat i obligació
  • ús del gerundi

Hem fet els exercicis del dossier (solucionari).

stock-illustration-6524780-yellow-sticky-note

Hem treballat el resum cientificotècnic (o abstract). A les pàg. 34-36 hi ha els diferents tipus de resums. Hem fet els exercicis 2 (pàg. 44) i l’ex. 16 (pàg. 49).

CLASSE 8 DE FEBRER

doblets-i-paraules-dubtoses-a-18-728Avui hem continuat estudiant els pronoms relatius, concretament la forma equivalent al “cuyo ” del castellà, pàg. 202 del llibre El català escrit (Exemple: És una camisa preciosa, els botons de la qual fan conjunt amb…). També hem vist els casos en què l’antecedent està elidit o se sobreentén (exemple: El meu cotxe i el que tu tens… el que es refereix a cotxe). Per deures, acabeu l’exercici 9, de la pàg. 202, i feu l’11 de la pàg. 203.

Hem corregit l’exercici 7 de la pàg. 81 de Teide.

A continuació hem vist la concordança del participi amb  el pronom de CD (pàg. 85) i hem fet l’exercici 16.

Després heu fet els antònims de paraules que comencen per l, r, n o m (doblen les consonants) i altres (amb les paraules que hi havia en unes targetes i l’exercici 20 de la pàg. 87), i n’heu deduït la norma.

També hem vist el vocabulari de l’exercici 24 de la pàg. 89.

Finalment, hem estudiat alguns casos en què la erra a final de mot sí que es pronuncia i hem fet els exercicis 9 i 10 de les pàg. 82 i 83 de Teide.

Per deures, feu l’exercici 18 sobre el gerundi de les pàg. 86 i 87 del llibre de Teide.