Classes 14 i 15 d’abril

Avui hem fet les exposicions orals i hem comentat bàsicament els errors (però també cal dir que totes les exposicions han estat interessants i, a més, en molts casos heu tingut en compte les estratègies per iniciar xerrades que vam veure a la pàg. 137).

També hem fet amb el grup del vespre l’exercici 12 de la pàg. 149 sobre sinonímia, i de deures teniu el 13 (amb el grup del matí l’hem corregit).

Per acabar hem vist quan utilitzar perquè (introdueix causa o motiu) i quan doncs (per introduir conseqüència).

De deures teniu la unitat 20 del llibre El català escrit.

Sessions del 7 i el 9 d’abril

variasAquesta setmana hem practicat l’expressió oral. Hem fet una taula rodona sobre les energies renovables. Dimarts vam començar llegint els textos de les pàg. 146 i 147 del llibre. Tenint en compte els consells per preparar una intervenció oral (pàg. 145), vam fer els grups i vam preparar les preguntes per fer als companys.

Dijous vam fer la taula rodona. I mai un assaig de prova oral havia estat tan divertit! Ho vau fer molt bé. A continuació teniu una llista dels punts forts de les vostres intervencions:

– Presentar-se i explicar quin rol teniu ( Sóc membre de la comissió d’energies…) i agrair l’assistència al públic.

– Començar fent preguntes retòriques al públic per cridar l’atenció i crear expectació: Quins residus produïm? Sabeu d’on surten? Per què hi insisteixo?

Explicar clarament les dades i les estadístiques que serveixen per defensar un argument.

Argumentar fent servir exemples clars i propers a l’auditori: Quanta energia es necessita per engegar l’AVE? i una fàbrica?

Contraargumentar creant un efecte que ens ajudi a defensar la nostra tesi. Fixeu-vos que els connectors poden fer que la primera frase convenci més que la segona:

Tot i que s’ha dit que un dels inconvenients de l’energia eòlica és que produeix la mort de les aus, ja hi ha estudis que diuen que s’acaben acostumant als aerogeneradors i per tant baixa el nombre de morts.

Un dels inconvenients de l’energia eòlica és que hi ha hagut morts d’aus perquè xoquen contra els aerogeneradors. Hi ha estudis que diuen que s’hi poden acabar acostumant.

– Marcar adequadament les transicions entre cada argumentació: és important esmentar, un cop tenim clar tot això…, com he dit anteriorment.., tornant al que deia el company…

Concloure també amb preguntes retòriques al públic.

Finalment, vau resoldre molt bé les preguntes que us feien els companys. Recordeu que és important respondre amb seguretat (M’agrada que em faci aquesta pregunta!) i dient alguna cosa que convenci fàcilment l’auditori.

Tot seguit teniu una selecció de les incorreccions que vau dir, tant dimarts com dijous:

  1. Les morts que hi han hagut.
  2. Si n’hi ha unes condicions adequades…
  3. Si no tenen en compte que n’hi ha les aspes…
  4. Primer de tot, vull agrair-vos que hagueu vingut.
  5. I per què hi insisteixo tant en ella (energia solar)?
  6. En quant a…
  7. A nivell familiar, a nivell mundial, a nivell industrial… En l’àmbit familar, mundialment
  8. El propi  mateix residu ja crea energia.
  9. Les  Els avantatges…
  10. Hi haurà energia solar fins que la humanitat desapareixi desaparegui.
  11. De sol en tenim per / per a tot Catalunya. (Està bé tant per com per a, depèn el sentit. Però en els dos casos, tot és invariable davant d’un topònim.)
  12. L’energia solar té poc recolzament suport polític.
  13. És un riu que té poc cabdal cabal.
  14. Han decidit que no construiran una presa al congost de Mont-rebei. (Feu clic i podreu escoltar un vídeo en el qual sentireu com pronuncien la parala amb essa sonora).

Per deures, feu els exercicis de precisió lèxica.

Classes 9 i 13 d’abril

4765245630_12abf493db_n

Després del comentari dels deures que hi havia, hem vist alguna pista per saber quan escriure c o q. Per deures hi ha la unitat 10, pàg. 60 i 61, del llibre El català escrit.

A continuació us heu posat per grups per preparar una exposició oral amb la qual es pretén instruir i aconsellar un grup de pares i mares sobre temes d’interès en l’educació dels fills i la vida familiar (pàg. 132-133). El proper dia es faran les 6 exposicions. Nota: Els grups ja estan muntats i repartides les feines. Per tant, si algú no ha pogut venir a classe, sentireu 2 exposicions i haureu de resumir el que es digui i fer-hi alguna pregunta. Així també practicareu l’oral.

Per acabar, hem vist alguns recursos per a iniciar una exposició oral amb l’exercici 9, de la pàg. 137 de Teide.

Altres deures per al grup del matí: Unitat 20 del llibre El català escrit (demostratius i possessius) i exercici 13 de la pàg. 150 de Teide (sinònims). Nota: el 12 ja l’hem fet a classe.

Festes populars

Dimarts porteu una foto d’una festa popular. Entre tots intentarem endevinar les informacions següents:

– On se celebra?
– A quina època de l’any té lloc?
– Per què se celebra?
– En què consisteix?
 Es menja algun plat especial?

Com a exemple, dijous passat vaig portar aquesta foto:

31988_cat_ESCALA_800_535

És la Fia-Faia. Se celebra als pobles de Bagà i Sant Julià de Cerdanyola, a l’Alt Berguedà, cada 24 de desembre (vigília de Nadal).

És una festa d’origen precristià i servia, segurament, per celebrar el solstici d’hivern. El dia 24 de desembre, quan es fa fosc, s’encenen dues fogueres dalt d’un turó, una a Bagà i l’altra a Sant Julià. Des d’allà, es porten les ‘faies’ enceses (unes torxes)  fins al centre de cada poble. La cua de fallaires baixen muntanya avall al ritme de la música. El nom ‘faia‘ prové de pronunciar ‘falla‘ amb una i, fenomen típic del català d’aquella zona.

Un cop a la plaça del poble, es reben els fallaires i la gent es passa les faies, salta i balla fent una rotllana. Al final de la festa hi ha el costum de menjar coca amb allioli de codony.

Classes 7 i 8 d’abril

El primer dia després de les vacances de Setmana Santa l’hem dedicat primer a corregir els deures. I heu entregat un article d’opinió sobre la cura personal que teníeu de deures.

Després, hem fet l’exercici 13 de la pàg. 138 del llibre de Teide sobre adjectius i pronoms. Un cop fet, hem vist el perquè de cada error i les solucions.

Tot seguit us heu posat per parelles i heu practicat els participis de diferents verbs amb l’exercici 17 de les pàg. 140 i 141.

A continuació hem vist el vocabulari de l’exercici 18 per precisar el significat d’alguns mots.

Per deures s’ha de fer l’exercici 3 de la pàg. 145 (pronoms febles) i els del grup del matí, a més, heu de fer la unitat 10 del llibre El català escrit, pàg. 60 i 61, per treballar l’ortografia de la c i la q.

Subhasta d’errors

Escolliu una frase i comenteu per què està malament i quina és la forma correcta. Fixeu-vos que la frase no l’hagi comentada ja un altre company.
h

1. Aquest sistema et permetre crear una web fàcilment.
2. Quan la persona esté a la residència…
3. Con aquests colors ja es pot tenir una bona paleta.
4. Me da molta vergonya.
5. Els supermercats més cercans.
6. Fan coses de molta calitat.
7. Donen orientacions per a les persones que ho van fer. (futur)
8. Des d’on vas a descarregar-te el programa. (futur)
9. El ministre diu que va canviar l’assignatura de plàstica. (futur)
10. Quan jo lo vaig fer (el camí de Sant Jaume).
11. A Panrico havia una feina que la feien persones amb discapacitats.
12. Aquesta catedral, la gent a qui agrada el romànic ja la coneixa.
13. Jo no vol avorrir-vos.
14. Tenies més possibilitats que et toquessi.
15. Recomeno que no tingueu només una contrasenya.
16. La gent penja coses feas a les xarxes socials.
17. Entreu a la web i clicais el producte que us interessa.
18. D’aquí a Almeria n’hi ha 8 hores.
19. Ho remenais tot molt bé.
20. Per Nadal es beure aquesta beguda.
21. De pinzells, hi ha de diferents tipus.
22. El pastís, teniu que ficar-lo al forn.
23. Les góndoles són el medi de transport de Venècia.
24. La gent es disfraza de nobles i cortesans.
25. La marca Roca lis va comprar l’artesania. (a ells)

DIA MUNDIAL DE LA POESIA (21 de març)

HksEls grups de suficiència hem celebrat aquesta setmana el dia mundial de la poesia fent uns haikus. Es tracta d’unes poesies tradicionals japoneses que consten de 3 versos, el segon més llarg que els altres dos (de 5-7-5 o de 6-8-6 síl·labes).

Aquí teniu una petita mostra dels haikus realitzats, esperem que us agradin:

23 D’ABRIL

Llibres i roses

per Sant Jordi regalem

en senyal d’amor

Autors: tota la classe

L’ESTIU

Nits de xafogor.

Dies de molta calor.

Brisa, mar i sol.

Autors: Oscar/Toni

MAR

Unes petjades.
Frescor d’aigua salada.
L’horitzó, immens.

Autores: Isabel/Martina

NEU

Un ninot blanc
la tempesta arriba
treu els esquís
Autors: Eva/Santi

PLUJA

Rellisques dibuixant
camins tortuosos i humits
ets melodia trista

Autores: Marta Cardona/Neus Sala

MAR

El blau esplèndid

reflecteix la immensitat,

bressol de vida.

Autores: M Cecilia Leyva/Cristina Gerbolés

POSTA DE SOL

Quan el sol s´amaga

la nit surt a veure el món

això és per a tothom

Autores: Jezabel /Aurora

LA NIT

Foscor i fredor
L’aurora d’alba mort
Refugi d’amor

Autors: Anna, Tato i Francesc

LA LLUNA

Mirant el cel clar
tot dos junts a la platja
gaudint de la nit.

Autors: Gemma/Manel