CLASSE 5 DE MARÇ

Hem començat la classe comentant les respostes de l’exercici 8, de la pàg. 126 de Barcanova (verbs). Hem vist alguns participis irregulars (vegeu el quadre de les pàg. 126 i 127 de Barcanova (i l’apartat recorda, molt important!). Per deures (dimecres), feu l’exercici 9 de verbs. A més, he comentat que el gerundi és correcte si expressa anterioritat o simultaneïtat, però és incorrecte si expressa posterioritat (vegeu quadre de l’entrada anterior al blog).

A continuació hem fet la unitat 16 sobre la r/rr. Hem vist que quan porta prefix no es dobla la erra (antiràbic), si no és que el prefix acaba amb r (interracial). També dobla la erra quan porta el prefix a (racó-arraconar) o i (real-irreal). Hem fet els exercicis 1,2 i 3 de les pàg. 86 i 87 de Barcanova.

Després hem vist les diferències de significat del lèxic que surt a l’exerici 24, de la pàg. 89 de Teide.

Tot seguit hem començat la unitat 7 sobre el menjar. En grups heu fet una activitat oral (exercici 1) i l’exercici 3. Per deures (per dimecres), feu l’exercici 2 de la pàg. 93 (quantitatius). Relacionat amb aquest tema, hem vist el quadre dels diferents quantitatius de la pàg. 140 del llibre de Barcanova. Per deures (per a la setmana que ve), feu l’exercici 1 i 2 de la pàg. 141.

CLASSE 26 DE FEBRER

Avui hem començat corregint l’exercici 6, de la pàg. 124, del llibre de Barcanova perquè al solucionari hi ha diversos errors.

Després hem vist que hi ha una sèrie de verbs que tot sovint els conjuguem malament perquè ho fem com si fossin de la tercera conjugació (acabats en -ir), en comptes de fer-ho com els de la segona conjugació (acabats en -er o -re). Alguns d’aquests verbs són batre, interrompre, fondre…En teniu més al quadre del final de la pàg. 124. També hem vist el verb córrer, que és velar en l’imperfet de subjuntiu però no en el present de subjuntiu.  Hem fet plegats l’exercici 7 i les 6 primeres frases del 8 (pàg. 125 i 126). Per deures, acabeu l’exercici 8.

A continuació hem vist la concordança de participi amb el CDirecte, recomanable en el cas de complements femenins (exercici 16, pàg. 85, de Teide).

Tot seguit hem repassat la formació del gerundi amb els exercicis 17 i 18, pàg. 86 i 87 de Teide.

Finalment, hem vist prefixos per construir antònims (des, in/im, il·, ir); a través de la formació dels antònims d’una sèrie de paraules, heu deduït la norma, i després ho heu seguit practicant i ampliant amb altres casos amb l’exercici 20, de la pàg. 87 de Teide.

CLASSE 21 DE FEBRER

Avui he tornat corregits els escrits de l’apunt en un blog i n’hem repassat l’estructura. Per deures, trieu un dels dos temes que us he passat i escriviu un altre comentari o apunt en un blog, i entregueu-lo dilluns o dimecres.

Després hem celebrat el Dia de la llengua materna. Heu apuntat alguna paraula o expressió en la vostra llengua materna i hem tractat d’endivinar-ne el significat i finalment hem format un mural amb les paraules.

A continuació hem repassat l’imperatiu, els usos i la formació. N’hem vist la teoria al llibre de Barcanova (pàg. 123). i hem fet l’inici de l’exercici 6, pàg. 124 (els tres primers paràgrafs). Acabeu-lo per deures.

Finalment hem fet un dictat per commemorar el 150è del naixement de Pompeu Fabra.

Recordeu que podeu fer dictats pel vostre compte amb l’ajuda d’aquest enllaç:

http://llengua.gencat.cat/ca/serveis/aprendre_catala/recursos-per-al-professorat/dictats-en-linia/c1/

CLASSE 19 DE FEBRER

Avui hem començat corregint diversos exercicis que hi havia pendents: la comprensió lectora de la pàg. 83 i els exercicis 3 (frases fetes) i 7 (quantitatius) de la unitat 6 de Teide.

A continuació hem vist l’imperatiu. Primer havíeu d’omplir els espais buits d’una cançó amb la segona persona del plural (vosaltres) de l’imperatiu per veure els coneixements previs sobre el tema. A continuació n’hem vist la teoria i heu revisat les respostes de la cançó. Finalment, hem fet comprensió oral de la cançó per saber les solucions a cada espai buit. Tot seguit, heu elaborat instruccions sobre la compra, cura i conservació de la roba adreçats a adolescents, utilitzant l’imperatiu.

Finalment, hem vist alguns dels errors típics del nivell de suficiència.

Per al proper dia penseu alguna paraula o expressió que sentíeu dir als vostres pares o avis quan éreu petits, o que es digui al vostre poble o ciutat i no a d’altres llocs, o bé que us inventéssiu de petits.

CLASSE 14 DE FEBRER

Avui heu fet les exposicions orals dels treballs Itineraris per Cerdanyola. Han sigut molt interessants i han servit per conèixer diferents llocs i curiositats de Cerdanyola que no tothom coneix.

I com que han sigut una mica extenses, no hem fet gaire cosa més, l’exercici 9 i 10, de les pàg. 82 i 83 del llibre de Teide, sobre la pronunciació de la r final. I també heu fet l’exercici 7 sobre quantitatius, de la pàg. 81 de Teide també. Aquest exercici el corregirem el proper dia.

Per deures, feu la comprensió lectora de l’exercici 11 de la pàg. 83 de Teide.

CLASSE 12 DE FEBRER

 

 

 

 

 

 

 

Ahir vam començar la classe fent un test sobre la precisió lèxica.

A continuació vam veure l’imperfet de subjuntiu (pàg. 122 del llibre de Barcanova). En vam veure els usos (en combinació amb l’imperfet d’indicatiu, el perifràstic i el condicional), l’ortografia (amb doble s, ex: dormissis) i accent tancat a les formes que l’hagin de dur (ex: cantéssim). Vam fer l’exercici 4. Per deures heu de fer l’exercici 5, de la pàg. 123 (hi ha diferents formes verbals, no només imperfet de subjuntiu).

Finalment, vam començar la unitat 6 que va sobre l’ús responsable de la roba. Per grups vau practicar l’expressió oral amb l’exercici 4 de la pàg. 79 de Teide, i després vau fer l’exercici 2 (vocabulari) i 3 (frases fetes relacionades amb la roba).

Dimecres haureu d’entregar l’apunt en un blog i farem les presentacions dels diferents Itineraris per Cerdanyola.

CLASSE 7 DE FEBRER

Ahir vaig fer un resum dels errors comuns que em vaig trobar als treballs sobre el primer llibre que havíeu de llegir: apostrofacions no fetes, separació del subjecte i el verb per una coma, deixar-se la ‘a’ quan indica destinació en els c. indirectes, deixar d’accentuar sobretot alguns dels monosíl·labs que porten accent…

Després vam parlar de com fer un apunt en un blog. Us vaig donar la teoria i un llistat de connectors. Per deures, i per dijous, heu de fer un escrit parlant sobre la cura i tinença d’animals. Després de llegir el que diuen altres persones a l’exercici 8, de la pàg. 122, de Teide, haureu de donar la vostra opinió personal sobre el tema.

A banda d’això, us vau reunir per grups per acabar de preparar les exposicions orals i els treballs escrits sobre l’Itinerari per Cerdanyola. El proper dimecres farem les exposicions a classe.

També, vam parlar del Carnestoltes i ens vam fer un embolic comptant dies i setmanes per saber fins on arribava la Quaresma. Algú es va assabentar que la vella Quaresma es representa amb 7 cames, vam veure què significava llarder, etc. A més, vam aprendre refranys relacionats amb el Carnestoltes.

Dilluns farem l’exercici sobre la precisió lèxica.

CLASSE 5 DE FEBRER

Hem iniciat la setmana de carnestoltes i us hi adjunto una imatge relacionada que va amb una frase feta. Avui hem comentat el que hi havia de deures i hem corregit l’exercici 17 de la pàg. 75 del llibre de Teide sobre lèxic. Dilluns vinent farem un test per repassar la precisió lèxica.

He tornat els resums corregits i us heu posat per grups per preparar el powerpoint i l’exposició de oral de l’itinerari per Cerdanyola. El dimecres 14 fareu les exposicions a classe.

Finalment, hem fet un dictat per repassar la dièresi.

Per deures, feu l’exercici 12 de les pàgines 72 i 73 sobre connectors que uneixen oracions.

Si algú vol venir disfressat el proper dia, ja sabeu: “Per Carnaval tot s’hi val”!

CLASSE 31 DE GENER

Avui hem fet els exercicis 5 i 6 sobre la dièresi, de la pàg. 36 del llibre El català escrit.

A continuació hem vist el present de subjuntiu, les terminacions que tenen les diferents conjugacions i quan l’usem. Hem parlat dels verbs velars, que són aquells que quan la primera persona del present d’indicatiu acaba en C, tot el present de subjuntiu (i l’imperfet de subjuntiu) la canvia per una G . Exemple. jo bec (present d’indicatiu) > jo begui, , tu beguis, etc. (present de subjuntiu).Hem practicat aquest temps verbal amb aquesta cançó

Després us heu reunit en grups per acabar els resums del conte El gran cartògraf. 

Tot seguit hem vist quan és correcte utilitzar el punt i coma, i hem aprofitat per explicar una norma bàsica de la coma, a partir d’un exemple extret d’un resum (que entre el subjecte i el verb no hi va mai una coma, ni entre el verb i els complements).

Finalment, hem après la diferència de significat entre parells de paraules que són similars en l’escriptura (exercici 17, pàg. 75, de Teide).

Per deures feu l’exercici 3 de la pàg 121 d’El català escrit (verbs), l’exercici 3, de la pàg. 68 de Teide (pronoms) i, si teniu temps, l’exercici 17 de la pàg. 75 (precisió lèxica).

CLASSE 29 DE GENER

Avui hem resolt dubtes sobre els exercicis que hi havia de deures i després hem vist la dièresi en els verbs. Hem fet l’exercici 7 i 8, pàg. 37, del llibre El català escrit,  per estudiar aquest tema.

A continuació,  hem fet el joc del tabú per repassar algunes paraules bastant comunes que van amb dièresi (proveïdor, veïna…).

Després, hem començat la unitat 21 sobre morfologia verbal del llibre El català escrit (pàg. 118 i 119). Hem vist que els temps verbals s’agrupen en 3 modes (indicatiu, subjuntiu i imperatiu); que hi ha 3 conjugacions segons com acaben els infinitius dels verbs (-ar, -er o -re, -ir), i finalment hem vist que al llibre surten les conjugacions del principals temps verbals de l’indicatiu. Hem començat l’exercici 1. Per deures, acabeu-lo i feu també l’exercici 2.

Per acabar, hem vist aspectes importants a tenir en compte quan llegim i heu practicat la lectura en parelles amb el text de l’exercici 13, de la pàg. 73, del llibre de Teide.