CLASSE 10 DE GENER

Ahir vam continuar fent repàs dels continguts estudiats fins ara. Vam fer 4 grups cadascun dels quals va preparar un tema per exposar a la resta de la classe. Primer s’havia de fer memòria i veure què es recordava del tema, a continuació completar la teoria amb els apunts o el llibre i, finalment, explicar-lo a la classe amb l’ajuda del professor.

Els temes eren: l’apostrofació i la contracció, el complement directe, el complement indirecte i el complement circumstancial.

Per deures feu l’exercici 3 sobre pronoms febles, de la pàgina 24 del llibre de Teide i així practicareu algunes de les coses que vam repassar ahir.

CLASSE 8 DE GENER

Ben tornats al curs de català de nivell suficiència, i també parlo per mi 😉

Avui hem parlat una mica dels llibres que heu llegit (o esteu llegint) i algú ja ha entregat el treball del llibre. Qui no ho hagi fet, encara té 15 dies de marge (fins el 22 de gener).

Després hem fet una llista dels aspectes gramaticals que heu treballat el primer trimestre i n’hem repassat un: l’accentuació.

Finalment hem fet un dictat que hem aprofitat per comentar temes d’ortografia.

No hi ha deures per al proper dia.

Classes dels 12 i 14 de desembre

Aquesta setmana hem vist les normes d’accentuació (pàg. 14) i hem fet els exercicis 7.1, 7.2 (pàg. 14), i 7.3 (pàg. 16). A casa podeu acabar la resta d’exercicis de la pàg. 16. Recordeu de repassar els casos més freqüents d’accentuació de les E i les O, sobretot les formes verbals.  (pàg. 14-15 i fotocòpia).

Dimarts també vam fer el recital de poemes que havíeu escollit. Són aquests: Assaig de càntic en el temple, Anirem tots cap al celCorrandes d’exiliOda a Espanya, Divisa.

Dijous, vam fer l’exercici d’avaluació del primer trimestre.

Recordeu que el dia 9 de gener és la data límit per lliurar el treball del llibre. També me’l podeu enviar abans per correu electrònic, si ho preferiu.

Classe de 5 de desembre

Després de corregir els deures, vam fer l’exercici 3 de la pàg. 50 (Teide) per practicar el verb VALDRE.

Després vam llegir un text sobre els hàbits de lectura i la poesia. Vam escoltar dos poemes de Miquel Martí i Pol. A partir dels adjectius i expressions de la pàg. 52 (Teide), vam comentar-los.Un cop vam tenir clares què són les elisions com ‘quina hora és‘, ‘catorze anys‘, vam buscar-ne en un dels poemes.Després, per grups, vam llegir els poemes i havíem de buscar els noms i classificar-los en masculí i femení. Per al proper dia, busqueu un poema que us agradi i el llegireu en veu alta a classe. Podeu trobar-ne aquí: Lletra, Música de poetes.

Deures: ex 10.10, 10.12 (pàg. 26) i ex.10.14 (pàg. 27) (llibre blanc)

I el proper dijous 14 farem una prova de repàs del trimestre. A continuació teniu els continguts que hi entraran i les pàgines del llibre blanc corresponents: diftongs (pàg. 10), apòstrof (pàg. 37), gènere dels substantius (pàg. 75-77) i dels adjectius (pag. 78-80).

Classes del 28 i el 30 de novembre

Vam començar la classe de dimarts parlant dels oficis antics com fanaler, matalasser, pregoner, esmolet o afilador, moliner, campaner, etc. a partir del text sobre els fragments literaris.

Després vam repassar la teoria general sobre els verbs: conjugacions, usos dels temps verbals, verbs regulars i irregulars. Vam llegir un fragment d’un avís sobre prevenció d’incendis i ens vam fixar concretament en els usos dels imperatius i els subjuntius. Per parelles, vau redactar uns missatges de benvinguda per a les persones que vindran a treballar a la vostra empresa. La instrucció era fer servir els imperatius (estigues a l’aguait, fes atenció, tingues cura ) i els subjuntius (no facis tard, no et distreguis…) a partir dels verbs de l’ex. 11, pàg. 40 (TEIDE)

Aquesta setmana també hem vist els diferents usos de la I: quan fa de vocal (dia), quan fa de semiconsonant (ioga, joia), quan forma part d’un diftong (heroi) o quan forma part d’un dígraf (reixa). Hem fet els exercicis 4.1 de la pàg. 11 del llibre blanc. Després hem vist la classificació de les paraules segons la posició de la síl·laba tònica i hem fet l’ex. 6.1 de la pàg. 13.

Dijous vam parlar de diccionaris i de l’Optimot. En grup, vam fer una sèrie d’exercicis per aprendre a resoldre dubtes amb l’Optimot. Recordeu que també hi podeu trobar un conjugador de verbs.

Per deures, feu l’ex. 25.1 (pàg. 88), llibre blanc.

Classes del 21 i el 23 de novembre

Dimarts vam començar la classe fent l’ex. 7 de la pàg. 38 (Teide) sobre el verb rebre. Després vam parlar del vocabulari relacionat amb el món laboral (ex. 5, pàg. 37  Teide). A continuació vam fer els exercicis 17 i 18 (pàg. 42,  Teide) i vam explicar els diftongs. Per practicar una miqueta més, vam fer els ex. 3.1 i 3.2 (pàg. 10 EAPC). Vam llegir la descripció sobre un ofici de l’ex. 14 (pàg. 41, Teide) i a casa havíeu de redactar una altra descripció, fent servir les formes haver de + Infinitiu; caldre + infinitiu i caldre que + subjuntiu.

En aquest enllaç teniu uns quants exercicis més sobre aquests verbs.

Dijous vam llegir les descripcions i entre tots havíem d’endevinar de quin ofici parlaven. Vam fer l’ex. 27.11 de la pàg. 109 (EAPC).  Després vam analitzar uns quants anuncis de feina i vam veure com s’escrivien les abreviatures més habituals. Vam fer l’ex. 7 de la pàg. 25 (TEIDE) sobre les abreviatures i després ,per grups, havíeu de redactar l’anunci per cobrir la vacant de l’empresa.

Per deures, heu de llegir el text sobre els oficis antics del full i explicar-ne un altre.

Recordeu que un recurs útil per trobar abreviacions és aquest llibret.

Classes del 14 i el 16 de novembre

Extret de @clar_i_catala

Vam practicar l’escriptura dels nombres i vam fer l’ex. 17, pàg. 27  (Teide). Vam veure la regla del D (desenes)-U (unitats)-C (centenes). També vam repassar l’apòstrof en els articles determinats. Vam fer l’ex. 1.2 de la pàg. 37 (EAPC).

A partir de l’ex. 24, pàg 44 (Teide) sobre els oficis antics, vam repassar dos sufixos típics per parlar de professions -er, -aire. Després, per grups, vam llegir els testimonis de l’article de Time Out que explicaven un canvi de feina radical i els vam explicar oralment. A continuació, i a partir de les explicacions de l’ex. 2 de la pàg. 36 (Teide), vam omplir la plantilla per descriure com serà la vacant de la vostra empresa.

Per deures, hi ha l’ex. 27 (Teide) i els ex. 12.2 i 12.3 de la pàg. 37 (llibre EAPC).

Exercicis extra sobre l’escriptura dels numerals.

Classes del 7 i el 9 de novembre

Vau fer una descripció de tres objectes que havíeu decidit que us volíeu vendre. Un cop descrits, vam explicar el gènere dels noms (pàg. 75 i 77). Vam veure les paraules que divergeixen d’altres llengües com els afores, el compte, el deute, el dot, el senyal, la calor, la dent... Després vam fer els exercicis 21.4 i 21.5.  A partir d’un objecte, vau redactar un anunci per vendre’l per internet.

Dijous vam començar la classe repassant les frases amb els paraules conflictives pel que fa al gènere. A partir dels vostres anuncis, vam veure com poden ser les frases segons els tipus de subjecte: construccions personals (Venc pantalons descolorits, No trobaràs cap rellotge com aquest) i construccions impersonals (Hi ha plats fondos, Es ven rellotge de segona mà). Vam comentar que en les contruccions personals, el subjecte a vegades està elidit. Vam fer l’ex. 25 de la pàg. 31 (Llibre Teide).

A continuació, i després d’haver comentat expressions per parlar dels preus i les ofertes (ex. 23, pàg. 30), vau planificar una parada al mercat. Amb les informacions que vau recollir, heu de redactar un anunci per deures.

Si voleu practicar una mica més, aquí teniu exercicis sobre el gènere dels noms.