Classes del 31 d’octubre i el 2 de novembre

Vam començar la classe de dimarts llegint un text de Marie Kondo sobre l’ordre a casa i vam buscar el significat dels sinònims que fem servir per parlar dels objectes que ja no ens fan cap servei (bagatel·la, fòtilrampoina, trasto… i també els mots comodí com daixonses i dallonses). A partir d’aquestes paraules, vam fer un exercici sobre els plurals.
Vam treballar la separació de síl·labes, la diferència entre síl·labes tòniques i àtones i també vam veure què és un monosíl·lab. Vam fer els exercicis 2.1 i 2.2 (pàg. 9) i 5.1 (pàg. 12). A partir d’aquí, vam fer un dictat per veure els primers casos d’escriptura de la vocal neutra. Vam fer l’ex. 10.1.

També vam fer una expressió oral sobre trucs per comprar amb seny i una comprensió lectora sobre la història del mercat de la Boqueria.
Deures: 10.3, 10.4, 10.6 i 10.7 (llibre blanc).
En aquest enllaç teniu les propostes de treball del llibre de lectura.

Classes del 24 i el 26 d’octubre

Aquesta setmana hem parlat del programa Voluntariat per la llengua: què és, com funciona i qui hi pot participar. Vam llegir una entrevista d’una parella lingüística i després, per grups, vam proposar idees per practicar el català oral.  A partir d’aquí vam veure com es fa una invitació. Vam fer un parell d’activitats del llibre de Teide (ex. 6 i 7 de la pàg. 12).

Per deures, hi havia l’ex. 25.2 (només el condicional i l’imperfet de subjuntiu), pàg. 90 (llibre blanc).

Dijous vam veure diverses maneres d’escriure una invitació: com cridar l’atenció, com començar, com acabar. En vam analitzar uns quants exemples i, a continuació, en vam fer una en grup sobre la propera trobada del Voluntariat. Després vam avaluar les invitacions dels companys.

Per deures, heu d’escriure una altra invitació però individual i sobre un tema lliure (festa d’aniversari, casament, inauguració d’un local, etc.).

Us recomano també aquests exercicis de repàs de l’adjectiu. Són autocorrectius i els podeu anar fent.

Classes del 17 i el 19 d’octubre

Dimarts vam començar la classe fent una subhasta dels errors de les notes que havíeu escrit per deures. Després vam llegir en veu alta les respostes a les possibles sortides. Vam fer una comprensió lectora sobre les parts d’una nota i, a continuació, en vam escriure una.

La classe de dijous va girar tota al voltant d’un possible canvi de vida. A partir d’un àudio, vam fer una comprensió oral i després vam classificar les paraules suggerides en diferents categories. Podeu consultar aquest quadre si teniu algun dubte. Un cop vam tenir clara la diferència entre un nom (o substantiu) i un adjectiu, vam veure com formen els femení els adjectius. Vam acabar la classe fent un exercici de frases fetes relacionades amb les persones que volen canviar de vida.

Deures: pàg. 78-80, Ex. 22.1, 22.2, 22.3, 22.4. Recordeu que en aquestes pàgines també hi teniu teoria sobre l’adjectiu.

I per acabar, us recomano una web per buscar els femenins i els plurals de noms i adjectius quan el diccionari no ens ajuda: el Lèxic Obert Flexionat del Català (LOFC).

Classe del 10 d’octubre

A la classe de dijous vam començar repassant l’alfabet en català, fent èmfasi en les grafies que costen més. També vam veure quins dígrafs hi ha en català (pàg. 8, llibre EAPC).

A continuació vam fer un exercici per preparar una sortida en grup. Per redactar la proposta, s’havien de fer servir els verbs en condicional. Quan fem servir aquest temps verbal, hem d’anar alerta a escriure correctament les formes següents:

aniria  

SENSE ACCENT

 

  aniríem AMB ACCENT
aniries aniríeu
aniria anirien SENSE ACCENT

Després vam llegir les propostes i, per deures, heu de redactar una resposta a la sortida que més us hagi agradat.

Vam acabar la classe completant la cançó Si jo fos, de Ramon Sauló.

 

Classe del 5 d’octubre

Dijous era el primer dia de classe i vam presentar el curs. Aquí teniu el full amb el calendari i les dades del curs i els llibres de lectura. En aquest enllaç també trobareu els avantatges que teniu amb el carnet d’alumne.

Vam llegir el text Amb noms i cognoms i, a continuació, vam aprofitar les preguntes per presentar-nos.

Vam veure com utilitzem els pronoms quan parlem de coses concretes:

Jo, el català lo parlo, ho entenc i ho escric. (incorrecte)
Jo, el català el parlo, l’entenc i l’escric. (correcte)

Aquest és tot el programa sencer:

Edu3.cat

Per al proper dia, marqueu els sons dels text que penseu que us costen més de pronunciar. I també podeu buscar un dubte que teníem: quina relació té Victor Català amb Cerdanyola del Vallès?

Hachiko, el gos que esperava

Lluís Prats, autor de la novel·la Hachiko, el gos que esperava explica per què va decidir escriure aquesta història. Pensa la resposta correcta després de veure el vídeo (a partir del minut 0.45′):

1. La novel·la tracta principalment sobre…

  1. La relació entre un gos i el seu amo durant els 10 anys que van conviure.
  2. La fidelitat dels animals que arriba més enllà de la mort de les persones que els han cuidat.
  3. Les tradicions del Japó d’abans de la guerra, especialment entre 1925-1935.

2. Sobre aquesta història basada en un fet verídic…

  1. Se n’havia fet una novel·la en castellà però no en català.
  2. No se n’ha fet mai cap novel·la ni en castellà ni en català.
  3. Se n’ha fet una novel·la en català i en castellà, tot i que l’original és en català.

3. El gos Hachiko és tan popular a Tokyo que…

  1. S’inaugurà una escultura a l’estació de Shibuya per commemorar els 80 anys de la seva mort.
  2. Té una escultura a la universitat de Tokyo feta quan el gos encara vivia.
  3. Té dues escultures: una a l’estació de Shibuya i una altra a la universitat de Tokyo.

4. El Japó es caracteritza per la longevitat dels seus habitants, per tant…

  1. Un nombre considerable de les persones que van conviure amb el Hachiko encara són vives.
  2. Algunes de les persones que van conviure amb el Hachiko encara són vives.
  3. Moltes de les persones que van conviure amb el Hachiko ja no són vives.

5. La novel·la és per a nens i nenes a partir de 8-9 anys, però l’autor també…

  1. La recomana per a adolescents.
  2. La recomana per a persones de totes les edats.
  3. La recomana per a amants dels animals.

CLASSE 29 DE MAIG

Avui hem començat  comentant els dubtes dels exercicis de verbs que hi havia de deures i també la correcció de l’exercici de gramàtica. A continuació hem vist l’estructura de la prova que farem la setmana vinent.

Després hem vist quan posem per i quan per a (indica destinació), i hem fet l’exercici 15 de la pàg. 209 del llibre de Teide.

Tot seguit, hem fet els exercicis 3 i 4 del model de prova de gramàtica i lèxic.

Per deures, acabeu els exercicis 5 i 6 que us he passat avui i feu la unitat 31 del llibre El català escrit.

 

 

CLASSE 24 DE MAIG

Avui hem començat repassant pronoms febles. Hem fet l’exercici 3 de les pàg. 173 i 174 de Teide. Les primeres frases les hem fet entre tots, mirant, com sempre us he dit, què diríem si no poséssim els pronoms (com completaríem les frases); després fent les preguntes per trobar el c. directe (què, -o qui-), c. indirecte (a qui o per a qui)…

Després hem fet un exercici per aprendre vocabulari referent a termes ofensius (ex. 8, pàg. 177 de Teide). Tot seguit hem vist el significat del connector ‘tanmateix’ (=no obstant això). I hem fet l’exercici 22 de precisió lèxica, pàg. 183 de Teide.

A continuació hem vist quan escriure a i quan en (davant de lloc o en c. circumstancials de temps), a l’exercici 12, pàg. 193 de Teide).

Finalment, hem vist pistes per saber si una paraula va amb ela geminada (mots començats per al·l, col·l, il·l; acabats en el·la, il·la). Heu intentat memoritzar paraules de les llistes que surten a la pàg. 78 del llibre El català escrit i després heu intentat recordar el màxim nombre de paraules. Després, en grups de tres, heu creat una petita història que incloïa paraules amb l·l.

Per deures feu el tema 14 del llibre El català escrit (l·l), l’exercici 3 de la pàg. 187 de Teide (repàs de pronoms febles) i un exercici de gramàtica que us passo aquí per als que no heu pogut venir avui a classe. Qui no hagi entregat avui l’article d’opinió, que el porti dilluns o l’enviï per c/e.

CLASSE 22 DE MAIG

Avui hem començat corregint la comprensió lectora del model de prova. Després hem fet la comprensió oral del model de prova. La correcció dels exercicis de verbs la podeu veure aquí.

A continuació hem fet un exercici de gramàtica i lèxic d’elecció de resposta múltiple basat en la cançó En la que el Bernat se’t troba, dels Manel. Un cop escollides les respostes hem sentit la cançó per comprovar si ho havíem fet bé. Finalment, també hem escrit les respostes correctes a la pissarra.

Tot seguit hem treballat, una vegada més, la concordança verbal en frases condicionals, per expressar una acció hipotètica (concordança del verb condicional amb l’imperfet de subjuntiu. Exemple: Buscaríem una nova feina si tanqués l’empresa) i expressant també condició però en passat (concordança del condicional compost i l’imperfet de subjuntiu compost -el seu nom real és pret. plusquamperfet-. Exemple: Hauríem buscat una nova feina si hagués tancat l’empresa). Tot això ho hem practicat amb l’exercici 16, de la pàg. 166 de Teide.

Després hem fet l’exercici 21 de la pàg. 182 de Teide (corregir errors ortogràfics).

Per acabar, us he repartit una fotocòpia per practicar la perífrasi d’obligació ‘haver de + infinitiu‘. Hem vist, però, aquesta forma en diferents temps verbals (vam haver de…, he hagut de…, havíem de…). A l’altra cara del full teniu un exercici per practicar el verb haver-hi: recordeu que només es conjuga en singular (hi ha 2 semàfors…, hi havia…) i que no us heu de deixar el pronom hi.

Per deures, feu la unitat 13 del llibre El català escrit i l’article d’opinió que us he repartit avui.

https://www.youtube.com/watch?v=X5bBZ5ZbOWE

CLASSE 17 DE MAIG

Avui hem començat la classe comentant els dubtes de l’exercici de verbs (fotocòpia). A continuació, hem practicat més la morfologia verbal amb els exercicis 6 i 7 de la pàg. 238 del llibre El català escrit.

Després hem estudiat les excepcions de l’escriptura de la J/G, quan escriure IG/TX a final de mot, i quan escrivim X/IX.

Per deures feu la comprensió lectora que us he enviat per correu electrònic, la nova fotocòpia de verbs que us he donat a classe i la unitat 12 del llibre El català escrit.