CLASSE 21 D’OCTUBRE

SER O ESTARAvui hem començat fent un repàs de l’apostrofació de la preposició ‘de’ (teniu la teoria a la pàg. 43 del llibre El català escrit). A continuació hem comentat alguns dubtes sobre el que hi havia de deures. També hem corregit l’exercici 7, pàg. 14, del llibre de Teide sobre apostrofació.

Després, hem comentat els deures sobre l’article ‘lo’ (pàg. 194 i 195 del llibre El català escrit) i finalment hem fet l’exercici 4.

Tot seguit, hem vist quan hem d’utilitzar el verb ser (qualitats permanents i localitzacions puntuals) i quan el verb estar ( qualitats passatgeres i localitzacions quan indiquem el temps en què hi serem en un lloc o amb el pronom ‘estar-se’ com a sinònim de viure). Hem fet l’exercici 14, pàg. 16 de Teide.

A continuació hem vist quan escriure a (llocs físics precedits d’article definit o davant topònim) i en (llocs físics precedits d’indefinit o llocs figurats, independentment de l’article que els acompanyin). Hem fet l’exercici 15 de la pàg. 17 del llibre de Teide.

Després hem vist paraules que s’assemblen i que a vegades dubtem sobre quina hem d’utilitzar. En concret, les paraules de l’exercici 21 de la pàg. 19 de Teide.

Finalment, hem parlat del Voluntariat per la llengua. Primer hem llegit un text que parlava de l’experiència d’una aprenenta i una voluntària i després hem deixat que parlessin alguns protagonistes del programa de les parelles lingüístiques.

Per deures teniu:

  • del llibre El català escrit, els exercicis 4 i 5 (ser i estar, pàg. 232)
  • del llibre de Teide, exercicis 19, 20 i 21 (lèxic, pàg. 18 i 19)

I per a qui vulgui repassar l’apostrofació, les contraccions o el ‘lo’, podeu veure la teoria i fer exercicis a la pàgina:

http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl15/scl15.htm

EL VOLUNTARIAT PER LA LLENGUA

cartell_ok_1Com que aquesta setmana parlarem del Voluntariat per la Llengua perquè la setmana vinent es farà una nova edició de la Trobada de parelles lingüístiques, us deixo aquí dos enllaços a audicions i vídeos sobre el tema:

Programa radiofònic De tu a tu, de Sant Cugat, en què entrevisten parelles lingüístiques:

http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlvallesoccidental3/voluntaris/detuatu.html

Vídeos commemoratius de VxL o d’actes del VxL:

http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlvallesoccidental3/voluntaris/videos.html

CLASSE 19 D’OCTUBRE

images6Avui hem començat comentant els deures que hi havia sobre l’apostrofació i després hem fet l’exercici 6 del llibre El català escrit per veure la diferència entre, per exemple, afanyat (participi) i afanya’t (imperatiu+pronom). A continuació hem vist l’apostrofació de la preposició ‘de’ (repasseu la teoria de la pàg. 43) i les contraccions i ho hem practicat amb l’exercici 8. De deures, acabar aquesta unitat, és a dir, fer els exercicis 7 i 9.

Tot seguit hem parlat sobre el ‘lo’ neutre (pàg. 14 del llibre de Teide i unitat 32 -pàg. 192- del llibre El català escrit. Hem vist que és incorrecte quan fa d’article: ‘lo cotxe’ i en diferents expressions com ‘lo millor’, ‘lo menys’, etc. Normalment es pot substituir per ‘el’. El millor de tot…Quan és correcte és quan fa de pronom: vaig comprar-lo (el llibre, per exemple). Per deures teniu acabar l’exercici 2 i fer el 3 del llibre El català escrit (pàg. 194 i 195).

Després hem fet un repàs de paraules que contenen la vocal neutra. En concret, a través d’un joc, hem vist mots que en castellà s’escriuen amb una vocal i en català amb una altra (llista de la pàg. 14).

I per acabar, hem estudiat els verbs transitius (necessiten d’un complement directe) i els intransitius (pàg. 16 del llibre de Teide). Hem fet els exercicis 12 i 13.

Classes del 13 i el 15 d’octubre

Aquesta setmana hem practicat dos tipus de text: la nota i la invitació. Per redactar la nota podem començar així:

Et confirmo l’assistència a l’acte…, Et confirmo que vindré a la teva festa… (i no *aniré).

També hem vist les diferències de significat segons si l’article acompanya o no els dies de la setmana:

Nosaltres fem balls de saló el dimecres. (=cada dimecres, els dimecres, tots els dimecres)
Diumenge farem una calçotada. (=el proper diumenge)
Dissabte vam fer un viatge amb globus. (=dissabte passat)

Hem fet Coberta cap (1)un exercici amb expressions amb la paraula cap: fer ballar el cap, treure-s’ho del cap, anar cap cot, treure el cap,…

Dijous vam fer l’avaluació de la invitació i vam parlar del Voluntariat per la Llengua.

Deures per dimarts (llibre blanc): ex. 2.1 i 2.2, pàg. 9 (síl·labes) i ex. 22.2, 22.3 i 22.4 de la pàg. 80 (adjectius). Abans de fer els exercicis llegiu-vos la teoria de la pàg. 79.

D’altra banda, si ja heu començat a llegir els llibres de lectura, teniu un espai al blog per deixar-hi comentaris. És com un club de lectura per als alumnes de tots els cursos. Podeu comentar què us agrada del llibre, què us ha sorprès, si hi ha alguna cosa que no us ha agradat, etc.
A part d’aquests comentaris, més endavant farem una activitat a classe sobre el llibre.