Sessions del 13 i el 15 de gener

baixaDimarts vam corregir els exercicis de verbs de la fotocòpia. Després vam veure les correlacions verbals (pàg. 198) a partir d’uns titulars: la frase subordinada, la que comença per si, va amb la forma haguessis+participi i l’altra frase ha d’anar amb hauria+participi:

Si haguessis estudiat, hauries aprovat.”

Després vam veure els usos de gerundi correctes i com s’expressa la probabilitat: “Deuen ser les 9.”

A continuació vam veure les irregularitats dels verbs velars. Hem de fixar-nos especialment en els verbs com beure, encendre, estendre, moure… que tenen una forma per a la segona persona del plural de l’imperatiu diferent del subjuntiu:

Moveu els mobles. / No mogueu les cadires.
Beveu molta aigua. / Cal que begueu més vi.

Vam fer els exercicis 1 i 2 de la pàg. 199.

Per deures hi havia els ex. 4 i 5 de les pàg. 201 i 202.

Dijous vam veure els verbs amb preposicions i amb pronoms i com s’expressa l’obligació (haver de + infinitiu, caldre…).

Vam començar a preparar l’ exposició oral sobre la lectura. Vam parlar de com preparar el guió per fer l’exposició. Els documents que us serviran per documentar-vos són els següents: la conferència de l’Ada Castells i l’entrevista del Toni Clapés.

Classes dies 13 i 14 de gener

Avui heu fet la prova sobre lèxic. Recordeu:

– Llençar amb e es refereix a les escombraries i a malbaratar els diners. La resta de significats s’escriuria amb a (llançar).

A mesura que és la forma correcta del connector. Per tant, a mida que és totalment incorrecta.

Dependent es pot referir a la persona que treballa en una botiga i, a més, a una cosa que depèn d’una altra (en castellà ‘dependiente’). Depenent és el gerundi del verb dependre (en castellà dependiendo).

– S’utilitza la paraula vidres per a les ulleres, portes, finestres. Cristall per a instruments de precisió.

 

També hem parlat de les diferents abreviacions que existeixen: les abreviatures, els símbols i les sigles.

Finalment hem parlat de com fer un bon resum: http://www.xtec.cat/~mibanez1/resum.htm.

Per deures hi ha la pàgina 52 del llibre de Teide (exercici de pronoms febles).

I per repassar el tema de les perífrasis d’obligació i probabilitat:

http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl16/scl16.htm (baixeu la barra de desplaçament per veure aquest apartat a l’esquerra del menú).

Sessió del 8 de gener

Vam començar laVerbs classe corregint l’exercici sobre noms i adjectius. A continuació vam repassar la teoria de l’apostrofació (pàg. 193). Vam parlar de les sigles, dels topònims i de les excepcions.

Després vam començar la morfologia dels verbs i vam veure les irregularitats principalsespecialment les confusions que hi acostuma a haver entre els verbs de la segona i la tercera conjugació: interrompre, concloure (i tots els acabats en -cloure; transmetre (i tots els acabats en -metre)… També vam veure què passa amb els verbs incoatius. Vam fer dos exercicis de la fotocòpia i avui acabarem de corregir la resta.

Classes dies 8 i 12 de gener

les-perifrasis-verbals-1-728Primer hem comentat el que hi havia de deures i hem corregit el conte de Pere Calders (exercici de pronoms).

les-perifrasis-verbals-2-728Després hem fixat una nova data per tenir llegit i penjat el comentari sobre el llibre al blog: 28 de gener (grup matí) i 29 de gener (grup vespre).

A continuació hem vist les perífrasis d’obligació (hem fet l’exercici 1 de la unitat 25 del llibre El català escrit) i les de probabilitat (també hem fet el primer exercici sobre aquest tema). Tota la resta de la unitat és per deures.

També hem fet presentacions del treball sobre Cerdanyola que hi havia pendents.

 

Sessió del 17 de desembre

1466307_10154939170155384_7085437378851596692_nA la darrera classe de l’any vam repassar l’ortografia de la essa i vam fer un exercici. Després vam fer l’exercici 9 de la pàg. 369. Es tractava de trobar tot tipus d’errors.

Després, entre tots, vam elaborar el Qüestionari sobre el vocabulari de Nadal.

Per deures heu de fer l’exercici de la fotocòpia sobre noms i adjectius. També podeu fer l’ex. 20 de la pàg. 381 i corregir-vos-el (solucionari).

Recordeu que també heu d’anar acabant el llibre de Desig de xocolata i escriure’n una ressenya.

Classes dies 16 i 17 de desembre

NADALAvui hem fet 3 presentacions del treball de Cerdanyola, totes molt ben fetes, tot s’ha de dir. El dia que tornem de vacances (el 8 de gener per al grup del vespre, el 12 de gener per al grup del matí) es faran la resta d’exposicions.

De deures per al Nadal hi ha:

El conte de Pere Calders (afegir-hi  els pronoms que hi faltin).

– Del llibre El català escrit, el tema 19 (adjectius) i el 21 (verbs, d’aquest tema, només de la pàgina 118 a 122.

– A més, per qui no ho hagi fet encara: llegir la novel·la i fer -ne un comentari al blog.

– Repàs de les paraules de l’apartat de Millorar la precisió lèxica (unitats 1 a 4).

I res més. Que passeu molt bones vacances!

 

 

 

 

 

Classes 11 i 15 de desembre

Avui hem comentat els exercicis que hi havia, com sempre, per si en teníeu algun dubte (els de complement circumstancial i els de verbs -grup matí-).

A continuació hem vist en profunditat un nou complement del verb, l’atribut. L’hem practicat amb l’exercici 3 i el començament del 4 (pàg. 172 del llibre El català escrit). Per deures teniu de la pàgina 170 a la 173 (només fins a l’exercici 5, el 6 ja el farem).

Després hem repassat les paraules que porten accent diacrític fent un dictat en parelles de les frases que surten a l’exercici 4 de la pàgina 69 del llibre de Teide.

cascadesTot seguit hem vist les paraules que surten a l’exercici 20 (pàg. 61 de Teide) sobre millora de la precisió lèxica. (Grup vespre hem fet l’exercici, grup matí per deures). Recordeu que si les trobeu en alguna revista, diari, etc. les podeu portar i les penjarem al pòster de la classe dedicat a aquest lèxic.

 

Cataractes o cascades?

 

Finalment, us heu reunit per grups per acabar de preparar el treball sobre Cerdanyola.

Per deures a més a més teniu els exercicis del llibre de Teide 5 (pàg. 53) i 11 (pàg. 56 i 57).

I per si voleu fer més pràctiques del present de subjuntiu, podeu fer aquest exercici de la cançó Que tinguem sort, de Lluís Llach, i després, per corregir-lo, escolteu la cançó per comprovar les respostes.

https://www.youtube.com/watch?v=PrEJ5eXva4g

Sessions del 9 i 11 de desembre

stock-photo-48482100-colorful-graphs-charts-marketing-research-and-business-annualA la classe de dimarts vam acabar de corregir els erros dels articles d’opinió que havíeu escrit col·laborativament. Després de llegir-los en veu alta, vam decidir quin tipus de conclusions tenien: conclusió-resum, conclusió amb efecte i conclusió amb propòsit.

Després vam repassar com fan el plural i el femení els noms i els adjectius. Vam corregir l’ex. 1 de la pàg. 191 i vam fer la resta d’exercicis d’aquest tema.  Us passo aquest article sobre les paraules que poden ser alhora femenines i masculines.

Per deures havíeu de fer l’ex. 8 d’accents i dièresis.

A la classe de dijous vam veure quins tipus de resums cientificotècnics hi ha (pàg. 34-36), segons si són més sintètics o més detallats, segons si inclouen conclusions o no, segons on es publiquen… Poden ser de tipus informatiu, descriptiu o estructurat.

Vam analitzar el gràfic 1 de l’Enquesta a la joventut de Catalunya (2012) de la pàg. 38 i vam decidir quina era la interpretació menys ajustada (ex. 2, pàg. 44). Després vam llegir les conclusions de l’estudi (pàg. 40 i 41) i en vam extreure les idees principals. Per deures, heu de redactar un resum de tipus informatiu a partir de les idees del text.

Vam acabar la classe fent l’ex. 2 de la pàg. 195 sobre determinants: vam comentar coses que havien sortit a la classe de dimarts com ara l’ús invariable de ‘tot’ i ‘mig’ davant un topònim sense article: plourà a tot Catalunya, neva a mig Europa…

També vam fer l’ex. 2 de la pàg. 284 sobre precisió lèxica.

Classes 9 i 10 de desembre

CCIRCUMSTANCIALAquest dia hem repassat el complement circumstancial (pàg. 149 a 151 del llibre El català escrit). Hem fet l’exercici 7 i per deures són el 5 i el 8.

Si voleu fer més exercicis o veure més teoria podeu clicar en aquest enllaç

Després us heu posat per grups per seguir preparant la vostra guia de Cerdanyola que haureu de presentar la setmana vinent (dimarts/dimecres).

Finalment, hem vist els usos més freqüents del present i de l’imperfet de subjuntiu i els hem practicat amb una fotocòpia que us he donat. Les frases que queden per fer són per deures.

 

Sessions del 2 i el 4 de desembre

susquedaVam començar la classe de dimarts corregint l’ex. 3 de la pàg. 71 de comprensió del text. A continuació vam escoltar el text sobre el Projecte Figaró i vam fer els ex. 8 i 9 de la pàg. 73. Després vam analitzar els gràfics de les pàg. 76 i 77 i, per grups, vam fer l’activitat final col·laborativament. El resultat va ser un article d’opinió.

Per deures havíeu de repassar la teoria de l’accentuació. A la classe de dijous vam l’ex. 2  de la pàg. 365. Després vam veure l’ús i l’estalvi de la dièresi. També podeu llegir-vos aquest article que parla de la dièresi. Per cert, a la imatge que il·lustra el blog hi ha un exemple del verb sobreeixir que es conjuga com reeixir. 

Si us cal practicar més l’accentuació i la dièresi, podeu fer exercicis dels Itineraris d’aprenentatge.

Per deures heu de llegir les pàgines 189-191 sobre el substantiu i l’adjectiu i fer l’ex. 1 de la pàg. 191.